"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Waarom die specifieke BIOD
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 19 Jan 2015 22:47    Onderwerp: Waarom die specifieke BIOD Reageren met citaat

Door het draadje "Camping/glamping" kwam de vraag boven drijven.
Waarom koopt iemand een caravan waar elke dag het bed moet worden opgemaakt,
bij slecht weer, terwijl de eigenaar daar eigenlijk een hekel aan heeft.
Zoals waarschijnlijk bekend caravannen wij vanaf 1978 met zowel nieuw als goed genoeg voor een vishok. Totdat plotseling een Lander Graziella op ons pad kwam in 1991.
Twee tafel model. In 1998 verkocht, dacht te stoppen met caravannen.
Prachtige caravan en van polyester.
In 2004 een 350BB gekocht, veel plezier van gehad, maar we wilden iets groters.
Een Dethleffs 460 met twee rondzitten gekocht, comfortabele caravan , vast bed ideaal.
Maar niet van polyester. Ik wilde een BIOD
In Boekel bij de Dethleffs dealer stond een BIOD te koop, met mover
Opmaken van het bed was op dat moment niet aan de orde, ik moest die caravan hebben, inruil was uiteraard geen probleem. Very Happy
Emotie voor verstand??? Kan wel zijn, voorlopig vind ik het eigenlijk wel prima. Very Happy
_________________
Joop, helaas zonder Biod


Laatst aangepast door joop brand op Ma 19 Jan 2015 23:14; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Ma 19 Jan 2015 23:01    Onderwerp: Keuze....TL of TD Reageren met citaat

Dat men graag een caravan met twee zitjes kiest snap ik helemaal.
Altijd het bed paraat en een zitje om te lezen of zoiets.

Een TL, kop- of kontkeuken, en een langzit die omgebouwd moet worden tot bed snap ik niet in de zin van vakantieplezier.

Wat heeft de TL-bezitters er toe gebracht een TL te kopen?
Het valt me op dat er erg weinig TD's te koop zijn en dat de prijs altijd hoog is.

Is het goedkoper om een TL te bouwen en worden die daarom vaker gebouwd en aangeboden of drukt de caravangebruiker zich slecht uit en gaat het daarom verkeerd? Bouwen de bouwers TL's omdat ze denken dat mensen dat willen?

Wat mij betreft gaat er iets mis tussen producent en gebruiker.....
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)


Laatst aangepast door PeterB op Ma 19 Jan 2015 23:03; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Paul A



Geregistreerd op: 22 Aug 2005
Berichten: 43
Woonplaats: Emmen

BerichtGeplaatst: Di 20 Jan 2015 00:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Een TL is praktisch voor onrustige slapers. Tafel eruit en er is een middenpad tussen de bedden.
Helaas blijven we geen 25. Anders wist ik het wel!
_________________
Paul A
BIOD 400TL 2005-2006
BIOD 420TD 2007-2008
BIOD 400TL (1990) 2014-2015
BIOD ..................
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
mennovdh



Geregistreerd op: 21 Mrt 2008
Berichten: 65
Woonplaats: Wageningen

BerichtGeplaatst: Di 20 Jan 2015 17:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Sorry PeterB.... maar wat ken jij de caravan geschiedenis slecht.

Een vast bed in een caravan is iets van de laatste 25 jaar. Tegenwoordig willen de mensen dat en worden caravans groter. TL uitvoeringen worden tegenwoordig niet meer gemaakt en vind je alleen nog in oude caravans die niet aan de straatstenen kwijt te raken zijn. Praktisch alle nieuwe BIOD's hebben immers ook een vast bed.
Toch missen de meeste nieuwe caravans een ruime zithoek waar je ook met 8 man nog gezellig kan zitten. Zo heeft ieder zijn eigen voorkeur en prioriteit.

En de producent maakt echt alleen wat de consument wil kopen! Er gaat echt niets mis.. En nee, een TL is niet goedkoper te maken dan een TD.
_________________
BIOD Nomade Menno (bj 2009)
Zie de bouw op: http://www.caravantrekker.nl/menno
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 20 Jan 2015 18:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
TL uitvoeringen worden tegenwoordig niet meer gemaakt en vind je alleen nog in oude caravans die niet aan de straatstenen kwijt te raken zijn

Dus een caravan zonder vast bed is niets meer waard?
Nou daar kunnen we het dan mee doen, dank je wel. Sad
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 20 Jan 2015 18:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Joop, je zou de mijne als voorbeeld kunnen nemen, dan raak je hem misschien nog kwijt aan iets anders dan de straatstenen?
banaan geintje banaan geintje banaan
Terug naar boven
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Di 20 Jan 2015 19:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Reden waarom wij zeer bewust een TD hebben laten lopen en uiteindelijk een TLH hebben gekocht is de lengte van het bed. Met mijn 189cm ben ik net iets langer dan een TD bed is en dat is gewoon te klein. Een TL(H) bed is 190 of 200 cm lang en heeft tevens uitwijkmogelijkheid (voeten buitenboord). En... mocht ik in mijn slaap een keer mijn been uithalen dan zit er niet meteen een barst in de gelcoat van de Biod Shocked

Een andere reden is toch de keukenruimte in een TLH. Geen klein TD keukentje maar een volwassen L-keuken. Als daar een heerlijk maal bereid wordt dan is het looppad van deur naar tafel mooi vrij.

Overigens kan van een TL(H) bed ook een vast TD bed met een aansluitend 'zitje' gemaakt worden.
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 21 Jan 2015 00:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Joop, je zou de mijne als voorbeeld kunnen nemen, dan raak je hem misschien nog kwijt aan iets anders dan de straatstenen?

Welnee,bekijk Marktplaats en je weet genoeg. Laughing
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Wo 21 Jan 2015 22:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat leuk! Zo veel reacties.

@Paul A:is het bed niet een beetje smal als je de tafel weg laat?
En wat weet je nu je geen 25 meer bent?

@Menno van der Heijden: natuurlijk weet ik niks van de caravangeschiedenis, dat heb je helemaal goed. Eerlijk gezegd boeit dat me niet echt, zeker als jij zegt dat er al 25 jaar vraag is naar een vast bed en dat tegenwoordig noemt.
Omdat we het hier meestal over oude(re) BIODs hebben ken ik de nieuwe BIODs misschien niet goed genoeg?
Als ik op BIOD.nl kijk zie ik bij "modellen" 2 TD's, 5 TL's en 1 vast bed. Maar dat is standaard uitrusting en ik heb geen idee wanneer de site voor het laatst ge-update is. Maar jij zegt dus dat alleen het model met het vaste bed nog verkocht wordt.
Een caravan met een zithoek waar 8 mensen gezellig kunnen zitten, daar kan ik me niks bij voorstellen Menno. Tenzij je een "chalet" bedoelt, of hoe een stacaravan tegenwoordig ook heet.

@Pieter H: ontzettend goede reden(en) om een TL te nemen, jammer van die straatstenen Very Happy

@ Joop: Ikea lattenbodem op de zithoek leggen, buiten een zitje maken en hoppa: waardevolle in plaats van waardeloze caravan.

@Pieter: heb jij een voorbeeldcaravan dan?

Maar goed.
De vraag was volgens mij: waarom kiest iemand voor een TL en waarom kiest iemand voor een TD?
Naar mijn idee is er tot dusver 1 zinvol antwoord, maar blijkbaar zijn er gewoon niet genoeg TD's en hebben kopers geen vrije keuze, of kopen mensen een TL omdat die niks waard zijn.
Of ben ik nu te kort door de bocht?

Mag ik dan de vraag veranderen/beperken (Joop)?
Als u vrije keuze had, zou u dan liever in een TL of in een TD willen bivakkeren en waarom dan?
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
mennovdh



Geregistreerd op: 21 Mrt 2008
Berichten: 65
Woonplaats: Wageningen

BerichtGeplaatst: Wo 21 Jan 2015 23:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Er wordt al jaren geen standaard BIOD meer verkocht/gebouwd maar het zijn allemaal 'speciale' indelingen naar wens van de klant. En dan krijg je grote verschillen.

Zo vind ik dat een TD, als je daar een vastbed in maakt, een onmogelijke zithoek geeft als de opbouwlengte niet meer dan 4 meter is. De tafel is klein, je kan niet 'hangen' op de bank met de benen omhoog, je kan niet even gemakkelijk gaan zitten zonder tegen de tafel te stoten en je kan geen bezoek ontvangen.
Jullie zullen me wel gek vinden maar tijdens de wintersport in een Nomade geef ik nog wel eens een etentje met 8 (zelfs 9) personen. Erg gezellig! In de grote Kabe's van onze vrienden lukt dat niet.

In een TL kan je op drie manieren slapen.
1 in een bed van 2x2
2 dwars in een bed van 2x1.40 waarbij je nog een zithoek(je) hebt direct naast het bed.
3 rugkussens op de grond leggen en in de lengte slapen ieder op een bank.

In de zomer, in zuid Europa, kan het bed gewoon blijven liggen omdat je buiten leeft. Anders is het een kwestie van de oplegmatras neerleggen en het bed is klaar bij optie 3. Veel sneller dan dat m'n vrouw haar tanden heeft gepoetst.

Ik zou dus altijd voor een TL kiezen ipv een TD in een klein BIOD maar veel mensen denken daar anders over...
_________________
BIOD Nomade Menno (bj 2009)
Zie de bouw op: http://www.caravantrekker.nl/menno
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Paul A



Geregistreerd op: 22 Aug 2005
Berichten: 43
Woonplaats: Emmen

BerichtGeplaatst: Do 22 Jan 2015 00:12    Onderwerp: Reageren met citaat

PeterB schreef:
Wat leuk! Zo veel reacties.

@Paul A:is het bed niet een beetje smal als je de tafel weg laat?
En wat weet je nu je geen 25 meer bent?


Tot nu toe geen problemen mee gehad. Als het dit jaar te smal blijkt ga ik verbreden door wat bredere platen op de zitbakken te monteren.
Nu ik geen 25 meer ben weet ik dat het beter is mij wat ruimte te geven en dat ik jaaaaaaren geleden genoeg had aan 80cm voor ons tweetjes!
_________________
Paul A
BIOD 400TL 2005-2006
BIOD 420TD 2007-2008
BIOD 400TL (1990) 2014-2015
BIOD ..................
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 22 Jan 2015 00:14    Onderwerp: Reageren met citaat

mennovdh schreef:
Er wordt al jaren geen standaard BIOD meer verkocht/gebouwd maar het zijn allemaal 'speciale' indelingen naar wens van de klant. En dan krijg je grote verschillen.

Zo vind ik dat een TD, als je daar een vastbed in maakt, een onmogelijke zithoek geeft als de opbouwlengte niet meer dan 4 meter is. De tafel is klein, je kan niet 'hangen' op de bank met de benen omhoog, je kan niet even gemakkelijk gaan zitten zonder tegen de tafel te stoten en je kan geen bezoek ontvangen.
Jullie zullen me wel gek vinden maar tijdens de wintersport in een Nomade geef ik nog wel eens een etentje met 8 (zelfs 9) personen. Erg gezellig! In de grote Kabe's van onze vrienden lukt dat niet.

In een TL kan je op drie manieren slapen.
1 in een bed van 2x2
2 dwars in een bed van 2x1.40 waarbij je nog een zithoek(je) hebt direct naast het bed.
3 rugkussens op de grond leggen en in de lengte slapen ieder op een bank.

In de zomer, in zuid Europa, kan het bed gewoon blijven liggen omdat je buiten leeft. Anders is het een kwestie van de oplegmatras neerleggen en het bed is klaar bij optie 3. Veel sneller dan dat m'n vrouw haar tanden heeft gepoetst.

Ik zou dus altijd voor een TL kiezen ipv een TD in een klein BIOD maar veel mensen denken daar anders over...

Je haalt me de woorden uit de mond Smile
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Paul A



Geregistreerd op: 22 Aug 2005
Berichten: 43
Woonplaats: Emmen

BerichtGeplaatst: Do 22 Jan 2015 00:18    Onderwerp: Reageren met citaat

mennovdh schreef:

In een TL kan je op drie manieren slapen.
1 in een bed van 2x2
2 dwars in een bed van 2x1.40 waarbij je nog een zithoek(je) hebt direct naast het bed.
3 rugkussens op de grond leggen en in de lengte slapen ieder op een bank.


Ik deel je redenatie. Precies mijn voorkeur voor de TL.
_________________
Paul A
BIOD 400TL 2005-2006
BIOD 420TD 2007-2008
BIOD 400TL (1990) 2014-2015
BIOD ..................
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Vr 23 Jan 2015 18:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Apart.

Een TL heeft enorm veel voordelen, maar wordt al jaren niet meer gebouwd omdat iedereen een vast bed wil en tweedehands zijn ze niks waard.

Vat ik de conversatie tot dusver zo goed samen?
De conversatie tot dusver geeft, naar mijn idee, wel heel goed weer waarom de economie momenteel zo onbegrijpelijk en ongrijpbaar schijnt te zijn. Wink
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
jeroenhog



Geregistreerd op: 27 Mei 2009
Berichten: 30

BerichtGeplaatst: Vr 23 Jan 2015 22:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Wij zijn in het bezit van een biod 420 tl, een lengteslaper waarbij er bij ons 1 klein kastje is vervallen fabrieksaf. Het bed is dan ook aan 1 zijde 220 cm lang, ideaal omdat ikzelf 200cm lang ben. Het is een rondzit waarbij wij een aantal kussens aan de voorzijde van de caravan permanent thuislaten. Wij doen het als volgt, thuis maken wij eenmaal het bed op met direct op de zitkussens een dekmatras en hierop de dekbedden met kussens. Daarna rollen wij het dekmatras op met hierin de dekbedden en de kussens, de rol die dan ontstaat ligt op de plek waar standaard de kussens an de voorzijde van de caravan staan. Van 'zit' naar 'slaap' stand kost ons ongeveer 1 minuut. Hier kan geen vast bed of klein zitje tegenop Wink een supergroot bed als je gaat slapen en overdag een zeer ruime treinzit waar we al meerdere keren met 4 volwassenen en meerdere kinderen hebben gezeten. Daar waar mede kampeerders in het voor en naseizoen en ook de koudere dagen in het hoogseizoen noodgedwongen in een klamme voortent zitten, zitten of hangen wij heerlijk op onze ruime bank, ik zou niets anders meer willen!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.