"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

"Snelle luifel"

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 13 Jun 2010 16:26    Onderwerp: "Snelle luifel" Reageren met citaat

Enige jaren heb ik met veel plezier een Caravanstore (Fiamma) gebruikt.
Nadat hij bezweek onder een kuil water, heb ik de voor- en nadelen eens op een rijtje gezet.
Het grote voordeel is de snelheid van opzetten.
Een nadeel is dat als je een andere luifel of tent wilt gebruiken, de Caravanstore eerst verwijderd moet worden. En dat vind ik altijd een vervelend werkje (hoewel het zo gepiept is). Nog een nadeel is het ontbreken van zijwanden (tenzij je zo'n duur ding aanschaft).
Daarom heb ik na ampel beraad en overleg met mijn meereizende besloten een schuifluifel aan te schaffen.
Het opzetten is niet erg veel meer werk: inschuiven, 3 stokken met schering plaatsen, zijkant scheren met minimaal 2 haringen.
Ik had daar al ervaring mee opgedaan bij gebruik op de Excellent. Daar zit een oude katoenen schuifluifel bij die erg mooi staat.
Voor de 3kleur heb ik een eenvoudige van de Vrijbuiter, inclusief stokken 105 eurtjes.
Voor een mooie schuifluifel moet je waarschijnlijk bijvoorbeeld bij vanderHorn zijn, maar dan betaal je wel veel meer.
Het is maar wat je belangrijk vindt.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120


Laatst aangepast door Lex M op Zo 13 Jun 2010 17:26; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 13 Jun 2010 23:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Wie elke dag reist, is redelijk af met een zakluifel. Meer punten levert zo'n ding niet op.
Het is een zonnescherm, geen regendak, omdat je met een beetje wind geen kans ziet om onder zo'n luifel een droge plek te vinden.

Veelreizigers zijn beter af met een schuifluifel, omdat er altijd een kant van de wind afgeschermd kan worden.

Zij die wat minder reizen, kiezen vaak een volle luifel omdat die veel beschutting en privacy geeft.

Caravanners op een vaste stek kunnen ook kiezen voor een voortent, maar kiezen dan vaak ook voor veel ochtendcondens en een opgesloten gevoel.

Zelf heb ik gekozen voor een volle luifel met inritsbare voorwand. Bij echt slecht weer is dat lekker en zodra de zon weer gaat schijnen, gaat die voorwand er weer snel uit.
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 18 Jun 2010 20:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Als ik mijn caravan weg doe, krijg je er regengarantie bij. Sad
Wat heeft dat met een zakluifel te maken?
Konden we toch nog droog zitten, buiten.
Een beetje scheef neer zetten en het water stroomde er vanaf.
Die zijwanden heb ik ook geprobeerd maar vind ik persoonlijk niks.
s'nachts in het donker een keer op moeten rollen vanwege het geruk aan de caravan door de wind, alleen op het klittenband, zo gepiept.
Smile
Het is ideaal bij rondtrekken. Maar je blijft toch vaak op de "tocht" zitten, die zijwanden vind ik dus teveel gefriemel.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 19 Jun 2010 09:55    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Als ik mijn caravan weg doe, krijg je er regengarantie bij. Sad
Wat heeft dat met een zakluifel te maken?
Konden we toch nog droog zitten, buiten.
Een beetje scheef neer zetten en het water stroomde er vanaf.
Die zijwanden heb ik ook geprobeerd maar vind ik persoonlijk niks.
s'nachts in het donker een keer op moeten rollen vanwege het geruk aan de caravan door de wind, alleen op het klittenband, zo gepiept.
Smile
Het is ideaal bij rondtrekken. Maar je blijft toch vaak op de "tocht" zitten, die zijwanden vind ik dus teveel gefriemel.

Dat zijn ook mijn ervaringen. Dat desnachts oprollen vond ik wel vervelend. Het is wel de vraag inhoeverre dat geruk kwaad kan, als hij voldoende geschoord is. Tis wel een vervelend gevoel/geluid.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Thijs van der Harst



Geregistreerd op: 08 Mrt 2009
Berichten: 93
Woonplaats: Breda

BerichtGeplaatst: Za 19 Jun 2010 16:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb de standaard schuifluifel voorzien van een carbonfiber stok. Volgens de fabrikant mogen er maximaal 9 delen aan elkaar gekoppeld worden, ik heb er 15 gedaan en het gaat prima. Reden hiervoor was dat ik het gewicht van de stalen stokken teveel vond. En dat dit mooi rond staat wat past bij een Bambi. Wel moest de tunnel aan de voorkant van de luifel verlengd worden naar de grond om daar te kunnen trekken, anders zou de luifel opkruipen.
Ik laat de stok in de tunnel zitten. Alleen de segmenten een beetje uitschuiven en de boel kan op breedte van 1 stoksegment opgerold worden. Op het klusweekend heb ik ook nog de scheerlijnen vervangen door 3 bamboestokken die vanaf de peesreel naar de originele scheerlijnogen lopen en daar met een alu haring gefixeerd zijn. Voordeel: geen scheerlijnen meer (ook geen waslijn :(..). Het geheel staat nu in 5 minuten, afbreken nog sneller. Kijk op http://www.moustacheguitars.com/paginas/gallerie-biod-klusweekend . Op de eerst foto's zijn de scheerlijnen er nog, de laaste is helemaal zonder.

*Frank: Link gemaakt.
_________________
Thijs vd Harst, Breda, Biod Bambi 1978
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.