"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Onderhoud staalgeveerde torsie-as.

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderstel (koppeling, remmen, wielophanging en chassis)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 22 Aug 2007 21:24    Onderwerp: Onderhoud staalgeveerde torsie-as. Reageren met citaat

In tegenstelling tot een rubber geveerde torsie as heeft een staal torsie as onderhoud nodig.
Hoe zie ik het verschil tussen beide assen?
Bij een rubber geveerde as zie je drie rubber strengen aan de wielkant, op de kopse kant van de as.
Verdere verschillen.
Het aslichaam van een staal geveerde as is meestal rond, rubber geveerd driehoekig.
Staal geveerd: heeft bouten op het aslichaam om het veerpakket vast te houden, en belangrijk, smeernippels, en altijd schokdempers, het staalveerpakket is niet zelfdempend.
De arm, waar het wiel aan zit, draait via glijlagers op/neer in de as en moet periodiek gesmeerd worden. In principe kan je niet teveel vet erin pompen, het zijn geen draaiende lagers van een machine. Het is mooi als het vet uit de as komt zetten aan de kopse kant, voorkomt binnen dringen van vuil.
Gebruik universeel vet bijv. Shell Rhodina EP, merk maakt verder niet uit.
Pas op voor kapotte smeernippels, misschien denkt men, er kan niks meer bij.
Torsie staven kunnen vermoeid worden, het wiel komt hoger in de wielkast te staan, gebeurt dit aan een kant dan staat de caravan iets scheef, van achteren gezien.
Bij onderling verschil van de wielen in de wielkast is een onderzoekje zeker nodig.
Na verloop van tijd zal het veerpakket breken.
Bedenk dat rotte schokdempers, noodzakelijk bij staal torsie, het veerpakket extra op z'n falie geeft.
Hoe controleer ik dat nu weer.
Niet nat,dus geen lekkage, en dat bij losbouten aan de arm de schokbreker moeilijk in te duwen of uit te trekken is. Niet als een fietspomp met droog leertje. Sad
Het is een heel verhaal geworden, en is het allemaal bekend, dan toch leuk dat je de moeite hebt genomen het door te lezen.
Misschien nog iets over het hoofd gezien, aanvullingen zijn welkom. Very Happy
_________________
Joop, helaas zonder Biod


Laatst aangepast door joop brand op Do 23 Aug 2007 01:51; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 22 Aug 2007 23:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Joop, je hebt het behoorlijk duidelijk gemaakt.
Eigenlijk zou ik er aan willen toevoegen, dat er elders nóg twee smeernippels zitten, namelijk op het schuifstuk van de koppeling.
Ook hier wordt regelmatig uitgekeken naar een lekkere dot vet... Smile


Laatst aangepast door Pieter op Do 23 Aug 2007 09:29; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Ron de Jong



Geregistreerd op: 18 Aug 2009
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: Wo 09 Sep 2009 13:53    Onderwerp: As Biod Expert 4L Reageren met citaat

Goed verhaal. Vraag blijft voor mij of deze as ongestraft kan worden gedemonteerd zodat ik alle onderdelen goed tegen roest kan beschermen.
De as is onder de wagen uit en is inderdaad een staal geveerde as. Is er geen tekening van het ding? Ik heb mijn Volvo Amazone geheel gedemonteerd en deze heeft de aanslag goed overleefd. Moet dan met deze as toch ook mogelijk zijn!?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Vr 16 Jul 2010 21:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Volgens Jos van Triorep dient de vetspuit na elke 4000 km zijn werk te doen. jazeker jazeker jazeker
Zelf heb ik ervaren dat 20000 km zonder vettoediening desastreus is. Sad
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 17 Jul 2010 00:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik smeer alle nippels eens per drie of vier maanden.
Terug naar boven
ossiholgi



Geregistreerd op: 13 Mrt 2014
Berichten: 94
Woonplaats: Bussardweg 9, D-25337 Elmshorn

BerichtGeplaatst: Za 29 Aug 2015 12:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo,

wieviel Fett/ wieviele Hübe (Pumpenbewegungen) gebt ihr in jeden Nippel??

LG

Holger
_________________
Ich bin 50, bitte helfen Sie mir durchs Forum und über die Straße.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
arie engels



Geregistreerd op: 16 Feb 2006
Berichten: 170
Woonplaats: ridderkerk

BerichtGeplaatst: Za 29 Aug 2015 17:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Holger,

Ik heb met mijn vorige caravan , een 400td ook meerdere keren met de vetspuit onder de caravan gelegen, als er regelmatig gesmeerd is dan is 3 tot 4 keer de spuit helemaal tot het einde induwen genoeg. Maar als je denkt dat het al jaren geleden is voordat jij nu de spuit gaat hanteren doe er dan maar minstens 15 tot 20 keer de handel op en neer.
De binnenkant van de as heeft een behoorlijk volume, als je kijkt naar grote van de vetpatroon dan mag er minstens wel een hele patroon in.
De as zal je dankbaar zijn! Laughing
Als er genoeg inzit komt er bij de einden van de as het vet er weer uit, dan weet je dat er genoeg inzit.
Grtn,
Arie
_________________
een ( van de / of de allerlaatste ?? ) Bambi uit juni 1980 een Toyota Yaris verso 1,5
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
ossiholgi



Geregistreerd op: 13 Mrt 2014
Berichten: 94
Woonplaats: Bussardweg 9, D-25337 Elmshorn

BerichtGeplaatst: Zo 30 Aug 2015 10:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Arie,

wenn ich Dich richtig verstanden habe, zur Sicherheit reichlich/ viel Fett in alle Nippel pumpen. Ich weiß nicht, wann er das letzte Mal geschmiert wurde, habe den BIOD jetzt 2 Jahre.....
Danach mit wenigen Hüben nachschmieren.

LG

Holger
_________________
Ich bin 50, bitte helfen Sie mir durchs Forum und über die Straße.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
arie engels



Geregistreerd op: 16 Feb 2006
Berichten: 170
Woonplaats: ridderkerk

BerichtGeplaatst: Ma 31 Aug 2015 11:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Goed begrepen Holger!
Vet moet er regelmatig in, en teveel is bijna niet mogelijk!
Vriendelijke groeten,
Arie
_________________
een ( van de / of de allerlaatste ?? ) Bambi uit juni 1980 een Toyota Yaris verso 1,5
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
ossiholgi



Geregistreerd op: 13 Mrt 2014
Berichten: 94
Woonplaats: Bussardweg 9, D-25337 Elmshorn

BerichtGeplaatst: Ma 31 Aug 2015 20:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Arie,

ich habe gerade eine Mail vom Achsen-Hersteller Peitz/ BPW bekommen:

Alle 3000km ca. 20 Gramm Fett in die 2 Nippel pumpen. Ich habe auch ein PDF mit allen Wartungsangaben bekommen. Kann man so etwas hier hochladen??

LG

Holger
_________________
Ich bin 50, bitte helfen Sie mir durchs Forum und über die Straße.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
arie engels



Geregistreerd op: 16 Feb 2006
Berichten: 170
Woonplaats: ridderkerk

BerichtGeplaatst: Di 01 Sep 2015 20:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Holger,
Stuur het document maar naar Lex hij zal het denk ik dan plaatsen op de plek die hij het beste vind!
Het kan in een pb naar hem, je vind zijn adres bij een van de berichten over dit onderwerp
Groeten,
Arie
_________________
een ( van de / of de allerlaatste ?? ) Bambi uit juni 1980 een Toyota Yaris verso 1,5
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
ossiholgi



Geregistreerd op: 13 Mrt 2014
Berichten: 94
Woonplaats: Bussardweg 9, D-25337 Elmshorn

BerichtGeplaatst: Zo 06 Sep 2015 12:27    Onderwerp: Reageren met citaat

https://www.facebook.com/download/947575521982474/BPW_Wartungs-_und_Bedienungsanleitung-PKW_multi_.pdf

Funktioniert das???

LG

Holger
_________________
Ich bin 50, bitte helfen Sie mir durchs Forum und über die Straße.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 06 Sep 2015 13:24    Onderwerp: Reageren met citaat

ossiholgi schreef:
https://www.facebook.com/download/947575521982474/BPW_Wartungs-_und_Bedienungsanleitung-PKW_multi_.pdf

Funktioniert das???

LG

Holger

Ja
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 06 Sep 2015 15:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Kijk, hier hebben we iets aan!
Terug naar boven
ossiholgi



Geregistreerd op: 13 Mrt 2014
Berichten: 94
Woonplaats: Bussardweg 9, D-25337 Elmshorn

BerichtGeplaatst: Zo 06 Sep 2015 15:26    Onderwerp: Reageren met citaat

proost proost proost
_________________
Ich bin 50, bitte helfen Sie mir durchs Forum und über die Straße.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderstel (koppeling, remmen, wielophanging en chassis) Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.