"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Gewichtstoename Polyester Caravans?

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Exterieur (polyester, verf, kleuren, kit, hang- en sluitwerk)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
C.M. van der Mast



Geregistreerd op: 13 Aug 2004
Berichten: 130
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Di 18 Mrt 2008 23:09    Onderwerp: Gewichtstoename Polyester Caravans? Reageren met citaat

Question Beste forumlezers en lezeressen. Allereerst iedereen een Vrolijk Pasen 2008. Voor diegenen die er op uit trekken... Goede Reis en behouden thuiskomst. Maar nu het probleem - of is het een verhaal 'broodje aap'?

Bij aanbieding van mijn, pardon, onze BIOD 400 TL, zei de chef werkplaats (CampoTech Houten), toen wij het over het gewicht van de caravan hadden dat iedere polyester caravan, dus ook onze BIOD, per jaar in gewicht toeneemt. Dit door vocht dat zich in het - volgens hem - poreuze polyester nestelt. Hij schatte in dat in ons geval - de caravan is van 1998 - de caravan ongeveer 50 kg. zwaarder zou zijn geworden in verband met deze vochtinname. Nu nemen wij zelf graag vocht in, namelijk van dat rode uit die 0,7 literflessen, maar ik had toch even te indruk dat ook hij te diep in een fors wijnglas had gekeken bij het maken van deze opmerking. Crying or Very sad Dus de vraag is of zijn verhaal op enigerlei onderbouwde waarheid berust of dat wij het gevoeglijk onder de deurmat kunnen schuiven. WIE O WIE heeft hier het juiste antwoord op?
_________________
BIOD400TL Exclusief (1989); trekpaard: Toyota 'PICNIC'; Chauffeur (1935); co-pilote (1944).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
pm3



Geregistreerd op: 02 Jan 2006
Berichten: 259
Woonplaats: Heusden

BerichtGeplaatst: Wo 19 Mrt 2008 00:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb het verhaal eerder gehoord, dus komt het ergens vandaan. Toevallig altijd rond het einde van de derde maand van het jaar, dus of dat ermee te maken heeft...
_________________
vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 19 Mrt 2008 00:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Polyester neemt vocht op, dat is algemeen bekend in de bootjeswereld.
Maar het wordt wel erg overdreven.Zoals een zandbak bij regen nat wordt, droogt die weer met een beetje wind en een zonnetje. Zo gaat het met de caravan ook.
50kg? Dat is 50 ltr. water.
Stel, we hebben een rechthoekige caravan met een lengte van 4mtr, 2mtr.breed, en 2mtr hoog, ramen vergeten we.
Totale opp. is 2 zijkanten, voorkant, achterkant, dak en bodem.
Totale oppervlakte 40m2, 4000dm2
Daar moet die 50 liter water in zitten.
De dikte van de waterlaag in de schil zou te vergelijken zijn met, 50/4000=0,0125dm=1,25mm.
Ik zou met die caravan niet naar de wintersport gaan, die valt uit elkaar, bij het smelten van het bevroren water.
Dit laatste als grapje, als de schil vochtig zou zijn zit er geen zuiver water in.

Hydrolyse, het uiteenvallen van polyester door opname van water komt in de bootjeswereld nog wel voor, maar dan ligt de boot constant in het water met een kapotte gelcoat.
_________________
Joop, helaas zonder Biod


Laatst aangepast door joop brand op Wo 19 Mrt 2008 11:18; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
C.M. van der Mast



Geregistreerd op: 13 Aug 2004
Berichten: 130
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Wo 19 Mrt 2008 00:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Beste Joop,

Dank voor jouw opmerking en ook die van pm3. Ik weet niet of het volgende door Lex's taalkundige beugel kan, maar je berekeningen geven aan dat je een - ik bedoel dit positief - een cijfern...... bent. Desondanks, bedankt voor het rekenwerk en... ik heb geen onderwaterBIOD, dus zal het wel meevallen. Laughing
_________________
BIOD400TL Exclusief (1989); trekpaard: Toyota 'PICNIC'; Chauffeur (1935); co-pilote (1944).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 19 Mrt 2008 11:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
dus zal het wel meevallen.

Natuurlijk, no worries, allemaal sterk overdreven. Very Happy
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 19 Mrt 2008 11:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Joop, compliment voor de berekening. Die gaan we bewaren.
Daarom verplaats ik deze draad naar forum Exterieur, onder de streep.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
bleekie



Geregistreerd op: 12 Jul 2005
Berichten: 62
Woonplaats: Vinkeveen

BerichtGeplaatst: Wo 19 Mrt 2008 12:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Elders op dit forum hebben al eens draadjes over dit hardnekkige broodje aap gestaan. Begint een beetje te lijken op het verhaaltje dat meubelfabriek Österwijk zijn meubelen zwaarder maakte met beton. Na het horen van dit verhaal zal ik dan ook besluiten mijn BIOD dan ook nooit bij CampoTech Houten ter reparatie aan te bieden. Ik trek hun deskundigheid dan ook ernstig in twijfel.
_________________
Biod 420THL voortgetrokken door een Seat Alhambra 20VT
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
C.M. van der Mast



Geregistreerd op: 13 Aug 2004
Berichten: 130
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Wo 19 Mrt 2008 12:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Bleekie schreef:
bleekie schreef:
Elders op dit forum hebben al eens draadjes over dit hardnekkige broodje aap gestaan. Begint een beetje te lijken op het verhaaltje dat meubelfabriek Österwijk zijn meubelen zwaarder maakte met beton. Na het horen van dit verhaal zal ik dan ook besluiten mijn BIOD dan ook nooit bij CampoTech Houten ter reparatie aan te bieden. Ik trek hun deskundigheid dan ook ernstig in twijfel.


Op zich heb ik, met bijvoorbeeld hulp bij de renovatie van mijns dochters caravan (Eriba Puck), van CampoTech alle mogelijke hulp en adviezen gekregen, dus ik denk dat het meer een stokpaardje is van de betreffende persoon dan van het bedrijf. Edoch, ik zal hem met de verschillende reacties confronteren en zien hoe hij reageert. Hij, dus de illustere ontwerper van dit vermoedelijke 'broodje aap' - verhaal, is Grieks van geboorte en dus kan van enige overdrijving sprake zijn. Ik hou jullie van zijn reactie op de hoogte. En... het is toch bijna 1 april?
_________________
BIOD400TL Exclusief (1989); trekpaard: Toyota 'PICNIC'; Chauffeur (1935); co-pilote (1944).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 19 Mrt 2008 15:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Camptech is best een goed bedrijf. Indianenverhalen houd je nu eenmaal altijd en overal. Als ik moest wegblijven van de plekken waar ik wel eens zo'n verhaal gehoord heb, zat ik eeuwig binnen!
Terug naar boven
Markparket



Geregistreerd op: 22 Dec 2007
Berichten: 144
Woonplaats: Meppel

BerichtGeplaatst: Wo 19 Mrt 2008 22:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Het is maar net wie je tegen het lijf loopt.

Misschien geloofd de beste man wel heilig in zijn verhaal Wink
_________________
Driekleur 400 TL 1989 + Mercedes-Benz 230GE aut. 1986 of Mercedes-Benz 200 aut. 1981, Daarnaast 2011 Peugeot 107, 1990 Citroën 2CV6, 1985 Peugeot 205 GRD en 1970 Mercedes-Benz W114 Bähr Cabriolet

EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD!!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Exterieur (polyester, verf, kleuren, kit, hang- en sluitwerk) Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.