Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
emtebe
Geregistreerd op: 17 Mei 2010 Berichten: 17 Woonplaats: west zeeuws vlaanderen
|
Geplaatst: Ma 22 Aug 2011 21:30 Onderwerp: bedradingschema nomade (2003) |
|
|
Ik zoek misschien niet handig genoeg, maar het bedradingschema voor een Nomade 2003, is die ergens te vinden op dit Forum ?
nu is vooral even de bedrading die zit tussen auto en caravan van belang omdat ik problemen heb met de verlichting aan de achterzijde (remlichten, richting ed).
mart _________________ Mart XC70 AWD + nomade 2003 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Ma 22 Aug 2011 21:36 Onderwerp: |
|
|
Dergelijke problemen zijn meestal aan het stopcontact van de auto te wijten of aan de stekker van de caravan.
Begin aan de kant van de auto, daar is het gemakkelijker te vinden.
Schema's van stopcontacten zijn te vinden op www.caravanhandboek.nl. |
|
Terug naar boven |
|
|
Belgische toller
Geregistreerd op: 10 Jul 2010 Berichten: 135 Woonplaats: België
|
Geplaatst: Ma 29 Aug 2011 22:16 Onderwerp: |
|
|
Ik heb een schema wat Huub V. E. heeft doorgestuurd (vorig jaar) van hoe men vanaf 2006 (dus paar jaar later dan jullie bouwjaar) de draden heeft gemonteerd. Het is een schema van ‘NCRV kampeerreizen’ (multicon én jaegerstekkers) . Indien je dat nodig hebt (een JPEG van 500kb met ook de DOT-codes voor de leeftijd van de banden) stuur me even een PB met jouw persoonlijk emailadres want ik heb nog steeds niet uitgezocht hoe ik foto’s kan posten op deze website… Of als iemand anders me depaneert met die foto dan kan het wel op de site voor iedereen? Ik heb nog steeds geen tijd om uit te zoeken waar ik het ergens op kan zetten om dan een link door te geven… Sorry!
Wat er handig aan is is dat op het schema een de combinatie van bedrading staat: 1 draad (zou zwarte draad zijn), dient voor achterlicht links + breedtelicht rechts + nummerplaatverlichting rechts +oranjezijverlichting links + roodwit markering links. Als die allemaal samen uitvallen dan is het slechts 1 draad die slecht contact geeft? Die zit normaal gezien op ‘nummer 7’…. Er is een andere draad die de spiegelbedrading is van deze (de nr 5 en die zou bruin zijn). Dit zwarte draadje verschilt nogal met wat ik even gegoogeld heb (vb caravantrekker.nl geeft het ietwat anders op). Het valt me op dat links en rechts wat verdeeld zijn over 1 draad wat toch wel de veiligheid verhoogt als iets uitvalt. Nr 5 en 7 zijn op caravantrekker benoemd als li verlichting of re verlichting? Nummerplaatverlichting staat niet overal bij bijvoorbeeld…. http://www.caravantrekker.nl/algemeen/stekkers.php
Verder moet ik zeggen dat de kabel die aan de caravanstekker zit (die je IN de auto steekt dus) soms andere kleurtjes heeft en dat die dan overgaat naar de kleuren die je binnenin ziet en beschreven zijn in menig ‘handboek’ (wijzigt dus). De overgang van kleuren zit bij mij in de rechterdisselkast in een mooi grijs electriciteitsbakje (met suikerklontjesverbinding) waar de volledige overgang goed te zien is. Dhr Huub V E gaf me (op mijn vraag) als verklaring dat ze de kabelbundels kant-en-klaar kopen en dat daar soms andere kleurschakeringen in zitten…
Verder was er in de paasvakantie bij onze Nomade ook een verschijnsel van corrosie waardoor de linkerrichting aanwijzer (juist die die belangrijkst is) niet meer werkte (enkel die dus en de rest van de bundel niet). Enig schreepwerk met een schroevendraaier (na het uitmeten van de stroom) weer goed contact en ok dan. Wat contactspray (contact 60 gebruiken in fitting? http://kontakt-chemie.fotovideoimport.nl/product_info.php?products_id=121103 )
Verder heb ik vroeger gemerkt dat de aansluiting van de draadjes in de stekker na een tijdje minder goed vast zitten (door schudden en manipuleren?). Vertinde draden doen het beter dan gewoon gestripte draad… Bij aankomst van onze Biod heb ik meteen de stekker maar open gesmeten want af en toe was er geen contact… Inderdaad toen gewoon los aan de stekker….
Succes! |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Ma 29 Aug 2011 23:43 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Vertinde draden doen het beter dan gewoon gestripte draad… |
Over vertind lopen de meningen uiteen, het kan mogelijk kruipen( loswerken) onder het schroefje.
Het gebruik van adereindhulsjes is ideaal. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Di 30 Aug 2011 12:19 Onderwerp: |
|
|
Vertinde draad breekt af op de rand van de soldering, is mij verteld.
Om die reden is dat niet bruikbaar op bewegend werk als auto's en caravans.
En inderdaad: adereindhulzen zijn echt ideaal! |
|
Terug naar boven |
|
|
emtebe
Geregistreerd op: 17 Mei 2010 Berichten: 17 Woonplaats: west zeeuws vlaanderen
|
Geplaatst: Di 06 Sep 2011 21:42 Onderwerp: elektra |
|
|
dank voor alle informatie, bleek inderdaad de stekker te zijn, alles doet weer wat het moet doen. _________________ Mart XC70 AWD + nomade 2003 |
|
Terug naar boven |
|
|
PeterB
Geregistreerd op: 02 Apr 2011 Berichten: 412 Woonplaats: Ottoland
|
Geplaatst: Wo 07 Sep 2011 19:07 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Het gebruik van adereindhulsjes is ideaal. |
Er zijn ook lasklemmen in de handel voor "meervoudig geaderde draad", sorry, ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.
Werkt super! _________________ 3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006) |
|
Terug naar boven |
|
|
tent-mens
Geregistreerd op: 04 Sep 2007 Berichten: 155 Woonplaats: Hengelo
|
Geplaatst: Do 08 Sep 2011 21:29 Onderwerp: |
|
|
PeterB schreef: | Citaat: | Het gebruik van adereindhulsjes is ideaal. |
Er zijn ook lasklemmen in de handel voor "meervoudig geaderde draad", sorry, ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.
Werkt super! |
ad a: voor diverse doorsnedes van de draad kleurgecodeerd; o.a. zwart-blauw-wit. de isolatie gaat in het gekleurde (plastic)deel en het koper in het metalen pijpje.
ad b: bedoel je kabelschoentjes, al dan niet open (vorkje); dicht (ringetje)? _________________ 3K 350TLE (1988) getrokken door "Zilveren" koets (Peugeot Partner 1.6/2006). v.h. "Gouden koets" (Citroën Berlingo 1.8 1998) |
|
Terug naar boven |
|
|
PeterB
Geregistreerd op: 02 Apr 2011 Berichten: 412 Woonplaats: Ottoland
|
Geplaatst: Vr 09 Sep 2011 06:53 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | bedoel je kabelschoentjes, al dan niet open (vorkje); dicht (ringetje)? |
Nee, lasklemmen zijn die dingen die de installateur gebruikt.
Plastic blokjes met 3 of 5 ingangen waar je draad insteekt. _________________ 3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006) |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Vr 09 Sep 2011 09:19 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat er een "spraakverwarring" is.
De adereindhulsjes worden gebruikt om het eind van de kabel netjes af te werken en voor een degelijke bevestiging, aan wat dan ook.
De lasklemmen zijn er om diverse draden met elkaar te verbinden, zoals in een huisinstallatie, maar deze zijn er dus ook voor "meervoudig geaderde draad ". _________________ Joop, helaas zonder Biod
Laatst aangepast door joop brand op Vr 09 Sep 2011 19:39; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
tent-mens
Geregistreerd op: 04 Sep 2007 Berichten: 155 Woonplaats: Hengelo
|
Geplaatst: Vr 09 Sep 2011 10:26 Onderwerp: |
|
|
Wellicht ten overvloede de opmerking dat lasklemmen (grijze blokjes), zeker tot 5 aansluitingen verkrijgbaar, enkel geschikt zijn voor volkern installatiedraad. De andere genoemde kabelschoentjes zijn toch voor "meervoudig" geaderde stroomdraden bedoeld. _________________ 3K 350TLE (1988) getrokken door "Zilveren" koets (Peugeot Partner 1.6/2006). v.h. "Gouden koets" (Citroën Berlingo 1.8 1998) |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
|
Terug naar boven |
|
|
PeterB
Geregistreerd op: 02 Apr 2011 Berichten: 412 Woonplaats: Ottoland
|
Geplaatst: Vr 09 Sep 2011 11:07 Onderwerp: |
|
|
Bedankt Joop, die bedoel ik inderdaad. _________________ 3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006) |
|
Terug naar boven |
|
|
|