"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaatsen autoradio
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Vr 05 Okt 2007 15:54    Onderwerp: Plaatsen autoradio Reageren met citaat

Nadat ik de gebruiksaanwijzing van de voeding gevonden had, zag ik dat deze ook een gestabiliseerde uitgang heeft (12V, 1 Amp).
Toen heb ik de autoradio maar eens opgezocht die ik nog ergens had liggen.
Nu zit die in de 400TL, hoog en hopelijk droog.
Het lijkt toch wel luxe. Hoewel ik altijd vond dat mijn wereldontvanger voldoende was Wink


_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120


Laatst aangepast door Lex M op Za 06 Okt 2007 14:01; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 05 Okt 2007 17:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Zomaar even algemene info:
Als je radio ook cd's afspeelt, moet je hem wel apart afzekeren op 15A en oppassen met je accu want ze trekken tijdens dat afspelen ongeveer 9A. Dat betekent ook iets voor de bekabeling...

(met dank aan een beroeps-inbouwer)

Zelf heb ik nooit stilgestaan bij dit soort dingen, maar als je je accupeil afhankelijk maakt van zonlicht, kom je allerhande "nieuwe" wijsheden tegen.
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Vr 05 Okt 2007 18:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Zomaar even algemene info:
Als je radio ook cd's afspeelt, moet je hem wel apart afzekeren op 15A en oppassen met je accu want ze trekken tijdens dat afspelen ongeveer 9A. Dat betekent ook iets voor de bekabeling...

(met dank aan een beroeps-inbouwer)

Zelf heb ik nooit stilgestaan bij dit soort dingen, maar als je je accupeil afhankelijk maakt van zonlicht, kom je allerhande "nieuwe" wijsheden tegen.

Tja, volgens de gebruiksaanwijzing is het een 1 Amp uitgang, desondanks speelt hij probleemloos cd's.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
tent-mens



Geregistreerd op: 04 Sep 2007
Berichten: 155
Woonplaats: Hengelo

BerichtGeplaatst: Vr 05 Okt 2007 18:50    Onderwerp: Reageren met citaat

In mijn 350TL driekleur zit links naast de klerenkast een ruimte voor een autoradio. Of het standaard is: wie weet het antwoord? Verder is een antenne aansluiting aanwezig (de antenne zit buiten aan de wand thv de klerenkast). De 12V voeding Idea moet ik tzt nog opzoeken zodra de caravan uit de winterslaap is ontwaakt. Jeroen had bij de keuring de opmerking dat de "kerstboom" van electradraadjes in de linkerbankkast wel wat netter afgewerkt mag worden. Werk zat dus tzt. Smile
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Vr 05 Okt 2007 19:11    Onderwerp: Reageren met citaat

tent-mens schreef:
In mijn 350TL driekleur zit links naast de klerenkast een ruimte voor een autoradio. Of het standaard is: wie weet het antwoord? Verder is een antenne aansluiting aanwezig (de antenne zit buiten aan de wand thv de klerenkast).

Ik denk niet dat de ruimte 'standaard' is.
Waarom er een buitenantenne is (dat zie je meer), snap ik niet.
Polyester vormt geen "kooi van Faraday", dus die antenne kan net zo goed binnen (heb ik ook).
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 05 Okt 2007 19:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:
Peter schreef:
Zomaar even algemene info:
Als je radio ook cd's afspeelt, moet je hem wel apart afzekeren op 15A en oppassen met je accu want ze trekken tijdens dat afspelen ongeveer 9A. Dat betekent ook iets voor de bekabeling...

(met dank aan een beroeps-inbouwer)

Zelf heb ik nooit stilgestaan bij dit soort dingen, maar als je je accupeil afhankelijk maakt van zonlicht, kom je allerhande "nieuwe" wijsheden tegen.

Tja, volgens de gebruiksaanwijzing is het een 1 Amp uitgang, desondanks speelt hij probleemloos cd's.


Het verbruik van 9A kan ik aflezen op mijn display, maar voor de rest vond ik het ook nogal verrassend...
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Vr 05 Okt 2007 19:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Lex M schreef:
Peter schreef:
Zomaar even algemene info:
Als je radio ook cd's afspeelt, moet je hem wel apart afzekeren op 15A en oppassen met je accu want ze trekken tijdens dat afspelen ongeveer 9A. Dat betekent ook iets voor de bekabeling...

(met dank aan een beroeps-inbouwer)

Zelf heb ik nooit stilgestaan bij dit soort dingen, maar als je je accupeil afhankelijk maakt van zonlicht, kom je allerhande "nieuwe" wijsheden tegen.

Tja, volgens de gebruiksaanwijzing is het een 1 Amp uitgang, desondanks speelt hij probleemloos cd's.


Het verbruik van 9A kan ik aflezen op mijn display, maar voor de rest vond ik het ook nogal verrassend...

Ik heb nog eens gekeken naar de specs.
De radio trekt max 10 A !!!
De voedingsdraden, eerste stukjes bijgeleverd, zijn dun: 0,5 schat ik.
Toch worden ze niet warm.
Misschien trekt zo'n radio met 2 luidsprekers en met een aan de ruimte aangepast geluid niet zoveel.
Ik zal de amperemeter er eens laten meten. jazeker
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Za 06 Okt 2007 00:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex, maak je geen zorgen. Het geluidsnivo dat jij in de caravan wenst is zo gering, ook met een cd speler aan ,dat de gelijkstroomafname binnen de 2 A blijft en eerder nog 1A.
Bij 10A afname is het opgenomen vermogen meer dan 120 watt, dat geeft bij de juiste luidsprekertoepassing een drukgolf waar de halve camping van 'meegeniet'. Ook de door jou toegepaste draaddikte hoeft bij een beschaafd geluidsnivo geen probleem te geven, zeker niet met een zweefzekering van pakembeet 5A.Het heeft bij mij op dezelfde wijze jaren goed gefunktioneerd.
Op onze overstap naar een Fendt 510TG kom ik op dit forum binnenkort terug evenals met een reaktie op het stoppen van de BIOD-produktie.
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 06 Okt 2007 00:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan, hoe kan het dan, dat bij mij tijdens het afspelen van een cd 9A getrokken wordt en bij radio-gebruik pakweg minder dan de helft?
En geloof me, de buren horen niet, dat ik iets afspeel...
Terug naar boven
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Za 06 Okt 2007 00:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter, daar snap ik inderdaad niets van. Een CD-speler neemt nauwelijks vermogen en de uitgang daarvan gaat naar de LF-versterker van de radio waarbij het HF-deel wordt afgeschakeld. Ik heb in de keuken ook een autoradio met CD en een omvormer van 220 naar 12v=. Het is me nu te laat daar de stroomsterkte van te meten, maar morgen doe ik dat met radio aan en CD aan, je hoort, leest, van me, maar de uitslag van jouw meting begrijp ik niet.
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 06 Okt 2007 09:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Mijn metertje geeft het volgende.
De radio op meer dan voldoende geluidssterkte trekt minder dan 1 A (rond 0,8 ).
De cd-speler op meer dan voldoende geluidssterkte trekt circa 1 A.
Het inschakelen van 'loudness' verhoogt het aantal ampères met zo'n 30%.
Let op: als het apparaat uitgeschakeld is, trekt het toch pakweg 30 mA. Dus apparaat altijd loskoppelen bij opslag.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 06 Okt 2007 10:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zal vandaag ook nog eens kijken, misschien heb ik wel een komma over het hoofd gezien, je weet maar nooit... Confused
@ Johan: Ik meet niet zo heel erg hoor, verbruik kan ik aflezen in het schermpje van de solar-regelaar.
@ Lex: voor dat "sluipgebruik" tijdens opslag haal ik de zweefzekering uit de draad. Een van mijn toekomstige klussen is het monteren van een mooi tussenschakelaartje, dat heb ik inmiddels op meer "sluipers" toegepast.
Terug naar boven
Michiel



Geregistreerd op: 05 Mei 2006
Berichten: 20
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Za 06 Okt 2007 10:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex schreef:

Let op: als het apparaat uitgeschakeld is, trekt het toch pakweg 30 mA. Dus apparaat altijd loskoppelen bij opslag.

Ben je wel elke keer je zenderinformatie kwijt. Oplossing weet ik echter ook niet. Na een maand stalling is je accu anders toch wel een stuk leger.

Overigens vermoed ik dat de 10 A voor de autoradio er op slaat dat de autoradio in de auto achter een zekering van 10 A zit. Mindere zekeringen vind je niet veel. Als 'ie 10 A trok stonden alle 220V-loze caravanners wel vaak droog.
_________________
-- Michiel de Vries (+ Liesbeth Wortman)

(BB 350TL 1983 + Suzuki Baleno Estate 1.8 )
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 06 Okt 2007 17:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Nou, er is een wonder gebeurd, sinds ik de laatste keer serieus naar het verbruik van die autoradio gekeken heb. Waarschijnlijk zat er ooit een fout in de aansluiting, want vorig jaar heb ik immers alle 12V gebruikers opnieuw aangesloten, dus ook de radio Wink

Huidig verbruik radio op twee dubbelconusspeakers bij beginnend overlastniveau: 0,7A
Op hetzelfde geluidsniveau met spelende cd: 1,0A

Je mag gerust stellen, dat ik blij ben met deze uitkomst, want ik durfde het ding amper meer te gebruiken, terwijl ik juist heel erg kan genieten van mooie muziek! Nu is onze wereldontvanger ook niet mis, wat geluid betreft, maar er is een zeker verschil merkbaar.. Cool

De laatste "meting" moet dan op die ouwe Avento-regelaar-display geweest zijn. Ik had die groep toen gezekerd op 8A, die zekering vloog er uit en ik ben toen naar een inbouwer gegaan, die me vertelde, dat zij die "radio's van tegenwoordig" afzekerden op 15A...

Wat ben ík blij, dat ik dat hele spul heb omgebouwd en die rotregelaar er heb uitgegooid!!!
(Maar wel stom, dat ik sindsdien die radio niet meer bekeken heb Confused )
Terug naar boven
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Zo 07 Okt 2007 00:48    Onderwerp: Reageren met citaat

O.K., de zaak lijkt me opgelost.Ik heb toch nog even gemeten. Bij acceptabel laag geluidsnivo en 2 speakers, 1A bij radio en 1.2A met CD. Inderdaad ín stand by stand onttrekt mijn keuken-autoradio ongeveer 1tot 1.5AH per 24uur. D.w.z. dat na een maand een accu al half ontladen is. Moet leuke effecten geven op de langparkeerplaats van Schiphol!
Niet iedere autoradio verliest zijn 'geheugen'als de 12v is afgekoppeld.
De afzekering van 15A is wel degelijk voor de autoradio bestemd. Bijna alle huidige types hebben een audiouitgangsvermogen van meer dan 4x25watt en dan kan 15 A al snel te weinig zijn. Ik zag bij Mediamarkt (in de winkel) een auto volgestopt met versterkers en speakers met een LF-vermogen van meer dan 1,5 KW, dat is al meer dan 100A! Leuk voor onze caranavalsoptocht, op de boulevard van Scheveningen mag het niet meer.
groeten, Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.