"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Overdreven gemakzucht?
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 09 Feb 2010 17:57    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
De inhoud van de jerrycan in de disselbak is dus bij mij ook 10 ltr. Als ik s'avonds vergeet naar het peil te kijken, dan is de kans groot dat ik s'morgens vroeger m'n bed uit moet dan de bedoeling is om theewater te halen. In plaats van de gieter kan ik ook met die jerrycan gaan slepen, maar dat pompje eruit halen, jerrycan los halen, vind ik net even te veel werk. Bovendien als je dan de gootsteenkraan open draait vliegt het water om je oren vanwege de mee ontsnappende lucht. (ervaring)
Het gebruik van twee jerrycans lossen deze problemen niet op.
Welke kant het opgaat, nog geen flauw idee.
Ik lig er voorlopig nog niet wakker van. Smile
Het vullen van een jerrycan met vlotter zal zonder gebruik van de waterleidingdruk , dus met gieter, erg langzaam gaan denk ik.
Als extra kost zo'n vlotter bij Kip 90 euro. Sad

Toch maar even mijn aanpak (ik hou van eenvoudige oplossingen).
Ik heb 2 plastiek flessen van 5 liter (water in Spanje).
Die staan meestal gevuld bij de dissel.
Als nodig, leeg ik die in de disseltank.
Ik vul de kleine flessen op een voor mij aantrekkelijk tijdstip Wink
Nog een voordeel: als de pomp niet werkt cq kan werken, zijn de kleine flessen gemakkelijk binnen te gebruiken Smile
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120


Laatst aangepast door Lex M op Di 09 Feb 2010 18:03; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 09 Feb 2010 17:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Een gewone stortbakvlotter kost waarschijnlijk niet meer dan twee tientjes en is heel goed in de wand van elke tank te monteren zolang er maar een hand door een opening kan. Deze kranen zijn vaak geheel van kunststof, waardoor dat gewicht ook nog wel meevalt, maar Benno heeft daar wel een punt: al dat gedoe telt toch wel op...

Door een vlotterkraan te monteren, heb je op die tank twee mogelijkheden, omdat er ook nog een gietergat overblijft.
Een gietergat weegt zo goed als niks. Wink

Ik heb in de disselkast een tank van 30 liter, die ik uiteraard ook met een gieter vul. Omdat ik die tank graag, compleet met alle leidingen naar binnen wil brengen, ben ik geïnteresseerd in dit soort onderwerpen.

Die tank moet naar binnen vanwege mijn liefde voor winterkamperen.

De tank moet helemaal leeg kunnen, daarom gaat mijn voorkeur uit naar het verplaatsen van mijn huidige tank, omdat die makkelijk te tillen is.
Al met al zal ik zowat gewichtneutraal kunnen werken, omdat er ook nog wat leiding en snoer verdwijnt en ik er geen vlotter in wil hebben, maar hoogstens een vuldop in de zijwand. Een peilglas bij die vuldop is mooi, maar niet noodzakelijk. In een lege tank gaan drie bijna volle gieters.
Terug naar boven
corry



Geregistreerd op: 04 Aug 2009
Berichten: 22
Woonplaats: Dordrecht

BerichtGeplaatst: Di 09 Feb 2010 20:55    Onderwerp: Reageren met citaat

We kamperen, met onze Scout, sinds augustus 2009. Daarvoor altijd met de tent gekampeerd. De eerste nacht slecht geslapen in de Scout, vroeg wakker en ontbijt gemaakt. De kraan aangezet. Watertank leeg! Ik naar buiten in de regen en ik dacht; waarom had ik dit probleem niet toen ik nog met de tent kampeerde. (jaja ik weet het!!)

Toch maar een oplossing bedacht.
Ik denk dat ik maar ga voor de oplossing die op de site van de NCC staat.
Zie www.ncc.nl bij CaravanTips 'makelijk water'
Een dubbele jerrycan met twee pompen en in één tank een toiletvlotter (van de Gamma) met een vaste slang-aansluiting tot net buiten de disselbak (via een ventilatieopening in de vloer) en een Gardena koppeling (ivm lekken) net onder de vloer, alwaar ik de slang naar de waterkraan op kan aansluiten. Snappen jullie het nog???

Met vriendelijke groet,
Tom (van Corry)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 09 Feb 2010 21:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Snappen jullie het nog???

Nooit gedacht dat ik van de NCC wijzer zou worden. Smile
Het is slim maar ik vind het vullen omslachtig, dat deksel losdraaien zie ik niet zitten.Er is makkelijk op beide jerrycans een vulleiding te maken.
Eén nadeel zie ik, zoals jij het gaat gebruiken, waarschijnlijk altijd de jerrycan waar de vlotter op aangesloten zit, dat is makkelijk , het water in de andere jerrycan gaat verouderen. Bij het oorspronkelijke idee is dat niet, daar wordt constant van jerrycan gewisseld.
Dan is het helemaal: "Kat in het bakkie"

Bedankt Tom.

Peter,
Een peilglas is toch niet nodig, als de vulleiding overstroomt is die vol.
Je kan altijd nog een kleine ontluchting maken net onder de bovenkant van de jerrycan met een slangetje door de vloer, dan blijft de druk niet op het deksel staan.
Een vaste jerrycan met leegloop door de vloer ben ik na schoonmaak in verschillende caravans geen voorstander van geworden. Ze lopen heel langzaam leeg en er blijft door de ribbels altijd water in staan.
_________________
Joop, helaas zonder Biod


Laatst aangepast door joop brand op Di 09 Feb 2010 21:23; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 09 Feb 2010 21:17    Onderwerp: Reageren met citaat

corry schreef:
Ik denk dat ik maar ga voor de oplossing die op de site van de NCC staat. Zie www.ncc.nl bij CaravanTips 'makkelijk water'

http://www.ncc.nl/tipvdmaand/makkelijkwater/tip269.htm
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 10 Feb 2010 01:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Nah, das een ding voor luie mensen en aangezien kamperen toch het meest overeenkomt met keihard werken dacht ik toch niet, dat.... geintje

En Joop, als ik besluit om die tank gewoon inpandig te vullen?
Het is een eenvoudig sommetje...
Bij een tank van 30 liter moet je drie keer lopen met een gieter van tien liter.
Gelukkig hoeft dat niet elke dag, zoals bij een tienlitertank... Wink
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 10 Feb 2010 09:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Het is een eenvoudig sommetje...
Bij een tank van 30 liter moet je drie keer lopen met een gieter van tien liter.

Peter,
Dan heb je twee kansen, of je was te laat en de jerrycan was leeg, of de derde keer loop je voor niks, en loopt het over je sandalen bij het vullen.. Rolling Eyes

De vuilwatertank waar zet men die meestal neer. rotfl
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 10 Feb 2010 16:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Helaas moet ik morgen al weer gaan kamperen, dus zullen sommige vragen door mij onbeantwoord blijven.
Gelukkig is het gaan sneeuwen, dat is dan ook wel weer erg prettig Wink

Gezien de grondvorst neem ik een emmer mee voor het afvalwater, in bevroren staat is het wat lastig uit de roltank te schudden. indewar
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 10 Feb 2010 20:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Helaas moet ik morgen al weer gaan kamperen,

Veel plezier, hoop voor je dat het verkeer redelijk door rijdt. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 27 Feb 2010 00:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Het bestaat dus, een 12V afsluiter om op de gasfles te zetten zodat moeders vanaf het aanrecht de gasfles kan openen, er hangt wel een schandalig prijskaartje aan.
Moet veel goedkoper te krijgen zijn.
http://www.dewatersportwinkel.nl/Gasinstallaties/308-algemeen/gasafsluiter/
Hoef ik niet meer voor het gas én het water in de disselbak, misschien verhuis ik het reservewiel wel daar naar toe.
Het gaat de goede kant op
http://www.autogasetneo.be/nl/webshop/autogas-lpgcng/afsluiters/gasafsluiter-valtek-type-01/808
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 28 Feb 2010 15:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Zo te zien kon geen van beide kranen rechtstreeks op de gasfles gemonteerd worden?
Dan kun je toch beter die gasfles opendraaien en de hoofdafsluiter in het keukenkastje aan/uit zetten? Hoeveel werk zoek je eigenlijk? geintje
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 28 Feb 2010 16:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Zo te zien kon geen van beide kranen rechtstreeks op de gasfles gemonteerd worden?

Klopt, waarschijnlijk na het reduceer. Er bestaan heel veel verloopjes, dat zal geen probleem worden, hoop ik.
Citaat:
Dan kun je toch beter die gasfles opendraaien en de hoofdafsluiter in het keukenkastje aan/uit zetten? Hoeveel werk zoek je eigenlijk?

Nee, ik wil juist géén gasdruk in de caravan hebben, wanneer het niet wordt gebruikt.
Ik denk dat ik van de zomer, helaas, uitgeklust ben. Sad
Dus volgend jaar, echt met pensioen, niks omhanden, dat wordt wat.

combi ook niet het hele jaar.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
corry



Geregistreerd op: 04 Aug 2009
Berichten: 22
Woonplaats: Dordrecht

BerichtGeplaatst: Ma 29 Mrt 2010 22:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:
corry schreef:
Ik denk dat ik maar ga voor de oplossing die op de site van de NCC staat. Zie www.ncc.nl bij CaravanTips 'makkelijk water'

http://www.ncc.nl/tipvdmaand/makkelijkwater/tip269.htm


Afgelopen zaterdag de scout uit de stalling gehaald, en de dubbele pomp met schakelaar gemonteerd. Het werkt uitstekend. Voor de schakelaar kun je een ook een standaard 230V wisselschakelaar (op of inbouw) gebruiken.
Als iemand het elektrisch schema wil hebben, hoor ik het wel.
groet,
Tom
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.