"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Sierstrip vastzetten

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Di 29 Aug 2006 15:35    Onderwerp: Sierstrip vastzetten Reageren met citaat

Beste mensen,

Aan de linkerzijde van mijn caravan is de onderste sierstrip losgekomen. Deze is met popnagels bevestigd aan de polyesterwand. Over ca. 1 meter is de strip losgeraakt, d.w.z. er zit ruimte tussen de strip en de buitenzijde van de caravan en zijn de popnagels naar buiten getrokken. Ik heb geen idee wat de oorzaak kan zijn, het enige wat ik kan bedenken is dat door het uitzetten van het polyester tijdens de hittegolf vorige maand er te veel spanning is gekomen tussen de aluminium strip en de polyesterwand.
In ieder geval moet het nu weer in orde worden gebracht, want door de popnagelgaten is er natuurlijk inwatering. Mijn idee is om de afdekstrip over de nagelkoppen los te halen, de nagelkoppen af te boren en de strip er af te halen. Vervolgens de oude kit (grijze butyleenkit dacht ik) te verwijderen en de oude nagelgaten dicht te kitten met Polymax. Daarna wil ik de strip weer terug vast te zetten met popnagels na aanbrengen van Polymax (kleurloos).
Ik heb gezien dat er al eerder aan de strip is gerommeld. Op sommige plaatsen waren popnagels bijgeplaatst die groter waren (rond 4 mm i.p.v. 3,5 mm) dan de oorspronkelijke. De afdekstrip bolde omhoog over de koppen. Dat brengt mij op de vraag: is dit een bekend probleem en zo ja, hoe kan ik voorkomen dat het opnieuw gaat gebeuren?
Andere vraag: ik verwacht dat de zwarte plastic afdekstrip te kort zal zijn door het krimpen van het materiaal. Zijn deze nog nieuw te verkrijgen?
Heeft iemand nog goede adviezen, ik hou me aanbevolen.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
bleekie



Geregistreerd op: 12 Jul 2005
Berichten: 62
Woonplaats: Vinkeveen

BerichtGeplaatst: Di 29 Aug 2006 17:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Popnagels aan de achterzijde bekijken, zitten ze vast in de sierstrip dan hebben ze te korte popnagels gebruikt. Popnagels uitboren met boor 3,5 mm. Popnageltang en alumium popnagels 3,5 mm van zo'n 10 mm lang kopen. alles vast poppen. Was bij mij ook het geval te korte popnagels gebruikt. Deze gaan niet door de wand maar worden vastgetroken in het gat en daar zijn ze makkelijk uit te krijgen. Als de popnagels los in de strip zitten dan ook uitboren en gaten opboren naar 4 mm en natuurlijk ook alumium popnagels van 4 mm met een min van 10mm kopen
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Di 29 Aug 2006 18:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt voor het antwoord. De popnagels zijn door de wand getrokken zonder dat deze is beschadigd en ze zitten aan de sierstrip vast. Dus het lijkt er inderdaad op dat er te korte nagels zijn gebruikt die wel in de wand geklemd zijn, maar niet achter de wand. Ik kan dus gewoon dezelfde diktemaat gebruiken, alleen langer. Dat vind ik wel zo prettig, omdat de koppen van nagels van 4 mm eigenlijk te groot zijn voor de afdekstrip over de koppen.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 29 Aug 2006 18:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Leen, ik heb ook te maken gehad met het probleem.
Hij is toen nog geherpopt in Oldenzaal.
Een alternatief is houten blokjes aan de binnenzijde zien te krijgen en dan schroeven. Dat heb ik ooit gedaan tbv een tentstokoog.
Ik maak veel gebruik van 'dichtband', verkrijgbaar bij de automaterialenhandel. Dat is op butyl-, niet butyleen-basis.
Sika levert ook kitten, zie http://caravanhandboek.biod.info/fvv/sika.htm
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 29 Aug 2006 18:55    Onderwerp: Reageren met citaat

In dit geval is tranparante polymax de beste oplossing. Leen hoeft niet eens de gaten vooraf af te dichten, vooraf twee sporen op de strip aanbrengen en dan meteen gaan poppen, zorgt ervoor, dat het hele spul meteen waterdicht is. Na het aanbrengen meteen even afnemen met een schone peutlap en de zaak is schoon.

En verder: Ik heb geen idee, of ik op de volgende camping ook zo makkelijk achter een toetsenbord kan, als je dus even niets van me hoort, ben ik waterschoenen kopen...
M'n zonnebril kan ik wel in het etui laten hier Cool Rolling Eyes Cool
Terug naar boven
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Di 29 Aug 2006 19:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex schreef:
Citaat:
Leen, ik heb ook te maken gehad met het probleem.
Hij is toen nog geherpopt in Oldenzaal.
Een alternatief is houten blokjes aan de binnenzijde zien te krijgen en dan schroeven. Dat heb ik ooit gedaan tbv een tentstokoog.
Ik maak veel gebruik van 'dichtband', verkrijgbaar bij de automaterialenhandel. Dat is op butyl-, niet butyleen-basis.

Houten versteviging lijkt mij gewoon een vereiste als er echt flinke krachten zijn te verwachten, bijv. bevestiging tentframe, maar voor een sierlijst is het niet echt nodig, denk ik. Maar vooral het probleem om de blokjes netjes zonder 'kleerscheuren' achter de bekleding te krijgen, weerhoudt mij.
Heeft 'dichtband' voordelen boven het gebruik van Polymax? Ik heb een grote tube transparante Polymax liggen. Butyleenkit droogt op de duur uit en verbrokkelt. Is dat niet het geval met butyl? Polymax blijft elastisch zegt de leverancier en het lijmt nog ook (een beetje).
Overigens: was het herpoppen een afdoende oplossing? Ik krijg de indruk dat destijds bij de fabricage er is bezuinigd op voldoende lange popnagels.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 29 Aug 2006 20:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Leen schreef:
Houten versteviging lijkt mij gewoon een vereiste als er echt flinke krachten zijn te verwachten, bijv. bevestiging tentframe, maar voor een sierlijst is het niet echt nodig, denk ik. Maar vooral het probleem om de blokjes netjes zonder 'kleerscheuren' achter de bekleding te krijgen, weerhoudt mij.

Ik kon niet popnagelen. Het ging om de bekleding in een bovenkastje. Een sneetje in gemaakt.
Je schreef 'de lage sierlijst' dacht ik. Kun je misschien vanonder onder de bekleding komen.
Maar als je kunt poppen, lijkt met dat ruim voldoende.
Leen schreef:
Heeft 'dichtband' voordelen boven het gebruik van Polymax? Ik heb een grote tube transparante Polymax liggen. Butyleenkit droogt op de duur uit en verbrokkelt. Is dat niet het geval met butyl? Polymax blijft elastisch zegt de leverancier en het lijmt nog ook (een beetje).

Ik ken Polymax niet. Dat dichtband blijft kneedbaar. Ik heb al jaren een rolletje bij me.
Ooit onderweg dakluiklekkage mee gestopt. Thuis de voeg volgepropt met dat spul. Het is nog steeds dicht.
Bekijk de info van Sika eens: butyl, blijft soepel, zegt de fabrikant.
Als het hetzelfde is als mijn dichtband (op basis van butylrubber), dan klopt het.
Leen schreef:
Overigens: was het herpoppen een afdoende oplossing? Ik krijg de indruk dat destijds bij de fabricage er is bezuinigd op voldoende lange popnagels.

Ja, tenminste tot nu toe.
Bij mij was er een andere oorzaak: de strip was verwijderd en zonder kit terug gezet (niet door BIOD).
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Wo 30 Aug 2006 23:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Vandaag de strip eraf gehaald. De gebruikte popnagels waren toch wel lang genoeg 10 mm, tenminste.... Ze hadden geen 'kopje' aan de binnenkant van de wand gevormd, maar waren over de hele lengte verdikt. Ze zaten dus zogezegd op klem in de wand en dus niet goed vast. Misschien een rare gedachte, maar ik vraag mij af of de polyesterwand wel stevig genoeg is om te kunnen popnagelen. Bij mijn Biod (TL 400 van 1992) is de wand niet van massief polyester, maar is opgebouwd als een soort golfkarton: aan binnen- en buitenzijde een dunne laag polyester die met elkaar zijn verbonden door nog dunnere dwarswandjes om de ca. 2 mm. Zijn alle Biods zo gemaakt?
Als een popnagel bij het 'klinken' met de tang naar buiten uitzet, krijgt hij m.i. onvoldoende tegendruk van het polyester, dat meer uit lucht bestaat dan uit polyester. Daardoor zal de popnagel over de hele lengte verdikken i.p.v. alleen het deel dat aan de binnenzijde van de wand uitsteekt. Er wordt dus geen kop aan de binnenzijde gevormd. Misschien dat nog langere popnagels wel een 'kop' aan de binnenkant vormen. Overigens is de voorzijde van de caravan met de rondingen wel van massief polyester, de achterkant weet ik niet.
Voor een afdoende oplossing zou je inderdaad houten klosjes moeten aanbrengen en de sierstrip met schroeven vastzetten. Maar dat is mij te omslachtig. Bovendien moet je de halve caravan ongeveer slopen om er goed bij te kunnen. De betr. strip zit nl. ter hoogte van de bankzittingen. Ik denk nu de aanwezige wat te ruime gaten te stoppen met polyesterplamuur en daarna opnieuw ter plekke gaten te boren, in de hoop dat er dan meer body is om de krachten van de popnagels te kunnen opvangen. Ik zou eigenlijk liever de gaten met polyester vullen, maar ik zie nog niet hoe ik dat in die gaatjes krijgt zonder dat het er gelijk weer uitloopt. Iemand een goed voorstel? Ik meen dat er ook zo iets bestaat als 'kneedbaar staal' op kunststofbasis. Ik ken het verder niet. Zou dat wat zijn?
O ja, ik wil ook proberen of ik aan langere popnagels kan komen. Lijkt mij nog niet zo eenvoudig. Ze worden wel gemaakt, maar je komt ze op de bouwmarkt niet tegen.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
KeesBroekman



Geregistreerd op: 10 Jul 2006
Berichten: 48
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

BerichtGeplaatst: Do 31 Aug 2006 08:33    Onderwerp: Sierstrip vastzetten Reageren met citaat

Hoi Leen,

Er bestaan speciale pluggen die je kunt gebruiken voor gipsplaten.
Je boort een gat, doe de plug erin en draait een schroef vast.

Kijk maar eens op Google naar gipsplaatplug.

Ik weet niet of deze pluggen in klein formaat bestaan.
Misschien een suggestie.

Groet,

Kees Broekman
_________________
BIOD Bambino 300T 1982
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Do 31 Aug 2006 12:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Leen schreef:
.....aan binnen- en buitenzijde een dunne laag polyester die met elkaar zijn verbonden door nog dunnere dwarswandjes om de ca. 2 mm. Zijn alle Biods zo gemaakt?

De onze heeft in ieder geval massieve wanden.
Ik weet niet of er veel spanning op die lijst staat, maar onderschat de kracht van Polimax niet. Ik denk dat dat een hele goeie en afdoende manier is om de strip vast te maken. PP (Peter Polimax) zal het hier beamen... Laughing
Wil je de gaatjes eventueel toch dichtplamuren: Gewoon aan een kant plakband er op, van de andere kant uit plamuren en na harding de plakband verwijderen.
Succes (heb je geen foto van je zwabberende sierstrip?).
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Siebe Koop



Geregistreerd op: 06 Jul 2005
Berichten: 13
Woonplaats: Dwingeloo

BerichtGeplaatst: Do 31 Aug 2006 20:12    Onderwerp: sierstrip vastzetten Reageren met citaat

Ik weet niet of jullie de producten van INNOTEC kennen, worden veel bij garages gebruikt. (adheseal)
Ik hed er veel plezier van gehad, het is een kit die soepel blijft en ook een grote kleefkracht heeft.
In heb er zelf de boven kastjes in mijn caravan mee opgehangen.
Adres hier van is. Scorpion Ned. BV
Kopersteden 14
7547 TK Enschede 053428295
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Do 31 Aug 2006 22:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Kees, bedankt voor je tip. Dit was wat ik nodig had.
Ook alle anderen bedankt voor hun meedenken. Maar van lijmen ben ik inmiddels afgestapt. Bij het afhalen van de strip, trok ik plaatselijk de verf met de butyleenkit van de wand. Gelukkig nog onder de strip buiten zicht. Zou echter de strip er onverhoopt nog een keertje af moeten, en hij zou echt op de wand geplakt zijn, dan weet ik zeker dat het een reisje naar de spuiter wordt. Dus nu wordt het transparante lekkagekit van Bison onder de strip, deze blijft elastisch.
(Overigens: zijn de 3-kleuren vanaf fabriek geverfd?)
Ik ben n.a.v. Kees z'n tip vandaag in de pluggen gedoken, d.w.z. op internet. Ik wist niet dat er zoveel pluggen bestaan. Pluggen om te bevestigen, maar ook in de audiowereld gebruiken ze pluggen en in de sportvisserij. Maar goed, ik heb gekozen voor fischerplug SX 5 = 5 x 30 mm. (SX 4 is eigenlijk beter, 25 mm lang, maar die is niet zo gemakkelijk verkrijgbaar) De SX is een plug die zich opstroopt als de schroef wordt aangedraait en zo een verdikking vormt achter de wand, net als een goed geklonken popnagel (officieel blindnagel). Zie http://www.fischer.nl/befestigung/katalog2005/pub/index.html De strip monteer ik met rvs-schroeven 3x30.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
antonzwart



Geregistreerd op: 09 Mei 2004
Berichten: 34
Woonplaats: Doetinchem

BerichtGeplaatst: Wo 06 Sep 2006 16:48    Onderwerp: Sierlijst en popnagels Reageren met citaat

Ik ben in mijn restauratieproject (Biod Extase 4L) ook bezig met nieuwe sierlijsten. Ik heb het voordeel dat de caravan van binnen nog kaal is, d.w.z. geen wandbekleding etc. Ik kan dus nog overal goed bij. Ik overweeg in ieder geval de volgende oplossingen

    1. gasdichte popnagels
    2. van binnen naar buiten poppen
    3. als je buiten naar binnen popt, dan tenminste aan de binnenkant een carrosserie-ringetje met dezelfde boor diameter meepoppen, zodat het polyester niet kapot getrokken wordt
    4. Kijk eens naar nieuwe onderleg-biezen; ik heb verschillende mogelijkheden onderzocht en gezien, afhankelijk van het type sierlijst
    [list=]

_________________
Biod Extase 4L 1968
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Wo 06 Sep 2006 20:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Anton,
Als je gaat poppen, dan inderdaad een ringetje aan de binnenzijde meepoppen. Lijkt mij constructief een goede oplossing.
Het vastzetten met pluggen en rvs-schroefjes is mij goed bevallen. Het heeft m.i. een voordeel boven poppen, dat je later de strippen eenvoudig kan loshalen en opnieuw bevestigen, mocht je de buitenkant nog eens moeten schilderen.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.