"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Bedradingsschema BIOD Bambino 300T

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Technisch (elektriciteit, gas, water , e.d.)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
KeesBroekman



Geregistreerd op: 10 Jul 2006
Berichten: 48
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

BerichtGeplaatst: Do 13 Jul 2006 08:44    Onderwerp: Bedradingsschema BIOD Bambino 300T Reageren met citaat

Dag BIOD-liefhebbers

Wie beschikt over het bedradingsschema van het 220 en 12 Volt systeem van de BIOD Bambino 300T???

Wie zou mij daarvan een kopie van kunnen bezorgen???

Hoor graag van jullie,

Ben inmiddels druk aan het klussen.

Groet,

Kees Broekman
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 13 Jul 2006 17:44    Onderwerp: Re: Bedradingsschema BIOD Bambino 300T Reageren met citaat

Kees Broekman schreef:
Wie beschikt over het bedradingsschema van het 220 en 12 Volt systeem van de BIOD Bambino 300T???

Ik heb geen schema voor je en ik verwacht ook niet dat dat er is.
Uit dit artikel http://biod.info/biod/overdrukken/1980bbtest.htm kan ik niet concluderen dat er een omvormer in zit. Ik krijg de indruk van niet.
In dat geval komt de 12V uit de auto en is niet bruikbaar op de camping als je er geen auto bij hebt. Je bent dan alleen 230V tot je beschikking.
Maar, dan kun je geen waterpomp gebruiken, tenzij die op blokbatterijen werkt.
Als er wel een omvormer in zit, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.

Ik zou zeggen: volg zo mogelijk de bedrading en pak zonodig de multimeter.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
KeesBroekman



Geregistreerd op: 10 Jul 2006
Berichten: 48
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

BerichtGeplaatst: Do 13 Jul 2006 18:35    Onderwerp: Bedradingsschema BIOD Bambino 300T Reageren met citaat

Hallo Lex,

Volgens mij ben jij de vraagbaak bij uitstek.
In mijn 300T zit een omvormer voor 12 volt die voeding krijgt uit het 220V systeem.

Er zit een Electrolux koelkastje in.
Er zijn 2 dompelaars voor water (voor de keuken en de toiletruimte) met voetschakelaars)
Er zijn 2 gecombineerde 12/220V lampjes in keuken en toilet (met stopcontact)
Er is boven de tafel een 12 volt lampje
Er is een Trumatic kachel

Een van de vorige eigenaren heeft zelf een 12 volt bedradingssysteem gemaakt met keuze tussen trafo en aparte accu (geplaatst in zijn auto vanwege gewicht etc.)

Probleem is dat er in het verleden waarschijnlijk water in de 12V electrasysteem gekomen is. Alles was weggewerkt onder het wastafeltje van de toiletruimte. Daar is de zaak behoorlijk geoxideerd en daardoor wat onoverzichtelijk geworden.

Had me al voorgenomen van het begin af opnieuw te gaan bedraden.
Dus uitgaan van het fabriekssysteem en zo verder.

Vandaar de vraag om een schema.

Was ik zo duidelijk genoeg?

Bedankt voor de reactie (en wat mogelijk nog komt)

Groetjes,

Kees Broekman
_________________
BIOD Bambino 300T 1982
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Egbert



Geregistreerd op: 30 Aug 2005
Berichten: 72

BerichtGeplaatst: Vr 21 Jul 2006 17:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Kees,

Ik heb vorig jaar de zelfde vraag gesteld, geen schema gevonden wel hulp gehad via dit forum en het geheel opnieuw aangesloten.

Mijn verdeelblok was gecorrodeerd en de vorige eigenaar had veel toegevoegd met gebruik van veel kroonstenen en oude stukjes snoer etc.

Maar ik zal proberen uit te leggen hoe een en ander is aangesloten.

In de toiletruimte zit je verdeelblok met als uitgangspunt de 7 draden die vanaf je auto komen.
De 5 draden van de knipperlichten, achterlichten en remlicht zijn door gelust naar achteren heb je verder niets mee van doen.

De constantstroomdraad en de massadraad daar gaat het om, die gaan gaan naar de 12 Volt ingang van de omvormer. De 12 Volt uitgang van de omvormer heb ik aangesloten op een nieuw verdeelblok met 6 aansluit mogelijkheden per positie.

Daarop heb ik de schakelaars van de kranen, de 12 Volt draden van de 12 V/220V lampen, de draden van de koelkast, en de draden die naar het verdeelblok in het bovenkastje achterin in het midden loopt aangesloten.

Het 220 Volt systeem loopt vanaf de aansluitstekker naar de zekering en aardlek schakelaar, daar vandaan naar de verdeeldoos bij de aansluitstekker (achter de kachel) daar vandaan loopt een flexibele buis naar voren (onder de vloer door) naar de verdeeldoos in het kastje onder de spoelbak daarop zit een stopkontakt aangesloten en een flexibele buis naarboven naar de 12V/220V lampunits met stopkontakt.

Vanaf de verdeeldoos bij de aansluitstekker loopt ook een flexibele buis naar achteren (door de bovenkastjes). In het bovenkastje midden achterin zit een verdeeldoos met een flexibele buis naar het stopkontakt (lamp) midden boven de tafel.

Het 220V stopkontakt onder de spoelbak heb ik vervangen door een met 3 aansluitmogelijkheden, daar heb de koelkast en de omvormer op aangesloten.

Als je nog vragen heb stel ze maar ik heb de caravan nu bij huis staan.

Egbert
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 21 Jul 2006 19:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Egbert,
Ik zat je schema door te lezen. En ik zie een verschil met de uitvoering die ik in de bruine band had.
Er zijn verschillende wegen naar Rome, laat ik daar mee beginnen. Smile
De omvormer die ik had stelde wat vermogen betreft niks voor, vloog er constant uit, volgens mij een beetje krakkemikkig.
Dus een andere geïnstalleerd van Marktplaats.
Het verschil is dat de koelkast bij jou ook op de omvormer staat.
Dat was bij mij of 12V constante stroomdraad, of 220V.
Daardoor kan je met een veel lichtere omvormer toe.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Egbert



Geregistreerd op: 30 Aug 2005
Berichten: 72

BerichtGeplaatst: Za 22 Jul 2006 12:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Embarassed Embarassed Dat klopt Joop, de koelkast zit niet achter de omvormer maar rechtstreeks op de constantstroomdraad. Embarassed Embarassed
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
KeesBroekman



Geregistreerd op: 10 Jul 2006
Berichten: 48
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

BerichtGeplaatst: Za 22 Jul 2006 17:15    Onderwerp: Bedradingsschema BIOD Bambino 300T Reageren met citaat

Hoi Egbert,

Mijn printer staat even te ratelen om jouw opmerkingen zwart op wit te zetten. Heb nu wat te lezen bij mijn inwendige speurtocht in onze Biod.
Bedankt.

Kees Broekman
_________________
BIOD Bambino 300T 1982
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Technisch (elektriciteit, gas, water , e.d.) Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.