"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Sinaasappeleffect terugbrengen van voorzijde 400TD

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
arde



Geregistreerd op: 14 Okt 2006
Berichten: 1

BerichtGeplaatst: Wo 14 Mrt 2007 20:32    Onderwerp: Sinaasappeleffect terugbrengen van voorzijde 400TD Reageren met citaat

Sinds kort heb ik onze Biod 400Td uit 1993 in mijn eigen magazijn staan en heb ik eindelijk de ruimte om voor het seizoen weer begint, een aantal dingetjes bij te werken.

Nu had ik vorig jaar ontdekt dat de aluminium strip van het disselbakscharnier, bewoog bij het openen en sluiten van de disselbak. Nu blijkt dat deze aan de romp vastgemaakte strip, én geschroefd én gelijmd zit. Nu heeft de de lijmlaag losgelaten en zit de laklaag van de caravan aan de strip vast. Ik heb e.e.a. schoongemaakt en geschuurd, maar zit nu met een kale plek op de caravan van 1,5 meter breed/lang en 1,5 cm hoog. Ik wil dit graag bijwerken maar weet niet goed hoe. De voorzijde van de caravan heeft een soort sinaasappeleffect, waarschijnlijk tegen steenslag.

Ik heb de boel lichtjes geschuurd en zit nu op het iewat gelige polyester.
Dit is ongeveer 1mm dieper dan het oppervlak van de caravan. Er is volgens mij geen polyester losgekomen en zijn het alleen afwerklagen die eraf zijn.

Hoe kan ik dit het beste bijwerken en ook weer de structuur terugkrijgen? Het liefste werk ik alles lokaal bij, zonder te spuiten.

De gaatjes in de romp heb ik opgevuld met satéstokjes zodat de schroefjes straks meer grip hebben.

Kan iemand mij vertellen welke lagen ik moet aanbrengen om dit weer goed te krijgen, inclusief sinaasappelaffect?

Bedankt,
Armand
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Wo 14 Mrt 2007 23:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Armand, indien je het oppervlak met een roller zou lakken, is dan denk je de "sinaasappelhuid" verdwenen? Ik denk dat het bijna niet mogelijk is de sinaasappelhuid zelf te creëren. Of je moet de laklaag erg dik opbrengen en hopen dat de gewenste huid zo ontstaat...
Je kunt misschien hier ideeën opdoen mbt het rollen met tweecomponentenlak.
Overigens zou een foto een hoop verduidelijken.
Succes!
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75


Laatst aangepast door Frank Selen op Do 15 Mrt 2007 00:07; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
pm3



Geregistreerd op: 02 Jan 2006
Berichten: 259
Woonplaats: Heusden

BerichtGeplaatst: Do 15 Mrt 2007 00:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ben amateur en theoreticus, dus weet niet of het werkt...
Als je er een mm af hebt, kan je dan niet met polyesterplamuur werken, en met een 'stempel' de structuur aanbrengen alvorens te lakken?
Ik bedoel dat je met een zacht materiaal elders op het fornt de structuur overneemt (klei?) en dit in de nog zachte plamuur drukt...
_________________
vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 15 Mrt 2007 00:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat appelesienenfenomeen ontstaat door grof spuitwerk en is met sommige rollertjes wat na te bootsen met zeer snel drogende lak.
Ik zou een mooie overgang van zuidvrucht naar babyvel schuren, alleen een ervaren autospuiter kan het namelijk namaken...
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 15 Mrt 2007 22:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Neem kwastplamuur gebruik een kunststof rollertje en je ziet waarschijnlijk de sinasappels te voorschijn komen.
Dat was mijn ervaring ten minste.
Het is wel allemaal een kwestie van geluk hebben bij de uitvoering.

En over die saté prikkers, er zijn houten-, en kunststof prikkers.
Gebruik die dingen waarvoor ze zijn gemaakt, saté te prikken, en daarna eventueel om tussen je tanden te poeren.
Doe het professioneel vul die gaatjes met polyester, nadat het gaatje eerst een beetje taps is gemaakt met een souverein boortje, niet met een normale boor want dan wordt het gaatje een gat. Sad
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.