Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
jeroenhog
Geregistreerd op: 27 Mei 2009 Berichten: 30
|
Geplaatst: Ma 14 Mei 2012 20:52 Onderwerp: Gaslek ? |
|
|
Beste allemaal,
Wij zijn nu zo'n drie jaar in het gelukkige bezit van een biod 420. Het meeste onderhoud probeer ik zelf te doen. Drie jaar geleden heb ik de gasleidingen laten afpersen, die waren toen in orde. Eigenlijk zou ik het afpersen van de leidingen jaarlijks wel willen doen, maar zo'n setje kopen vond ik te prijzig , vandaar dat ik het volgende besteld heb:
http://www.kampeerperfect.nl/gas/drukregelaars/1x-univ-reg-50mb-1-4l-+afbl-mano-2213.html
De manometer van deze drukregelaar zit voor de drukregelaar zelf, hij geeft in mijn geval een druk aan van 7 bar. Als ik alle verbruikersgaskranen onder het gootsteenkastje openzet, dus die van de koelkast, fornuis en kachel en ik zet de gaskraan van de gasfles open en weer dicht dan staat de manometer op 7 bar. Ik had er twee dagen niet naar gekeken en vanavond weer eens gekeken naar de manometer. Die stond dus op 0 bar.... Dat is dus niet goed. De kachel en de koelkast gebruik ik voorlopig toch niet, dus vannacht probeer ik het eens met de verbruikerskranen van de kachel en de koelkast gesloten om te kijken waar het lek zit. Verder vroeg ik me af hoe het nu zit met die rubbertjes, is het zo dat er zowel op de gasfles als op de drukregelaar Een rubber zit ? Of heb ik er soms een te veel opzitten zodat het daar lekt ?
Gr Jeroen |
|
Terug naar boven |
|
|
PeterB
Geregistreerd op: 02 Apr 2011 Berichten: 412 Woonplaats: Ottoland
|
Geplaatst: Di 15 Mei 2012 00:13 Onderwerp: |
|
|
Beste Jeroen,
Ik ben geen loodgieter, maar als het systeem 3 jaar geleden door een professional afgeperst is en die professional heeft het goedgekeurd, dan kan daar naar mijn idee weinig aan veranderd zijn.
Wat ik me voor kan stellen bij jouw testopstelling is dat er misschien lucht in je leidingen zit omdat je bijvoorbeeld de gasfles gewisseld hebt.
Misschien is het een idee om de kraan van de gasfles open te draaien en daarna alles even open te zetten: de kachel aan, de koelkast laten draaien op gas en alle pitten van het fornuis even laten branden. Dan is gegarandeerd alle eventuele lucht uit het systeem.
Dan alles uit en de kraan op de gasfles sluiten. als er dan na een uur of een dag drukverlies is heb je lekkage. Als dat het geval blijkt te zijn de afsluiter op de gasfles opendraaien en alle afsluitingen lekker insmeren met een vaatwassopje. Daarna controleren op bubbels.
Als je het dan nog niet vertrouwt lekker een expert bellen of gewoon je caravan een BOVAG-beurt gunnen.
Je laat je gezondheid onderweg of op de camping toch niet beïnvloeden door € 210 plus materiaal met een caravan van >€ 20.000?
Twee rubbertjes lijkt me tamelijk overdreven, maar als je de boel goed aandraait lekt zelfs dat misschien niet?
Suc6 en als dat niet genoeg is: suc7.
Peet. _________________ 3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006) |
|
Terug naar boven |
|
|
bleekie
Geregistreerd op: 12 Jul 2005 Berichten: 62 Woonplaats: Vinkeveen
|
Geplaatst: Di 15 Mei 2012 11:31 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij is het mogelijk dat het niets te betekenen heeft. Die 7 Bar is de druk die uit de gasfles komt. De regelaar verlaagt dit naar 50 mbar. Het volume tussen afsluitkraan gasfles en regelaar barometer is klein. Op de regelaar zit zelfs een afblaas. Kranen en dergelijke zijn nooit 100% dicht een kleine terugval is toegestaan. Bij gasinstallaties is de procedure als volgt. Een drukstoot van 1 bar deze terug laten lopen naar 25 mbar en vastzetten deze mag na 5 min 0 zijn. _________________ Biod 420THL voortgetrokken door een Seat Alhambra 20VT |
|
Terug naar boven |
|
|
jeroenhog
Geregistreerd op: 27 Mei 2009 Berichten: 30
|
Geplaatst: Di 15 Mei 2012 14:59 Onderwerp: |
|
|
Vanochtend heb ik het rubbertje dat in de drukregelaar zat verwijderd en de zaak nog eens goed vastgedraaid. Binnen 30 seconden zat de druk op 0 bar, ik ga er dus maar even vanuit dat het rubbertje erin hoort. Ik heb e.e.a. nog wel even stevig vastgedraaid met een steeksleutel, ben benieuwd hoeveel druk er vanavond nog over is. Vanavond zal ik ook eens wat wat zeepsop op de drukregelaar/afblaasventiel aanbregen, wellicht dat het daar in zit. Ook ga ik proberen wat Peter beschreef, ben benieuwd.
@bleekie: zoals jij het beschrijft zou het zo kunnen zijn dat een gasfles 'vanzelf' leegloopt indien de kraan op de gasfles openstaat, dat kan toch niet de bedoeling zijn? |
|
Terug naar boven |
|
|
arie engels
Geregistreerd op: 16 Feb 2006 Berichten: 170 Woonplaats: ridderkerk
|
Geplaatst: Di 15 Mei 2012 17:03 Onderwerp: |
|
|
Ik wil even opmerken dat je een reduceer met manometer koopt van 14,95 en dat je dan dat metertje vertrouwd ??
mogelijk is dat metertje defect!
pak en beker gooi er 1/2 cm afwasmiddel in, vul door met water en sop gewoon met de vaatkwast alles af soppen tot je het lek hebt gevonden (ook de afsluiter op je gasfles en ook de spindel van de gasfles onder het handwiel .
de drukreduceer is dat wel de juiste voor je fles?
er zit bijvoorbeeld op de oude groene gasfles ook een rubber op de fles zelf!
succes met zoeken! _________________ een ( van de / of de allerlaatste ?? ) Bambi uit juni 1980 een Toyota Yaris verso 1,5 |
|
Terug naar boven |
|
|
jeroenhog
Geregistreerd op: 27 Mei 2009 Berichten: 30
|
Geplaatst: Di 15 Mei 2012 17:20 Onderwerp: |
|
|
arie engels schreef: | Ik wil even opmerken dat je een reduceer met manometer koopt van 14,95 en dat je dan dat metertje vertrouwd ??
mogelijk is dat metertje defect! |
Tja, daar zeg je me wat. Ik ga er niet vanuit dat het metertje erg nauwkeurig is, het zou zo maar eens een barretje meer of minder kunnen aangeven. Ik denk wel dat het metertje voldoende is voor het doel waarvoor ik het wil gebruiken, e.v.t. lekkages vinden.
arie engels schreef: | pak en beker gooi er 1/2 cm afwasmiddel in, vul door met water en sop gewoon met de vaatkwast alles af soppen tot je het lek hebt gevonden (ook de afsluiter op je gasfles en ook de spindel van de gasfles onder het handwiel . |
Dat ga ik als ik wat verder ben zeker doen
arie engels schreef: | de drukreduceer is dat wel de juiste voor je fles?
er zit bijvoorbeeld op de oude groene gasfles ook een rubber op de fles zelf! |
Daar begin ik ook aan te twijfelen, mijn vorige drukregelaar had namelijk geen rubbertje, maar een soort van nylon ring....
arie engels schreef: | succes met zoeken! |
Dankje, ik zal het nodig hebben |
|
Terug naar boven |
|
|
jeroenhog
Geregistreerd op: 27 Mei 2009 Berichten: 30
|
Geplaatst: Di 15 Mei 2012 17:27 Onderwerp: |
|
|
Vanavond bij thuiskomst meteen naar de manometer gekeken, de druk is niet (nou ja, nauwelijks) afgenomen! Klaarblijkelijk was het handvast vastdraaien van de drukregelaar niet voldoende, pas nu ik e.e.a. met een steeksleutel heb vastgedraaid lekt het niet meer (of heeft dit te maken met die twee rubbertjes ). Ik ga het vannacht nog eens proberen en nu met alle afsluiters open, dus zowel die naar de koelkast alsmede de kachel en het fornuis. Vandaag stond alleen de afsluiter naar het fornuis open... |
|
Terug naar boven |
|
|
jeroenhog
Geregistreerd op: 27 Mei 2009 Berichten: 30
|
Geplaatst: Vr 25 Mei 2012 21:51 Onderwerp: |
|
|
Ik heb er toch maar even een expert naar laten kijken. Mijn zorg omtrent de twee rubbertjes is weggenomen, op de gasfles zit een rubber en op de aansluiting van de drukregelaar zit ofwel een rubber, danwel een nylon ring, dit is fabrikant specifiek. (In mijn geval is er dus sprake van een rubbertje aan de kant van de drukregelaar, geen probleem dus).
De gasleiding is afgeperst en er zat inderdaad een klein lek, het aandraaien van wat koppelingen zowel in het keukentje alsmede onder de caravan heeft e.e.a. opgelost.
Rest -voor mij- de vraag hoe ik de manometer welke bij de door mij gebruikte drukregelaar zit kan gebruiken om lekkages op te sporen. Zoals ik al schreef zit de manometer voor de drukregelaar. Ik zet alle afsluiters in het keukenkastje open, dus zowel richting koelkast, fornuis en kachel. Ik draai de gaskraan op de gasfles open en weer dicht, de meter geeft nu 7 bar aan. En nu wordt het ingewikkeld
Nen 1078:
gasdichtheid:
het leidingwerk moet technisch gasdicht zijn. Het leidingwerk is technisch
gasdicht als het lekvolume, bepaald bij de werkdruk in het leidingwerk
en gerekend over een periode van een uur, minder is dan 2% voor
aardgas en 0,4% voor butaan en propaan van het aaneengesloten
leidingvolume.
Aangezien ik propaan gebruik mag er dus een lekvolume van 0,4% per uur zijn. 4% per tien uur dus. Welnu en het hiervolgende is geen hogereschoolwiskunde, maar volgens mij moet dit kloppen.
Het stukje leiding tussen gasfles en drukregelaar (daar waar de manometer meet) is zo'n 5 cm onder een druk van 7 bar. De leidingen achter de drukregelaar zijn zo'n 10 meter onder een druk van 50 mbar (0,05 bar). Ik ga ervanuit dat beide stukken leiding dezelfde diameter hebben. Dan bevat het leidingstuk voor de drukregelaar 0,05 Meter x 7 bar = 0,35 inhoud(gas) en het stuk leiding achter de drukregelaar 10 Meter x 0,05 bar = 0,50 inhoud (gas). Stel dat de leiding achter de drukregelaar zo'n 4% lekt per 10 uur, dan is daar 0,02 inhoud gelekt (4% van 0,50 inhoud). De drukregelaar zorgt ervoor dat er nog steeds 50 mBar op het stuk leiding van 10 meter staat. De inhoud (gasvolume) van het stuk leiding tussen gasfles en drukregelaar is dus met 0,02 afgenomen. Oorspronkelijk zat hier 0,35 inhoud in, en nu dus 0,33 hieruitvolgt dat de druk in de manometer minimaal 6,6 bar moet aangeven (0,33/0,05). En dan moet de temperatuur wel gelijk zijn gebleven
Samengevat: Wanneer mijn manometer in den beginne 7 bar aangeeft, dan moet deze volgens nen1078 na 10 uur minimaal op 6,6 bar aangeven, bij gelijkblijvende temperatuur.
Maar ja, zo nauwkeurig is mijn manometer niet en ik heb er dus geen ene moer aan Ik sluit gewoon net als altijd de gaskraan op de gasfles wanneer ik deze niet gebruik en laat de leidingen regelmatig afpersen. Als de manometer wanneer ik de gaskraan weer opengaat (bij regelmatig gebruik) op 0 staat dan weet ik dat er een probleem is, meer gaat het echt niet worden |
|
Terug naar boven |
|
|
PeterB
Geregistreerd op: 02 Apr 2011 Berichten: 412 Woonplaats: Ottoland
|
Geplaatst: Za 02 Jun 2012 00:23 Onderwerp: |
|
|
Hee Jeroen,
gerustgesteld mag ik hopen? Zo niet: smeer dan af en toe je koppelingen in met een beetje sopwater. En zet gewoon de gaskraan op de fles dicht als je geen gas nodig hebt.
Ik heb een CO alarm en een gasalarm ingebouwd.
Heb ook net de caravan een BOVAG-beurt laten ondergaan.
Alles was goed.
De gasleiding had ik door mijn loodgieter laten checken toen ik klaar was met verbouwen en nu, 2 jaar later weer bij de BOVAG beurt.
Allebei goed. Daar ga ik nooit meer zorgen over hebben.
Ik had een paar probleempjes geënsceneerd en die hadden ze gevonden, dus ik heb vertrouwen in die Bovagbeurt.
Misschien voor jou ook een idee. Laat het volgend jaar nog een keer testen en als het dan weer goed is........de mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest, toch?
En bouw anders ook een paar sensoren in.
Fijne vakantie! _________________ 3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006) |
|
Terug naar boven |
|
|
jeroenhog
Geregistreerd op: 27 Mei 2009 Berichten: 30
|
Geplaatst: Di 05 Jun 2012 22:08 Onderwerp: |
|
|
Jazeker, gerustgesteld. De gaskranen gaan en gingen gewoon weer dicht als er geen gas gebruikt wordt. Met een schuin oog hou ik de manometer in de gaten. Een gecombineerde gas, Co en rookmelder had ik ook ingebouwd. En als ik dan ook nog regelmatig de leidingen laat afpersen, dan kan het niet mis gaan
Wel een goed idee Peter, om wat Probleempjes te ensceneren bij zo'n Bovag beurt. Ik neem aan dat je die pdf kent waar staat wat er gecontroleerd moet worden bij zo'n Bovag beurt.
Gr Jeroen |
|
Terug naar boven |
|
|
PeterB
Geregistreerd op: 02 Apr 2011 Berichten: 412 Woonplaats: Ottoland
|
Geplaatst: Do 07 Jun 2012 18:32 Onderwerp: |
|
|
De PDF ken ik niet, ik ben uitgegaan van gezond verstand en dat heeft gewerkt.
Blijkbaar is "mijn" dealer niet voor niks genomineerd voor als caravanboer van het jaar.
Als je dingen gaat ensceneren, spreek dan wel af dat je bij eventuele problemen van te voren gebeld wordt, anders wordt het onnodig duur. _________________ 3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006) |
|
Terug naar boven |
|
|
jeroenhog
Geregistreerd op: 27 Mei 2009 Berichten: 30
|
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|