v onder Reis Turkije / Mei 12 .. 8 of ?
P 1
P 9
Guestbook

Route van deze pagina
K = Istanbul, L = Edirne, M = Alexandroupolis, N = Asprovalta, O = Vergina, P = Kalambaka, Q = Igoumenitsa.
Venetië + Ca'Savio

Do mei 12. Vertrek uit de heksenketel Istanboel. Het duurt eind tijdje voordat we er echt uit zijn, maar gelukkig gaan we de goede kant uit. Daarom geen files. In de buurt van het vliegveld gaan we de tolweg op. Maar snelweg rijden is niet echt leuk, daarom gaan we er na een tijdje weer af. Ook omdat het onduidelijk is hoelang het tegoed op de kaart toereikend is. Dat valt erg mee, we hebben nu nog 15 lira over, kassa voor Turkije, want er komt geen tolweg meer in de route. Het landschap is niet echt aantrekkelijk, heuvelend en bijna boomloos, wel groen. Het deel van turkije dat wij doorkruist hebben, is in het algemeen vrij groen. Verdacht groen? ;-) Vandaag naar Edirne, de laatste stop, pakweg 280 km te gaan. Morgen bezoek aan Edirne. Het kamp is okee. De doesj is warm, zodat we ons lekker kunnen opfrissen na 5 nachten zonder. Bij vertrek was het nogal fris (12C) en bewolk. Maar hoe dichter we bij Edirne komen, des te warmer wordt het. Uiteindelijk mooi zonnig en de temp boven de 20C. Voor het eerst eten we buiten, een entrekootje van de grilplaat, kerryrijst en Turkse yoghurt. Tot na achten genieten we van de avondzon. De internetverbinding is snel genoeg voor een aflevering van De Wereld Draait Door.

Vr mei 13. Mark jarig. Gefeliciteerd :-) Wij gaan sajtsiën in Edirne. Edirne heeft een enigszins bewogen geschiedenis. Nu Turks, ooit Grieks, enz. Nu is het vooral bekend vanwege de moskeeën, zoals de Selim Moskee, de Eski Cami Moskee en de Uc Serefeni Moskee. Met het openbaar vervoer, een busje, reizen we naar Edirne. Het blijkt een snelbus te zijn. In Edirne hebben we de genoemde 3 moskeeën bekeken. De laatste alleen van buiten, want daar was de vrijdagdienst aan de gang. We wandelen ook de belangrijkste winkelstraat op en neer, waar het een drukte van belang is, het is vrijdag. In een zijstraatje willen we een eetgelegenheid zoeken. We kiezen er een en daar blijkt slechts lever als hoofdgerecht te krijgen. We houden wel van lever, dus besteld. Met tomaat en ui, en gedroogde pepers. Als drank is hierbij een soort karnemelk gebruikelijk, dat nemen we ook maar. Het smaakt meer naar yoghurt, best lekker. De lever smaakt ook prima. Een leuke keuze dit restaurant. We zien later dat alle restaurantjes in dit straatje lever als lunchmenu hebben. Daarom voor ons: het leverstraatje ;-) Het is overigens weer lekker weer, zo'n 23C en zonnig. We kopen eieren, brood en een ijsje en dan zijn de liraas bijna op. Wel nog voldoende over voor een busje (1A) terug. We zoeken de bushalte op en nemen de bus naar de camping. De route van de terugreis is veel langer dan van de heenreis, maar om pakweg 15u15 zijn we weer op het kamp. Onder de doesj en de rest van de dag in ledigheid doorgebracht. Een onverwachte regenbui maakt onze stoelen voor een tijdje onbruikbaar. Bij het doorzoeken van de rugzak komen nog 90 liraas te voorschijn. Morgen maar besteden aan diesel. Klaas legt de route voor morgen uit, die lijkt erg ingewikkeld, maar blijkt het niet zijn.

Za mei 14. Na 9u op pad naar de grens. Nogmaals, de route blijkt eenvoudiger dan de uitleg ;-) Eenmaal aan de grens parkeren we netjes aan de kant, zoals in het boek vermeld, maar een klein kaal mannetje beveelt ons door te rijden. En zo komen we vooraan, terwijl we als laatste aangekomen zijn. Na wat gedoe aan 2 loketjes mogen we door en rijden we Griekenland weer in. Nog even paspoorten laten zien en klaar is kees. Wel nemen we een verkeerde afslag, maar de navigator brengt ons soepel weer op het juiste spoor. Intussen wordt het steeds lekkerder weer. We worden een keer aangehouden om nogmaals de paspoorten te laten zien, dat is in deze regio naast Turkije niet ongebruikelijk in verband met illegaal binnenkomen. Eenmaal in Alexandroupolis blijkt er een evement in de hoofdstraat, zodat we ons door kleine zijstraatjes moeten voortbewegen tussen de geparkeerde autoos. Het lukt net allemaal. Even na twaalven zijn we op de camping, als eerste. Na de koffie koesteren we ons maar weer in het zonnetje en en eten wat fruit. Dan op de fiets de stad in om geld te pinnen. De terrassen zitten propvol met eters, heel Alexandroupolis lijkt op een terras te zitten. Tijdens de terugweg halen we een gebakje bij de bakker en nemen nog een bak koffie. Borrelen doen we met Erik en Roos, die eindelijk hun huis verkocht hebben. En tegen zevenen gaan we met een groep op pad om ergens te eten. Stokje geroosterd varkensvlees met bijlagen, lekker. Voor anderen, die ook salade vooraf hadden, blijkt het teveel, zodat we van andere gerechten nog een hapje meeprikken ;-) Leuke avond. En buiten is het nog lang lekker :-)

Zo mei 15. sMorgens rond zevenen zingt een nachtegaal :-) We doen heel rustig aan vandaag. Het is lekker weer weer en we hebben 240 km te gaan, indien gewenst alles snelweg. Na elven gaan we op pad. Eerst snelweg tot na Kavala en dan krijgt de navigator de opdracht snelwegen uit te sluiten. We komen op de oude weg naar Thessaloniki, die over berghellingen naar langs en door dorpen leidt. Bloemen, vooral klaprozen, bloeien welig. tegen 15u zijn we weer in Asprovalta, waar we op dezelfde plaats gaan staan in de hoop op internet via de school. De school is er niet, maar wel een cafe met open verbinding. De middag verpozen we in gezelschap langs het strand. En savonds eten we weer met een groep, wij weer souflaki, dat is ons goed bevallen. Daarna nog wat getsjet met E. en gebeld met M. En dan is het weer donker en wordt het rustig om ons heen.

Ma mei 16. Weer vroeg wakker, maar nu is er een prachtige zonsopgang te zien. Morgenrood, water in de sloot. In Griekenland lijkt dat niet op te gaan, want de regen beperkt zich tot een bui in de middag in Vergina. De rit naar Vergina is ruim 150 km, dus we kunnen rustig aan doen, want de activiteit van deze middag is verplaatst naar morgen. De graftombe van Philippos_II_van_Macedonië is op maandag gesloten. Het weer is Asprovalta is prima, goed zwemweer, maar toch vertrekken we om 11u. In Vergina is het vochtig warm, we hadden beter nog even in Asprovalta kunnen blijven ;-)

Di mei 17. De graftombe van Philippos_II_van_Macedonië in Vergina.

Di mei 17. Na het bezoek aan de Koninklijke graftomben vertrek naar Kalambaka, camping Vrachos Kastraki, pakweg 170 km te gaan, over dezelfde route als op de heenweg. Daar zullen we het afsluitende diner hebben. Het blijkt dat er 5 groepen daar de nacht doorbrengen, waarvan er 3 het avondeten nuttigen in de niet al te grote restaurantruimte. Wij mogen om 19u beginnen, maar we moeten wel om 20u30 weer het veld geruimd hebben voor een volgende groep. We zitten in eenhoek gepropt, want bijna tegelijk met ons eet een grote groep van de NKC. Tegen 19u30 druppelt die groep met veel kabaal het restaurant binnen. Van de aangeklede afsluiting komt dus niets meer terecht. Helaas wordt die gebeurtenis een afknapper :-( Morgen om 10u zal de afsluiting daarom plaats vinden in de overdekte buitenruimte. L's humeur bereikt hierdoor een dieptepunt. Het komt niet meer goed deze dag :-( Jammer, jammer, jammer. O ja, over het eten, de Griekse salade is weer prima, maar het hoofdgerecht, een schaal vlees bedekt met patat is minder. De patat is lauw en slap, het vlees is aan de droge kant en is slap gekruid. Maar ja, wat wil je ook als er misschien wel voor zo'n 100 man gekookt moet worden.

Wo mei 18. Na een nacht met donder, bliksem en veel water is het in de ochtend weer lekker weer. De ligging van de camping aan de voet van de Meteora-rotsen is nog steeds prachtig. De afsluiting met uitslag van de foto-competitie vindt inderdaad om 10u plaats. Daarna vertrekt iedereen naar de laatste overnachtingsplaats, vrij aan het strand bij Igoumenitsa. Wij vertrekken pas tegen twaalven, want het is nog erg lekker op de camping. De eerste 70km gaan we over de bochtige bergweg met veel stijgen en dalen door een prachtig gebied. Daarna de rest over de snelweg, pas nieuw en dus prima. Ook heel mooi om te rijden en het schiet lekker op. Na wat geharrewar is de overnachtingsplek snelgevonden. Aardig weer hier, maar ook weer een onweersbui. Het weer is nog lang niet stabiel. Wij vinden het niet echt erg, want dit verkiezen wij boven temperaturen hoger dan 25C. Tot een uur of negen zitten we nog buiten en daarna kruipt ieder zijn onderdak weer in. Morgen om 7u vertrek naar de boot.

Do mei 19. We vertrekken om 7u naar de haven van Igoumenitsa. Dat is hoogstens een kwartiertje rijden. En dan is het wachten op de boot. Die komt op tijd en het inschepen gaat ook voorspoedig, het is niet druk. Om 9u (Griekse tijd) vertekt het schip. Het is zonnig en winderig, maar uit de wind in de zon is het lekker. We varen eerst tussen het vasteland en Corfu, en daarna langs Albanië (vertelt de gsm-aanbieder). Daarna meer verwijderd van het land. De zee is rustig en het lijkt er niet op dat het weer op korte termijn zal veranderen. Morgen hopen we om 8u (Italiaanse tijd) te ontschepen, na een afscheid van de groep op het bovendek. Daarna gaat ieder zijns weegs.

Vr mei 20. Na een gladde zeereis hebben we om 7u (Italiaanse tijd) afscheid genomen van de groep. De ontscheping was na 9u.
We hebben een prachtige reis gehad met de groep. Alles was prima geregeld. Met dank aan Klaas en Jelma, en Rob en Inge :-)
Het is weer mooi weer. Daarom gaan we naar een kamp dichtbij Punta Sabbioni, vanwaar we met een boot naar Venetië kunnen. Het wordt camping Ca'Savio, campingcheque. Mooi kamp, hele grote plaatsen en 16 Amp !!! Ongekend voor Italiaanse campings. Maar helaas internet voor € 3 per uur. Dat doen we dus niet :-( Vandaag doen we lekker rustig aan, beetje op orde maken, wat zwemmen, wat lezen, dat is het zo wel. En de Sambuca (van Lidl) is al opgeborgen, net als de wijn. Morgen naar Venetië, zondag beetje fietsen en zo. En eten met Loek en Gorneel, als het lukt. Maandag zien we wel wat we verder doen.

Za mei 21. We hebben de plannen gewijzigd. Vandaag blijven we hier en gaan bekijken welke opties er zijn om Venetië te bereizen. En we wassen alle vuile spullen in de wasmachine. Het is prachtig weer, dus drogen is geen probleem. Daarna pakken we de fietsen en gaan op pad. Eerst naar Treporti, waar de vaporetto naar Burano een halte heeft. Het lijkt er op dat kaartjes kopen bij het loket voordeliger is dan op de camping. Een dagkaart op de camping kost € 21,60 , aan het loket kost een kaart die 12 uur geldig is € 16, een kaart die 36 uur geldig is, kost € 23 (in de praktijk is dat een kaart voor 2 dagen). Verder naar Punta Sabbioni, waar we een aardige babbel hebben op een bank met een Engels echtpaar uit Buxton. Er zijn veel Britten in deze streek. Vervolgens door naar de vuurtoren van Punta Sabbioni. Terug naar Ca'Savio, waar we een pizza eten en prosecco drinken. De camping is nu snel weer bereikt. We zijn warm. L neemt een duik in het zwembad om af te koelen, dat lukt :-) Er is een sms van L&G die vertelt dat ze morgen koffie komen drinken, ze huren fietsen. En een sms van Els dat het hier voorlopig goed weer blijft, 28C, wel warm dus. Voorlopig plannen het bezoek aan Venetië en de eilanden op maandag en dinsdag.

Zo mei 22. L&G komen op de koffie, na wat probleempjes met het vinden van ons kamp. Uiteindelijk gaan we in de middag samen eten in de 'herberg' genaamd Villa. We eten Italiaans met een antipasta, tomaat met mozzarella (Caprese), en een primo, spaghetti met bijzondere 'saus' (Spaghetti Aglio Olio), alles doorgespoeld met 2 litertjes prosecco. Lekker hoor.

Ma mei 23. Naar Venetië. Al vroeg op de fiets naar de vaporettohalte in Treporti. We kopen 2 vervoerskaarten voor 36 uur à € 23 per kaart. Zo kunnen we ma en di gebruiik maken van de vaporetto's. Bij de eerste stop, Burano, gaan we er af en zie we hoe Burano tot leven komt. Het is heerlijk rustig nog en de gekleurde huizen doen het prachtig in de zon. Daarna nemen we de vaporetto naar Fondamente Nuove, Murano met al het glas laten voor wat het is. We gaan wandelen, maar het is erg warm, laat maat zeggen heet. De start is vanwege de aankomst in de wijk Cannaregio. Eerst bekijken we de Jezuitenkerk, waar niet gefotografeerd mag worden, men wil dat je fotoos koopt. Vervolgens wandelen we naar de Campo dei Mori, reden: het staat in de Capitool-gids. Bij het campo is ook een woonhuis van Tintoretto, alwaar de vierde moor staat. Het Canal Grande is het volgend doel. Vaporetto lijn 1 vaart door het Canal Grande en stopt bij elke halte. Mooie gelegenheid om alles langs het Canal Grande vanaf het water te bekijken. We hebben een plek op de achterplecht, dus dat lukt prima. We varen mee tot de santa Maria della Salute, in de wijk Dorsoduro. We dwalen door de wijk en eten een pizza in hotel Messner, waar het ook onder het zonnescherm erg warm is. Al dwalend komen op de Campo del Rocco, alwaar de kerk van St Rocco en de Scuola Grande de San Rocco. De eerste bekijken we, de scuola laten we. Ook passeren we de enorme Santa Maria Gloriosadei Frari. Hier heft men entreegeld en toch is fotoos maken verboden, een rare combi, vinden wij, dus geen bezoek. We worden het ook een beetje zat in de hitte. Daarom zoeken we het canal Grande weer op en nemen lijn 1 naar het station. Daar nemen we lijn 52 naar de F.te Nuove en daar de lijn LN naar Treporti. Tenslotte nog een paar hete kilometers naar het kamp. Om 18u30 zijn we er, het zwembad sluit om 19u, dus net op tijd voor een verfrissende duik :-) De pizza geeft nog steeds vulling, zodat het avondeten slechts uit een (Griekse) salade bestaat.

Di mei 24. Vandaag doen we het rustiger aan. Het zal weer een hete dag worden. Na de fiets- en boottocht zijn we rond 11u in Venetië, F.te Nuove. We wandelen door Cannaregio richting San Marco. Daarbij komen we langs de kerk Santa Maria dei Miracoli, die wel het 'juwelenkistje' genoemd wordt vanwege de uitstraling van de gevel in marmer en kleurige versieringen. Vervolgens bereiken we de Campo Santi Giovanni e Paolo, waaraan de Scuola Grande de San Marco met zijn prachtige asymmetrische marmeren gevel en de kerk Santi Giovanni e Paolo. Deze kerk bevat vele bijzondere graven en grafmonumenten, vooral van Doges van Venetië. De entree is € 2,50 pp en is bedoeld voor het onderhoud. Fotoos maken zonder flits mag, dus we gaan er in. Het is echt de moeite en de kosten waard :-) Als we weer buiten staan, is het tegen enen. Hoewel wat vroeg naar zuidelijke begrippen, eten we een pizza in een pizzeria aan het plein. Het etablissement is bijna leeg, eigenlijk niet zo slecht bij deze hitte. Verder wandelend komen we op het Campo Santa Maria Formosa, alwaar de gelijknamige kerk (die 2 gevels heeft, uitzonderlijk) met campanile waarin een raar gezicht. Uiteindelijk bereiken we het San Marco-plein, waar het ook erg heet is, en druk bij de kerk en het Dogenpaleis. Er staan rijen wachtenden. Die slaan wij dus over. We zoeken een vaporetto op die naar de F.te Nuovo gaat. Lijn 42 doet dat, maar weg met een fikse omweg. Nog even wachten en lijn LN brengt ons terug naar Treporti. Om 16u30 zijn we weer op het kamp. Tijd zat dus voor een verfrissende duik.

Wo mei 25. Vandaag houden we rust op het kamp. Het is te warm om wat te ondernemen, behalve zwemmen. De temperatuur is op een tropisch nivo: meer dan 30C. Morgen gaan we opbreken en reizen noordwaarts.