"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plaatsen autoradio
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
C.M. van der Mast



Geregistreerd op: 13 Aug 2004
Berichten: 130
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Zo 07 Okt 2007 15:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Laughing Zo, lawaaischopper... en dat is dan gericht aan Lex, dus die weet wel dat het een geintje is. Ook ik heb afgelopen zomer een autoradio ingebouwd en wel een type (Sony) dat zowel CD's (Wave) als MPR kan afspelen, dus met enig kopieerwerk (NERO) van wave > MP3 hoef je beduidend minder CD's mee te nemen. Voor wat betreft de aansluiting heb ik op advies van mijn 'electronische' broer de voedingskabels direct aan de accu verbonden. Wel alles goed gemerkt met - of + want je krijgt of anders 'gelijk' stroom (zie een ander forumhoofdstuk) of geen stroom. Of mijn type radio/CD/MP3-speler de zenders kan onthouden na verwijdering van de accu tijdens stalling, weet ik niet. Misschien hebben sommige autoradio's een kleine batterij die de gegevens vasthoudt. Aan de andere kant: bij reisen en trekken zul je toch af en toe wat sterkere zenders (tijdelijk) installeren. En, zoals enkele andere electronische wijsneuzen weten, denken of na doormeting constateren, zoveel afname is er niet. Te meer omdat het volume zich (hopelijk) beperkt tot de caravan en hooguit (bij open raam) tot de voortent. Veel plezier met nieuwsberichten en muziek. Ik ken je voorliefde niet, maar ik heb het donkerbruine vermoeden dat je ook van jazz houdt. Goed geraden? Very Happy
_________________
BIOD400TL Exclusief (1989); trekpaard: Toyota 'PICNIC'; Chauffeur (1935); co-pilote (1944).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 08 Okt 2007 06:41    Onderwerp: Reageren met citaat

C.M. van der Mast schreef:
Ik ken je voorliefde niet, maar ik heb het donkerbruine vermoeden dat je ook van jazz houdt. Goed geraden? Very Happy

Ik ben een 'alleseter'. Ik hou van alle genres zolang het maar melodieus is. Ik moet muziek 'mee kunnen fluiten', bij wijze van spreken Smile
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
C.M. van der Mast



Geregistreerd op: 13 Aug 2004
Berichten: 130
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Ma 08 Okt 2007 12:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Very Happy Lex schreef:

Citaat:
Ik moet muziek 'mee kunnen fluiten', bij wijze van spreken.


Vast een 'fluitje van een cent' (Euro), dus dat was een fluitje van 2,2 oude centen.

Geniet ze...

Cees en Jola
_________________
BIOD400TL Exclusief (1989); trekpaard: Toyota 'PICNIC'; Chauffeur (1935); co-pilote (1944).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
kees koster



Geregistreerd op: 12 Aug 2007
Berichten: 21
Woonplaats: swifterbant

BerichtGeplaatst: Ma 08 Okt 2007 16:18    Onderwerp: plaatsen autoradio Reageren met citaat

Beste mensen,
Het lijkt mij goed zo'n radio te plaatsen, maar ik heb wat vragen.
Hoe sluit je de radio aan op een antenne en waar plaats je die? Ik heb geen plaats voor schotels e.d. en wil dat ook niet.
Hoe is de kwaliteit van de opbouw luidsprekerboxen?
De accu moet dan worden geladen door een omvormer/lader of door een zonnepaneel. Al met al een hele investering lijkt mij.
Zie ik teveel beren?
groeten, Kees
_________________
Scout TLL 2003
leef het leven wat vrijer
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 08 Okt 2007 17:10    Onderwerp: Reageren met citaat

http://www.schaudt-gmbh.de/92.0.html

Hier kun je een goed oplaadapparaat zien, waarschijnlijk wordt dat bij Campo verkocht.
Zo zijn er nog wel meer...
Dan nog een accu: Koop een goeie, bijvoorbeeld van Varta of Centurion.

De antennespriet kun je overal in je caravan wel ergens rechtop zetten en je hoeft niet persé opbouwboxen te hebben, die van mij zitten in de bedbak ingebouwd, lekker onopvallend.

Zonne-energie is niet noodzakelijk, maar wel erg makkelijk.
Volgens mij staat ergens in dit forum nog wel een verhaaltje van mij hierover. Het is inderdaad prijzig, maar tegelijk ook erg lekker hoor, want je kan nu op andere/mooiere plekken gaan staan, zolang de zon maar op je dak kan schijnen.

Wat de beren betreft: Je spaart je een reis naar Canada uit, zoveel beren zie jij... Van wat je uitspaart kun je met gemak een hele mooie solarinstallatie kopen en ook nog eens een top-radio!

indewar idee! toppie
Terug naar boven
C.M. van der Mast



Geregistreerd op: 13 Aug 2004
Berichten: 130
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Ma 08 Okt 2007 17:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Kees schreef:
Hoe sluit je de radio aan op een antenne en waar plaats je die? Ik heb geen plaats voor schotels e.d. en wil dat ook niet.


Op de eerste plaats neem ik maar aan dat je wel schotels en de bijbehorende kopjes meeneem op vakantie. Maar even serieus: Iedere autoradio heeft een auto-antenne-aansluiting, dus gewoon een antenne kopen. Hoef niet zo duur te zijn. In tegenstelling tot Peter die schrijft dat je hem wel ergens in de caravan rechtop kan zetten, heb ik - nadat de autoradio in een passende ombouw onder een van de kastjes heb gemonteerd en wel zodanig dat ik altijd nog bij de bedrading kan komen (stroom/luidsprekerdraden) - de antenne volledig uitgetrokken achter in de kastjes gelegd en wel zodanig dat hij door alle in de lengte lopende bovenkastjes loopt. Werkt prima. Voor wat betreft de luidsprekers is de keus geheel aan jou. Peter heeft ze in de 'vensterbank' gemonteerd; in mijn vorige BIOD 350 had ik gaten gezaagd in de twee bovenkastjes (voorzijde van de caravan) en dus bij verkoop maar laten zitten; nu vond ik op zolder nog twee 'opbouw' luidsprkertjes (die voldeden) en klem ze tussen de kastjes (voor/boven) en het 'aflegplankje'. Zit perfect; ik hoefde dus geen beugels te monteren en dus ook geen gaten te zagen. Bij eventuele verkoop (ouderdom, niet van de caravan maar van onszelf) of andere oorzaken kan ik zowel de radio als de luidsprekers verwijderen zonder dat het storend is voor een nieuwe bezitter. Maar ik hoop dat die datum nog ver in het verschiet ligt. Veel plezier en het is duidelijk merkbaar dat veel BIOD-bezitters de wintermaanden gebruiken om te knutselen. Laughing
_________________
BIOD400TL Exclusief (1989); trekpaard: Toyota 'PICNIC'; Chauffeur (1935); co-pilote (1944).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 08 Okt 2007 21:04    Onderwerp: Re: plaatsen autoradio Reageren met citaat

kees koster schreef:
Hoe sluit je de radio aan op een antenne en waar plaats je die?

Ik had op advies van een kenner al een simpele antenne voor tv-ontvangst. Die is gemaakt van een stuk lintkabel en in de kastjes in de rechter bovenhoek vastgeprikt. Daaraan zat reeds een een coax-antennekabel. Bij de automaterialenhandel heb ik een antennestekker voor een autoradio gekocht en die aan het eind van de coax-kabel geplaatst. Prima antenne zo. Omdat de romp van polyester is, kun je de antenne binnen houden.
kees koster schreef:
Hoe is de kwaliteit van de opbouw luidsprekerboxen?

Dat hangt af van de eisen die je stelt. Ik heb 2 opbouwboxjes bij Conrad gekocht van bijna 18 euro. Ik vind ze goed genoeg voor het doel.
kees koster schreef:
De accu moet dan worden geladen door een omvormer/lader of door een zonnepaneel. Al met al een hele investering lijkt mij.

Ik weet niet welk type BIOD je hebt. In de meeste exemplaren van na 1980 zit dacht ik wel een voeding. Als daar een gestabiliseerde 12V uitgang op zit, heb je in feite alles wat je nodig hebt, als je op de camping 230V neemt. Heb je niet zo'n voeding, dan is misschien toch een accu het handigst. Daar heb je dan een lader bij nodig. Dat laden kan uit het lichtnet of met een zonnepaneel.
kees koster schreef:
Zie ik teveel beren?

Geen idee. Als je geen gestabiliseerde voeding en/of accu hebt of wilt, zou ik het anders doen. Voor het radiodeel een (wereld)ontvanger op batterijen. De cd's draai je dan maar niet. Of je neemt altijd 230V op de camping. In dat geval kun je beter een een gewone radio/cd-speler meenemen.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
kees koster



Geregistreerd op: 12 Aug 2007
Berichten: 21
Woonplaats: swifterbant

BerichtGeplaatst: Ma 08 Okt 2007 21:37    Onderwerp: inbouw radio Reageren met citaat

Beste mensen,
Hartelijk dank voor jullie snelle en spontane reacties. Voor de beeldvorming, ik heb een scout tll 2002 en ik kijk even wat ik met jullie reacties kan/wil doen. Het advies neem een cdspeler aan de paal lijkt mij even voldoende. De rest bekijk ik op mjn gemak en ik maak daarin een keuze. Hebben jullie ook een mover onder de caravan of vinden jullie dat maar zo zo. Daaraan twijfel ik ook, want dan kun je en aantal combinaties maken. Je hebt dan sowieso een accu nodig en een lader.
Hebben jullie ook vloerverwarming en zoja welk systeem?
Ik zie jullie racties graag tegemoet!
groeten, Kees
_________________
Scout TLL 2003
leef het leven wat vrijer
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 08 Okt 2007 21:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Nounou, wát een vragen van die beer... Laughing Laughing Laughing

Voor het gemak zal ik de hele electrische toestand van mijn caravan even proberen uit te duiden:
Van boven naar beneden:
Zonnepaneel 60 Wp, alle verlichting 12V, autoradio/cd-speler, stroomregelaar, twee koudwaterkranen, koelkast (wordt op gas gebruikt), mover.

Die mover wil ik echt nooit meer missen, want die stelt me in staat, om in m'n eentje op pad te gaan. En dat zonnepaneel...? Wel, sommige leuke, kleine campinkjes hebben soms heel weinig stopcontacten...
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.