"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Osmose bij polyester caravans

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 18 Sep 2007 22:20    Onderwerp: Osmose bij polyester caravans Reageren met citaat

Telkens weer wordt melding gemaakt van het voorkomen van osmose op de 3kleur-modellen.
Ik zet daar grote vraagtekens bij.
Op een stek vond ik deze tekst:

wat is osmose?

Osmose is een verzwakking van het laminaat. Alle polyester schepen zijn in principe gevoelig voor osmose. Dit komt doordat er 3 factoren aanwezig zijn die zorgen voor osmose: water, een in water oplosbare stof (polyesterhars) en een zogenoemd selectief membraamfilter (de gelcoat of een verfsysteem). Door de gelcoat of het verfsysteem dringt langzaam maar zeker water bij in het water liggende schepen. De ingesloten watermoleculen blijven in de holte van het laminaat zitten en brengen de hydrolyse op gang en lossen dan de daarin aanwezige stoffen op. Door de osmotische werking trekt deze oplossing weer meer water in de holte. De holte komt onder druk en de oplossing wordt groter dan de holte kan bergen, waardoor vervolgens een blaas ontstaat. Per slot van rekening is vloeistof niet samendrukbaar. Wanneer de druk verder oploopt zal de blaas barsten. Zo ook de dieper liggende blaasjes, die schade aanrichten door delaminatie, het uiteenscheuren van het laminaat.
Door de hydrolyse lost uiteindelijk het polyester op. Wellicht duurt dit meerdere jaren. Dit is afhankelijk van de kwaliteit van het laminaat, de watertemperatuur en zoet of zout water.
Een polyesterhars is oplosbaar in water. Polyesterhars wordt chemisch mede gevormd door een reactie van zuren en alcohol, waarbij water vrijkomt. Het water wordt uit de harsen gestookt. Doordat de estervorming een evenwichtsreactie is, kan de vorming ook andersom plaatsvinden. Water wordt dus weer aangetrokken (door de gelcoatlaag of het verfsysteem) waardoor de hars verzeept in zuren (het zuur uit de blazen) en alcoholen. Het eerste stadium van een verzwakking van het laminaat als gevolg van hydrolyse.


De enige modellen waarbij kleine blaasjes geconstateerd zijn, zijn de 3kleur-modellen. Volgens mij zijn dat de enige modellen die (gedeeltelijk) geverfd zijn. Ik vind het meer voor de hand liggend dat er iets niet helemaal goed gegaan is bij het verven.
Onze Extase heeft ooit 6 jaren buiten gestaan in weer en wind. Nooit een blaasje geconstateerd. Waarom niet?
De meeste caravans krijgen nauwelijks water te verwerken, ze worden meestal binnen gestald. Wanneer krijgt water de gelegenheid om de huid binnen te dringen? Dat gebeurt niet zomaar in een korte tijdsperiode.
Dus osmose? Ik zet er grote vraagtekens bij.

Wie denkt dat hij/zij hier iets zinnigs over kan zeggen?
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 18 Sep 2007 23:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Telkens weer wordt melding gemaakt van het voorkomen van osmose op de 3kleur-modellen.
Ik zet daar grote vraagtekens bij.

Ik ook, al kan ik er verder niks zinnigs over zeggen, alleen wat ik zelf in de praktijk mee maak.
Zoals bekend bezit ik al 13 jaar een polyester boot die geschilderd is.
Deze boot gaat vanaf oktober tot april uit het water, en heeft daardoor geen last van osmose. Dat is een bekende maatregel in de bootjeswereld. Hoewel bekend is dat de ene boot gemaakt in de zeventiger jaren de andere niet is wat kwaliteit betreft.
Dus bij een caravan, broodje aap verhaal.
Zag jaren geleden op zo'n verkoopshow van de ANWB een BIOD met een paar spikkeltjes, osmose stond op het papier, dan moet het zure spul eruit komen, niets daarvan. Had medelijden met de eigenaar. Sad
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
cerbere



Geregistreerd op: 28 Sep 2005
Berichten: 634
Woonplaats: Rijswijk z-h

BerichtGeplaatst: Di 18 Sep 2007 23:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Onze 3kleur heeft drie jaar buitengestaan.
Hij heeft ook blaasjes.
Geen bepaalde plek, maar overal. Crying or Very sad
Wij vinden het niet storend, alleen jammer Crying or Very sad
Volgens mij is dit geen osmose,
gewoon fout in het fabicage proces.
_________________
Groetjes Bianca en Roy

2005-2007 Biod 300 1982 (is verkocht!)
2006-2013 Biod 400T 1987 (is verkocht!)
2008-2015 MKP Petit (is verkocht!)
2013-???? Biod 420 TD 2000
+ Citroen grand C4 picasso blue Hdi 120 A6 2017
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 18 Sep 2007 23:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Hij heeft ook blaasjes.

Als je die blaasjes open kan drukken en er komt een zuur stinkende vloeistof uit (verbinding van water met de hars), alleen dan is er sprake van osmose .
Er zijn een hoop spookverhalen over osmose. Sad
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
cerbere



Geregistreerd op: 28 Sep 2005
Berichten: 634
Woonplaats: Rijswijk z-h

BerichtGeplaatst: Di 18 Sep 2007 23:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Er komt bij ons een soort olie achtige substantie uit.
Bruin van kleur.
Of het stinkt weet ik niet.
_________________
Groetjes Bianca en Roy

2005-2007 Biod 300 1982 (is verkocht!)
2006-2013 Biod 400T 1987 (is verkocht!)
2008-2015 MKP Petit (is verkocht!)
2013-???? Biod 420 TD 2000
+ Citroen grand C4 picasso blue Hdi 120 A6 2017
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Peterrr



Geregistreerd op: 19 Aug 2006
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Di 18 Sep 2007 23:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Onze caravan 400 TL 1992 heeft het ook en dan alleen op het middelste deel, vlgs mij is dit gelakt. Met name op de deur is het goed zichtbaar.

Peter
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 18 Sep 2007 23:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Iets meer info; http://www.boatassist.com/
Op de deur van mijn bruinband had ik het ook en dat was duidelijk geen osmose, kon het gewoon wegschuren.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 18 Sep 2007 23:48    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
er komt een zuur stinkende vloeistof uit (verbinding van water met de hars),

Tijdens het BIOD-weekeinde beweerde iemand dat er een rotte eierengeur te ruiken was.
Bij mijn weten wordt die geproduceerd door zwavelwaterstof, H2S.
Is dat een product van osmose???
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 19 Sep 2007 20:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
ijdens het BIOD-weekeinde beweerde iemand dat er een rotte eierengeur te ruiken was.

Waneer men zo'n blaas open prikt moet er bij osmose een naar azijn ruikende lucht vrij komen.
Zwavelwaterstof komt vrij bij vulkanen, en o.a. nog niet zo lang geleden toen er nog wat zwavel in de brandstof van de auto zat bij de oudere kathalysatoren.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.