"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Vraag over polyesterreparatie
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Exterieur (polyester, verf, kleuren, kit, hang- en sluitwerk)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
wetennapel



Geregistreerd op: 01 Aug 2006
Berichten: 9
Woonplaats: Enschede

BerichtGeplaatst: Vr 11 Aug 2006 13:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Leuk die discussies die ik heb uitgelokt.
Ik heb met behulp van plankjes, latjes, ijzerdraad etc. de naden netjes naast elkaar gemanouvreerd en vervolgens met glasmat en epoxy gelijmd; elke dag een paar scheuren gedaan omdat je niet in 1 keer alles passend krijgt. Gisteren had ik de laatste naad klaar en vandaag de hele binnenkant (van achteren dan) in 1 keer gelamineerd. Het ziet er nu zeer goed uit.
Vraag me wel af hoeveel lagen glasmat ik er in zal leggen.
Een naadje heb ik ook aan de buitenkant al uitgeslepen en geplamuurd met epoxy met filler en ook dat is aardig glad geworden.
Alleen schuur je wel de gelcoat hier en daar bijna helemaal weg. Is dat erg?
Ik zit er overigens sterk over te denken om hem te laten spuiten als ik klaar ben.
Foto's van de situatie nu:


Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 11 Aug 2006 16:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Alleen schuur je wel de gelcoat hier en daar bijna helemaal weg. Is dat erg?

Helemaal niet, daar gaat toch weer plamuur overheen en daarna beschermende verf.
Citaat:
Leuk die discussies die ik heb uitgelokt.

Nou die lok je niet uit hoor.
Hier grijpt men alles aan om te "tikken".
Moet je voor de gein vragen, hoe je achterlamp er weer op moet. Very Happy
Leuk om te lezen dat de reparatie goed verloopt.
Twee lagen , misschien ergens drie, lijkt me zat, waarschijnlijk hoeft dat niet overal, er komen geen krachten op.
Moet je eens voelen hoe sterk dat wordt, die plek kan je niet meer indrukken.
Dat spuiten? Weet je dat wel zeker?
Wijtze, om je dood te lachen, wij opperen allemaal oplossingen van ik zou dit doen, nee je moet dat doen enz.
En wat blijkt , de reparatie is op een haar na klaar. rotfl
Succes met de afronding van het geheel. Very Happy
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
wetennapel



Geregistreerd op: 01 Aug 2006
Berichten: 9
Woonplaats: Enschede

BerichtGeplaatst: Za 12 Aug 2006 13:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Joop
Citaat:
Twee lagen , misschien ergens drie, lijkt me zat, waarschijnlijk hoeft dat niet overal, er komen geen krachten op.
Moet je eens voelen hoe sterk dat wordt, die plek kan je niet meer indrukken.

Ja, dat gevoel heb ik ook. Eerst de reparatie van de naden met 1 a 2 lagen.
Toen de hele achterkant met een laag met stroken glasvezel van 10 cm vertikaal en nu nog een laag met stroken horizontaal.
Of ik dan nog een laag doe bekijk ik wel na het plamuurwerk.
Citaat:
Dat spuiten? Weet je dat wel zeker?

Waarom zou ik dat niet doen? Vanwege de prijs? Heeft iemand hier ervaring mee?
Eerst maar eens het plamuurwerk. Volgende week komt er trouwens niks van dus het duurt wel weer even voor ik wat resultaat kan tonen.
Laughing
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 12 Aug 2006 15:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Dat spuiten? Weet je dat wel zeker?


Waarom zou ik dat niet doen? Vanwege de prijs? Heeft iemand hier ervaring mee?

Voor mij persoonlijk geeft het een grote voldoening om een klus helemaal in eigen beheer tot een goed einde te brengen.
Als je goed met kwast en roller overweg kan, is het spuitwerk zowat te evenaren, de laatste laag goed verdunnen zodat die doorschijnend wordt en de overgang naar de oude kleur minder opvalt, en poetsen. (zie Frank).
Trouwens waarschijnlijk moet die verfspuiter het ook een paar keer doen omdat het niet in een keer dekt, of ze er happig op zijn?
Je zal zien dat wanneer er grondverf overheen gaat je nog een paar oneffenheden tegen komt.
Misschien is het daarom wel verstandig om voor het gronden er eerst met kwastplamuur over heen te gaan, het lijkt niks maar het werkt ontzettend glad bevorderend, het schuurt ook goed weg.
Schuren, misschien overbodig, is van dik hout zaagt men planken, soms krijg ik wel eens het idee ,wat ik er net heb opgesmeerd is er weer af, maar dat lijkt zo.
Je bent lekker bezig. Very Happy
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 05 Okt 2006 21:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Wijtze,
Hoe is het resultaat geworden? Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
wetennapel



Geregistreerd op: 01 Aug 2006
Berichten: 9
Woonplaats: Enschede

BerichtGeplaatst: Ma 09 Okt 2006 09:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Joop
Het schiet op maar er moet ook nog veel gebeuren.
De polyesterreparatie is helemaal klaar en de spuiter is zeer tevreden.
Ik ga hem dus toch straks laten spuiten en wel helemaal. Dus moet hij helemaal gestript worden en komen er gelijk nieuwe raamrubbers in; dat was hard nodig.
Maar eerst ga ik hem helemaal binnen fatsoeneren en repareren. De vloer achter is hersteld en ik heb de kachel er uit gegooid en het gat dichtgemaakt; per slot Wink ben ik nu "polyester expert". De banken achter zijn helemaal klaar; de kast is gefatsoeneerd en voor maak ik een vaste bank waarin een porta potti past. Bijna klaar.
Dan krijgt de keuken een goeie beurt en ga ik vloer voor de keuken verstevigen; daar heb ik me al 30 jaar aan geergerd en aangezien nu toch alles er uit is kan ik dat gelijk doen. Leg er gelijk nieuwe vloerbedekking in.
Wist je overigens dat de keuken niet naar buiten kan door de deur of raam? Die hebben ze volgens mij in de caravan opgebouwd
Ook de disselbak krijgt een beurt.
Als ik klaar ben zal ik nog eens wat fotootjes sturen.
Bedankt voor de belangstelling
Wijtze
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 09 Okt 2006 17:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Nounou, wéér een polyester-adviseur in ons midden! We gaan er hier stevig op vooruit!

Succes met je project, ben benieuwd naar de foto's!
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 14 Okt 2006 10:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Wijtze,
Bedankt voor je reactie, ik denk dat de winter om is voor je er erg in hebt. Laughing
Reageer een beetje laat, ben donderdagavond thuis gekomen, keek wel maar zonder in te loggen.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
wetennapel



Geregistreerd op: 01 Aug 2006
Berichten: 9
Woonplaats: Enschede

BerichtGeplaatst: Di 28 Nov 2006 22:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Zo, daar ben ik weer eens met een vervolgverslag en een vraag.
De afgelopen weken ben ik druk bezig geweest met de binnenrestauratie.
Het bleek dat de ophanging van de hangkast en de kast boven de keuken helemaal los zaten. Die hebben dus kennelijk ook een klap gehad.
De keukenkast hing nog keurig op zijn plaats dankzij de bevestiging maar ik denk dat als ik dat niet gezien had er toch wel problemen gekomen worden met een volle bovenkastjes.
Dat alles is hersteld en alle kasten zijn opgeknapt en gedeeltelijk vernieuwd etc.
Inmiddels zit alles er weer in en ben ik de caravan aan het strippen voor een spuitbeurt. Bij de demontage van de ventilatieroosters in het lantaarndak beleek dat er twee min of meer beschadigd zijn.
Ik ben dus op zoek naar minimaal twee maar nog liever heb ik 6 nieuwe lichtblauwe roosters voor een extase 4L.
Afmetingen: 20 x 8,5 cm.
Ik heb ook al een mailtje naar Abel gestuurd.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
wetennapel



Geregistreerd op: 01 Aug 2006
Berichten: 9
Woonplaats: Enschede

BerichtGeplaatst: Di 20 Nov 2007 12:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Enigszins beschaamd meld ik me weer omdat het zo lang geduurd heeft voor ik het definitieve resultaat van mijn werk toon.
Tegen de adviezen in heb ik de Caravan toch laten spuiten bij een gerenormeerde spuiter. Het resultaat mag er wezen; hij ziet er weer als nieuw uit en de afgelopen zomer kregen we soms de vraag of dit nu een nieuwe caravan betrof of niet.
Van binnen heb ik dus alles zelf gedaan. Na de reparatie van het polyester heb ik de caravan helemaal gestript en vervolgens naar de spuiter gebracht. Via Abel nieuwe raamstrips gekocht en bij Marcar nieuwe bovenlichten (erg kostbaar overigens) want die had ik in het verleden ooit met siliconenkit bevestigd en een paar kon ik er niet onbeschadigd uitkrijgen. Na de winter alles weer gemonteerd en van binnen afgemaakt en deze zomer zijn we er o.a mee naar Corsica geweest.

Via deze weg wil ik iedereen die mij met raad en materiaal ondersteund heeft hartelijk bedanken voor de medewerking. Het was me een genoegen jullie commentaren en adviezen te lezen.

Weest gegroet.
Wijtze



Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Exterieur (polyester, verf, kleuren, kit, hang- en sluitwerk) Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.