"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

De lus.

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Wo 13 Feb 2008 17:44    Onderwerp: De lus. Reageren met citaat

De plek is diep en smal.
Daar wil je de caravan dwars achterin plaatsen.
Je gaat zo ver mogelijk met jouw combinatie, doch het laatste eindje lukt alleen maar afgekoppeld.
Als ie dan staat pak je de waterpas en parbleu! het ding staat knetterscheef. Het rechterwiel moet ongeveer 8 centimeter omhoog.
Ik doe dat aldus:

Eerst de caravan iets verdraaien zodat ik op de plaats van het rechterwiel de benodigde plankjes kan plaatsen (banaan of wig kan natuurlijk ook).
Het linkerwiel fixeer ik met 2 keggen.
Ik plaats een lus van kabeltouw om de trekhaak van de auto en door de valbeugel (kan ook op en andere plek van de dissel waar hij niet weg kan glijden maar beter niet om de koppeling).
Voorzichtig trek ik met de auto het wiel op de plankjes.
Bij gebruik van een banaan of wig is het ook handig.
Je trekt de caravan er een eindje op, zet de auto op de handrem en houdt de kabel strak.
Even kijken op je waterpas.
Ietsje hoger of lager is dan een fluitje van een cent.

De lus is ook handig als jouw BIOD met de neus in een heg en beide wielen in een kuil staat. Hij moet achteruit van de plek af.
De lus om de ophangbeugel van je reservewiel en om de trekhaak van de auto.
De caravan voorzichtig achteruit trekken.
Ik heb zo'n situatie meegemaakt (Lac Chambon) en ik kan alleen maar zeggen dat het voortreffelijk werkt.


Vriendelijke groet,

Benno.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Markparket



Geregistreerd op: 22 Dec 2007
Berichten: 144
Woonplaats: Meppel

BerichtGeplaatst: Wo 13 Feb 2008 23:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Benno,

Nu heb ik de lus al meerdere keren voorbij zien komen....

Waarom wordt dit draadje telkens toch verwijderd?

Ik snap het niet helemaal Embarassed Embarassed

Als ik geen mover had zou ik "de lus" zeker meenemen Exclamation Exclamation

Go for it Benno Exclamation
_________________
Driekleur 400 TL 1989 + Mercedes-Benz 230GE aut. 1986 of Mercedes-Benz 200 aut. 1981, Daarnaast 2011 Peugeot 107, 1990 Citroën 2CV6, 1985 Peugeot 205 GRD en 1970 Mercedes-Benz W114 Bähr Cabriolet

EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD!!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Do 14 Feb 2008 15:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Mark,


Allereerst bedankt (alweer) voor je morele steun.

De draad "lus" bij de babbel liep niet lekker volgens moderator Joop.
Daarom heeft hij het hele zaakje verwijderd.
Lex vond dat "de lus" waardevol kon zijn en vroeg mij de tip te plaatsen in dit forum-onderdeel.

Aldus geschiedde.

De beschrijving was dit keer een stuk eenvoudiger.
We hebben namenlijk een DIN norm voor de beschrijving van rechter/linkerwiel, voorkant achterkant enz.
De aanduiding is nu, zoals jij natuurlijk gelezen hebt op dit forum, net als bij de auto.


Gegroet,

Benno.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.


Laatst aangepast door benno coopman op Do 14 Feb 2008 20:47; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 14 Feb 2008 17:09    Onderwerp: Re: De lus. Reageren met citaat

benno coopman schreef:
Het rechterwiel moet ongeveer 8 centimeter omhoog.

Tenzij je een caravan in Engelse uitvoering hebt, dan is het het linkerwiel Wink Wink

benno coopman schreef:
Ik heb zo'n situatie meegemaakt (Lac Chambon) en ik kan alleen maar zeggen dat het voortreffelijk werkt.

Waarschijnlijk zijn wij daar heel lang geleden ook geweest: kleine, smalle plekken tussen heggetjes?
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Do 14 Feb 2008 20:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Tenzij je een Engelse uitvoering enz.


Potjandorie! Zo'n ding moet ik dus hebben.
Kun je de kar met de auto achteruit rijdend op die plek zetten.
(Ik moet positief praten over Engelse caravans. Vrienden van ons hebben kortgeleden een Elddis gekocht en je weet nooit wat ze allemaal lezen). Ongeveer een jaar geleden zag ik trouwens een vrij grote advertentie van een Elddis dealer uit Ommen die zijn eigen product beschreef als Eldiss!

Maar even to the point: DIN: Deutsche Industrie Norm.
Degene die andere normen leuker vindt moet even zijn hersenhelftjes laten verwisselen.

Citaat:
Waarschijnlijk zijn wij daar ook geweest


Het betreft camping Le Pré Bas. Nu ook genoemd Le Repos du Baladin in Murol. Je had daar een behoorlijke verscheidenheid aan plekken. Over het algemeen mooi ruim. De camping was natuurlijk omgeven door een hek. Ik ga proberen het te visualiseren. Je staat in het lac Chambon en kijkt over een groene ligweide naar de camping die daar achter ligt.
Door het hek kijkend zie je een beetje rare caravan, en denkt: wat staat die vent daar mooi, wat een mazzalkont. Dat was ik.
Echter, omdat de plek zo mooi is, is ie ook altijd bezet en daardoor uitgehold en niet onderhouden (staat altijd iets).
De omgeving is onbeschrijfelijk mooi. Puy de Sancy met kabelbaan!!!!

Gegroet,

Benno. Laughing
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 24 Mrt 2011 02:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Twee weken geleden heb ik nog aan je moeten denken, Benno Wink
Het lukte me op een zondag niet om de caravan van een terrein af te halen en de mover slipte zelfs. Omdat ik de buurman niet wilde storen op zondag, heb ik hem dus op maandag gevraagd om met een van z'n trekkers die caravan naar de verharde uitgang te rijden.

Toen hij aankwam, bleek hij geen kogel op die trekker te hebben, maar wel een korte stropband.
Dus inderdaad door de valbeugel geregen en aan een haak van een hydrauliek geknoopt. Op die manier trok hij de erbarmelijk deinende caravan van die wei af.
Opmerkelijk was wel dat die tractor, waarvan je hoogtevrees kreeg bij het kijken alleen al, nauwelijks sporen maakte, maar dat de caravan tot aan de velgranden door de blub ging.
Die blub was overigens het beste te vergelijken met groene zeep met gras Sad

Maar okee, ik ben dus gewoon gered door die lus... en ik dacht: wát zou die Benno hier geschaterd hebben! Ik had je geen ongelijk gegeven, ik kon er ook wel om lachen! Laughing Laughing Laughing
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.