"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Bijna brand in een Bruine Band
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Ma 14 Sep 2009 21:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
En die wielbout van je was men gewoon vergeten aan te draaien


Onlangs zag ik "mijn" monteur bij het vastdraaien van de wielbouten een hulpstuk gebruiken in de draaitol.
Een vierkant stangetje van een centimeter of 10 lang.
Wat is dat? Vroeg ik.
Een torsiestaafje, waardoor je zeker weet dat de bout goed vast zit.
Kost wel een paar centen was het antwoord.
Dus ik hoef ze niet na tig kilometer te controleren?
Absoluut niet nodig!

Wilde ik graag even kwijt. Ter lering.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 14 Sep 2009 22:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Daar wil ik toch wel iets aan toevoegen.
Het torsiespul voor tollen is lang niet altijd even precies.
En dan bedoel ik pér moer!
Als het er echt op aankomt, kun je er het beste op toezien, dat men de ouderwetse momentsleutel gebruikt. Het voorkomt bijvoorbeeld kromme remschijven en trommels.

Kromme schijven en trommels wil je echt niet meemaken, het is niet alleen een rotgevoel aan je remvoet, maar ook een ernstige vermindering van het remvermogen van het betreffende voertuig.
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 14 Sep 2009 23:11    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:

Citaat:
Het hele leven is risico nemen

Waarom ging je met de boot naar Amerika, de kans dat je naar beneden valt is wel erg klein.

En die wielbout van je was men gewoon vergeten vast te draaien.

Omdat mijn zenuwgestel daar niet tegen bestand is. Wink
Dat is wel bestand tegen brandgevaar in caravans Smile
Misschien het jouwe dus niet tegen het laatste? Wink

Die wielbouten zou ik maar mee oppassen als ik jou was.
Want dat het linkerwiel vanwege de draairichting van de bouten zich los kan werken, is beslist geen fabel.
Na de laatste reparatie heb ik de bouten van het linkerwiel 2 of 3 keer vaster gedraaid. Daarna geen probleem meer, tot nu toe.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 14 Sep 2009 23:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Die wielbouten zou ik maar mee oppassen als ik jou was.
Want dat het linkerwiel vanwege de draairichting van de bouten zich los kan werken, is beslist geen fabel.

Ja, en een polyestercaravan is in de herfst zwaarder, want dan regent het iets meer.
En gelukkig gaan er s'winters winterbanden onder de auto anders zijn de rechterwielen na twee jaar niet meer los te krijgen. Smile
Het wordt hier steeds leuker. Smile
Lex ik geloof er niks van.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 14 Sep 2009 23:44    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Lex ik geloof er niks van.

Hoeft niet. Moet je zelf weten.
Zoek eens uit waarom o.a. de Jeep en andere autoos links draad hadden op de linker wielbouten.
Ik laat het hier bij, want ik doe niet mee aan welles/nietes.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 15 Sep 2009 00:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Nog even.
http://www.backpack.nu/reisforums/nl-reizen-caravan/24058-afloper-2.html
Materiaal of combinatie van materialen deugt niet, of heb ik het mis.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 15 Sep 2009 00:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Ook DAF kent linkse en rechtse draad op hun voertuigen. Wink
Terug naar boven
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Wo 16 Sep 2009 06:40    Onderwerp: Reageren met citaat

aangedreven wielen hebben de meeste kans om zich los te draaien (wrikken) als dan ook nog de losdraairichting hetzelfde is als de rijrichting is de kans optimaal!
Veel terreinwagens en andere zware voertuigen zijn daarom bij de fabrikage voorzien van tegengestelde schroefdraad (aan de rijrichting) om dit zoveel mogelijk tegen te gaan.
bv. traktoren
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Ouwe Hippie



Geregistreerd op: 08 Mrt 2007
Berichten: 26

BerichtGeplaatst: Wo 16 Sep 2009 19:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Nou, internet werkt ook weer.... als je betaald aan de receptie. Smile

Kroonsteentjes grote en kleine gaten gekocht en alles doorverbonden.

Even de auto aangekoppeld, alles werkt keurig en ook de 12v lampjes. Alleen de pompjes werken niet naar behoren. Of beide kranen zijn kapot of ergens zit iets niet goed. Keukenkraan niet getest, natte ruimte wel. Die werkt nog steeds niet op de kraan maar wel als je de 2 draadjes tegen elkaar duwt.

Dat valt provisorisch op te lossen met een lichtschakelaar o.i.d. maar dat doe ik wel thuis....... bij de caravanreparateur dus. Kost weer geld maar mijn BIOD is dat wel waard. Zoals zo vaak veel bekijks hier, ook van iemand die zijn 2001 BIOD heeft ingeruild voor een wat grotere KIP.

Kroonsteentjes zitten er nu een dag en zijn niet warm dus dat lijkt vooralsnog geen probleem meer.
_________________
BIOD 350 TL 1986 per 2 april 2010 voorafgegaan door een SKODA YETI 1.2 DSG Active+
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 16 Sep 2009 19:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Die werkt nog steeds niet op de kraan maar wel als je de 2 draadjes tegen elkaar duwt.

Schakelaar in kraan waarschijnlijk kapot, leuk projectje. Smile
Voor minder dan het loon, koop je een kraantje Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Ouwe Hippie



Geregistreerd op: 08 Mrt 2007
Berichten: 26

BerichtGeplaatst: Wo 16 Sep 2009 19:58    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Citaat:
Die werkt nog steeds niet op de kraan maar wel als je de 2 draadjes tegen elkaar duwt.

Schakelaar in kraan waarschijnlijk kapot, leuk projectje. Smile
Voor minder dan het loon, koop je een kraantje Smile

5 Minuten werk inderdaad en Euro 15,= armer en dat keer 2 natuurlijk. Very Happy

Maar elk jaar een kraan vervangen is niet leuk. Vorige jaar ook al. Denk toch dat er iets niet helemaal goed zit. Vandaar de reparateur met kennis van zaken.
_________________
BIOD 350 TL 1986 per 2 april 2010 voorafgegaan door een SKODA YETI 1.2 DSG Active+
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Ouwe Hippie



Geregistreerd op: 08 Mrt 2007
Berichten: 26

BerichtGeplaatst: Wo 23 Sep 2009 01:14    Onderwerp: Reageren met citaat

-- update --

Thuisgekomen de caravan leeggehaald en verder onderzoek gedaan.

Eerst (weer) nieuwe kranen gekocht. Ditmaal niet met een pietepeuterige draaiknop maar met een hendeltje. Natte zeephanden kunnen daar makkelijker mee overweg.

In de toiletruimte was vervangen geen probleem en zo gepiept maar die in de keuken.... man man, was ik maar een kabouter. Uiteindelijk na demontage van het kastplankje en het verwijderen van de lade kon ik er iets gemakkelijker bij. De hele operatie was in een goed halfuurtje gepiept en jawel, de pompjes werkten. Morgen de jerrycans vullen en kijken of het nog steeds werkt.

Nu heb ik een aardige buurman die het e.e.a. wél begrijpt dus op zoek gegaan naar de oorzaak van de verbrande stekers.

Het lijkt erop dat het verbrande deel een verbinding is naar de koelkast. Waarschijnlijk is er vocht in gekomen, hoe, geen idee. De nieuwe kroonsteentjes voldoen perfekt. Ik wilde ze in tape wikkelen maar dat raadde hij af. Mocht er vocht bijkomen moet dat weer weg kunnen en dat laat ik maar zo. Wel ga ik alle draden aan de vloer of wand vastzetten, die zitten, volgens mij origineel allemaal los.

Ik ben ook nog van plan de originele hanglamp te vervangen door een plafonierre als dat wil lukken. De bekleding van de kussens wordt minder en zal vervangen moeten worden. De gordijnen en de rolgordijnen worden daaraan aangepast. Nieuwe vloerbedekking gaat de zaak completeren.

Al met al weer een investering maar dat is mijn BIOD wel waard.... vind ik. Blijft er nog geld over dan misschien de vloer laten opschuimen.

We kregen op de camping nog diverse complimenten. De leukste was van de echtgenote van de ex-BIOD eigenaar. Zij vond onze 86'er mooier dan hun BIOD van 2001.

De voortent vind iedereen geweldig maar de vraag "welk merk" kon ik niet beantwoorden. Er is geen merk op te vinden dus de volgende stap is daar een foto van maken en hier plaatsen. Een rara plaatje.
_________________
BIOD 350 TL 1986 per 2 april 2010 voorafgegaan door een SKODA YETI 1.2 DSG Active+
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Ouwe Hippie



Geregistreerd op: 08 Mrt 2007
Berichten: 26

BerichtGeplaatst: Wo 23 Sep 2009 22:31    Onderwerp: Reageren met citaat


_________________
BIOD 350 TL 1986 per 2 april 2010 voorafgegaan door een SKODA YETI 1.2 DSG Active+
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.