Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Maarten
Geregistreerd op: 14 Sep 2007 Berichten: 11 Woonplaats: Roden
|
Geplaatst: Zo 07 Okt 2007 22:30 Onderwerp: Neuswiel en reservewiel |
|
|
Ik had nog twee prachtige kleine wieltjes met luchtbanden van een surfkar. Zelfs met een naaldlager erin. Dat past qua diameter goed op de plaats van het neuswiel, alleen moest de beugel iets uit elkaar gebogen. De (holle) as had dezelfde dikte alleen kon niet meer geborgd met een splitpen (omdat de as nu niet meer uitstak). Nu geborgd met een 12 mm bout erdoorheen. Ziet er wel stoer uit en het duwt op nat gras vast een stuk lichter, daar gaat het om uiteindelijk . Ik heb een fotootje gemaakt alleen weet ik niet hoe die te plaatsen. Maar misschien weet iedereen ook wel hoe dat eruit ziet.
Maar ik heb nog een vraag: het reservewiel zit achter onder de caravan in een beugel. Nu zit de keuken ook al achter. Voor het gewicht zou dat wiel beter voor kunnen zitten lijkt me. Heeft iemand ervaring met en wiel aan de voorkant, onder of boven op de dissel? De bak voor de gasfles moet wel open kunnen natuurlijk.... Alvast dank voor eventuele tips! _________________ Biod 400 TD 1990 + Opel Vectra 2009 |
|
Terug naar boven |
|
|
Johan de Jong
Geregistreerd op: 29 Nov 2004 Berichten: 125 Woonplaats: Oldenzaal
|
Geplaatst: Ma 08 Okt 2007 00:34 Onderwerp: |
|
|
Maarten, bij mijn Extase heb ik indertijd ook het neuswiel vervangen door het type dat jij beschrijft en dat liep mooi. Maar,,, je moet dan wel een reserve binnen- en buitenbandje meenemen (bijv. in het grote reservewiel), want je bent doodongelukkig als zo'n neuswielluchtbandje kapotgaat.
V.w.b. de plaatsing van het reservewiel, meet eerst het kogelgewicht voor je wat gaat veranderen. Plaatsing onder de dissel lijkt mij niet mogelijk, er zal onvoldoende 'hoogte'zijn onder de remstang en demper.
Johan _________________ Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor |
|
Terug naar boven |
|
|
Maarten
Geregistreerd op: 14 Sep 2007 Berichten: 11 Woonplaats: Roden
|
Geplaatst: Ma 08 Okt 2007 14:43 Onderwerp: |
|
|
OK ik gooi immers nooit wat weg, het oude neuswieltje kan wel mee als reserve. Ik zal de kogeldruk meten, maar ik denk dat er toch wel wat gewicht naar voren mag. Onder de dissel zal inderdaad niet gaan, maar erbovenop (plat) denk ik wel, Dan kan de disselbak nog open scharnieren.
Wordt vervolgd... _________________ Biod 400 TD 1990 + Opel Vectra 2009 |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Ma 08 Okt 2007 15:23 Onderwerp: |
|
|
Maarten schreef: | Ik zal de kogeldruk meten, maar ik denk dat er toch wel wat gewicht naar voren mag. |
1 of 2 fietsen voorop en je hebt kogeldruk zat.
In het voorcompartiment kunnen ook 2 gasflessen en een tank met 15 liter water. Desnoods leg je er een stoeptegel bij
Wat staat er nu in zo'n keuken? Dat is toch voornamelijk licht spul. Een krat bier kun je overal neerzetten
Kortom, dat reservewiel mooi achter laten hangen _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Maarten
Geregistreerd op: 14 Sep 2007 Berichten: 11 Woonplaats: Roden
|
Geplaatst: Ma 08 Okt 2007 16:19 Onderwerp: |
|
|
Lex M schreef: | 1 of 2 fietsen voorop en je hebt kogeldruk zat.
|
Ja maar er zit nu net een heel mooi fietsenrek achterop... maar jullie hebben wel gelijk eerst maar eens vol met gas en water dan maar eens wegen. En er komt bij dat het wiel op de dissel veel toegankelijker is. Zoals het nu onder de caravan zit wil het er al lastig onderuit, als er een band lek is dan zal dat nog wel wat moeizamer zijn denk ik... _________________ Biod 400 TD 1990 + Opel Vectra 2009 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Ma 08 Okt 2007 17:15 Onderwerp: |
|
|
Dat wiel komt er nu makkelijk onderuit, maar terug er onder kan lastiger zijn.
Maar op de dissel is het inderdaad lekker bereikbaar.
Toch zou ik kiezen voor de fietsen, omdat je dat onmiddellijk merkt met de stabiliteit!
Kan dat mooie nieuwe rek niet aan de voorkant worden gehangen?
Ik heb zo wel eens een caravan gezien!...
Laatst aangepast door Pieter op Ma 08 Okt 2007 22:05; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Ma 08 Okt 2007 20:55 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Onder de dissel zal inderdaad niet gaan, maar erbovenop (plat) denk ik wel, Dan kan de disselbak nog open scharnieren. |
Ik denk niet dat daar de ruimte voor is.
Dan zou ik die band rechtop zetten met aan de onderkant scharnierend.
Hoewel ik dit ook geen gezicht vind, maar dat is persoonlijk.
Ik heb toendertijd bij de Gamma ook zo'n luchtbandje gehaald.
Kreeg er een probleem bij, het wieltje kon niet meer tussen het oprijgedeelte en de linker disselstang. Maar op de koop toe genomen, en het oude wieltje, op zich nog wel goed, richting kliko.
De fietsen op de auto?
Kan je ook nog ergens anders fietsen, of heb je ook nog een fietsendrager in de caravan.
Nu komt een lekke band bij een caravan gelukkig niet veel voor, maar de reserve band onder de caravan vandaan halen/terug plaatsen terwijl die aangekoppeld is, lukt meestal niet. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Ma 08 Okt 2007 21:30 Onderwerp: |
|
|
joop brand schreef: | Nu komt een lekke band bij een caravan gelukkig niet veel voor, maar de reserve band onder de caravan vandaan halen/terug plaatsen terwijl die aangekoppeld is, lukt meestal niet. |
Inderdaad. Wij rijden al bijna 30 jaar lekloos.
Ik heb dus geen ervaring, maar ik heb de indruk dat bij deze bevestiging het te voorschijn toveren van het reserve wiel wel te doen is.
@Maarten: een eindkeukenmodel is meestal wel geschikt om fietsen op de dissel te plaatsen. Misschien is het zinvol te overwegen om dat achterrek niet in gebruik te nemen. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|