"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Revisie as BIOD Expert 4L

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ron de Jong



Geregistreerd op: 18 Aug 2009
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: Zo 13 Sep 2009 15:19    Onderwerp: Revisie as BIOD Expert 4L Reageren met citaat

Goed verhaal gelezen over de staalgeveerde as. Vraag blijft voor mij of deze as ongestraft kan worden gedemonteerd zodat ik alle onderdelen goed tegen roest kan beschermen.
De as is onder de wagen uit en is inderdaad een staal geveerde as. Is er geen tekening van het ding? Ik heb mijn Volvo Amazone geheel gedemonteerd en deze heeft de aanslag goed overleefd. Moet dan met deze as toch ook mogelijk zijn!?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 13 Sep 2009 16:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Om het inwendige te beschermen is waarschijnlijk niet nodig, als de as goed onderhouden is zit die vol met vet, verder zitten er geen service gevoelige onderdelen in de as. Kan je er makkelijk vet inspuiten?
Om het uit elkaar te halen heb ik geen ervaring mee, behalve de oude kevertjes, en dat was wel een fluitje van een cent.
Stond die stomp van de as nog een beetje schuin naar beneden toen alles nog gemonteerd zat onder de caravan, m.a.w. het veerpakket is niet slap geworden
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Ron de Jong



Geregistreerd op: 18 Aug 2009
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: Ma 14 Sep 2009 20:34    Onderwerp: Reageren met citaat

De stand van de as zag er goed uit toen hij nog onder de caravan zat. Ik realiseer mij dat ik in het inwendige weinig te zoeken heb. Het demonteren is met name interessant omdat ik de buitenkanten dan makkelijker kan ontroesten en sommige delen kan stralen. Ik weet dat dit overdreven klinkt maar als ik nu de kans krijg het goed te doen zal ik het niet laten. Ik begrijp dat er geen tekening is. Mijn grootste zorg is de term 'veerpakket'. Ik zie dan voor mij dat er een pakket veren door mijn werkplaatsje vliegt en ik dit later niet meer op zijn plaats krijg. Ik ga nu eerst maar eens de schokbrekers losmaken en kijken wat er dan verder nog kan.
Overigens denk ik over de tip om de caravan in zijn geheel een aantal centimeters hoger te zetten. Achter mijn amazone ligt hij net iets achterover. Wellicht kan ik dan meteen de lengte liggers hiermee iets verstevigen. Wanner het zo ver is volgen er natuurlijk foto's [wanneer ik tenminste uitgevogeld heb hoe die te plaatsen]. Kan er meteen een plaatje van de Expert achter de Amazone bij.

Groeten,
Ron [nog geen Expert dus]
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Di 15 Sep 2009 21:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Ron,
Onze Expert ligt ook iets achterover, ik vind het wel een mooi gezicht.
Uitleg over foto's plaatsen vind je hier. De links naar HCC werken alleen niet meer. Indien je hulp nodig hebt, horen we het wel!
Ik ben hier een overzichtje aan het maken van de bekende Experts. Zal ik de gegevens van jouw Expert (nr 002) aanpassen? Dan kun je me wellicht de juiste gegevens mailen (frankATselenet.nl)? En misschien ook eigen foto's, bv met Amazone!
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Wo 16 Sep 2009 06:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag ron,
ik meende dat ik de 002 (toen wij haar in bezit hadden) opgehoogd had bij de triangel, maar dat weet ik niet meer zeker.
Als dat niet zo is ,zou je dat ook kunnen doen!
Benodigheden:
4 dikwandige bussen
4 langeren bouten als de huidige
wel oppassen dat de remstang niet klem komt te zitten bij de disselbak
De Expert zakt daardoor aan de voorzijde en ligt zodoenderechter achter de auto.
Bij ophogen onder de as komt de totale Expert omhoog en moet je veel meer ophogen dan als je dit aan de uiteinden van de Expert doet!
Zwaartepunt komt dan ook veel hoger te liggen!
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.