"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Repareren deurstijl Extase 4L

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Exterieur (polyester, verf, kleuren, kit, hang- en sluitwerk)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
antonzwart



Geregistreerd op: 09 Mei 2004
Berichten: 34
Woonplaats: Doetinchem

BerichtGeplaatst: Vr 20 Aug 2004 10:12    Onderwerp: Repareren deurstijl Extase 4L Reageren met citaat

Bij de restauratie van onze Biod Extase 4L (1968) ben ik nu bezig met de deur (dubbele deur) Bij het inpassen van de deur constateer ik nu dat de kromming van de deurstijl in de linkerbovenhoek niet correspondeert met die van de deur zelf. Dat betekent dat er problemen te verwachten zijn met de rubbers (die ik overigens ook nog ergens vandaan moet halen) en dus met het waterdicht maken van de deur. Ik heb nu het voornemen om (een deel van) die hoek uit te slijpen en opnieuw te modelleren. Ik heb wel gehoord van Glasvezelplamuuur (2K) maar ben op zoek naar specificatie van dat product. Wie heeft ervaring met zo'n klus en welke producten zijn daarvoor zoal te gebruiken.

Graag reacties.
Vriendelijke groet,
Anton Zwart
_________________
Biod Extase 4L 1968
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 22 Aug 2004 22:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Anton,
Bij glasvezelplamuur kan ik m'n eigen wel wat voorstellen, door de vezeltjes iets sterker dan gewoon plamuur, twee componenten.(dat kon opoe ook wel bedenken).
Uit je verhaal maak ik op dat het de kromming is van verticaal (zijkant) naar horizontaal (bovenkant), Deur zelf is ook gekromt, en dat dan de caravan daarin zelf afwijkt kan ik me niet voorstellen. Hoe groot is de afwijking? Waardoor komt het? Hebben ze in het verleden zitten friemelen aan de deurafhanging?
Als je gaat slijpen, (wel radicaal) doe je dat niet voor een paar mm, dan zou ik gewoon polyester gebruiken en afwerken met 2-componenten plamuur.(met/zonder vezeltjes)
En alles lekker opnieuw modelleren. Je merkt ik kan je eigenlijk geen helder antwoord geven, kan het geheel niet voor de geest halen.
Maar gebruik alleen twee componenten spul.
Succes joop
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
antonzwart



Geregistreerd op: 09 Mei 2004
Berichten: 34
Woonplaats: Doetinchem

BerichtGeplaatst: Di 24 Aug 2004 22:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Uit je verhaal maak ik op dat het de kromming is van verticaal (zijkant) naar horizontaal (bovenkant), Deur zelf is ook gekromt, en dat dan de caravan daarin zelf afwijkt kan ik me niet voorstellen. Hoe groot is de afwijking? Waardoor komt het? Hebben ze in het verleden zitten friemelen aan de deurafhanging?

Inderdaad is er helaas nogal 'geknutseld aan deze koets en corresponderen de deur en de caravan niet meer met elkaar. Zie de foto:

De ruimte tussen deur en caravan varieert te sterk en daar moet ik wat aan doen voordat ik er nieuwe rubbers in ga zetten.
Inmiddels ben ik er via Polyservice achter welk product gebruikt kan worden: "Fibre-filler".
Nog een plaatje:


Voor nadere adviezen en suggesties houd ik me aanbevolen.
Groet,
Anton Zwart
_________________
Biod Extase 4L 1968
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 28 Aug 2004 12:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Anton,
Hoewel ik geen echt advies kan geven voor de oplossing van je deur, wil ik toch reageren, nu pas, omdat ik een paar dagen weg was.
Het lijkt mij dat het pasmaken van de deuropening moeilijker is dan van de deur zelf. Ik zou met de deuropening beginnen, de caravan is (gelukkig) ter plaatse kaal zodat er ruimte genoeg is om polyester vast te maken. Bovenkant deuropening in model brengen, dat wordt slijpen,aanbrengen ,
in model slijpen, weer aanbrengen, in model slijpen, enzo. en daarna de deur aanpassen. Het is een geduld werk. Maar volgens mij zeker te doen. En de volhouder wint altijd. Very Happy
Trouwens een aardige job om de BIOD weer vacantieklaar te maken.
Succes, joop
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 28 Aug 2004 21:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Anton,
Wil nog even terug komen op die onderste foto.
Het lijkt wel of die linker bovenhoek naar binnen is gedrukt om de een of andere duistere reden, en omdat aan die kant de scharnieren zitten de deur aan de andere kant naar buiten staat.
Misschien zinvol om niets weg te gaan slijpen maar om dwars op de rechter boven hoek een gedeelte in te zagen en proberen op deze manier met een balk en krik beide gedeelten weer terug te drukken.
Lukt dit, ja dan aan de binnenkant vast polyesteren. Kijk voor de zekerheid even langs het chassis, mocht je dit nog niet hebben gedaan.
Succes, joop
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
jos



Geregistreerd op: 31 Aug 2004
Berichten: 1
Woonplaats: alkmaar

BerichtGeplaatst: Di 31 Aug 2004 22:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Anton,
Bij de bouw van mijn Biod heb ik ook problemen gehad met de passing van de deur.
Het probleem met rubber is lastig vanwege de te grote maatverschillen je kunt dan ongelijke druk op het rubber krijgen waardoor deze slecht sluit.

Ik heb de oude stalen verstevergingskokers weg geslepen van de body,de deuren vastgeschroeft in de deurstijlen en de nieuwe verstevergingskokers op maat aangepast aan de vastgeschroefde deuren. en met polyester vastgezet. de gaatjes van het schroeven zijn makkelijk weg te werken. Verschillen in de maat kun je binnen in de caraven verwerken met meer glasvezelmatten op elkaar, dit wordt toch niet zichbaar en je hebt wat speling.
Het is wat werk maar het resultaat mag er zijn
_________________
Jos en Yvon
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
antonzwart



Geregistreerd op: 09 Mei 2004
Berichten: 34
Woonplaats: Doetinchem

BerichtGeplaatst: Wo 01 Sep 2004 09:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag Jos&Yvon,
Bij jullie aanpak (losmaken en vervangen van verstevigingskokers) kan ik me iets voorstellen. Het is wel erg ingrijpend! Ik hoop opmooi weer in het Biod-weekend. Dan neem ik de Extase 4L mee en kan ik, als jullie er ook zijn, 'live' met jullie oplossing vergelijken. Ik ben erg benieuwd.
Groet,
Anton Zwart
_________________
Biod Extase 4L 1968
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Exterieur (polyester, verf, kleuren, kit, hang- en sluitwerk) Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.