"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Problemen omvormer

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
arnoudj



Geregistreerd op: 03 Jun 2008
Berichten: 99
Woonplaats: Terborg

BerichtGeplaatst: Di 30 Sep 2008 12:02    Onderwerp: Problemen omvormer Reageren met citaat

In onze Biod 400TL 1992 zit de originele omvormer, een Camptronic. Daarmee hebben we het volgende probleem:
Op willekeurige momenten gaat de verlichting terug naar halve kracht, de omvormer begint dan te brommen. Na een paar momenten of na twee uur gaat de verlichting weer terug naar normaal.
Het probleem is nergens toe te herleiden. Het treedt op alle campings op, ook met een dikke korte kabel aan de 220, ook als er maar één lampje aan is en alle andere stroomgebruikers (koelkast, boilertje) uit staan. Het moet dus in de omvormer zelf zitten.
De dealer heeft het probleem nog niet kunnen constateren. Logisch omdat het soms pas na een langere tijd optreedt, na een tijdje de lichtsterkte weer normaal wordt.

Heeft iemand dit probleem al meegemaakt? Heeft iemand een suggestie voor de oplossing?

Dank bij voorbaat en groeten,

Paul
_________________
hartelijke groeten,

Paul

Fiat Multipla JTD + Biod 400 TL 1992
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 30 Sep 2008 12:15    Onderwerp: Re: Problemen omvormer Reageren met citaat

arnoudj schreef:
In onze Biod 400TL 1992 zit de originele omvormer, een Camptronic. Daarmee hebben we het volgende probleem:
Op willekeurige momenten gaat de verlichting terug naar halve kracht, de omvormer begint dan te brommen. Na een paar momenten of na twee uur gaat de verlichting weer terug naar normaal.
Het probleem is nergens toe te herleiden. Het treedt op alle campings op, ook met een dikke korte kabel aan de 220, ook als er maar één lampje aan is en alle andere stroomgebruikers (koelkast, boilertje) uit staan. Het moet dus in de omvormer zelf zitten.
De dealer heeft het probleem nog niet kunnen constateren. Logisch omdat het soms pas na een langere tijd optreedt, na een tijdje de lichtsterkte weer normaal wordt.

Heeft iemand dit probleem al meegemaakt? Heeft iemand een suggestie voor de oplossing?

Dank bij voorbaat en groeten,

Paul

Niet helemaal hetzelfde, maar ik herken wel iets.
Bij de mijne is de zekering wel eens doorgebrand.
Misschien wordt hij te warm.
Misschien valt de spanning op het kamp terug.
Ik schakel hem wel eens uit.
Dan komt de spanning van de accu die er naast geplaatst heb.
De accu hangt aan een lader.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
arnoudj



Geregistreerd op: 03 Jun 2008
Berichten: 99
Woonplaats: Terborg

BerichtGeplaatst: Di 30 Sep 2008 12:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag Lex,
Bedankt voor je reactie. Hij wordt niet te warm, de zekering is nog nooit doorgebrand, de verlichting valt niet uit, alleen terug naar zoiets als schemerlicht op halve kracht. Spanningsfluctuaties op de campings (alle?) zou kunnen, zou het dan een oplossing kunnen zijn om een nieuwe omvormer erin te zetten als die tenminste minder gevoelig zijn voor variaties in de ingansspanning?
_________________
hartelijke groeten,

Paul

Fiat Multipla JTD + Biod 400 TL 1992
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 30 Sep 2008 13:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Van de camptronic bestaat de fabriek niet meer. Schema's zijn nergens te vinden. Caravancentrum Meerkerk heeft een ruilsysteem, maar van de lader die je terugkrijgt, is het maar de vraag, of die volledig zijn werk doet. Ik heb na drie keer de moed opgegeven en ben overgegaan op zonnestroom.
Toch heb ik voor eventualiteiten een heel aardig ladertje er bij geplaatst.
Je vindt het op http://www.schaudt-gmbh.de/ het is wel even zoeken, maar dan weet je ook meteen, hoe serieus zij zijn met hun vak... Wink
Mijn ladertje heeft iets van 100 euro gekost en ik heb het gevonden bij Campo in Heinenoord.
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 30 Sep 2008 13:17    Onderwerp: Reageren met citaat

arnoudj schreef:
Dag Lex,
Bedankt voor je reactie. Hij wordt niet te warm, de zekering is nog nooit doorgebrand, de verlichting valt niet uit, alleen terug naar zoiets als schemerlicht op halve kracht. Spanningsfluctuaties op de campings (alle?) zou kunnen, zou het dan een oplossing kunnen zijn om een nieuwe omvormer erin te zetten als die tenminste minder gevoelig zijn voor variaties in de ingansspanning?

Rommel in -> rommel uit Wink

Er is wel een montagehandleiding van de Camptronic: http://caravanhandboek.biod.info/geb-aan/camptronic/
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
arnoudj



Geregistreerd op: 03 Jun 2008
Berichten: 99
Woonplaats: Terborg

BerichtGeplaatst: Di 30 Sep 2008 14:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag Lex,
Ik heb daar inderdaad een mooie omvormer gezien, de LAS 1218, ben aan 't informeren naar de prijs. Ik ben (nog?) niet op zonne energie, ik vind de aanschaf duur, het systeem ingewikkeld en accu's zwaar om mee te sleuren. Dus ik hou het gewoon op een aansluiting op de paal op de camping. Bedankt voor je tip.
_________________
hartelijke groeten,

Paul

Fiat Multipla JTD + Biod 400 TL 1992
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 30 Sep 2008 14:33    Onderwerp: Reageren met citaat

De aanschaf van zonnestroom is wat prijzig, maar daarna betaal je nergens meer iets voor stroom. Niet dat je het er daarmee uit haalt, maar het geeft je net even wat meer vrijheid.

Ingewikkeld is het voor geen meter en die accu is handig voor je toekomstige mover. je het absoluut gelijk met het gewicht van de accu, maar dat heb ik er graag voor over.

Dat omvormertje zit volgens mij ook rond de 100 euri, mogelijk is er iets meer bijgekomen... indewar
Terug naar boven
arnoudj



Geregistreerd op: 03 Jun 2008
Berichten: 99
Woonplaats: Terborg

BerichtGeplaatst: Vr 20 Feb 2009 20:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb de omvormer kunnen laten repareren. Als je hem openschroeft is het een veel simpeler apparaat dan ik dacht. Er zit o.a. een forse brugcel in en daarvan was een van de 4 diodes waarschijnlijk gammel. Die brugcel is vervangen door een nieuwe, kwestie van een paar tientjes al met al. Moet hem nu alleen nog inbbouwen om te zien of hij het weer goed doet, maar dat wordt pas ergens in mei ofzo.
_________________
hartelijke groeten,

Paul

Fiat Multipla JTD + Biod 400 TL 1992
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
arnoudj



Geregistreerd op: 03 Jun 2008
Berichten: 99
Woonplaats: Terborg

BerichtGeplaatst: Za 18 Jul 2009 10:52    Onderwerp: Reageren met citaat

De omvormer werkt weer tiptop. Gewoon openschroeven en een nieuwe brugcel dus.
_________________
hartelijke groeten,

Paul

Fiat Multipla JTD + Biod 400 TL 1992
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Zo 19 Jul 2009 07:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Gefeliciteerd met de gelukte reparatie. Geeft mij weer moed dat het met mijn omvormer ook nog eens goed komt. Mijn omvormer heeft een iets gelijkend probleem; groep 2 (voorzijde) valt na een tijd dat de lampen branden, 1 á 2 uur, zonder enige aanleiding uit. Je zit plots in het donker. Ik wacht dan een minuutje, drukt de schakelaar voor groep 2 op het display uit en weer aan en voila, het licht gaat weer aan. Het gebeuren is net als bij jou overigens geheel willekeurig.
Je schrijft:
Citaat:
Er zit o.a. een forse brugcel in en daarvan was een van de 4 diodes waarschijnlijk gammel.
Weet je ook hoe dat is geconstateerd of is de brugcel op goed geluk vervangen?
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
arnoudj



Geregistreerd op: 03 Jun 2008
Berichten: 99
Woonplaats: Terborg

BerichtGeplaatst: Ma 20 Jul 2009 11:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Als je een omvormer openmaakt zit er niet veel meer in dan een transformator en zo'n brugcel. Een tranfsformator is of kapot en geeft dan geen stroom meer of goed en geeft dan stroom. Vrijwel altijd is dus de brugcel de boosdoener bij verschijnselen die af en toe optreden.
_________________
hartelijke groeten,

Paul

Fiat Multipla JTD + Biod 400 TL 1992


Laatst aangepast door arnoudj op Di 21 Jul 2009 21:49; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Ma 20 Jul 2009 19:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik twijfel nu of mijn probleem toch wel te wijten valt aan de brugcel. De brugcel maakt geen onderscheidt tussen groep 1 en 2. De oorzaak ligt dan ergens anders, misschien in het display. De smeltzekeringen heb ik al eens nauwkeurig bekeken, maar daar valt niets bijzonders aan te ontdekken. Het heeft, denk ik, te maken met warm worden van 'iets', een soldeeraansluiting mogelijk. Is moeilijk te traceren.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Wo 20 Apr 2011 23:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik haal dit heel oude draadje weer even boven water. Mijn probleem met de Camptronic-omvormer (spontaan uitvallen van groep 2) is inmiddels verholpen. Mogelijk dat een ander iets heeft aan de oplossing.
Het zat hem in een niet goed functionerend relais. In de omvormer zitten 3 relais naast elkaar voor de groepen 1, 2 en 3 ( de laatste voor audio-visuele apparatuur).
De relais hebben een doorzichtige plastic kap zodat je kan zien of het contact al dan niet is gesloten, de kap zit er op geklikt. Ik vermoedde dat het relais voor groep 2 de oorzaak was van het probleem, alleen ik heb het nooit kunnen constateren. Wanneer ik de omvormer open had liggen, functioneerde alles prima en slechte contacten kwam ik ook niet tegen. Daarom op goed geluk de kap van het relais met wat peuteren met een dun schroevendraaiertje er af gehaald, het contactveertje een heel klein beetje toegebogen en de contactpunten met een fijn schuurpapiertje gereinigd. Kapje weer teruggeplaatst en klaar. Alles werkt weer naar behoren. Voorlopig houd ik de Camptronic nog maar.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.