Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Hans Plantinga
Geregistreerd op: 20 Okt 2004 Berichten: 181 Woonplaats: Heteren
|
Geplaatst: Zo 11 Jan 2015 00:07 Onderwerp: Welvaartsknobbel of fatale kogel |
|
|
Onze eerste auto, een 2CV, had geen trekhaak. We kampeerden in die tijd met onze “fietsuitrusting”, zei het met de achterbank van de Eend in het gras voor ons tentje. Het kamperen was een zorgeloze bezigheid.
Na de Eend kwam er een Polo met een viercilinder van 45pk en een vouwwagen er achter. Het monteren van de trekhaak was doe-het-zelf-werk om de kosten binnen de perken te houden. De haak functioneerde uitstekend, ook toen ik de haak aan de volgende Polo monteerde.
Onze huidige auto, een Peugeot 308SW, is de tiende met trekhaak.
De montagekwaliteit van de trekhaken was afhankelijk van de monteur: De trekhaken die ik zelf monteerde functioneerden probleemloos, de trekhaken die ik door derden liet monteren niet. Die ‘derden’ waren overigens officiële Citroën- en Peugeotdealers.
Bloemlezing
1. Volkswagen Polo, zelf gemonteerd: probleemloos; 2. Volkswagen Polo, zelf gemonteerd: probleemloos; 3. Citroën Visa, zelf gemonteerd: probleemloos; 4. Citroën Visa, zelf gemonteerd: probleemloos; 5. Citroën BX, montage door Citroën dealer: reservewiel opgesloten achter trekhaak, opgelost door dealer; 6. Citroën ZX break, zelf gemonteerd: probleemloos; 7. Citroën Berlingo, zelf gemonteerd: probleemloos; 8. Peugeot Partner, door Peugeot dealer overgezet: piepen en kraken, twee bouten waren niet vastgedraaid. 9. Peugeot Partner, zelf gemonteerd: probleemloos;
Na een schade door schadebedrijf trekhaak vervangen. De trekhaak was 10 onnodige centimeters langer dan de originele maar functioneerde probleemloos. De enige uitzondering in dit rijtje. 10. Peugeot 308SW, door Peugeot dealer gemonteerd: De contactdoos was van een ander type dan afgesproken. Dit werd door de dealer opgelost.
Na dik 40.000km, waarvan 5.000 met caravan, hang ik een klusbakje aan de auto. Bij het ‘effe voelen’ of het lege bakkie met een kogeldruk van bijna nul goed vast zit beweegt de trekhaak een centimeter of twee op en neer. Niet ten opzichte van de weg maar ten opzichte van het wegdek.
De fout werd op de middag van de ontdekking, een klein jaar de garantie voorbij, zonder discussie en zonder kosten door de dealer hersteld. Ik had het idee dat de dealer het ook wel gênant vond.
Saillant detail is dat de auto kort daarvoor glansrijk door de APK kwam. De bevestiging van de trekhaak is onderdeel van die keuring.
Epiloog
Trekhaak 4 had bij een lekke band veel last kunnen veroorzaken. Een te overzien ongemak.
Trekhaak 8 was in principe niet veilig maar het ongemak bleef beperkt tot piepen en kraken.
Trekhaak 10 had van ‘welvaartsknobbel’ een ‘fatale kogel’ kunnen worden.
Als derden in de toekomst een trekhaak aan mijn auto mogen monteren, zal ik zelf een afnamekeuring uitvoeren met de specificaties in de ene en een momentsleutel in de andere hand. _________________ Hans
Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV) |
|
Terug naar boven |
|
|
benno coopman
Geregistreerd op: 09 Feb 2007 Berichten: 238 Woonplaats: ENSCHEDE
|
Geplaatst: Wo 05 Aug 2015 23:30 Onderwerp: |
|
|
Vandaag een trekhaak laten monteren aan mijn nieuwe Golf.
Trekhaken.nl heeft hiervoor adressen aangewezen voor een deskundige montage.
Bij thuiskomst merk ik dat de comfortsluiting van de ruiten niet meer werkt.
Comfortsluiting is voor mij onmisbaar, als je een knopje ingedrukt houd op je afstandsbediening sluiten alle ramen. Openen dito.
Zal wel opgelost worden, maar ik word er knap onzeker van.
Misschien ook met een momentsleutel aan de gang? _________________ BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion. |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Do 06 Aug 2015 09:02 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | maar ik word er knap onzeker van. |
Toch wel kunnen slapen vannacht? _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
benno coopman
Geregistreerd op: 09 Feb 2007 Berichten: 238 Woonplaats: ENSCHEDE
|
Geplaatst: Do 06 Aug 2015 23:07 Onderwerp: |
|
|
Ik lag te woelen zei ze. _________________ BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion. |
|
Terug naar boven |
|
|
tent-mens
Geregistreerd op: 04 Sep 2007 Berichten: 155 Woonplaats: Hengelo
|
Geplaatst: Wo 12 Aug 2015 10:28 Onderwerp: |
|
|
Bij onze Peugeot Partner zit de knobbel op een 470 hoog, onbelast dus. Even hoog bij een buurtgenoot met exact dezelfde auto (kleur, bouwjaar en ruitjes voor de sterrenkijker). Volgens de RDW zou de auto-kogelkoppeling vanaf het wegdek 360-420 (hart van de kogel) mogen/moeten zitten; de caravan 430 plus/min 35.
De afwijking bij de PP zal mogelijk te maken hebben met het "bestelauto" ontwerp.
De 350TLE hangt dan ook, hoe dan ook de "belasting is verdeeld" wat "lazy" achterover. Dat heeft ook weer gevolg voor de stroomlijn én CW. maar verder? _________________ 3K 350TLE (1988) getrokken door "Zilveren" koets (Peugeot Partner 1.6/2006). v.h. "Gouden koets" (Citroën Berlingo 1.8 1998) |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter H
Geregistreerd op: 05 Sep 2012 Berichten: 161 Woonplaats: Lunteren
|
Geplaatst: Wo 12 Aug 2015 10:43 Onderwerp: |
|
|
Door het achterover hangen verplaatst het zwaartepunt iets naar achteren en wordt de kogeldruk en dus de stabiliteit minder. Tenzij je daar al rekening mee hebt gehouden... _________________ BIOD 420 TLH 1999 |
|
Terug naar boven |
|
|
tent-mens
Geregistreerd op: 04 Sep 2007 Berichten: 155 Woonplaats: Hengelo
|
Geplaatst: Wo 12 Aug 2015 11:37 Onderwerp: |
|
|
Dank voor je tip Pieter,
ik doe na het aankoppelen altijd nog ff de trek-test: zit tie vast én hoeveel kracht moet ik uitoefenen om het totaal te liften.
het blijft dan ook een schatting. _________________ 3K 350TLE (1988) getrokken door "Zilveren" koets (Peugeot Partner 1.6/2006). v.h. "Gouden koets" (Citroën Berlingo 1.8 1998) |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Wo 12 Aug 2015 22:38 Onderwerp: |
|
|
Pieter H schreef: | Door het achterover hangen verplaatst het zwaartepunt iets naar achteren en wordt de kogeldruk en dus de stabiliteit minder. Tenzij je daar al rekening mee hebt gehouden... |
Dat lijkt me toch wel héél minimaal!
Wat denk je hoeveel de kogeldruk minder is? _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
tent-mens
Geregistreerd op: 04 Sep 2007 Berichten: 155 Woonplaats: Hengelo
|
Geplaatst: Do 13 Aug 2015 09:53 Onderwerp: |
|
|
Dat lijkt me wel uit te rekenen via vectoren om het "kantelpunt", de as naar ik aanneem. Het zal achteraf bedenkend m.i. minimaal zijn. Ik heb nooit een slinger of instabiliteitsprobleem ondervonden. (Afkloppen). De 350TLE is niet voorzien van een special demper als de "Sanders". _________________ 3K 350TLE (1988) getrokken door "Zilveren" koets (Peugeot Partner 1.6/2006). v.h. "Gouden koets" (Citroën Berlingo 1.8 1998) |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter H
Geregistreerd op: 05 Sep 2012 Berichten: 161 Woonplaats: Lunteren
|
Geplaatst: Do 13 Aug 2015 21:08 Onderwerp: |
|
|
Kantelpunt zal inderdaad de as zijn. Maar ook het zwaartepunt is nodig om het uit te rekenen.
Of het heel minimaal is weet ik niet. Ergens op caravantrekker.nl er eens iets over gelezen. Ook staat daar een verhaaltje van iemand met een redelijk steil oplopende inrit en daar waren de gewichten 100 kg resp 75 kg. En dat is best wel veel verschil . Gevoelsmatig denkt ik dat het 5-10 kg kan uitmaken. Als bij een Franse auto netjes de maximale kogeldruk aangehouden wordt (ca 50 kg) door de Biod horizontaal te wegen zou je dan op 40-45 kg uitkomen.
Maar ja, meten is weten... _________________ BIOD 420 TLH 1999 |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Za 15 Aug 2015 15:02 Onderwerp: |
|
|
Pieter H schreef: | Kantelpunt zal inderdaad de as zijn. Maar ook het zwaartepunt is nodig om het uit te rekenen. |
Even de kogeldruk meten op de normale manier en dan nog eens terwijl de meetsteun op een blok hout staat... _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
|