Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Vr 26 Jul 2013 14:26 Onderwerp: |
|
|
Frank Selen schreef: | joop brand schreef: | ...echter niets te zien dat wijst op bevestiging voor een demper. |
Kan dat, een Bambi zonder dempers? |
Ja zeker, maar wel in combinatie met rubbervering. Die is zelfdempend, staal-torsie niet. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Vr 26 Jul 2013 14:38 Onderwerp: |
|
|
Dus de situatie zoals Duncan zijn Bambi er nu bij staat kan eigenlijk niet? _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
DuMa
Geregistreerd op: 06 Jul 2011 Berichten: 29 Woonplaats: Soest
|
Geplaatst: Vr 26 Jul 2013 14:49 Onderwerp: |
|
|
Grrr....
Maar dan zou ik toch ergens aanluitpunten, bouten, moeren? Moeten kunnen vinden? |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Vr 26 Jul 2013 15:42 Onderwerp: |
|
|
DuMa schreef: | Grrr....
Maar dan zou ik toch ergens aanluitpunten, bouten, moeren? Moeten kunnen vinden? |
Ik stel maar een vraag hè...
Frank Selen schreef: | ...? |
Je hebt er toch gewoon mee gereden? _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
DuMa
Geregistreerd op: 06 Jul 2011 Berichten: 29 Woonplaats: Soest
|
Geplaatst: Vr 26 Jul 2013 17:33 Onderwerp: |
|
|
Hallo Frank,
Ja, ik heb er gewoon mee gereden maar na de ervaringen met de slingerende caravan zit ik toch niet helemaal op mijn gemak...
Vandaar de vraag, omdat ik hier had gelezen dat de Babi als een blok op de weg lag.
Maar ik ga het vannacht gewoon op een leeg stuk snelweg proberen: 130 km/h. Als hij dan blijft liggen kan alles! (grapje natuurlijk)
Duncan. |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter H
Geregistreerd op: 05 Sep 2012 Berichten: 161 Woonplaats: Lunteren
|
Geplaatst: Vr 26 Jul 2013 18:02 Onderwerp: |
|
|
Als we kijken naar de documentatie van de Bambi zoals die op deze site staan werd de Bambi inderdaad afgeleverd met een torsie as (dus staalgeveerd).
Rubbergeveerde assen berusten niet op het principe van torsie maar op de vervorming van opgesloten rubberstrengen. Deze zijn zelfdempend.
zie ook http://www.caravanendewet.nl/page33.php
Blijkbaar rijdt deze Bambi al een halve eeuw succesvol rond met deze torsie vering zonder schokdempers.
Het wat wiebelen aan de kant van de weg zou kunnen verdwijnen als er schokdempers op zouden zitten. Maar of ie dan lekkerder/beter achter de auto hangt? Daarnaast is een Bambi natuurlijk erg licht. Een zwaardere caravan is moeilijker van zijn plaats te blazen... _________________ BIOD 420 TLH 1999 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Vr 26 Jul 2013 18:31 Onderwerp: |
|
|
Dus ook met rubberstrengen is er sprake van torsie...
Het maakt daarbij niet uit of er een stalen staaf wordt vervormd of een paar rubberstrengen. |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Vr 26 Jul 2013 19:15 Onderwerp: |
|
|
Pieter H schreef: | Blijkbaar rijdt deze Bambi al een halve eeuw succesvol rond met deze torsie vering zonder schokdempers. |
Dan lijkt het me prima om met deze Bambi op vakantie te gaan, met of zonder schokdempers...
DuMa schreef: | ...na de ervaringen met de slingerende caravan zit ik toch niet helemaal op mijn gemak... |
Dat was toch niet deze Bambi, Duncan? _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Laatst aangepast door Frank Selen op Vr 26 Jul 2013 19:26; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
DuMa
Geregistreerd op: 06 Jul 2011 Berichten: 29 Woonplaats: Soest
|
Geplaatst: Vr 26 Jul 2013 22:11 Onderwerp: |
|
|
Nee, dat was met een Eriba Troll...
Hele fijne caravan maar voor de Kever te zwaar...
Overigens rijden we niet met de Kever naar Zuid-Frankrijk
Interessant artikel overigens, dat lijkt in ieder geval wel wat er onder de Bambi zit... Misschien eens smeren...
Duncan. |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Za 27 Jul 2013 01:52 Onderwerp: |
|
|
vooraf de nippels goed schoonmaken en even met een paperclip de kogeltjes indrukken.
Als het smeren niet lukt, doordat het vet meteen naast de nippel spuit, moet je de Bambi aan die kant even iets opkrikken.
Doe dat liefst aangehaakt, dan staat-ie stabieler. |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Za 27 Jul 2013 20:02 Onderwerp: |
|
|
Ik doe een gok.
Waarschijnlijk zit er een Hahn as onder.
Had ik me toch een inval
In een grijs verleden is er op dit forum het onderstel van een Bambi ter sprake geweest met een Hahn D6 450 kg. as, ongeremd.
Geremd of ongeremd zijn wat vering betreft, volgens mij hetzelfde.
http://www.triorep.nl/db/database.html
We waren een paar dagen zoet.
Nu even wachten op Duncan. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Ma 29 Jul 2013 17:18 Onderwerp: |
|
|
joop brand schreef: |
Nu even wachten op Duncan. |
_________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
DuMa
Geregistreerd op: 06 Jul 2011 Berichten: 29 Woonplaats: Soest
|
Geplaatst: Wo 31 Jul 2013 10:07 Onderwerp: |
|
|
Aaaand we're back!
Ik ben in Ede geweest, daar hebben ze zo staan sjorren aan de Bambi dat ik dacht: ik moet er nog mee op vakantie hoor!
Maar goed, het zag er allemaal goed uit, dus ik kon volgens de kenner zonder problemen op pad.
Op de terugweg tussen de 100 -110 gereden, ging prima. Oh, nog wel de banden op 3 bar gezet... Las ik ook hier ergens
Ik heb gister wel de boel opnieuw gesmeerd, na er hier op het forum een artikel over gelezen te hebben.
Ik zag het oude vet er nergens uit komen dus heb lekker staan pompen, er zit nu in ieder geval meer smeer in dan er in zat...
Iedereen bedankt voor de input!
Duncan. |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Wo 31 Jul 2013 11:55 Onderwerp: |
|
|
DuMa schreef: | Aaaand we're back!
Ik ben in Ede geweest, daar hebben ze zo staan sjorren aan de Bambi dat ik dacht: ik moet er nog mee op vakantie hoor!
Maar goed, het zag er allemaal goed uit, dus ik kon volgens de kenner zonder problemen op pad.
Op de terugweg tussen de 100 -110 gereden, ging prima. Oh, nog wel de banden op 3 bar gezet... Las ik ook hier ergens
Ik heb gister wel de boel opnieuw gesmeerd, na er hier op het forum een artikel over gelezen te hebben.
Ik zag het oude vet er nergens uit komen dus heb lekker staan pompen, er zit nu in ieder geval meer smeer in dan er in zat...
Iedereen bedankt voor de input!
Duncan. |
Kun je nu ook vertellen welk type vering het is? _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
DuMa
Geregistreerd op: 06 Jul 2011 Berichten: 29 Woonplaats: Soest
|
Geplaatst: Wo 31 Jul 2013 13:53 Onderwerp: |
|
|
Het is inderdaad een staal-torsie as...
Merk e.d. weet ik uiteraard niet, maar als ik de tekening bekijk van de Hahn dan zie ik wel veel overeenkomsten.
Duncan. |
|
Terug naar boven |
|
|
|