"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

is wit.... wit?

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Exterieur (polyester, verf, kleuren, kit, hang- en sluitwerk)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sn@rfie



Geregistreerd op: 25 Mei 2005
Berichten: 35
Woonplaats: Texel-Oudeschild

BerichtGeplaatst: Wo 01 Jun 2005 09:13    Onderwerp: is wit.... wit? Reageren met citaat

Onze handen jeuken om onze pas aangeschafte Extase 4L uit '79 op te knappen....nu willen we de buitenkant op een aantal plekken voorzien van een nieuw laagje verf. Ik heb op de site al aardig wat tips gelezen en heel wat wijzer geworden maar één ding kon ik niet vinden...wat is de kleur van de buitenkant?...of is wit...wit? Ik zag dat bij de driekleur de lichtste kleur RAL 1013 parelwit is, is dit ook zo bij de Extase? Confused
_________________
Ingrid & Frans
BIOD Extase 4L 1979
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Peter Glas



Geregistreerd op: 26 Aug 2004
Berichten: 86
Woonplaats: Barsingerhorn

BerichtGeplaatst: Wo 01 Jun 2005 10:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat mij betreft: ja. Ik heb afgelopen najaar de RAL-waaier van mijn werk meegenomen en tegen mijn Extase 4L aangehouden. Ral 1013 Parelwit kwam van alle RAL-kleuren het dichtst in de buurt. Mijn buurman (die op de mode-academie is onderwezen in juiste kleuronderscheiding) kwam onafhankelijk van mij tot hetzelfde oordeel.
_________________
Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
sn@rfie



Geregistreerd op: 25 Mei 2005
Berichten: 35
Woonplaats: Texel-Oudeschild

BerichtGeplaatst: Wo 01 Jun 2005 10:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter Glas schreef:
Wat mij betreft: ja. Ik heb afgelopen najaar de RAL-waaier van mijn werk meegenomen en tegen mijn Extase 4L aangehouden. Ral 1013 Parelwit kwam van alle RAL-kleuren het dichtst in de buurt. Mijn buurman (die op de mode-academie is onderwezen in juiste kleuronderscheiding) kwam onafhankelijk van mij tot hetzelfde oordeel.


Dank je Peter....dat is een snelle reactie!! we kunnen aan de slag!! Very Happy
_________________
Ingrid & Frans
BIOD Extase 4L 1979
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Peter Glas



Geregistreerd op: 26 Aug 2004
Berichten: 86
Woonplaats: Barsingerhorn

BerichtGeplaatst: Wo 01 Jun 2005 10:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Let wel: mijn 4L is misschien een geval apart. De koets is RAL1013, maar de deur die ik erin heb hangen is merkwaardig veel witter.
Dat vind ik uiteraard niet mooi, ik overweeg de deur over te schilderen, en daarom heb ik ook de RAL-kleur van het koetswerk vastgesteld.
Het koetswerk van mijn Extase is echter niet overal dezelfde kleur: ook daar zitten plaatselijk significante verschillen in naar helderder wit toe.
Het allermooiste is als je zelf een RAL-waaier kunt bemachtigen, dan weet je het 100% zeker.
Die waaiers zijn wel 'roversgoed', ze kosten geld en zijn geliefd. Een bedrijf (gebouwenbeheerders / schilders) zal zijn RAL-waaier misschien niet zo een-twee-drie uitlenen.
Eigenlijk moet iemand eens een RAL-waaiertje meenemen naar het BIOD-weekend, dan kunnen we van veel meer dingen de RAL-kleur bepalen & op de site zetten!
(wijzelf komen niet, eind september is juist ons tweede kindje uitgerekend..! Misschien dat ik in 2006 voor het eerst van de partij kan zijn)
_________________
Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 01 Jun 2005 13:12    Onderwerp: Re: is wit.... wit? Reageren met citaat

sn@rfie schreef:
Extase 4L uit '79 ...wat is de kleur van de buitenkant?

Bel Jeroen Bolks even bij Top-Craft 0541 587700
Of meel hem: j.bolks@top-craft.nl
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
antonzwart



Geregistreerd op: 09 Mei 2004
Berichten: 34
Woonplaats: Doetinchem

BerichtGeplaatst: Wo 01 Jun 2005 22:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Dit vind ik nou eens een leuke discussie! Onze Extase 4L, die nog aardig "in de steigers"staat zal op een gegeven moment ook geschilderd of gespoten moeten worden. Ik ben er nog niet direct aan toe maar ik heb er wel opvattingen bij. Je moet niet vergeten dat de oorspronkelijke aanpak was dat de gelcoat van het polyester al op kleur gebracht werd. Hoe gebeurde dat? En ging dat ook aan de hand van een RAL-nummer? En vergeet niet dat ook de mate van glans (of niet) in de kleur een rol kan spelen. Wil je de caravan op kleur brengen overeenkomstig de huidige productielijn van BIOD's of zoals het indertijd was?
_________________
Biod Extase 4L 1968
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
sn@rfie



Geregistreerd op: 25 Mei 2005
Berichten: 35
Woonplaats: Texel-Oudeschild

BerichtGeplaatst: Wo 01 Jun 2005 23:43    Onderwerp: Reageren met citaat

antonzwart schreef:
Dit vind ik nou eens een leuke discussie! Onze Extase 4L, die nog aardig "in de steigers"staat zal op een gegeven moment ook geschilderd of gespoten moeten worden. Ik ben er nog niet direct aan toe maar ik heb er wel opvattingen bij. Je moet niet vergeten dat de oorspronkelijke aanpak was dat de gelcoat van het polyester al op kleur gebracht werd. Hoe gebeurde dat? En ging dat ook aan de hand van een RAL-nummer? En vergeet niet dat ook de mate van glans (of niet) in de kleur een rol kan spelen. Wil je de caravan op kleur brengen overeenkomstig de huidige productielijn van BIOD's of zoals het indertijd was?

we willen het liefst de kleur zoals hij oorspronkelijk was...tja de jaren( lichtjaren dus eigenlijk.... Wink ) hebben natuurlijk ook wel gezorgd dat de kleur veranderd is....dus eigenlik wordt het steeds moeilijkere om de juiste te vinden....een waaiertje erbij is zo'n slecht idee nognie!
_________________
Ingrid & Frans
BIOD Extase 4L 1979
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Peter Glas



Geregistreerd op: 26 Aug 2004
Berichten: 86
Woonplaats: Barsingerhorn

BerichtGeplaatst: Do 02 Jun 2005 09:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Je stelt goede vragen, Anton! Het hangt er vanaf wat je wil:
1) de originele kleur achterhalen & reproduceren, of
2) de RAL-kleur vinden die zo dicht mogelijk bij de originele kleur zit, of
3) de RAL-kleur vinden die zo dicht mogelijk bij de huidige kleur van je viijfentwintig jaar oude koetswerk zit.

Omdat ik alléén de deur wil schilderen en de rest niet, is voor mij optie 3 van toepassing.
Ik wil graag een RAL-kleur omdat die breed en eenduidig verkrijgbaar is, ook nog in de toekomst. En als ik evt. ook andere onderdelen in dezelfde kleur als het polyester wil schilderen, kan ik daar in dezelfde kleur andere verftypes van andere fabrikanten voor kopen.

De RAL-systematiek bestaat al veel langer dan de oudste BIOD (zie www.ral.de ), dus in theorie zou de originele kleur een RAL-kleur geweest kunnen zijn.
_________________
Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 19 Jun 2005 18:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Vanwege vacantie reageer ik een beetje laat.
Heb met jullie "problemen" wat betreft kleur te maken gehad met verwijderen van de bruine band op de caravan.
Caravan was 18 jaar oud.
Ben met complete deur naar een goede verfwinkel gegaan.
Met de waaiers konden we er niet uitkomen.
Caravan bleekt toch enigszins vergeeld te zijn.
Daarna hebben ze zo'n optische "kleurherkenner"op de deur losgelaten, op verschillende plekken.
De kleur die daar uit rolde, lijkt goed maar is het niet.
Ergens is het wel logisch de gelcoat, bepaald de kleur.
Het hangt van de lichtval af, en onder welke hoek je langs de caravan kijkt.
Dat is ook de reden dat er lichtgrijze biezen langs de caravan lopen, waarvan de onderste de kleurovergang moet verbloemen. Sad
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Exterieur (polyester, verf, kleuren, kit, hang- en sluitwerk) Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.