"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

mover voor biod 350 TL Excl van 28-06-1988
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
h.f. arentsen



Geregistreerd op: 16 Jun 2006
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Di 19 Sep 2006 11:49    Onderwerp: mover voor biod 350 TL Excl van 28-06-1988 Reageren met citaat

Hallo,
ik ben Herman Arentsen en heb sinds 2 jaar een 350 TL uit 1988.

In verband met een rugkwaal, wil ik een mover laten aanbrengen.

Nu heb ik begrepen dat er meer mogelijkheden zijn, voor of achter de as, slowstarter etc.
Kan iemand mij op weg helpen om een goede keuze, ook wat prijs/prestatie verhouding, te maken?.Ook voor wat de leverancier betreft.

bij voorbaat vriendelijk bedankt.

Herman
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 19 Sep 2006 18:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Er zijn vier goede merken.
Ik ben voorstander van montage achter de as, ivm eventuele schokdempers en omdat, als je van een drassig terrein wilt rijden, dit het beste achteruit kan. Dat heeft ten eerste te maken met een zich ingravend neuswiel bij vooruitrijden en een neiging tot kantelen van de caravan bij montage voor het wiel. Zorg voor een bodemvrijheid van minstens 15 cm!

Kies vooral een mover, die zichzelf op het wiel kan zetten. Dat scheelt je veel rugklachten!
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 19 Sep 2006 19:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Obelink heeft een aanbieding voor caravan tot 2.10 mtr. breed.
Of het wat is? Geen idee.
Misschien iemand in de familie/kennissen kring die het er onder zet.
http://www.obelink.nl/
caravan accessoires pagina 1.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 19 Sep 2006 22:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Het is ook een powrmover, maar een hele simpele met tweezijdige bediening.
Even verderop is ook een Ivra of Reichmover aangeboden in dezelfde verhoudingen.
Met dit ding kan meer, onder andere zijn ze ondersteboven te monteren en zijn ze om te polen, zodat de rijrichting weer overeenkomt met de pijltjes van je afstandbediening Wink
Zowel met de slinger als met een sterke laagtoerige accutol draai je de rollen op het wiel. Er kan ook een ding bijgekocht worden om met de AB de rollen tegen het wiel te draaien.
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 20 Sep 2006 09:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
en een neiging tot kantelen van de caravan bij montage voor het wiel.

Peter,
Zit me eigen suf te piekeren wat je hiermee bedoelt.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Wo 20 Sep 2006 13:02    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Citaat:
en een neiging tot kantelen van de caravan bij montage vóór het wiel.

Peter,
Zit me eigen suf te piekeren wat je hiermee bedoelt.


Weet je hoe een iemand op een crossmotor een "Wielie" (rijden op het achterwiel) maakt. Of eigenlijk hoe hij of zij zorgt dat het voorwiel los komt van de grond?
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 20 Sep 2006 19:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Joop, de mover klimt in het wiel en drukt het naar beneden. Dat gaat soms wat stotend en dat levert krachten op, die kanteling zouden kunnen veroorzaken.
Kantelen kan alleen achterover, omdat daar geen neuswiel is.

Dit, samen met de wheelie van Frank, moet je gedachten op weg helpen.. Smile
Terug naar boven
h.f. arentsen



Geregistreerd op: 16 Jun 2006
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Di 26 Sep 2006 11:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo,


Is er soms iemand met een 350 en een mover die mij uit ERVARING wat kan vertellen? En hoe is dan de bodemvrijheid??.

Ik heb de recensie van 4 movers in de kampioen gelezen en de Reich lijkt mij wel wat. Maar ik begrijp nog niet hoe de mover gelijktijdig op de wielen gezet kan worden, dat moet wel haast weer twee extra electormotortjes tot gevolg hebben, en dat lijkt mij weer een extra bron van narigheid.
Ook snap ik niet of je met een mover voor en achteruit kan rijden. als dat zo is, waarom is er dan voorkeur voor plaatsing achter de wielen.

al vast bedankt.

hartelijke groeten uit Volendam

Herman Arentsen
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 26 Sep 2006 20:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Herman,

Ik heb zelf die Reich mover, vraag maar raak!

De vragen die ik tot nu zie beantwoord ik voor de veiligheid maar meteen:
Bodemvrijheid: verschilt per leverancier, maar een minimum van 15 cm is op jouw Peitz chassis haalbaar.

Gelijktijdige bediening: Bij mijn weten hebben ze allemaal een mechanische koppeling, waarmee het mogelijk is om beide rollen tegelijk op beide banden te zetten.

Vooruit/achteruit: Is met alle goede merken zonder meer mogelijk via de afstandbediening.

Voorkeur voor plaatsing achter de wielen: Lees deze draad beter, want dat heb ik al uitgelegd.

Tegenvraag:
Ben je zelf al ergens wezen kijken en wat heb je daar ontdekt?
Terug naar boven
h.f. arentsen



Geregistreerd op: 16 Jun 2006
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Di 26 Sep 2006 21:47    Onderwerp: mover voor biod 350 TL Excl van 28-06-1988 Reageren met citaat

Hallo *Peter*

Bedankt voor je informatie.Kennelijk ben je een techneut en dan is het voor mij, die dat niet is, niet altijd direct duidelijk wat je bedoelt.

Allereerst ik ben nog niet naar een dealer geweest en ben dus op zoek naar een goede vooral wat de prijs/prestatieverhouding betreft,dat is voor mij niet noodzakelijkerwijs de goedkoopste.

Als je schrijft "bodemvrijheid verschilt per leverancier"
bedoel je dan per merk/type mover ,of bedoel je hoe/door wie die onder de 350 wordt geplaatst?.

Als je schrijft "kies vooral een mover die zichzelf op het wiel kan zetten"
dat is mij nog niet duidelijk bedoel je dat je dat via de afstandbediening
doet? en niet met een slinger of een boormachinetol?

Als ik het bovenstaande nalees denk ik dat ik de antwoorden wel ken,
maar ik ben er niet zeker van, en aan extra duidelijkheid is nog nooit iemand overleden,
dus a.u.b.

hartelijke groeten
Herman
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 26 Sep 2006 22:32    Onderwerp: Reageren met citaat

OK Herman, daar gaan we:

Om enigszins een beeld van die movers te krijgen, kun je het beste hun sites bezoeken of de KCK lezen, want daarin zijn nog niet zo lang geleden die dingen beschreven en getest.

Houd in gedachten, dat die dingen werken als een Solexmotortje dat een rolletje tegen het wiel aan laat draaien. Als de zaak niet op de handrem staat, gaat het wiel rollen. Dit is de basis van elke mover.

Niet alle movers kunnen het ene wiel vooruit, en het andere achteruit laten bewegen, wat heel handig is bij het draaien op beperkte plekken.

Niet alle movers kunnen zichzelf tegen het wiel zetten, maar moeten met behulp van een een hefboom of een sleutel handmatig tegen het wiel gezet worden. Als het met een sleutel kan, kan het dus ook met een degelijke accutol. Als ze zichzelf er tegenaan kunnen zetten, doe je dat met de afstandbediening.

Je schreef zelf al, dat de prijs desnoods ondergeschikt kan zijn aan de kwaliteit. Ga daarom eerst zoeken naar de technisch best toepasbare mover en neem dan pas een financiële beslissing, na uiteraard eerst de beste aanbieder te hebben gevonden....
Meteen naar de beste prijs/kwaliteitsverhouding gaan kijken is denkelijk geen slimme move, omdat je als "niet-techneut" dan teveel in je op moet nemen en uiteindelijk door de bomen het bos niet meer ziet.

Mijn advies is: Lees eerst die KCK, desnoods in de bieb, je steekt er veel van op!

Verder heeft het ook te maken met een accu, heb je die al? En voldoet je laadinrichting?

Nog een vraag: Hoe gedraagt je rug zich bij het waterpas stellen van de caravan? Misschien loont het de moeite om meteen naar een leveler van hetzelfde merk te kijken?

Kortom: probeer een beetje structuur in je zoektocht te houden, dan schiet je beter op! Smile
Terug naar boven
h.f. arentsen



Geregistreerd op: 16 Jun 2006
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Di 03 Okt 2006 13:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Peter,
hartelijk bedankt voor je reactie , uitstekend zoals je het voor mij visueel/duidelijk hebt gemaakt.

In deze technische wereld is dat vaak niet gemakkelijk. In het verleden
bij een technische aankoop vroeg ik om uitleg op het niveau van een 15-jarige, tegenwoordig vraag ik om uitleg voor een kind.

Op dat niveau heb ik ook mijn computer leren gebruiken.

Nogmaals bedankt voor de goede tips, ik laat je weten hoe het aflooopt, nu eerst maar folders verzamelen

groeten uit Volendam

Herman
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 03 Okt 2006 18:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Graag gedaan en als je tussendoor vragen hebt, vind ik ze hier wel.
Terug naar boven
h.f. arentsen



Geregistreerd op: 16 Jun 2006
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Zo 15 Okt 2006 18:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Peter, e.a.
Het blijkt toch niet eenvoudig te zijn. Van de 4 merken is vlg de ANWB- recensie alleen de Reich geschikt voor achter de as. Als ik de keuze beperk tussen Truma en Rech(1 voor en 1 achter). Is de eerste vraag die ik heb. Wat is met betrekking tot de BODEMVRIJHEID de beste plaats(verkeersdrempels!!!).

Voor, zou voor T geen probleem zijn. Achter dan zou bij R. van de 350 een stuk spatbord weg moeten, en de kriksteun verplaatst moeten worden.
Bij een belasting van de caravan met 100 kilo en waterpas is, gemeten op ca 5 cm vanaf het wiel ,de afstand van bovenkant chassis(=bodem) tot de straat, voor het wiel 418 mm en achter het wiel 395 mm.
Ik heb bij een paar leveranciers gevraagd wat dan de bodemvrijheid is, maar een duidelijk antwoord kreeg ik niet ..Voornamelijk doordat het Peiz-chassis minder gangbaar is
Weet jij ,of iemand anders , hoeveel cm de bodemvrijheid dan is is?

al vast bedankt (woensdag a.s. wil ik naar de beurs in U)

Herman
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 15 Okt 2006 20:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Voor drempels hoef je geen angst te hebben.
Voor stoepranden daarentegen wél!
Wat het wegzahen van spatborden betreft: Dat lijkt me vrij sterk, vanwege de vorm van de chassisbalken heb je sowieso al hulpplaten nodig. Dan is het beter om de mover iets te laten zakken. Met Reich houd je dan voldoende bodemvrijheid over.

Bij het meten heb je je caravan waterpas gesteld, was de weg daar ook waterpas? Wedden van niet? Wink Daarom heb je dus dat verschil tussen voor en achter het wiel...
De huidige bodemvrijheid is dus ongeveer een gemiddelde van de gevonden maten Embarassed

Als je voor Reich kiest, en als hulpplaat het haakse model kiest, houd je echt voldoende bodemvrijheid over.
Maar..... kies wel voor de kleinste verlaging, er zijn ook hogere hulpplaten, namelijk.

Valkuil:
Bij mijn caravan loopt parallel aan de buitenste chassisbalk nog een tweede balk op ongeveer 20 cm uit de kant. Vooral daarom moest ik met mijn mover verder zakken dan me lief was, maar nog steeds heeft die mover voldoende bodemvrijheid. Die balk kan voor andere merken mogelijk te veel in de weg zitten, daar heb ik geen idee van!
Maak een paar foto's van de onderkant van je caravan en neem die mee, als je naar leveranciers gaat.

Succes!
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.