Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Ma 30 Jul 2007 08:10 Onderwerp: |
|
|
Het leven is niet simpel. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Ma 30 Jul 2007 10:12 Onderwerp: |
|
|
joop brand schreef: | Het leven is niet simpel. |
Zekers!
Op de zelfde manier heb ik ooit heel veel geld uitgegeven aan lekker slapen:
Als je met een rugzak loopt, heb je het liefst een superlicht bed. Na drie jaar en heel veel verschillende (goedkope) slaapmatjes kocht ik uiteindelijk zo'n dure Thermarest matras en sliep vanaf dat moment letterlijk en figuurlijk als een vorst!
Later heb ik nog eens nagerekend, wat al die goedkope, steeds betere probeersels hebben gekost en ik kwam uit op bijna twee keer de prijs van die dure... |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Ma 30 Jul 2007 18:41 Onderwerp: |
|
|
Lex M schreef: |
Kent iemand dit apparaat en z'n capaciteiten? |
De betekenis van lampjes 1, 2, 3 en 4 zijn me wel duidelijk.
Zij geven de laadtoestand weer (in testopstelling).
Bij het rechtse lampje staat "chargée". Ik denk dat dat betekent "geladen".
Je zou dus denken dat als het lampje brandt, de accu geladen is.
Maar het blijkt dat bij een poging tot laden van de gelaccu (die volgens mijn voltmeter een spanning van meer dan 13V geeft) het lampje uit is.
Bij het laden van mijn 'gewone' accu (waarvan ik dacht dat hij kapot was, maar die weer tot leven gekomen schijnt te zijn: ik meet een spanning tussen 12,5 en 13V) lijkt het rechtse lampje in brandsterkte af te nemen.
Dat zou dus kunnen betekenen dat als tijdens laden het rechtse lampje uit is, de accu volledig geladen is.
In dat geval zou de betekenis van "chargée" niet "geladen" maar "ladend" zijn.
Zou het dus mogelijk zijn dat dit een enigszins slimme lader is, die de laadstroom stopt of misschien wel schakelt naar druppelladen?
Zou deze lader/tester permanent met de accu verbonden kunnen blijven?
Dat is uiteraard niet nodig, maar als je hem vergeet af te koppelen, zou dat dus geen kwaad kunnen. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Ma 30 Jul 2007 19:17 Onderwerp: |
|
|
Veel belangrijker is de vraag of die lader van jou wel geschikt is voor een gel-accu. Zowel mijn stroomregelaar als de lader hebben daar aparte instellingen voor. |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Ma 30 Jul 2007 19:20 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | De betekenis van lampjes 1, 2, 3 en 4 zijn me wel duidelijk.
Zij geven de laadtoestand weer (in testopstelling). |
Wat is volgens jou de testopstelling? |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Ma 30 Jul 2007 19:24 Onderwerp: |
|
|
Peter schreef: | Citaat: | De betekenis van lampjes 1, 2, 3 en 4 zijn me wel duidelijk.
Zij geven de laadtoestand weer (in testopstelling). |
Wat is volgens jou de testopstelling? |
Niet aangesloten op 230V.
Ik kreeg de lader bij de gelaccu.
Daarom veronderstel ik dat de lader geschikt is.
Maar ik heb geen idee wat het criterium daarvoor is.
Bij de Ctek XS 3600 staat:
Electronisch geschakelde acculader voor alle 12 V loodzuur accu's, 1,2-120 Ah.
KENMERKEN
•Laad alle soorten loodzuur accu's (nat, onderhoudsvrij, GEL en AGM) van 1,2 Ah tot 120 Ah.
???????? _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Ma 30 Jul 2007 20:34 Onderwerp: |
|
|
Dat criterium is terug te vinden op sites van goede accumerken, vermoed ik zo.
Ik kan het verkeerd hebben, maar ik dacht dat gelaccu's trager geladen moeten worden en dat er ook een andere grens is met de maximale lading dan met loodaccu's. |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Ma 30 Jul 2007 20:53 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Zou deze lader/tester permanent met de accu verbonden kunnen blijven? |
Waarschijnlijk wel. Dat kan je zelf even uittesten.
Testeur: bepaalt de laadtoestand op basis van de spanning tijdens de ruststand. Dus inderdaad los van de 220V.
Het vermogen zal wel 3 Amp. zijn _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Di 31 Jul 2007 17:36 Onderwerp: |
|
|
Bij de uitbuiter (die nog steeds de blauwe toiletvloeistof van CampingGaz als 100% biologisch afbreekbaar aanduidt) zag ik een Atek 1000 automatische lader voor 50 euro.
Ik denk dat ik die voor alle zekerheid maar ga kopen.
Kan dat jullie goedkeuring wegdragen _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Di 31 Jul 2007 17:44 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Kan dat jullie goedkeuring wegdragen |
Jawel, maar ik zou dat alleen doen bij inruil. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Di 31 Jul 2007 17:52 Onderwerp: |
|
|
Lex M schreef: | Bij de uitbuiter (die nog steeds de blauwe toiletvloeistof van CampingGaz als 100% biologisch afbreekbaar aanduidt) zag ik een Atek 1000 automatische lader voor 50 euro.
Ik denk dat ik die voor alle zekerheid maar ga kopen.
Kan dat jullie goedkeuring wegdragen |
Sinds wanneer trek jij je iets aan van onze goedkeuring?
|
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Di 31 Jul 2007 18:05 Onderwerp: |
|
|
Peter schreef: | Sinds wanneer trek jij je iets aan van onze goedkeuring? |
Ik ben een twijfelaar en vertrouw op advies van mensen van wie ik denk dat ze weten waar ze het over hebben
Joop schreef: | Jawel, maar ik zou dat alleen doen bij inruil. |
Ruil jij in, Joop _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Di 31 Jul 2007 18:10 Onderwerp: |
|
|
Wel, in dat geval kan ik alleen maar zeggen, dat de laatste drie mensen, die mij adviseerden over de aanschaf van mijn nieuwe electra om het hardst riepen: "Goedkoop is duurkoop en neem liefst een goed en gerenommeerd merk!"
Wat jij tot nu hebt genoemd, heb ik bij die gerenommeerde merken niet zien staan, maar mogelijk is het zelfs nóg beter? Ík weet het niet!!! |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Di 31 Jul 2007 18:19 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Ruil jij in, Joop |
Soms wel.
Maar op het ogenblik schaf ik niets meer aan, moet een beetje gefaseerd gebeuren. Van de week nog een paar metertjes bij Conrad besteld, want ik wil wel weten in de caravan, wat er allemaal gebeurt.
Op Marktplaats e.d raak je ook van alles kwijt.
Ik heb geen interesse in die Eltec.
Ik heb wel een mooie ongebruikte disselhoes. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Di 31 Jul 2007 18:34 Onderwerp: |
|
|
Peter schreef: | Wel, in dat geval kan ik alleen maar zeggen, dat de laatste drie mensen, die mij adviseerden over de aanschaf van mijn nieuwe electra om het hardst riepen: "Goedkoop is duurkoop en neem liefst een goed en gerenommeerd merk!"
Wat jij tot nu hebt genoemd, heb ik bij die gerenommeerde merken niet zien staan, maar mogelijk is het zelfs nóg beter? Ík weet het niet!!! |
"Goedkoop is duurkoop" onderschrijf ik in z'n algemeenheid. Maar ik blijf zuinig
Je hebt, neem ik aan, begrepen dat ik niet meer twijfel over de uitrusting:
- ik handhaaf de bestaande voeding, die werkt goed. Hij kan schakelen tussen accu en 230V.
- ik ga niet over op zonnevoeding (de uitbuiter heeft 2 zonnedruppelladers in de schappen).
Dus wat ik ontbeer, is een betrouwbare en gemakkelijke (230V) lader.
De Ctek XS 3600 is een geschikte kandidaat. Laagst genoteerde prijs: 65 euro (als jij hem haalt in Papendrecht 62 euro).
Na mijn gezoek op het web ben ik tot de conclusie gekomen dat Absaar een bekend ladermerk is. De Atek 1000 is van Absaar en kost 50 euro.
Ergo .... _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|