"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Vloerverwarming in biod 420
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jeroenhog



Geregistreerd op: 27 Mei 2009
Berichten: 30

BerichtGeplaatst: Di 25 Sep 2012 09:34    Onderwerp: Vloerverwarming in biod 420 Reageren met citaat

Beste,

Binnenkort is het herfstvakantie en ik wil nog een klein weekje weg. Aangezien het dan wat kouder is moet er verwarmd gaan worden. Ik wil graag vloerverwarming gaan gebruiken i.c.m. een thermostaat. Ik heb deze op het oog:

http://www.heatsupplies.nl/204-laminaatverwarming-xtra-50cm-breed-100w-m2-of-160w-m2-8712345123451.html

Om e.e.a. aan te kunnen sluiten moet er een extra (opbouw) stopcontact komen. Alle andere veranderingen m.b.t. De electrische installatie in de caravan heb ik gedaan met flexibele draad met draadeindhulzen, ik heb begrepen dat er geen draad gebruikt kan worden met vaste kern omdat die uiteindelijk kan gaan breken vanwege de bewegingen in de caravan en dus de electrischetijdskabels.

Als ik ik in de schappen van de bouwmarkt kijk zie ik enkel opbouwstopcontacten welke geschikt zijn voor electrischetijdskabels met een vaste kern alwaar de draad er als het ware ingeklikt wordt. Deze kan ik dus niet gebruiken. Is er een veilige manier waarop ik deze wandcontactdozen wel kan gebruiken? Of is er een alternatief ? Graag jullie advies.

M.vr.gr. Jeroen
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
bleekie



Geregistreerd op: 12 Jul 2005
Berichten: 62
Woonplaats: Vinkeveen

BerichtGeplaatst: Di 25 Sep 2012 10:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Jeroen,

Als het mogelijk is zou ik gebruik maken van penkabelschoenen op de uiteinde van de flexible draden. Zal even moeilijk worden met de ruimte maar uit ervaren weet ik dat het te doen valt.
_________________
Biod 420THL voortgetrokken door een Seat Alhambra 20VT
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
jeroenhog



Geregistreerd op: 27 Mei 2009
Berichten: 30

BerichtGeplaatst: Di 25 Sep 2012 12:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Goede suggestie, ik ga eens kijken of ik een wcd kan vinden met voldoende ruimte.

Gr jeroen
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 25 Sep 2012 15:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Er zijn nog twee andere mogelijkheden: Er bestaat een zwart plastic bakje, waarop je een caravan- inbouwstopcontact kan schroeven.
Duijndam Delft heeft ze in elk geval.
Je kan ook een klein houten kistje maken en daar een caravanstopcontact in monteren.

waarom maak je van het bestaande enkele stopcontact in de bak trouwens geen dubbel stopcontact?

Of: waarom hang je daar geen verdeeldoos aan?
Terug naar boven
jeroenhog



Geregistreerd op: 27 Mei 2009
Berichten: 30

BerichtGeplaatst: Di 25 Sep 2012 16:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat plastic bakje kende ik inog niet. Gewoon een stekkerblok vind ik ook nog wel een idee, ik heb wel eens exemplaren gezien die middels 4 schroefjes kunnen worden opgehangen. Zet ik aan de stekker van het stekkerblok een mooie haakse stekker ivm ruimte en dan ben ik er ook...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 26 Sep 2012 00:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Je kan ook een stekkerblok aan de vloer of tegen de wand lijmen met polymax.
Wel even op de draaddikte letten, 3 x 1,5 is aanbevolen.
Terug naar boven
arie engels



Geregistreerd op: 16 Feb 2006
Berichten: 170
Woonplaats: ridderkerk

BerichtGeplaatst: Wo 03 Okt 2012 21:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Beste Jeroen,
zou je dat wel doen , 230 volt verwarming op de vloer in een caravan ?
allereerst moet je natuurlijk een aardlekschakelaar monteren,en je moet!!! parket of zo er op leggen (bij vloerbedekking kan je iets metaalachtigs er doorheen trappen en sta je ineens in direct contact met de 230 volt , dit zal waarschijnlijk dan een schokkende aanraking zijn!
als je dit wil is alleen laagspanningsfolie een alternatief 24 of 42 volt en een transformator van 230 naar de benodigde laagspanning.
Ikzelf heb daar nog een thermostaat tussen die de vloerverwarming uitschakelt als het te warm word.
hier te koop op marktplaats!
http://caravan-kamperen.marktplaats.nl/camper-accessoires/542469452-electrische-vloerverwarming-d-m-v-folie-bladen-65.html
of nieuw bij: http://www.heatnet-vloerverwarming.nl/shop/16-caravanverwarming

Het motto is Hoofd koel en de voetjes warm!proost
Arie
_________________
een ( van de / of de allerlaatste ?? ) Bambi uit juni 1980 een Toyota Yaris verso 1,5
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Do 04 Okt 2012 00:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Gewoon bij Blokker een elektrisch dekentje kopen kan ook een warm voetje opleveren.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 04 Okt 2012 00:45    Onderwerp: Reageren met citaat

En dat is ook erg lekker om je benen! Rolling Eyes
Terug naar boven
jeroenhog



Geregistreerd op: 27 Mei 2009
Berichten: 30

BerichtGeplaatst: Do 04 Okt 2012 19:43    Onderwerp: Reageren met citaat

arie engels schreef:
Beste Jeroen,
zou je dat wel doen , 230 volt verwarming op de vloer in een caravan ?
allereerst moet je natuurlijk een aardlekschakelaar monteren,en je moet!!! parket of zo er op leggen (bij vloerbedekking kan je iets metaalachtigs er doorheen trappen en sta je ineens in direct contact met de 230 volt , dit zal waarschijnlijk dan een schokkende aanraking zijn!
als je dit wil is alleen laagspanningsfolie een alternatief 24 of 42 volt en een transformator van 230 naar de benodigde laagspanning.
Ikzelf heb daar nog een thermostaat tussen die de vloerverwarming uitschakelt als het te warm word.
hier te koop op marktplaats!
http://caravan-kamperen.marktplaats.nl/camper-accessoires/542469452-electrische-vloerverwarming-d-m-v-folie-bladen-65.html
of nieuw bij: http://www.heatnet-vloerverwarming.nl/shop/16-caravanverwarming

Het motto is Hoofd koel en de voetjes warm!proost
Arie


Ik waardeer je bezorgdheid, maar ik denk dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen. De caravan is coorzien van een aardlekschakelaar, het chassis is geaard. De vloerberwarming zelf is ook geaard, zelfs de aansluitingen zijn ip44 gecertificeerd. De vloerverwarming zelf zit in een harde plastic laag, waardoor deze en beschermd en min of meer waterdicht is. Het is me wel eens gebeurd dat ik iets scherps van metaal onder mijn schoen had, maar dat is mijn leventje slechts 1 a 2 keer gebeurd. Nog nooit op een camping overigens. Op de vloerverwarming ligt een laag dik vinyl ter bewcherming. En dan nog, stel dat het gebeurd, dan heb je schoenen aan met vaak een rubberen zool, dan gebeurd er nog niets. Je hoort het al, ik heb het volste vertrouwen Very Happy

Edit 1-10-2012 Ik hoorde vanmiddag een 'spookverhaal' van mensen die een laagvoltage vloerverwarming in de caravan hadden en die op een gegeven moment een verbrande lucht roken. Na wat zoeken bleek dit van de vloerverwarming te komen, en precies daar waar je de problemen zou verwachten, daar gebeurde het ook, bij de aansluitingen van de kabels op de vloerverwarming was oververhitting ontstaan. Immers, hoe lager het voltage, hoe hoger de stroomsterkte en dit stelt weer hogere eisen aan kabels en connectors. Iets om over na te denken.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
jeroenhog



Geregistreerd op: 27 Mei 2009
Berichten: 30

BerichtGeplaatst: Za 13 Okt 2012 17:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Vorige week de verwarming aangesloten en dan nu problemen.... De aardlekschakelaar in huis vliegt er uit bij het inschakelen van de verwarming Shocked . Contact opgenomen met de leverancier en deze zegt dat sommige aardlekschakelaars eruit vliegen door dit type installaties, lekker dan. Er is met een gewone multimeter een oneindige weerstand tussen 0 en aarde en tussen de fase en de aarde. Nu lees ik dat een gewone multimeter ongeschikt is voor dit soort metingen en dat er een zgn. 'megger' gebruikt moet worden. De leverancier zegt dat het probleem verholpen kan worden door het niet aansluiten van de aarde draad. Dat snap ik, natuurlijk werkt dat, maar lekker onveilig is het wel. Ik heb ze een mail gestuurd en geschreven dat ik maar een oplossing zie en dat is terugsturen en geld terug, ben benieuwd naar de reactie, wordt vervolgd....
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
pjotr



Geregistreerd op: 23 Jul 2005
Berichten: 113
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Zo 14 Okt 2012 10:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Draai de aansluitstekker in huis eens om. Met gebruik van een aardlekschakelaar moet de nuldraad aan de nuldraad en de de stroomvoerende aan de stroomvoerende, met een losse stekker wil dat wel eens verkeerd gaan. Daarom heb i mijn eigen stekker gemerkt om problemen te voorkomen.
_________________
BIOD 300TL de luxe '86 (19 jaar)
BIOD 400TL Witte Band '86 met TOYOTA RAV 4
als trekpaard
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
jeroenhog



Geregistreerd op: 27 Mei 2009
Berichten: 30

BerichtGeplaatst: Zo 14 Okt 2012 12:11    Onderwerp: Reageren met citaat

pjotr schreef:
Draai de aansluitstekker in huis eens om. Met gebruik van een aardlekschakelaar moet de nuldraad aan de nuldraad en de de stroomvoerende aan de stroomvoerende, met een losse stekker wil dat wel eens verkeerd gaan. Daarom heb i mijn eigen stekker gemerkt om problemen te voorkomen.


Dag pjotr,

Daar had ik ook al aan gedacht en ook al gebprobeerd, zonder soelaas. Het kan denk ik twee kanten op, of er zit toch een fout in de mat zelf, of er ontstaat door de combinatie verwearmingselement met aardescherm een soort spoel welke ook weer stroompjes genereerd. In het eerste geval (fout in de mat) is dit alleen te meten met een 'megger' die kan een lekstroom meten onder belasting, dit apparaat heb ik zelf niet. De leverancier denkt dat het komt door het tweede geval (spoel achtig probleem), dit kan bij sommige aardlekschakelaars optreden, in geval van een caravan waarbij je op meerdere campings staat met verschillende aardlekschakelaars bijzonder onhandig... Ik ben nu in overleg de mat terug te sturen en een andere oplossing te bedenken, ik denk nu aan een electrische wandkachel in combinatie met thermostaat. Een andere oplossing zou een ongeaarde vloerverwarming op laagspanning zijn, het nadeel hiervan is dat ik ook vaak in de herfst ga camperen en dan levert zo'n soort mat onvoldoende vermogen als hoofdverwarming, ik zal er dan alsnog een andere verwarming bij moeten houden en dat vind ik jammer...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
arie engels



Geregistreerd op: 16 Feb 2006
Berichten: 170
Woonplaats: ridderkerk

BerichtGeplaatst: Ma 15 Okt 2012 08:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Ha Jeroen,

Dus toch laagspanning vloerverwarming?
Als je eventueel te weinig vermogen hebt, kijk dan eens naar de door Biod te leveren wandverwarming , ik denk dat dat een heel aangenaam en comfortabel geheel kan zorgen .
Ik heb een megger , als je in de buurt van Ridderkerk woont dan kan ik wel even langs komen,

GRTN,
Arie Engels
_________________
een ( van de / of de allerlaatste ?? ) Bambi uit juni 1980 een Toyota Yaris verso 1,5
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
bleekie



Geregistreerd op: 12 Jul 2005
Berichten: 62
Woonplaats: Vinkeveen

BerichtGeplaatst: Ma 15 Okt 2012 11:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Jeroen,

Dat de aardlekschakelaar er uit klapt hoeft helemaal niet aan de vloerverwarming te liggen. Het kan ook een optelsom zijn van de andere gebruikers. B.v de koelkast is een hele bekende. Het wijst er op dat je installatie op de rand zit van veilig/onveilig. Sluit de verwarming eens aan buiten alle andere gebruikers om en zie wat er dan gebeurt.
succes.
_________________
Biod 420THL voortgetrokken door een Seat Alhambra 20VT
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.