"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

beladen 35o tl

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Trui



Geregistreerd op: 05 Nov 2009
Berichten: 14
Woonplaats: Epe

BerichtGeplaatst: Wo 14 Jul 2010 14:22    Onderwerp: beladen 35o tl Reageren met citaat

Ik ben bezig met het beladen van mijn 35o tl uit 1984. Nu valt mij op dat de kogel druk behoorlijk hoog is voor een relatief lichte caravan. Zonder belading met alleen gasfles en watertank meet ik 80 kg onder het neuswiel. Ik ben nu aan het experimenteren met extra voorraad zoals pakken melk, flessen water en dergelijk onder de bankjes achter de wielen. Nu meet ik 70kg. De mercedes 300d waarmee ik rijd, mag een kogeldruk van 75 kg hebben maximaal en minimaal 50kg. Moet ik nu nog meer kunstmatig door extra waterflessen of gewichten achterin de caravan te brengen de kogeldruk verlagen of is het zo wel goed? Graag jullie mening: het is mijn eerste caravan.

Jon
_________________
Bruin band 350tl 1984, mb 300d automaat 1991
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 14 Jul 2010 14:47    Onderwerp: Re: beladen 35o tl Reageren met citaat

Trui schreef:
Ik ben bezig met het beladen van mijn 35o tl uit 1984. Nu valt mij op dat de kogel druk behoorlijk hoog is voor een relatief lichte caravan. Zonder belading met alleen gasfles en watertank meet ik 80 kg onder het neuswiel. Ik ben nu aan het experimenteren met extra voorraad zoals pakken melk, flessen water en dergelijk onder de bankjes achter de wielen. Nu meet ik 70kg. De mercedes 300d waarmee ik rijd, mag een kogeldruk van 75 kg hebben maximaal en minimaal 50kg. Moet ik nu nog meer kunstmatig door extra waterflessen of gewichten achterin de caravan te brengen de kogeldruk verlagen of is het zo wel goed? Graag jullie mening: het is mijn eerste caravan.

Jon

Hou de kogeldruk onder de 75 kg.
Is je watertank voorin leeg? Zo niet, legen. Neem water mee in een los tankje. Ik gebruik er 2 van 5 liter elk. Vind ik ook gemakkelijk bij het vullen van de tank.
Ik heb altijd een paar losse kratten met spullen. Die plaats ik zonodig achter de as.
Probleem is misschien dat de keuken voorin zit.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Trui



Geregistreerd op: 05 Nov 2009
Berichten: 14
Woonplaats: Epe

BerichtGeplaatst: Wo 14 Jul 2010 15:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi Lex,

Hartelijk dank! In de disselkast zit een watertankje die is half vol. De gasfles is natuurlijk ook vol. Is 75kg goed genoeg of is het nog beter om naar 65 te gaan? Wat heb je zelf ongeveer als kogeldruk.

Groeten,

Jon
_________________
Bruin band 350tl 1984, mb 300d automaat 1991
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 14 Jul 2010 16:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Trui schreef:
Hoi Lex,

Hartelijk dank! In de disselkast zit een watertankje die is half vol. De gasfles is natuurlijk ook vol. Is 75kg goed genoeg of is het nog beter om naar 65 te gaan? Wat heb je zelf ongeveer als kogeldruk.

Groeten,

Jon

Zo nauw komt het er niet op aan. Hou hem zo tussen de 40 en 75 kg. BIODs liggen heel goed op de weg.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Wo 14 Jul 2010 19:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Persoonlijk heb ik liever dat de auto het gewicht zoveel mogelijk draagt, dus zou ik de buurt van 75 kg blijven zitten.
De auto is beter op lading gebouwd als de caravan en houdt vooral het max gewicht van de caravan in de gaten.
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.