"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Zit er standaard een omvormer in Biod 350 TL 1988

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Maarten



Geregistreerd op: 14 Sep 2007
Berichten: 11
Woonplaats: Roden

BerichtGeplaatst: Vr 14 Sep 2007 23:20    Onderwerp: Zit er standaard een omvormer in Biod 350 TL 1988 Reageren met citaat

Dag allemaal,
Sinds vandaag zijn wij de gelukkige eigenaar van een 350 TL uit 1988 (driekleur dus). En al direct een vraag: volgens de verkoper is de caravan voorzien van een omvormer. Maar op walstroom aangesloten doen de 12V lampjes het toch niet. En de waterpompjes krijgen energie van 2 blokbatterijen in een plastic houder onder het wastafelkastje. Ik zie bij het elektra geen omvormer, alleen maar 230V aansluiting (met aardlek en automaat). In de caravan zit boven de keuken een aparte lichtbalk met 2 schakelaars voor 12 en 220 V. Alleen de 220 doet het als de elektriciteitkabel is aangesloten. En in de toiletruimte een lampje met 2 schakelaars. Waarvan er dus 1 lampje gaat branden... Rara. ALs er geen omvormer inzit dan ga ik nog even mopperen bij de verkoper, maar dan hoef ik ook niet verder te zoeken (het houdt een mens bezig ja Wink
Reuze bedankt alvast voor reacties. Indien nodig kan ik wel wat fototjes maken van de elektra.
PS ik ben vergeten te kijken wat er /wel/ brandt als de auto ervoor staat. Maar al die 12v lampjes kunnen toch niet gelijk stuk zijn denk ik.
_________________
Biod 400 TD 1990 + Opel Vectra 2009
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 15 Sep 2007 07:07    Onderwerp: Re: Zit er standaard een omvormer in Biod 350 TL 1988 Reageren met citaat

Maarten schreef:
Ik zie bij het elektra geen omvormer,

Maarten, welkom hier.
Een omvormer (beter: voeding) uit die tijd is waarschijnlijk een zwart kastje dat je gemakkelijk zou moeten kunnen ontdekken, bijvoorbeeld in de linker bankkast. De bedrading volgend moet je hem ook kunnen vinden.
Maar als er blokbatterijen in zitten, zit de voeding er waarschijnlijk inderdaad niet in.

Maarten schreef:
En in de toiletruimte een lampje met 2 schakelaars. Waarvan er dus 1 lampje gaat branden... Rara.

Een van de lampjes zit op 230V, het andere op 12V.

Ik kan wel even langs fietsen als je wilt. Wink
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Maarten



Geregistreerd op: 14 Sep 2007
Berichten: 11
Woonplaats: Roden

BerichtGeplaatst: Za 15 Sep 2007 11:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag Lex, bedankt voor je snelle antwoord. Die omvormer zit er dan gewoon niet in. De lampjes had ik vanmorgen uitgeprobeerd door er eentje uit de fitting te halen. Met de auto ervoor brandt de 12V alleen als ik de mistacherlamp aanzet, dank zij jullie prima forum en het caravanhandboek was ik er al achter dat dit vanwege de moderne stekkerdoos op de auto komt. Dus de tip op het forum om een losse accu met bak te nemen en daar de stekker van de caravan op aan te sluiten lijkt me wel wat. De koelkast doet het prima op gas, ben ik al achter.
Trouwens bij de Action liggen verloopstekkers van 13 naar 7 polig voor 3,95 Euro dus dat kan er nog wel van af....
OK bedankt dus tot zover!
_________________
Biod 400 TD 1990 + Opel Vectra 2009
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 15 Sep 2007 11:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Maarten schreef:
Trouwens bij de Action liggen verloopstekkers van 13 naar 7 polig voor 3,95 Euro dus dat kan er nog wel van af....
OK bedankt dus tot zover!

Er zijn 2 soorten 13pool, zoals je wel zult weten.
Ik denk niet dat die verloopstekker je probleem oplost.
Ik zou op de caravan een stekker monteren die overeenkomt met de stekkerdoos op de auto.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Maarten



Geregistreerd op: 14 Sep 2007
Berichten: 11
Woonplaats: Roden

BerichtGeplaatst: Di 23 Okt 2007 17:23    Onderwerp: Nieuwe omvormer erin Reageren met citaat

Vorige week voordat we voor het eerst "echt" zouden gaan kamperen nog even terug geweest naar NCC in Marum. Ook zij konden geen omvormer vinden.. Wink Omdat ze bij de verkoop hadden aangegeven dat ie er wel inzat heb ik als service een nieuwe gekregen, als ik hem zelf wilde monteren. Dat is gelukt, mooi klein nieuw kastje met 50 Watt uitgang. Met een ingang voor de 12 V vanaf de trekhaak en een uitgang voor de 12 V naar de lampjes en waterpompje. Dus als er geen 230 V opstaat dan schakelt ie de stroom door vanaf de trekhaak. Die heb ik nu ook aangesloten (http://biod.info/phpBB2/viewtopic.php?t=966) dus eind goed al goed...
_________________
Biod 400 TD 1990 + Opel Vectra 2009
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.