"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Caravan wegen per wiel

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ber24857



Geregistreerd op: 08 Dec 2006
Berichten: 21
Woonplaats: Swifterbant

BerichtGeplaatst: Zo 06 Jan 2008 00:56    Onderwerp: Caravan wegen per wiel Reageren met citaat

Beste Biod liefhebbers,

Er is al veel gezegd en geschreven over kogeldruk en goed beladen van caravans.
Mijn vraag is of het zinvol is, per wiel te wegen om de caravan evenwichtig te kunnen beladen.
Een weging in lege toestand geeft per wiel en kogel aan hoe de belading geplaatst kan worden voor zover dat mogelijk is natuurlijk.
Een juiste kogeldruk en dezelfde belasting op beide wielen zal het rijgedrag van de caravan positief be-invloeden. Om e.e.a. te kunnen wegen is de aanschaf van zo'n dure gele weegschaal noodzakelijk, wat deze weging weer minder aantrekkelijk maakt. Wie heeft een betere??

Groeten
Freek (ber24857)


Laatst aangepast door ber24857 op Vr 21 Mrt 2008 16:13; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
pjotr



Geregistreerd op: 23 Jul 2005
Berichten: 113
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Zo 06 Jan 2008 19:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat ik al jaren doe is, de banden oppompen tot 3,5 bar en onze biod volgt altijd heel stabiel, zelfs met een snelheid van 120 km p.u., in frankrijk wel te verstaan. Uit nieuwsgierigheid heb na een vakantie de wielen van de caravan eens gewogen met een reich weger, waarmee ik een verschil meette van 23 kg tussen het linker en het rechterwiel met een kogel druk van 70 kg. ik heb tijdens de heen en terugrit van totaal 3200 km geen slingertje opgemerkt, ook niet als ik een combinatie passeerde of gepasseerd werd.
_________________
BIOD 300TL de luxe '86 (19 jaar)
BIOD 400TL Witte Band '86 met TOYOTA RAV 4
als trekpaard
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 06 Jan 2008 20:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Volgens mij zijn de indelingen van de caravans zo gemaakt, dat bij normale belading geen grote verschillen optreden in wieldrukken links en rechts.
Het kopen van een weegschaal vind ik overbodig.
Wil je het zeker weten, ga langs een weegbrug en laat de beladen caravan per wiel wegen.
Dan weet je het ook voor de komende jaren, belading is toch elk jaar hetzelfde.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Di 08 Jan 2008 22:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Als je goed wilt beladen is het juist belangrijk te weten of er een substantieel verschil is in gewicht tussen links en rechts.

Mijn 400 TD weegt aan de keukenkant (deurzijde) 40 kilo meer (uit mijn hoofd, het briefje ligt in de BIOD villa) dan aan de andere kant. Dat weet ik omdat ik hem bij een keuring van Veilig Verkeer Nederland, zo heette dat toen, heb laten wegen.
Als ik de uitschuiflade onder de treinzit volprop met 80 halve liters bier ben ik gewichtsmatig uitstekend bezig, temeer omdat ik dan bijna recht boven de as en lekker laag belaad.

Als ik dan in de vakantie lekker doorzuip heb ik mooi de ruimte om op de terugweg dikke albasten potten op die plek mee te nemen.

Hik

Hartelijk gegroet,

Benno.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.