Reis WiElSibrenko deel 12 Page #1 of 4
Index Page
Previous Page
Next Page
25 juni 2012: Reisdag: we gaan verplaatsen naar Bihac in Bosnië-Herzegovina. Het is een korte reis met weinig oponthoud bij de grens. Er blijken geen andere campinggasten te zijn op de camping bij Bihac. Camping Orljani is prima verder. 's Middags bezoeken we Bihac. Het is een levendig stadje met een mooi park gelegen aan de rivier de Una. S en E kopen nieuwe kleding. En er is toeristeninformatie, met name over het Nationaal Park Una. En het is heet. 's Avonds krijgen we dan ook te maken met veel wind gevolgd door regen. De temperatuur daalt minstens 15 graden in korte tijd. Het frist lekker op.

26 juni 2012: Naar het Nationaal Park Una; we hebben gisteren voldoende informatie gekregen om hier een dag door te brengen. Het park is sinds een jaar of drie ingericht, maar sinds vorig jaar juni echt geopend voor publiek. De natuur is hier wederom schitterend. Eerste doel is de waterval bij Strbacki buk. Na een tijdje gereden te hebben over een gravelweg, komen we bij de waterval. En die is groot, hoog en mooi. Hier wachten we een tijdje; een parkranger kondigde aan dat er straks een raft-boot van de waterval af zou gaan. Maar die laat erg lang op zich wachten en daarom gaan we picknicken aan de rivier, die hier de grens met Kroatië is.

26 juni 2012, vervolg: Vervolgens rijden we naar Kulen Vakuf. Ook hier is het rivierdal prachtig. Er zijn in dit dal vele sporen van het oorlogsgeweld; zoveel kogelgaten, vervallen verlaten huizen, ingestorte bruggen en waarschuwingen voor landmijnen hebben we elders nog niet gezien. Ons laatste doel is Martin Brod, we moeten weer over gravel; ook hier is weer een grote waterval. En ook deze waterval stelt niet teleur. Dan moeten we nog terug. We besluiten om de grotere weg te nemen, hoewel die wel veel langer is. We rijden dan ook nog langs / door de kloof van de Unac. Hier is het uitzicht fenomenaal; je ziet de rivier zich in een slangenvorm door het landschap een weg zoeken. De terugweg voert over wat minder spectaculair terrein. Hier is het landschap meer glooiend in een terrasachtige groene vlaktes. Opvallend weinig dorpen zijn hier. We bezoeken vlakbij de camping nog een kleine supermarkt en gaan 's avonds eten in restaurant Mlin (S eet rivierforel, E karbonade en W wienerschnitzel, daarna baklava en bosnische koffie - rivierforel is aan te raden). En op de camping blijkt er stroomstoring te zijn; niet erg, maar dat betekent ook geen patat in het restaurant, maar gekookte aardappelen. Om een uur of zeven begint de radio ineens weer te spelen, stroomaansluiting hersteld! Prachtige dag, geen toeristen uit West-Europa gezien, wel (een paar) lokale bezoekers (Serven). Dit gebied is een bezoek meer dan waard.