"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Mistachterlicht
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 13 Mei 2006 16:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Nou, ik koos toch liever voor een stopcontact met miniswitch.

Ik niet!
Waarom zou ik een stopcontact wegdoen dat in principe nog goed functioneert.
Zonde van mijn geld.
En dan dat woord: " miniswitch" . Belooft ook niet veel goeds.
Dat geldt voor alle spullen op kampeer gebied.
Het moet stevig zijn, tegen een stootje kunnen zodat je niet ergens in "the middle of nowhere" voor verrassingen komt te staan.
Helaas heb ik het vaak in het verleden anders mee gemaakt.
Crying or Very sad
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Henk Smit



Geregistreerd op: 21 Aug 2005
Berichten: 8
Woonplaats: Koudekerke

BerichtGeplaatst: Do 27 Jul 2006 00:37    Onderwerp: Mistachterlicht en een gouden tip Reageren met citaat

Het is zover: alle Biods, de Bambi en Extase moeten nu rondrijden met een mistachterlicht of ze staan "op stal" omdat de eigenaar/-esse nog aan het denken is. Echter: het weekend in Buren nadert en politie ligt achter de bosjes op de loer. Dus actie!
De tips vliegen om je horen, constructies al of niet haalbaar worden gelanceerd. Lex M. geeft geduldig raad en wijst bij voortduring op het caravanhandboek. Daar staat alles in voor de handige doe-het-zelver. En dit houdt Lex ons steeds voor. "Men neme een draad van stekker naar lamp, vergeet niet de 0 aan te sluiten" enz.
Af en toe een tip uit de praktijk al of niet met foto hoe men het zelf opgelost heeft tot radiografisch toe. Nu volgt er weer een, maar dan stapsgewijs, eronder voorzien van commentaar.
Het geheel door mijn Peugeot garage uitgevoerd, maar wel begeleid door mij.

Wat hebben ze gedaan? Het 5-stappenplan.
1. Rechtsachterin draad van mistachterlicht auto in 7-polige stekker bij 2 gemaakt.
2. Draad bijgezet van caravanstekker naar mistachterlicht caravan.
3. Draad onder caravan langs chassis naar achterste chassisbalk.
4. Mistachterlicht naast linkerachterpoot op de balk laten plaatsen.
5. Draad aangesloten.

Commentaar bij:
1. Tien minuten werk door monteur. Dus geen 13-pool, West of Jaeger.
2. Vijftien minuten werk. Ik moest maar eens een andere stekker nemen.
3. Met T... hoe heten ze ook weer.
4. Mistachterlicht in Delft e.o. uitverkocht. In Heerhugowaard in de caravanstraat o.a. Pauw idem dito. Bij Theo Stet aanhangers volop te verkrijgen en keuze uit 3 modellen. Mijn model (11,60 incl.) is rechthoekig
i.v.m. plaatsing op achterste balk onder het polyester gedeelte en naast uitzetpoot. Licht gemonteerd in vijf minuten.
5. Drie minuten.

Daarna controle met de auto en vanuit de bestuurdersplaats: geen licht. Ik moest nog eerst bestuderen hoe normaal het mistvoor-en achterlicht aan gezet moest worden. Schande. Ik hoor het veel, maar niet graag.
Chef garage meet alles door: geen massa. Terug naar monteur die alles controleert: wel massa. "Hij moet het doen". Ik jutter aan stekker, want 1 buitenlichtje was niet aan en .... er zij licht. De stekker tip was niet voor niets. Dus maar eens rondkijken en zelf in actie komen.
Het mistachterlicht heb ik na lang wikken en wegen toch op de achter chassisbalk onder de caravan laten plaatsen en niet op het polyester tussen bijv. achterlicht en kentekenplaat. Waarom? Zonde van mijn polyester en binnenbekleding.
Toch ben ik er niet gerust op. Het is immers een kwetsbare plaats, vooral bij achteruit rijden op geaccidenteerd terrein en rijden over bobbels in bijv. woonwijken. Ik neem het voor lief. De achterlichten op het polyester en het eventuele mistachterlicht steken immers ook uit. Misschien maak ik een beschermkorfje er omheen of neem een reservekapje mee. Los bij Theo S. te koop.

De buurman Mark Stet BV was ook uitverkocht, maar ik liep de "baas" tegen het lijf en Mark zei mij dat hij vrijdag 21 juli 2006 mistachtelrichten kreeg met afstandsbediening, dus radiografisch neem ik aan. Prijs 49,50 in -of ex BTW heb ik door de consternatie van dit snelle en en marktgericht handelen vergeten te vragen.

Als ik in Buren ben dan ben ik benieuwd naar de diverse oplossingen.
Kunnen we trouwens niet een eenvoudig bordje maken wat de moeite waard is om te laten zien bijv. radiografisch mistachterlicht, vloer geheel of gedeeltelijk aangebracht , nieuw chassis, geen accu meer, maar omvormer voor alles, buitendouche, horren met klittenband, gaas in bovenste luchtluikjes, airco, ventilator, tv ingebouwd met antenne, deur opnieuw gesteld, caravan opnieuw in lak, stabifix en werking ervan, extra veren, luifel opgerold aan rail, oplossing tent,l uifel bij deur Extase,
stickers nagemaakt, vernunftige verwarming aangebracht enz. enz.
Ik doe het dus met een bordje: TE ZIEN: ......... wie volgt?

Henk Smit, de correspondent uit Zeeland

Ps: de factuur van de garage met hun werkminuten houdt u tegoed.
_________________
Henk Smit
0118-553356, 06-44653609
Extase 4L 1972, in 1973 op de weg
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 27 Jul 2006 16:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
stabifix en werking ervan


Ik vind, dat bij elk BIOD-evenement de stand van Stabifix aanwezig hoort te zijn!
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 27 Jul 2006 17:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Ik vind, dat bij elk BIOD-evenement de stand van Stabifix aanwezig hoort te zijn!

Peter, dat lijkt me een slechte zaak.
De buitenstaander, dus niet Biod bezitter gaat denken: Waarom toch Biod en stabifix?
Kan je het nog herinneren. DAF, met: " ook opoe achter het stuur want ze hoeft niet meer te schakelen". .
Ze hebben het geweten. Sad
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 27 Jul 2006 19:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Waarom toch Biod en stabifix?


Omdat je niet gezien wil worden met iets van mindere kwaliteit aan je dure topcaravan?
Omdat zelfs een BIOD last heeft van doordeinen (e.e.a. afhankelijk van de trekauto) en dit sterk beperkt wordt door een Stabifix en dat je daardoor veel meer rust in je rijden meemaakt dan met andere stabilisatormerken?

En waarom die Stabifix-stand tijdens het BIOD-weekend? Omdat BIOD-bezitters vaak geboren techneuten zijn, die goed het technische verschil willen zien tussen een werkende Stabifix en de rest van de antislingerkoppelingen.
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 27 Jul 2006 20:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Omdat je niet gezien wil worden met iets van mindere kwaliteit aan je dure topcaravan?
Omdat zelfs een BIOD last heeft van doordeinen (e.e.a. afhankelijk van de trekauto) en dit sterk beperkt wordt door een Stabifix en dat je daardoor veel meer rust in je rijden meemaakt dan met andere stabilisatormerken?

Peter,
Bovenstaande ben ik natuurlijk helemaal met je eens. Maar daar gaat het niet om.
Een goede verkoper zal bij de verkoopsonderhandelingen van een caravan nooit beginnen over een stabilisator. Om de eenvoudige reden dat de link tussen de caravan en onstabiliteit niet gemaakt mag worden.
Dat bij de eerste servicebeurt, na de lyrische lofuitingen van de koper, toch een stabilisator bij de verkoper ter sprake komt is logisch.
"Mijnheer Reiziger u gelooft het waarschijnlijk niet , maar het kan nog rustiger met de caravan achter de auto!"

Het viel mij op dat bij de aanschaf van mijn caravan alle luxe werd opgenoemd, maar dat er een stabilisator op zat kwam niet ter sprake.
Nu zeg ik bij dat soort ontmoetingen ook niet hoe een caravan moet worden aangekoppeld.
Het zijn allemaal marketing foefjes/foutjes, en daar moet je echt goed op letten(vind ik) Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 27 Jul 2006 22:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Om de eenvoudige reden dat de link tussen de caravan en onstabiliteit niet gemaakt mag worden.


Een stabilisator heeft bij BIOD niets met het bedwingen van enig slingeren, maar alles met hoogwaardig rijgenot. Het is dus geen ding voor de BIODfan die slechts één keer per jaar de pootjes uitdraait.
Een Stabifix is een luxueus hebbeding om het toch al comfortabele reizen met een echte BIOD tot een compleet genoegen te maken.

Maar Okee, daar weet jij al een tijdje niets meer van, Joop..., jammer hé! Wink
Jij moet het helaas doen met een niet meer dan redelijk kaartenhuis op wielen en op zo'n ding is een Stabifix uit veiligheidsoverwegingen pure noodzaak! Laughing Laughing Laughing
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 28 Jul 2006 02:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
aar Okee, daar weet jij al een tijdje niets meer van, Joop..., jammer hé!
Jij moet het helaas doen met een niet meer dan redelijk kaartenhuis op wielen en op zo'n ding is een Stabifix uit veiligheidsoverwegingen pure noodzaak!

Peter,
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je nog steeds jaloers bent.
Very Happy
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 28 Jul 2006 10:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Hou vol, Joop! Laughing Wink Laughing Hou vol!!!

geintje ola geintje ola geintje
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 28 Jul 2006 13:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter,
Kenmerkend bij een discussie is dat degenen die al z'n argumenten heeft verbruikt, de discussie in het belachelijke gaat trekken.
Geeft niet.
Maar ik zal je een opening geven om te ontsnappen uit deze voor jou dramatisch verlopen "babbel ".
Als ik die twee bankjes met tafel in de doorsnee Biod zie, moeten de eigenaren van boven de 55 jaar toch wel "krasse knarren " zijn. Smile


De toetertjes en belletjes bewaar ik wel voor vrolijke onderwerpen. Wink
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Vr 28 Jul 2006 13:59    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Als ik die twee bankjes met tafel in de doorsnee Biod zie, moeten de eigenaren van boven de 55 jaar toch wel "krasse knarren " zijn. Smile

Een echte krasse knar breekt en maakt een bed elke dag en heeft daardoor een zee van ruimte met overdag 2 heerlijk ruime zit/ligbanken Very Happy
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 28 Jul 2006 15:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Een echte krasse knar breekt en maakt een bed elke dag en heeft daardoor een zee van ruimte met overdag 2 heerlijk ruime zit/ligbanken

Lex,
Dit onderwerp komt toch weer regelmatig terug, waarschijnlijk zit het jullie erg hoog.
Maar voor de duidelijkheid: waar ik m'n bed ook opmaak, er blijven altijd 2 heerlijke ruime zit/ligbanken over.
Zodat dit gemakzuchtige mannetje ( vacantie ), en toch ook nog wel kras ( volgens de buurvrouw) lekker z'n bedje laat voor wat het is.
rotfl
Buurvrouw: zal ik even verduidelijken, je weet maar nooit.
Vorig jaar m'n woning geschilderd, waarbij ik op de ladder een hoogte van 8/9 mtr. moest overbruggen. Ze vond het helemaal te gek dat ik dat op m'n leeftijd nog deed. Eigenlijk verklaarde ik mezelf al gek dat ik geen steiger gebruikte maar dat is achteraf praten. Sad
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Vr 28 Jul 2006 16:16    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Citaat:
Een echte krasse knar breekt en maakt een bed elke dag en heeft daardoor een zee van ruimte met overdag 2 heerlijk ruime zit/ligbanken

Lex,
Dit onderwerp komt toch weer regelmatig terug, waarschijnlijk zit het jullie erg hoog.

Wie zit het nou eigenlijk hoog? Wink
Ik (en de meesten hier met mij) zit mij niet te verbijten in een kaartenhuis. Wink
joop brand schreef:
Maar voor de duidelijkheid: waar ik m'n bed ook opmaak, er blijven altijd 2 heerlijke ruime zit/ligbanken over.

Kijk, Joop, dat jij er op kikt een een te grote doos met lucht achter je aan te slepen, hoef je niet steeds te verkondigdigen. Wink
Dat weten we wel. Wink
Maar dit blijven wel BIOD-fora, voor dozen-fora en veel leuterkoek over dozen met je bij http://www.caravan-forum.nl zijn. Wink
Maar dat weet je al. Wink
joop brand schreef:
Vorig jaar m'n woning geschilderd, waarbij ik op de ladder een hoogte van 8/9 mtr. moest overbruggen. Ze vond het helemaal te gek dat ik dat op m'n leeftijd nog deed.

Dat heeft niks met 'kras', maar met 'geen hoogtevrees' Wink
Ik ben gisteren naar de nok van het dak geklommen (7,5 m), maar helaas durfde ik niet op de nok te staan Evil or Very Mad
(Er is een schoorsteenkapje afgewaaid.)
Kun jij niet even langs komen om dat klusje voor me te klaren Question jazeker wub
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 28 Jul 2006 18:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Kijk, Joop, dat jij er op kikt een een te grote doos met lucht achter je aan te slepen, hoef je niet steeds te verkondigdigen.
Dat weten we wel


Ik begin uit me eigen niet te pronken, als er iets gezegd wordt over , comfortabel dit, en riant dat, moet ik dat toch even rechtzetten.
Citaat:
Dat heeft niks met 'kras', maar met 'geen hoogtevrees'

Als er een hoogtevrees heeft dan ben ik het wel, op een ladder durf ik wel te staan, maar om die verfkwast heen en weer te halen is een ander verhaal. Naar beneden kijken? Voor geen goud.

Dat schoorsteenkapje, ik zou het graag voor je doen, maar dat durf ik dus niet. Sad
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 28 Jul 2006 22:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
en toch ook nog wel kras ( volgens de buurvrouw) l


Bluf!!! Wink Laughing Wink
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Pagina 3 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.