"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Mover onder 370 TL

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jan



Geregistreerd op: 08 Jul 2004
Berichten: 5
Woonplaats: Arnhem

BerichtGeplaatst: Ma 10 Mrt 2008 21:59    Onderwerp: Mover onder 370 TL Reageren met citaat

Wie heeft ervaring met het monteren en gebruiken van een mover onder een Biod 370 TL? Merk en type? Gewicht? Zagen in polyester?
_________________
BIOD 370TL 1995
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 10 Mrt 2008 22:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Mag het ook een 420 TD zijn? Wink
Na het bericht van Powrmover, die bij de caravan zijn wezen kijken, dat zij slechts een mover konden plaatsen ten koste van veel zaagwerk, heb ik er zelf, nou ja, mijn zoon, Wink een Reich Comfort 2 onder gehangen zonder zaagwerk. We hebben er gemakshalve voor gekozen om de mover achter de wielen te hangen.

Hoewel ik het niet gedaan heb, kunnen Reich motoren goed ondersteboven gehangen worden, waardoor ze nóg beter plaatsbaar zijn...

Je hebt wel een stel extra hulpplaten nodig, die standaard leverbaar zijn. Ik heb ze laten maken en dat kostte me wel twee of drie euro minder... Wink

Hoewel diverse kampeerwinkels aangeven, dat er niet valt te praten met de importeur, heb ik veel gerichte info gevraagd en gekregen in enkele telefoontjes.

We hebben de klus gewoon langs de weg geklaard, waarbij de caravan met de wielen net op een dood stuk trottoir kon staan, met de "kont" boven de straat. Hij stond ook nog eens op de wiggen en dat gaf echt wel voldoende werkrruimte. Het is wel handig als er een aangever aanwezig is, anders moet je te vaak onder de caravan uit. We hebben de klus in vijf uur rustig doorwerken geklaard.

De gebruiksaanwijzing is best erg goed, maar het helpt wel, als er iemand bij is, die iets van snoertjes en boutjes weet.


Laatst aangepast door Pieter op Ma 10 Mrt 2008 22:38; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 10 Mrt 2008 22:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik wist wel, dat ik het ergens beter omschreven had! Wink


Geplaatst: Za 23 Jul 2005 17:54
Na een reeks van veel te dure "aanbiedingen"; verkeerde voorlichting door "topverkopers"; en glorieuze onwetendheid van de diverse dealers heb ik besloten om zelf een Reich mover te plaatsen die ik bij de Vrijbuiter tegen de absoluut laagste prijs heb gekocht.

Voor een 420 (en voor een een 400 waarschijnlijk ook) geldt: Plaatsing achter het wiel. Behalve de mover heb je nodig: *) Twee RVS hulpplaten die je kan zien op www.ivra.nl en de volgende maten hebben:
200 mm hoog, 230 mm lang, een omgezet deel van 35mm binnenwerks. Uitgevoerd in een dikte van 4 mm. Kost plm 50 euro.

*) Je hebt die platen nodig bij een BPW of Peitz framehoogte van 80 mm, als er een tweede langsligger is toegepast. Bij alle andere 80 mm frames kun je toe met platen van 170 mm hoogte, dan kom je uit op ashoogte.

De platen zijn ieder bevestigd met 4 bouten m5 x 25.
Als je RVS verbindt met gegalvaniseerd staal kun je het beste de raakvlakken even goed in de primer zetten.

Vandaag is mijn zoon om 10.00 gestart en om 15.00 hadden we alles weer schoon.
_________________
Vriendelijke groet,
Peter
BIOD 420 TD met een Trajet 2.7 GLS aan de leiding Wink
Terug naar boven
pjotr



Geregistreerd op: 23 Jul 2005
Berichten: 113
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Di 11 Mrt 2008 11:52    Onderwerp: Reageren met citaat

De hulpplaten, die ik gebruikt heb voor de onderbouw van de reichmover van mijn BIOD 400 tl, heb ik zo kort mogelijk gehouden n.l. 120mmm hoog, zodat er nog 10 mm vrije ruimte is tussen de mover en de vloer.

Daardoor is de afstand tussen mover en de straat maximaal, zodat stoepje aantikken is uitgesloten.
De hulpplaten zijn vastgemaakt met twee bouten van 10 mm. Bovendien is de mover op de hulpplaat zo geplaatst, dat er achter de mover zoveel ruimte overbleef, om een ALKO kriksteun te plaatsen. E.e.a. werkt zonder mankeren, zelfs het bandje verwisselen is nu een fluitje van een cent.
_________________
BIOD 300TL de luxe '86 (19 jaar)
BIOD 400TL Witte Band '86 met TOYOTA RAV 4
als trekpaard
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 11 Mrt 2008 12:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Jij hebt een driekleur, als ik me goed herinner? Bij dat type kijk je recht tegen het frame aan en kun je inderdaad lekker met een lage plaat werken.
Door o.a. de spoiler aan de albino's kun je niet lager werken dan 170 mm.

Ik heb trouwens ook geen last van stoepranden hoor, daar heb ik toch nog wel voor kunnen zorgen... Laughing
Terug naar boven
Ling



Geregistreerd op: 04 Sep 2007
Berichten: 19
Woonplaats: Lelystad

BerichtGeplaatst: Wo 23 Jul 2008 00:59    Onderwerp: tevreden met mover? Reageren met citaat

Hallo Peter,

zijn jullie nog steeds tevreden met deze Reich mover?

Ik ben nu pas weer bezig met de caravan maar heb last van mijn rug gekregen. Dus is een mover noodzaak geworden. Ik heb net TrosRadar gezien, maar omdat de Biod 420TL er anders uit ziet dan normale caravans, dacht ik maar weer eens te kijken op deze homepage.

Tweede vraag: ken je een bedrijf die de handelingen die jullie gedaan hebben, ook kunnen toepassen op mijn Biod? Kan het zelf niet, omdat, jawel, mijn rug me parten speelt.

groet
JT

Peter schreef:
Mag het ook een 420 TD zijn? Wink
Na het bericht van Powrmover, die bij de caravan zijn wezen kijken, dat zij slechts een mover konden plaatsen ten koste van veel zaagwerk, heb ik er zelf, nou ja, mijn zoon, Wink een Reich Comfort 2 onder gehangen zonder zaagwerk. We hebben er gemakshalve voor gekozen om de mover achter de wielen te hangen.

Hoewel ik het niet gedaan heb, kunnen Reich motoren goed ondersteboven gehangen worden, waardoor ze nóg beter plaatsbaar zijn...

Je hebt wel een stel extra hulpplaten nodig, die standaard leverbaar zijn. Ik heb ze laten maken en dat kostte me wel twee of drie euro minder... Wink

Hoewel diverse kampeerwinkels aangeven, dat er niet valt te praten met de importeur, heb ik veel gerichte info gevraagd en gekregen in enkele telefoontjes.

We hebben de klus gewoon langs de weg geklaard, waarbij de caravan met de wielen net op een dood stuk trottoir kon staan, met de "kont" boven de straat. Hij stond ook nog eens op de wiggen en dat gaf echt wel voldoende werkrruimte. Het is wel handig als er een aangever aanwezig is, anders moet je te vaak onder de caravan uit. We hebben de klus in vijf uur rustig doorwerken geklaard.

De gebruiksaanwijzing is best erg goed, maar het helpt wel, als er iemand bij is, die iets van snoertjes en boutjes weet.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 23 Jul 2008 11:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ben nog steeds erg tevreden met die mover.
De zogenaamde test op TV slaat als een tang op een varken.

Volgens mij kan ik met die mover met gemak om een voetbalveld rijden, diagonaal oversteken heb ik al eens gedaan...
Als je rugklachten echt pittig zijn, moest je ook eens kijken naar die versie, die met de afstandbediening tegen de band gezet kan worden. Met de slinger of met de boormachine vergt toch nog wel wat kracht in een ongelukkige houding.

En wie het kan plaatsen? Elke technische dienst van een caravanbedrijf lukt dat wel. Kwestie van rondbellen en offertes vragen, lijkt me zo.
Terug naar boven
Ling



Geregistreerd op: 04 Sep 2007
Berichten: 19
Woonplaats: Lelystad

BerichtGeplaatst: Wo 23 Jul 2008 11:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Peter,

dank voor je snelle antwoord. Ik ga eens rondbellen.

Peter schreef:
Ik ben nog steeds erg tevreden met die mover.
De zogenaamde test op TV slaat als een tang op een varken.

Volgens mij kan ik met die mover met gemak om een voetbalveld rijden, diagonaal oversteken heb ik al eens gedaan...
Als je rugklachten echt pittig zijn, moest je ook eens kijken naar die versie, die met de afstandbediening tegen de band gezet kan worden. Met de slinger of met de boormachine vergt toch nog wel wat kracht in een ongelukkige houding.

En wie het kan plaatsen? Elke technische dienst van een caravanbedrijf lukt dat wel. Kwestie van rondbellen en offertes vragen, lijkt me zo.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Ling



Geregistreerd op: 04 Sep 2007
Berichten: 19
Woonplaats: Lelystad

BerichtGeplaatst: Do 24 Jul 2008 01:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Peter,

nog even een vraagje. Ik had hem al gesteld aan Tent-Mens, maar ik weet niet precies of deze ook gekoppeld is aan jou. Dus voor alle zekerheid nog maar even. Jij heb de mover achter de wielen geplaatst. Mijn schoonvader adviseerde dat ook, omdat de mover dan minder kwetsbaar is. Maar zit het reservewiel niet in de weg?
Verder, omdat jij de Reich bij de Vrijbuiter goedkoop hebt weggehaald, heb ik daar ook even gekeken. Op de 1e pagina zag ik zo'n camper troley staat, incl filmpje. Je schroeft iets onder de dissel en het kleine tankje, zo ziet hij er uit, met rups banden trekt hem over al naar toe. In het filmpje op vlak terrein. Schoonvader's reactie. Dissel gewicht is rond 50-60 kg. Dan mag je wel op de dissel gaan zitten, anders slipt hij weg.
Ken jij het apparaat?

groet

JT


Peter schreef:
Ik ben nog steeds erg tevreden met die mover.
De zogenaamde test op TV slaat als een tang op een varken.

Volgens mij kan ik met die mover met gemak om een voetbalveld rijden, diagonaal oversteken heb ik al eens gedaan...
Als je rugklachten echt pittig zijn, moest je ook eens kijken naar die versie, die met de afstandbediening tegen de band gezet kan worden. Met de slinger of met de boormachine vergt toch nog wel wat kracht in een ongelukkige houding.

En wie het kan plaatsen? Elke technische dienst van een caravanbedrijf lukt dat wel. Kwestie van rondbellen en offertes vragen, lijkt me zo.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 24 Jul 2008 07:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Ling schreef:
Op de 1e pagina zag ik zo'n camper troley staat, incl filmpje. Je schroeft iets onder de dissel en het kleine tankje, zo ziet hij er uit, met rups banden trekt hem over al naar toe. In het filmpje op vlak terrein. Schoonvader's reactie. Dissel gewicht is rond 50-60 kg. Dan mag je wel op de dissel gaan zitten, anders slipt hij weg.

Lees deze draad maar: http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=17446
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Ling



Geregistreerd op: 04 Sep 2007
Berichten: 19
Woonplaats: Lelystad

BerichtGeplaatst: Do 24 Jul 2008 22:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi Lex,

interessant stukje, waarvoor mijn dank.
We hebben inmiddels de beslissing genomen en het is een Reich geworden. Woensdag wordt hij er op gezet.
Dank voor je moeite
groet en fijne vakantie

JT


Lex M schreef:
Ling schreef:
Op de 1e pagina zag ik zo'n camper troley staat, incl filmpje. Je schroeft iets onder de dissel en het kleine tankje, zo ziet hij er uit, met rups banden trekt hem over al naar toe. In het filmpje op vlak terrein. Schoonvader's reactie. Dissel gewicht is rond 50-60 kg. Dan mag je wel op de dissel gaan zitten, anders slipt hij weg.

Lees deze draad maar: http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=17446
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 25 Jul 2008 00:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Gefeliciteerd met je aankoop, ik hoop dat je er, net als ik, veel plezier van mag hebben.
Welke versie wordt het?
Allesdrop endran?
Terug naar boven
Ling



Geregistreerd op: 04 Sep 2007
Berichten: 19
Woonplaats: Lelystad

BerichtGeplaatst: Vr 25 Jul 2008 22:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi Peter,

Het wordt de Reich Economy. Zo'n plastic behuizing neemt meer ruimte in. Had ik niet zo'n trek in.
Muller in Hoogvliet doet het snel. Je kunt er op wachten.
MarCar in Groenlo was ook een optie alleen moesten we de caravan achterlaten => 2x heen en weer naar Groenlo. Liever dus Hoogvliet.

Groet
JT

PS. Mijn vrouw is achterdochtig nu mijn rug weer wat beter gaat.



Peter schreef:
Gefeliciteerd met je aankoop, ik hoop dat je er, net als ik, veel plezier van mag hebben.
Welke versie wordt het?
Allesdrop endran?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 26 Jul 2008 00:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
PS. Mijn vrouw is achterdochtig nu mijn rug weer wat beter gaat.


Ik zie het verband met de mover niet zo? Of... Embarassed Embarassed Laughing
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.