"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Koelkastventilator vervangen en geautomatiseerd

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Ma 18 Sep 2017 13:32    Onderwerp: Koelkastventilator vervangen en geautomatiseerd Reageren met citaat

Met temperaturen van 40+, zoals wij in augustus jl. meemaakten heeft een koelkast het zwaar. Zeker als de ventilator achter de koelkast het na 17 jaar begeven heeft.
De 1 Watt ventilator is vervangen door een 2 Watt exemplaar van 90x90mm.
Op het keukenblok zit een schakelaar om de ventilator uit te schakelen als de koelkast niet aan is of als het bescheiden gezoem 's-nachts toch te veel is.
Ik heb de ventilator nu tevens voorzien van een bimetaalschakelaar (verkrijgbaar bij de Wit in Schijndel onder de naam "Clixon") die bij 50 graden inschakelt en bij 35 weer uit.
Een praktijktest moet helaas wachten tot volgend jaar.

De ventilator is losjes opgehangen in tyraps om overbrengen van geluid te voorkomen.


De handschakelaar op het keukenblok en de bimetaalschakelaar op de condensor. De bedrading is zo bevestigd dat deze niet tegen de hete condensor komt.


De bedrading aangesloten op een kroonsteen die na de foto degelijk is bevestigd.

_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Vr 03 Apr 2020 18:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Beste Hans,

hoe is de clixon en ophanging van de ventilator bevallen? Ik ben van plan ook iets dergelijks in te bouwen en meteen de koelkast er uit te halen om de inbouwplek wat meer volgens de inbouwinstructie te maken (goede afdichting tussen inbouwruimte koelkast en rest van 'keukenblok').
En weet je toevallig ook of de koelkast makkelijk te verwijderen is? Met name de gasleiding baart mij wat zorgen. Waar zit die gekoppeld?
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 04 Apr 2020 18:59    Onderwerp: Reageren met citaat

De koelkast verwijderen is best wel een klus. Het aanrechtblad moet los om de gasleiding te ontkoppelen.
Bij mij zat de koelkast ook nog eens vast geschroefd vanuit het meubel, dus net andersom dan je zou verwachten.

Bij de inbouw van de nieuwe koelkast heb ik geen clixon gebruikt, maar een gewone schakelaar en wij ervaren dat als ruim voldoende..
Terug naar boven
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Wo 08 Apr 2020 18:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Dus eigenlijk kan ik de koelkast laten zitten en alleen het aanrechtblad losnemen. Dan kan ik van bovenaf proberen een afdichting te plaatsen. Of is dat heel lastig en geeft dat een hoop werk met gaspitten, kraan en afvoer?
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 08 Apr 2020 19:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Moet even diep spitten in mijn geheugen.
De koppeling van de gasleiding zit bovenop de koelkast. Eerst branderkoppen loshalen, dan aanrechtblad en kraan en voila alles is duidelijk te zien. Als je toch zover bent haal die koelkast naar voren en maak de achterkant schoon, vooral dat ribbel gedeelte van de condensor is smerig. Mocht je het gasbrandertje voor de koelkast beneden schoon willen maken, kijk uit daar zit een orifice in, vergeet je dat terug te plaatsen dan is het plofje groter dan je denkt. Ik vond het makkelijk te doen. Controleer ook het electrisch verwarmingselement op goede werking en staat , het ligt nu toch open.
Mocht je de kookbranders schoon willen maken, ga niet met schuurpapier aan de gang je krijgt ze waarschijnlijk niet meer gemonteerd.
Succes.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 09 Apr 2020 00:54    Onderwerp: Reageren met citaat

En ga meteen nieuwe pakkingringen kopen voor de branders, want die zijn bijzonder breekbaar.
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 10 Apr 2020 11:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja, helemaal vergeten.

De isolatie/afdichtring tussen branderkop en comfoorplaat wordt na verloop van jaren gaar en moet worden vervangen.
Er kunnen zelfs etensresten in de mengbuis komen met gevaarlijke gevolgen. Kop losdraaien, restanten ring van plaat en kop verwijderen, en de brander met nieuwe ring weer vastzetten.
Aan de onderkant van het comfoor zit ook een ring maar die blijft goed.
Meestal is alles van het merk Cramer, dus vrij gemakkelijk aan te komen.
Cramer heeft hier een speciale sleutel voor maar met een beetje beleid is het met een waterpomptang ook te doen.
Echt voelen of alles daarna goed vast zit.
Er zijn twee diktes in de handel, Biod gebruikt 1,5 mm (groen)
Tijdens de keuring van een caravan wordt hier naar gekeken.
De alluminium mengbuizen moet men niet verwijderen, niet nodig, en zijn zeer slecht weer te monteren. (vreten van het alluminium).
Wel kan men even controleren of er geen spinrag o.i.d. in zit. (stofzuiger erop.) Het zijn de (drie) gaten in het front naast de gaskranen.

Gehaald uit ons archief
_________________ Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Za 11 Apr 2020 17:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Pieter en Joop, bedankt voor jullie duidelijke uitleg. Gisteren en vanmorgen bezig geweest de buitenkant schoon te maken en in de was te zetten en meteen eens de keukenlade eruit gehaald en gekeken waar de gasleiding naartoe loopt. Oeps, twee gasleidingen (ook van de koelkast) en een afvoerleiding en een aardekabel en een afvoer (die tussen de gaspitten en de gootsteen zit). En dat precies op de plek waar ik ook dat tussenschot gedacht had indewar
Dat gaat dus niet lukken op de manier zoals ik voor ogen had. Eerst nog maar eens goed nadenken voor ik de zaak losmaak. Denk er nu pas aan dat ik ook nog zo een klein endoscoop USB-cameraatje heb. Die zal ik eens in die holle ruimte laten zakken.
Pieter; hoe heb jij de ventilator gemonteerd? Luchtrooster los genomen?
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 12 Apr 2020 00:51    Onderwerp: Reageren met citaat

http://rilexm.eu/biod/phpBB2/viewtopic.php?t=196

Een hele draad over koelkastwetenschappen Wink

En ik heb nieuwe, eenvoudig te verwijderen roosters geplaatst en de ventilator aan een gasbuisje gehangen met tie wraps.
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 12 Apr 2020 11:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Pieter,
Dat draadje is nog van mijn BIOD 350.
Jammer dat de fotoos er niet meer bij staan.

Iedereen Prettige Paasdagen zover als mogelijk in deze rare tijd.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Zo 12 Apr 2020 11:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Inderdaad een leerzaam draadje. Jammer dat de link en foto's niet meer werken🙄. Binnenkort ook het koelkast rooster er maar weer afhalen (jaren geleden bleken de schroeven los te zitten/lekkage/rot hout). Dan heb ik ook goed zicht op de achterkant. Welke eenvoudig te verwijderen roosters heeft Pieter gebruikt? Ik kon ze alleen maar vinden met een grotere inbouwmaat.
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 13 Apr 2020 00:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb gewoon nieuwe standaardroosters gebruikt, die zijn inderdaad wat groter.
Ik heb er ook meteen bijpassende stofdeksels bijgekocht. Met die deksels kun je blijven rijden zonder dat de vlam uitwaait.
Terug naar boven
MvdWinden



Geregistreerd op: 24 Sep 2014
Berichten: 58
Woonplaats: ut wilde westen

BerichtGeplaatst: Do 16 Apr 2020 15:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Simpele oplossing van buitenaf aan te brengen, volledig automatisch werkend. http://www.wvopzeeland.nl/contents/nl/d148.html
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.