Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
arde Gast
|
Geplaatst: Zo 08 Okt 2006 13:54 Onderwerp: Reparatie disselscharnier |
|
|
Op de dagen dat het op ons vacantieadres iets minder warm dan dan 38ºC. was, heb ik getracht wat kleine reparaties aan mijn 400TD uit te voeren.
Een van de dingen die ik niet terplekke gefixed kreeg, was het goed repareren van het scharnier van de disselklep. Bij het openen en sluiten van de klep, zag ik dat de alu strip aan de body meescharnierde. Na de schroeven van de strip verwijderd te hebben bleek dat er over de hele breedte van de strip polyester was losgekomen. Samen met de kit waarmee de boel ooit had vastgezeten, zat het polyester aan de alu strip geplakt. Ik heb de boel wel kunnen schoonmaken, maar ik zoek nog een goede en definitieve manier om dit te repareren.
Zou bij-polyesteren eenvoudig te doen zijn of zijn er betre oplossingen?
Tevens heb ik op vacantie het lelijke fietsenrek van de achterzijde gesloopt. Het slot zat vastgeroest en moest eraf geslepen worden.
Ik wil nu eigenlijk ook de beugels verwijderen die nog aan de caravan zitten en de gaten 'origineel' repareren, dus met polyester en lak.
Ik ben absoluut niet geoefend in het werken met polyester en heb geen idee wat me te wachten staat als ik er zelf aan begin.
Wat me opviel was hoeveel mooier de Biod werd toen ik die lelijke ijzerwinkel verwijderd had
Alvast bedankt voor jullie tips.
Groet,
Armand |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Vr 13 Okt 2006 16:51 Onderwerp: |
|
|
Armand, er is iets mis gegaan met je registratie, zodat je niet meer geregistreerd bent.
Zoek aub even contact met mij via dit formulier.
Er zijn een aantal participanten hier die (veel) ervaring hebben met polyesterreparatie. Er staat ook al het nodige op dit forum. Zoek maar eens.
Ik verwacht dat zich wel een deskundige zal melden.
Ik heb zelf nog geen ervaring, maar ik weet wel dat er polyesterplamuur bestaat en er zijn ook kleine reparatiesets op de markt.
Dat scharnier kun je misschien ook herplaatsen zonder het polyester te repareren.
Ik kan de toestand niet inschatten, maar misschien is de volgende procedure afdoende: haal een rol dichtband bij de automaterialenwinkel. Gebruik dat tussen het scharnier en de romp en schroef het scharnier vast. Aan de binnenzijde van de disselbak moet een lat zitten waarin de schroeven houvast hebben. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Za 14 Okt 2006 11:02 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Ik verwacht dat zich wel een deskundige zal melden.
|
Nou dan bombardeer ik me nu tot "deskundige".
Als je me vraagt : "Wat is het verschil tussen polyester en epoxy?"
Dan zou ik vliegensvlug moeten "Googelen".
Ter zake.
Over die disselbak kan ik je geen advies geven om de eenvoudige reden dat ik geen idee heb hoe het er uit ziet.
De geboorde gaatjes van de fietsendrager.
Ik zou, zoals reeds aangestipt, met polyesterplamuur gaan werken.
Het probleem is vaak dat je dat aangemaakte plamuur in het gaatje wil stoppen en dat het aan de achterkant verdwijnt.
Daarom gebruik(te) ik een souvereinboortje om de overgang van caravanwand naar gaatje een beetje taps te laten verlopen.
Gebruik geen grotere boor voor dat doel want dan is het hele gat groter geworden, die boor trekt zich naar binnen. Hier spreekt echt de deskundige.
Misschien bekend maar zo'n souvereinboortje kost haast niks.
De rand van het gaatje een beetje schuren, opvullen met plamuur, lukt waarschijnlijk niet in een keer, als dit uitgehard is, verder met opvullen.
Totdat het gaatje mooi gelijk met de caravanwand is.
Afwerking.
Probleem is natuurlijk om de juiste kleur te krijgen, vooral bij zo'n kleine hoeveelheid. Afgezien van de disselkast.
Doe een klein beetje van de verf in een oud bekertje of iets dergelijks.
Verdun dit en lak de plek, zal je ook verschillende malen moeten doen. Vaak gebruikte ik een klein rollertje met ontzettend verdunde verf, om de overgang naar de oorspronkelijke kleur zo glad mogelijk te laten verlopen.
Ik zeg er wel bij , er gaan verschillende wegen naar Rome.
Succes. _________________ Joop, helaas zonder Biod
Laatst aangepast door joop brand op Za 14 Okt 2006 16:21; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Za 14 Okt 2006 13:10 Onderwerp: |
|
|
Souvereinboren worden tegenwoordig vooral "verzinkboor" genoemd.
Ze bestaan in twee soorten, die voor staal hebben meer snijvlakken dan die voor hout. Houtverzinkboren hebben vaak maar één snijvlak.
Voor polyester gebruik je beter een metaalverzinkboor, die happen minder.
Dit even ter aanvulling...
(ik weet namelijk niets van polyester kneden en smeren, maar wel veel van werken met het uitgeharde product) |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|