Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Pieter Gast
|
Geplaatst: Zo 17 Jul 2005 15:02 Onderwerp: Move Control van Reich: Wie??? |
|
|
Wie heeft een Reich (Ivra) mover onder zijn driekleur 400 of albino 420 hangen?
Heb je aanpassingen moeten maken om het werkend te krijgen?
Gisteren heb ik er een gekocht in Roden, ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Alvast bedankt! |
|
Terug naar boven |
|
|
Johan de Jong
Geregistreerd op: 29 Nov 2004 Berichten: 125 Woonplaats: Oldenzaal
|
Geplaatst: Ma 18 Jul 2005 00:43 Onderwerp: |
|
|
ik heb nu 2 jaar deze mover onder een 420T. Bevalt uitstekend. Met een 115AH accu. Gemonteerd door Biod. M.I. zonder enige aanpassing aan het chassis. Let wel op voldoende draaddikte naar de accu want de stroomafname is hoog.
specifieke vragen? ik hoor wel, ik ben nog 2 dagen thuis en dan weer 10 dagen met de caravan weg.
Johan _________________ Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Ma 18 Jul 2005 18:33 Onderwerp: |
|
|
Vanmiddag ben ik even in de stalling wezen kijken en zag daar, dat ik achter het wiel moet gaan monteren en dat in aan het frame hulpplaten moet zetten, omdat het eigen frame te laag is.
Uiteraard wilde een dealer in de buurt die platen niet leveren, dus laat ik ze maken bij de smid.
Heb jij je mover zo dicht mogelijk tegen de vloer aan, of zit hij tegen het hart van het wiel? (Op ashoogte dus) |
|
Terug naar boven |
|
|
Johan de Jong
Geregistreerd op: 29 Nov 2004 Berichten: 125 Woonplaats: Oldenzaal
|
Geplaatst: Di 19 Jul 2005 22:47 Onderwerp: |
|
|
de mover is voor de as gemonteerd. Volgens mij doet Jeroen Bolks dit ook bij andere 420ers. De kern van de aandrijfrol zit ongeveer 12 cm onder het middelpunt van het wiel. _________________ Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Di 19 Jul 2005 23:12 Onderwerp: |
|
|
Dankjewel, fijne vakantie! |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Za 23 Jul 2005 18:54 Onderwerp: |
|
|
Na een reeks van veel te dure "aanbiedingen"; verkeerde voorlichting door "topverkopers"; en glorieuze onwetendheid van de diverse dealers heb ik besloten om zelf een Reich mover te plaatsen die ik bij de Vrijbuiter tegen de absoluut laagste prijs heb gekocht.
Voor een 420 (en voor een een 400 waarschijnlijk ook) geldt: Plaatsing achter het wiel. Behalve de mover heb je nodig: *) Twee RVS hulpplaten die je kan zien op www.ivra.nl en de volgende maten hebben:
200 mm hoog, 230 mm lang, een omgezet deel van 35mm binnenwerks. Uitgevoerd in een dikte van 4 mm. Kost plm 50 euro.
*) Je hebt die platen nodig bij een BPW of Peitz framehoogte van 80 mm, als er een tweede langsligger is toegepast. Bij alle andere 80 mm frames kun je toe met platen van 170 mm hoogte, dan kom je uit op ashoogte.
De platen zijn ieder bevestigd met 4 bouten m5 x 25.
Als je RVS verbindt met gegalvaniseerd staal kun je het beste de raakvlakken even goed in de primer zetten.
Vandaag is mijn zoon om 10.00 gestart en om 15.00 hadden we alles weer schoon. |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Za 23 Jul 2005 19:24 Onderwerp: |
|
|
Peter schreef: | Voor een 420 (en voor een een 400 waarschijnlijk ook) geldt: Plaatsing achter het wiel. |
Hoe spoort dat dan met het verhaal van Johan ?? _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Za 23 Jul 2005 21:23 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij zitten daar nog hogere platen onder om langs de schokbrekers te kunnen komen. Hij komt dan ook heel erg laag uit.
Zoals ik het aangeef behoud je alle vrijheden en moet het ook mogelijk zijn om op deze manier een Powrmover toe te passen, al ben ik daar niet helemaal zeker van. |
|
Terug naar boven |
|
|
Johan de Jong
Geregistreerd op: 29 Nov 2004 Berichten: 125 Woonplaats: Oldenzaal
|
Geplaatst: Ma 01 Aug 2005 20:55 Onderwerp: |
|
|
Mijn dochter en haar gezin zijn nu weg met de 420 en ik kan dus niet zien hoe de bevestiging van de mover is uitgevoerd. Omdat er bij mij een vast inklapbaar instaptrapje en 2 20cm pvc buizen onder gemonteerd zijn kan het ook zijn dat daarom de mover voor de as is gemonteerd. Wat zou eigenlijk het voor-of nadeel zijn van een montage voor of achter de as?
Johan _________________ Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Di 02 Aug 2005 04:23 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Wat zou eigenlijk het voor-of nadeel zijn van een montage voor of achter de as? |
Ooit heb ik iets gelezen over het voordeel tegen kiepen bij een achteraansluiting, maar of dat ook inderdaad zo is, weet ik absoluut niet. Dat zal wel gespeeld hebben in de tijd zonder softstart.
In mijn geval zat de schokbreker voor het wiel in de weg en had ik een grotere verbouwing dan nu moeten toepassen. |
|
Terug naar boven |
|
|
Johan de Jong
Geregistreerd op: 29 Nov 2004 Berichten: 125 Woonplaats: Oldenzaal
|
Geplaatst: Di 02 Aug 2005 21:59 Onderwerp: |
|
|
Ja dat kiepverhaal ken ik ook. Stond dacht ik in de mover-test in de KCK een paar jaar geleden. Dat zal wel eens het geval zijn geweest bij een lage kogeldruk en achteruitrijden en zoals je al veronderstelt zonder de soft start waarover de movers nu wel beschikken. Ik heb zelf nooit kiepneigingen waargenomen.
Terwijl ik dit tik aarzel ik weer. Bij achteruitrijden is de torsie op het wiel met mover voor of achter de as toch gelijk. Plaatsing voor de as geeft iets meer tegenwicht tegen kiepen en achter de as omgekeerd.
Niet dat het nu echt van belang is, maar in welke situatie ( voor of achter de as) zal de kiepneiging het grootst kunnen zijn?
met vriendelijke groet,
Johan _________________ Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Di 02 Aug 2005 22:05 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Niet dat het nu echt van belang is, maar in welke situatie ( voor of achter de as) zal de kiepneiging het grootst kunnen zijn? |
Volgens mij als het ding voor de as zit, want dan "klimt" de mover in de band bij een harde start.
|
|
Terug naar boven |
|
|
Johan de Jong
Geregistreerd op: 29 Nov 2004 Berichten: 125 Woonplaats: Oldenzaal
|
Geplaatst: Wo 03 Aug 2005 01:45 Onderwerp: |
|
|
Peter,
Maar met de mover aan de andere kant heeft dat toch hetzelfde effect ?
Johan _________________ Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Wo 03 Aug 2005 10:09 Onderwerp: |
|
|
Ik weet niks van Movers, maar als ik logisch nadenk, maakt het niks uit aan welke kant van de band de mover zit. Zo snel als hij de caravan snel vooruit laat rijden bestaat er kans dat de caravan van voren omhoog komt. _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
hjh.eric.lamers
Geregistreerd op: 08 Mrt 2005 Berichten: 8 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo 07 Aug 2005 18:45 Onderwerp: movers in het algemeen. |
|
|
Voor wat betreft de plaatsing voor of achter de wielen is er bij plaatsing achter de wielen een belangrijk nadeel.
Opspattend water ,modder en andere rotzooi vervuild je mover die hierdoor dus iets meer onderhoud nodig zal hebben.
Een handig hulpmiddel hierbij is remmenreiniger , verkrijgbaar bij iedere automaterialenzaak.
Dit is een super ontvetter (in handige spuitbus) waardoor je wel bewegende delen opnieuw moet smeren.
Ook is deze remmenreiniger uitstekend te gebruiken voor de verwijdering van de bekende zwarte strepen. (een klein beetje op een doekje is voldoende). _________________ Eric Lamers
BIOD 420 T 2002.
BIOD excellent rt 1980.
BIOD BAMBI 1979. |
|
Terug naar boven |
|
|
|