"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Koelkast bij hitte-golf?

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Technisch (elektriciteit, gas, water , e.d.)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 11 Dec 2004 18:00    Onderwerp: Koelkast bij hitte-golf? Reageren met citaat

Vandaag de koelkast uit de caravan gehaald.
Kwam er achter dat in de vloer een ventilatierooster zit.
Het is nog niet zover, maar hoe kan ik dat ding beter laten koelen bij warm weer.
A: bij dat rooster op de grond een ventilatortje monteren die naar binnen blaast.
B: bij het bovenste rooster in de wand een ventilatortje die naar buiten blaast.
C: een ventilator die tegen de condensor blaast.
D: de verschillende mogelijkheden van A,B,C.
E: helemaal niks doen en de drank bij een ander vandaan halen.
Wat is wijsheid?(wat ventilator betreft) Confused
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 11 Dec 2004 19:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Het belangrijkste is dat je koele lucht naar binnen haalt en de opgewarmde weer uitstoot.
Naar mijn mening doe je dat het beste door de ven de lucht naar buiten te laten stuwen door het uitstroomrooster.
Maar dan is het wel zaaks dat de verwijderde lucht vervangen wordt door lucht die door de instroomopening naar binnen gehaald wordt.
Daartoe moet de achterzijde van de koelkast afgesloten zijn van de rest van het interieur.
En volgens mij heeft BIOD daar nooit iets aan gedaan.
Dus eerst de ruimte afsluiten van de rest en de ven voor de uitstroomopening.
Doe je dat niet, dan is het misschien beter als de ven de koele lucht naar binnen haalt door het instroomrooster.
Maar dan moet je er ook voor zorgen dat de opgewarmde lucht de ruimte weer verlaat door de uitstroomopening en niet het interieur in.
2 vennetjes dus?
Hier staat overigens ook het nodige over in http://www.caravanhandboek.nl.
Per meel werd ik onlangs gewezen op het bestaan van een systeem genaamd Bestcool.
De webstek ( http://www.bestcool.nl ) geeft weinig info, maar misschien is het zinvol documentatie op te vragen.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 11 Dec 2004 21:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Geheimzinnig die "bestcool", kreeg direct een e-mail dat de gegevens worden opgestuurd, zag door googelen al iets van 230 euro, zal wel een high tech computer controlled fan with manual interrupt zijn
Inderdaad de achterkant bij de koelkast is ook hier niet afgesloten van de rest.
Trouwens het aanrechtblad heeft geen aarding, of het moet via de gasleiding gaan?
Wat een zootje na 19 jaar, smerig. Shocked
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 11 Dec 2004 21:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Onder de koelkast in mijn caravan zit ook zo'n rooster. De maat is zelfs nog groter dan dat van het rooster in de wand...
Omdat ik in de wand twee roosters heb, kan ik in de vloer volstaan met een gaatje ter grootte van een waxinelichtje, maar uiteindelijk heb ik toch maar een iets grotere diameter gesneden in een wegneembaar rubber matje.
Dat gat is op z'n hoogst goed voor de afvoer van koolmonoxyde, maar is in de zomer wel fijn voor het afvoeren van veel warmte...

Verder heb ik de ventilatie van mijn koelkast volledig naar buiten gericht met behulp van dunne metaalplaat, veel popnagels, kit en ducktape. Voor het bovenste rooster heb ik een naar buiten blazende fan gehangen, die helaas toch nog wel een tikkie te goed te horen is, maar verder goed z'n werk doet.
De aanvoer van koelere lucht komt via het onderste rooster in de wand en kan worden aangevuld met lucht van onder de caravan door dat rubber matje weg te nemen.

Aanvullend kun je de koelkast in zeer hete tijden ook beter koelen door een lagere stand te kiezen. Daar zijn wat tabelletjes voor, ik meen dat op www.caravanhandboek.nl zowel iets van Electrolux als van gebruikers is te vinden.

Oudere koelkasten gaan langzamerhand steeds slechter werken door vervuiling van de schoorsteen en door roestvorming. Hieraan valt weinig of niets te doen. Het is allemaal wel vervangbaar, maar een nieuwe koelkast zal niet veel duurder zijn. Het zo geroemde kantelen heeft alleen voor absolute mazzelaars zin en dat ook nog eens voor een niet te lange periode.

Kortom: Je bent weer helemaal bijgepraat... Wink
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 11 Dec 2004 23:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex, Peter.
Bedankt voor het meedenken.
Weet nu wel ongeveer wat me te doen staat.
Over roest gesproken, dat pijpwerk is haast helemaal bruin van de roest.
Ga dat ding maar eens goed schoonmaken en opnieuw in de lak zetten.
Achterkant modificeren, en nadenken over geforceerde ventilatie.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 11 Dec 2004 23:46    Onderwerp: Reageren met citaat

De koelkast in mijn Excellent zag er zo uit:



Schoongemaakt. Koelt weer als een tierelier Very Happy
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 12 Dec 2004 00:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Eén van de staande pijpjes is voorzien van kleine kneepjes, in dat ding liggen plaatjes. Als daar roest in zit, ben je weg... Die plaatjes vallen van hun plek en de goede werking van het spul is ten einde. Niet te repareren...
Verder hangt in de gasbuis/schoorsteen een spiraal. Vergeet dat ding niet terug te hangen, want dat ding is hard nodig voor een goede werking.

En jij maar denken, dat koelkasten makkelijke dingen zijn Wink
Terug naar boven
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 12 Dec 2004 15:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Als ik me de koelkastles van Campeersuper A2 (Maastricht) goed herinner, zijn het die plaatjes, waarom soms het advies gegeven wordt om weigerende koelkasten te kantelen. In het leven van de koelkast wordt de kwaliteit van die plaatjes geleidelijk minder en samen met de roestvorming bepalen zij dus het uiteindelijk leven van die koelkast. De kans om met dat kantelen alle plaatjes weer op z'n plek te krijgen is ongeveer gelijk aan het winnen van de staatsloterij Wink

En waarom vermeld ik nou de naam van dat bedrijf? Omdat ik daar een geweldige service heb gekregen na een aanvankelijke miskoop. Alles is de andere dag in orde gemaakt en tijdens de "behandeling" kreeg ik aan één stuk door les in koelkasttechniek van de eigenaar.
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 13 Dec 2004 20:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Als ik me de koelkastles van Campeersuper A2 (Maastricht) goed herinner, zijn het die plaatjes, waarom soms het advies gegeven wordt om weigerende koelkasten te kantelen.
Lijkt me sterk.
Ik vind deze verklaring aannemelijker:

Zet hem eens 24 uur op zijn kop.

* The turning the fridge upside down does the trick most times, because what happens is over time amonia crystals form in the pipes, this will especialy happen if you've run the fridge off level for some time, (the water can't get back into the bottom of the heat riser pipe, so it boils what little does get there, and this causes the amonia to crystalize) If you get these crystals near the smaller pipes, they can partialy block the flow of the hydrogen.

So turning the fridge upside down for 24 hours allows the water/amonia solution to sit in parts that dont usually get a pure wet solution, and the crystals can be re-absorbed into the solution. 9 out of ten times this works.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120


Laatst aangepast door Lex M op Ma 13 Dec 2004 23:01; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 13 Dec 2004 21:57    Onderwerp: Reageren met citaat

"Bestcool":
Bestaat uit een op temperatuur werkende ventilator, waarbij tevens een luchtklep wordt geopend.
Materiaal: 199 euro, inbouw door de firma: 110 euro. (incl. btw)
Geen afbeelding.
Stop m'n 486 fan er wel in. Very Happy
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 14 Dec 2004 01:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Zet hem eens 24 uur op zijn kop.


Mooi verhaal, zal wel een grond van waarheid in zitten.
Ik hecht echter meer waarde aan de woorden van een goede KK-monteur met veel ervaring, die bovendien ook nog eens erkend dometic- en electrolux servicer is.

De tip van dometic/electrolux is overigens: eerst op de ene zij, daarna op de kop, vervolgens op de andere zij en dan weer op de poten. Voor alles staat dan ook nog een bepaalde tijdsspanne.....
Terug naar boven
freek



Geregistreerd op: 09 Nov 2004
Berichten: 45
Woonplaats: uden

BerichtGeplaatst: Di 14 Dec 2004 12:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:


Mooi verhaal, zal wel een grond van waarheid in zitten.


Daar zit zeker een grond van waarheid in.
In het verleden gingen we vaak met de motor met aanhanger weg,en namen altijd een elektrolux koelbox mee. het kwam regelmatig voor dat de koelbox na een dag rijden niet meer koelde.
Oorzaak: door het veelvuldig hobbelen van de aanhanger verspreide de vloeistof door het systeem, en kon het koelproces niet goed op gang komen.
Door de koelbox even op z'n kop te houden (15sec.) koelde hij weer perfect.
Dit zal uiteraard bij een caravan minder voorkomen, omdat deze beter zijn afgeveerd als mijn aanhanger toen.Maar ik kan me voorstellen als de caravan meegenomen word op zeer hobbelige wegen dat dat dan de oorzaak is van het niet goed koelen.
_________________
extase 2L bezitter
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 17 Dec 2004 14:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Even een waarschuwing bij schoonmaak gasbrandertje koelkast.
Het koelkastje heeft waarschijnlijk jaaaaren niet op gas gewerkt.
Bij demonteren van de gasleiding bij het brandertje valt het smoorplaatje eruit, het is een heel klein ringentje met een gaatje. Je ziet het makkelijk over het hoofd. Bij vergeten, wordt de plof en daarna de vlam groter dan bedoeld.
Koelkast werkt ook als een tierelier, -20 graden in het vriesvakje. Very Happy
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 27 Dec 2004 19:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Wil dit draadje van mijn kant even afronden.
De koelkast staat eigenlijk ongelukkig t.o.v. de ventilatieroosters, deze zitten aan de zijkant van de koelkast.
Aan de achterkant van de koelkast komt een apart schot waarin 2 ventilatoren komen. Dit schot is aan de bovenkant helemaal afgesloten heeft alleen een opening naar de ventilatiekoker. De lucht die in deze ruimte wordt geblazen, tegen de condensor, kan alleen maar ontwijken door de ventilatiekoker naar het bovenste rooster.
De onderkant van het schot staat in open verbinding met het onderste rooster en het vloerrooster.
Vlak voor het bovenste rooster komen nog twee ventilatoren.
Waarom 4 ventilatoren? Zolder opruiming (o.a.)!
De sets van twee ventilatoren kunnen geregeld worden door middel van een potentiometer. Van volle kracht , (blaas geluid) tot minder, waar ze nog best blazen maar geen geluid meer maken.
Very Happy


Het resultaat in fotoos:



het achterschot loopt door tot de halve hoogte van de koelkast.,
het schotje met de ventilatoren is uitschuifbaar.


deze vent. zijn te verwijderen via het uitstroomrooster.


bij wegnemen van de afdekplaat tussen voorraam en aanrecht is dat
reepje triplex te verwijderen waarna de achter-ventilatoren eruit kunnen
worden getrokken.

Uiteraard is er ook nog een horizontaal schot boven het onderste
rooster, en een klein verticaal schotje zodat ook bij natuurlijke
circulatie de lucht gedwongen wordt langs de condensor te gaan.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Technisch (elektriciteit, gas, water , e.d.) Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.