"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

constante stroomdraad op oude 7 polige contactdoos

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Maarten



Geregistreerd op: 14 Sep 2007
Berichten: 11
Woonplaats: Roden

BerichtGeplaatst: Vr 05 Okt 2007 22:17    Onderwerp: constante stroomdraad op oude 7 polige contactdoos Reageren met citaat

Dag allemaal,
Ik ben erachter gekomen dat mijn auto een contact heeft voor Multicon Feder (dus geen Multicon West) en mijn Biod 350 uit 1988 een gewone 7 polige stekker.
De stekker op de caravan is nog ouderwets bedraad, dus op het contact 2 zit de constante stroom. Dat heb ik getest door de mistachterlicht van de auto aan te zetten dan doen de lampjes in de caravan het Wink
Nu is het Multicon feder contact op de auto niet voorzien van een goede constante stroomdraad. Die draad wil ik dus opnieuw gaan aanleggen vanaf de accu auto naar het stopcontact.
Ik kan natuurlijk een nieuw stopcontact monteren en nieuwe stekker op de caravan of parallel aan de bestaande Multicon een Jaeger, inclusief Jaeger stekker op de Biod, maar ik had nog de volgende oplossing bedacht.
Als ik de constante stroomdraad aansluit op de pen voor het mistachterlicht dan heeft de caravan constante stroom. Die constante stroomdraad schakel ik netjes met een relais en een schakelaar op het dashboard. En een zweefzekering ertussen. Als ik niet met de caravan rijd (meestal dus Wink dan schakel ik die draad uit, geen spanning op het contact en geen corrosie.
Als ik met een kar ga rijden, dan laat ik de schakelaar ook uit. Dus de mistlamp van de kar brandt dan niet. Als ik word aangehouden of onverhoopt in de mist terechtkom, dan schakel ik de constante stroomdraad in en de mistlamp van de kar gaat branden.
Volgens mij klopt het verhaal zo, maar voordat ik ga sleutelen graag jullie mening! Bedankt alvast!
_________________
Biod 400 TD 1990 + Opel Vectra 2009
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Vr 05 Okt 2007 22:47    Onderwerp: Re: constante stroomdraad op oude 7 polige contactdoos Reageren met citaat

Maarten schreef:
Volgens mij klopt het verhaal zo, maar voordat ik ga sleutelen graag jullie mening! Bedankt alvast!

Lijkt me goed jazeker
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Maarten



Geregistreerd op: 14 Sep 2007
Berichten: 11
Woonplaats: Roden

BerichtGeplaatst: Zo 07 Okt 2007 22:21    Onderwerp: Re: constante stroomdraad op oude 7 polige contactdoos Reageren met citaat

Ach er bleek toch al een constante stroomdraad te zijn, alleen was de zweefzekering ertussen uit. Achterin de auto zit een bagagevak daar zit de stekker van de kabelboom van de trekhaak op de kabelboom van de auto. Daar zit ook de aansluiting van de stroomdraad apart van die stekker. Ik maak daar nu gewoon twee stekkerverbindingen. Een voor de stroomdraad en een voor het mistachterlicht. Als ik met een aanhanger ga rijden doe ik de ene stekker, met de biod de andere. Ook geen schakelaar op het dashboard nodig dan.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.