"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

BIOD Extase gevonden, input gezocht over de slappe schaal
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 10 Sep 2015 23:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja.., én? Verzin iets om dat recht te trekken!
Je zou de buitenkant tegen de grondlatten kunnen schroeven tijdens het uitharden. Daarna kan je die gaatjes heel goed wegplamuren met een goede autoplamuur die ook geschikt is voor polyester.

Maar als je voor elke oplossing twee problemen op je pad ziet, moet je dat ding razendsnel verkopen! Niet iedereen is in staat om oplossingsgericht te denken en dat is echt en absoluut geen schande!

Succes!
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 11 Sep 2015 09:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Ik wil en kan het werk namelijk niet zelf doen.

Volgens mij is de caravan ook ongezien gekocht Rolling Eyes
Einde verhaal. Marktplaats op met dat ding, lijkt me.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 11 Sep 2015 11:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat geblinddoekt kopen is ook het enige verwijtbare, als je zelf niets wil en/of kan... Maar gelukkig zijn fouten vooral bedoeld om van te leren! Laughing
Terug naar boven
arie engels



Geregistreerd op: 16 Feb 2006
Berichten: 170
Woonplaats: ridderkerk

BerichtGeplaatst: Vr 11 Sep 2015 17:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Ha Robin,
heb je al geprobeerd wat er gebeurt al je 2 balkjes tegen het plafond en 2 op de vloer doet en daar verstelbare stempels tussen zet ,
zodat je het dak wat hoger en lager kan stellen??
De wanden die wat bol doorzakken kunnen dan wat strakker worden en zo kan je dus het geheel wat meer in model krijgen ,
dan het stabiliseren volgens de aanwijzingen van Pieter. en het geheel is weer in model.
Ik hoop dat het lukt!
GRTN,
Arie
_________________
een ( van de / of de allerlaatste ?? ) Bambi uit juni 1980 een Toyota Yaris verso 1,5
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
RobinVisser



Geregistreerd op: 12 Aug 2015
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: Za 12 Sep 2015 11:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Pieter schreef:
Dat geblinddoekt kopen is ook het enige verwijtbare, als je zelf niets wil en/of kan... Maar gelukkig zijn fouten vooral bedoeld om van te leren! Laughing


Soms moet je toeslaan, zeker als het zeldzame dingen betreft. Ik zie het niet als een fout. Inschatting gemaakt en die heeft niet goed uitgepakt. Voor hetzelfde geld was het prima geweest. Soortgelijke handel gedaan met auto's. En ach, ik heb nu onderdelen. Ook nooit weg toch? Of....

Wellicht wordt het een Fahti 600 Luxus. Die gaan we één bekijken. Tja en dan... Onderdelendonor voor de Fahti of aan een hobbyist verkopen die de schaal weet te maken?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Za 12 Sep 2015 22:08    Onderwerp: Reageren met citaat

RobinVisser schreef:
Wellicht wordt het een Fahti 600 Luxus. Die gaan we één bekijken.


Ook mooi!
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 13 Sep 2015 00:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Tsja, doe dan nu eens een grondig vooronderzoek. want al die ouwe dingen zijn en blijven klushutten.
Als je dat niet kan en/of wil, moet je je neus ergens anders heen draaien... Laughing
Terug naar boven
RobinVisser



Geregistreerd op: 12 Aug 2015
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: Zo 13 Sep 2015 08:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Een klushut, die kende ik nog niet. Very Happy

Helemaal niet erg als er wat moet worden gedaan aan een caravan. Ik ben wel wat gewend, al ongeveer 8 jaar bezig met een Citroën SM, een verhaal van uithuilen en opnieuw beginnen. Dat had een kortere weg kunnen zijn. Een kwestie van tijdig los kunnen laten. Welnu, dat heb ik dus geleerd. Ondertussen staat er over een tijdje wel een SM zoals ik die voor ogen heb, origineel en nieuw van uiterlijk en met respect voor het origineel onder de kap, nieuw en custom made, in dit geval coiled on plug ontsteking met motormanagement en bi-fuel.

Origineel uiterlijk en custom made, zoiets zie ik ook voor me met de caravan. De Fahti/BIOD ziet er van alle caravans het leukst uit en heeft een voor mij kloppende concept. Dat is een zelfdragende schaal zonder frame en dat van polyester. Dat geeft het laagste gewicht en geen houtrot. Daarbij is de Fahti/BIOD net als de SM wat futuristisch en nu nog steeds eigentijds. Vanwege vormgeving, maar ook wat betreft concept. Ik heb ook wat specifieke wensen, zoals een toilet, een lang bed en dus ook een kopse keuken. Daarbij schijnt alles op 12 volt met een loei van een accu wel fijn te zijn. Zonder stroom op de uithoek van een camping kunnen staan. Wat mij betreft moet alles het perfect doen met moderne techniek waar dat voor de hand ligt, zoals dus et de elektra.

Net als met een auto zijn er drie onderdelen, de koets, de techniek en het interieur. En net als bij een auto moet in ieder geval de koets goed zijn. Daar gaat het meeste geld in zitten om weer goed te krijgen. Dus onderstel volledig renoveren, harde koets opnieuw spuiten en interieur naar wens maken. Ten opzichte van wat ik gewend ben met de Citroën SM, is dit alles denk ik wel te doen. Maar sowieso wel een 'klushut'. Het alternatief, een kant-en-klaar moderne caravan, vind ik niet leuk. Een nieuwe sleurhut is daarbij veel duurder. Daarbij is een volledig gerenoveerde klassieker in wezen ook nieuw. Maar dan wel met charme. Dat is wat we willen! Een charmante caravan met modern comfort.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Zo 13 Sep 2015 17:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Leuke discussie.

Uiteraard heb ik geen idee hoe je caravan eruit ziet Robin.
Wat ik je wel kan vertellen is dat de wanden van een BIOD vaker een beetje slap zijn zonder steun.

Ooit kocht ik een driekleur 400TL die van binnen helemaal nat en rot was.
Dat vond ik geen probleem want ik wilde eigenlijk een TD, had te veel vrije tijd en een financiële meevaller gehad. Alle voorwaarden om een tijdje nuttig bezig te zijn met als resultaat iets naar mijn zin waren dus aanwezig.
Als ik langs de buitenwanden keek leek het op de zee. Allemaal golven.

Arie heeft naar mijn idee al een goed idee aangedragen. het dak ondersteunen met schroefstempels. En dan alles er uit rossen!

Stempels heb ik niet gebruikt.
Ik heb achter de voorste zijramen wanden geplaatst van vloer tot plafond van 10 mm. ecololight multiplex. Voor een kast aan de rechterkant en een keuken links. Dat was wel een heel gedoe met mallen van karton en heel veel passen, zagen en schuren met het multiplex.
Toen alles paste heb ik de platen laten fineren en verder alles afgetimmerd.

Het horizontale steunhout van de wanden heb ik ook allemaal vervangen. Omdat de driekleur aan de buitenkant aluminium sierstrippen heeft was dat niet lastig. Het nieuwe hout heb ik aangebracht met een goede kleefkit, zoals ze het in de polyester jachtbouw gebruiken, en van buitenaf hier en daar geschroefd. Bovendien heb ik het binnen met een lat tegen de tegenoverliggende wand gefixeerd.
De kastwanden heb ik met stoelhoekjes op de horizontale steunlatten bevestigd.

Het resultaat was een ontzettend stevige caravan(wand).
Jammer is het feit dat ik buiten werkte in een periode dat het ontzettend warm was. Toen het kouder werd kromp de caravan(schaal) een paar centimeter en nu zijn sommige kastwanden niet meer helemaal recht.
Maar wij hebben nu een caravan die helemaal naar ons zin is.
Vast lattenbodem bed, fijne keuken met oven en grote koelkast, heerlijk zitje achterin met een bankje en een grote stoel, vloerverwarming, airco, kortom: alles wat we willen.

Nogmaals: geen idee hoe jouw sleurhut er nu uitziet, maar geef niet te snel op!
Het gaat altijd duiten kosten en je resultaat wordt altijd onverkoopbaar, maar je gaat er weer van leren en het gaat JOUW caravan worden man.
Een Fahti gaat ook weer geld kosten om aan te passen.

Één ding: polyester kan soms vocht opzuigen schijnt.
Als dat aan de hand is of lijkt: MP!

Peet.
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Zo 13 Sep 2015 18:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat PeterB al aangeeft is dat ook een BIOD niet bepaald maatvast is als de temperatuur varieert. Onze lang niet zo oude 420 laat dat duidelijk horen als het zonnetje plaats maakt voor bewolking! Dat kan in de loop van de jaren zorgen dat de latten in de binnenzijde misschien (plaatselijk) wat los komen van de polyester schaal en zo langzaam maar zeker voor de minder strakke buitenkant verantwoordelijk zijn.
Vaak zie je ook dat de deur aan de onderzijde wat naar buiten wijkt. Dat zou door het doorzakken kunnen komen en dan is een paar stempels erin zetten helemaal geen slecht idee. Langzaam de stempels omhoog draaien totdat de deur weer goed aansluit (en nog ietsje verder). Dan binnenschaal verstevigen/fixeren en ter plaatse van binnenwanden misschien ook een vertikale verstevigingslat er tegenaan polyesteren/lijmen.
Ik heb er weliswaar geen ervaring mee maar zou het op die manier proberen (en inderdaad, de beste stuurlui staan aan wal....)

Wat het vocht opzuigen betreft zou ik me geen zorgen maken. Osmose komt alleen voor bij het onderwaterdeel van polyester boten.
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Zo 13 Sep 2015 19:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Als osmose geen probleem kan zijn zou ik zeggen: Gaan!
Hoeveel van deze caravans zijn er nou helemaal gemaakt en de huidige trend is dat er geëxporteerd wordt naar de overzeese gebiedsdelen.....
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
RobinVisser



Geregistreerd op: 12 Aug 2015
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: Zo 13 Sep 2015 21:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Het lijkt erop dat iemand anders met onze BIOD Extase aan de slag mag gaan. We hebben vandaag een Fahti bekeken die in een heel goede basis staat is. De schaal is nog rondom op spanning en het interieur is ook nog best heel prima. Er zit uiteraard wel werk aan, maar de basis is echt heel goed. De caravan heeft jaren lang binnen gestaan en staat nu voor permanente bewoning met voortent en al buiten.

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.