"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Kogel op dissel
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Wim en Gerrie



Geregistreerd op: 31 Okt 2007
Berichten: 24

BerichtGeplaatst: Wo 27 Feb 2008 20:56    Onderwerp: Kogel op dissel Reageren met citaat

Het lijkt me beter om, wat overigens iedereen al weet, niet twee fietsen achterop te doen. Ik wil nu 1 fiets achterop en 1 fiets voor op de dissel zetten. Question Heeft iemand ervaring met een balk met kogel op de V-dissel. Question Moet je deze zelf maken of kun je die ergens kopen. Ik vind het gemakkelijk om dan ook de fietsdrager van mijn auto te gebruiken zodat ik ter plaatse mobieler ben als ik eens wat verder weg wil gaan fietsen. Tot nu toe lag deze altijd achter in de auto. Alhoewel mijn combinatie redelijk stabiel reageert, ik rijd nu eenmaal rustig (90-95km/h) en zorg voor hoge kogeldruk, heb ik het idee dat de combinatie dan stabieler is bij calamiteiten. De achterste fiets vervalt dan namelijk wat immers 30cm in last x lengte scheelt. Het filmpje op internet maakte wel een en ander duidelijk.
De sticker voor 100km/h mogen rijden in Duitsland heeft dan ook meer zin. Razz
_________________
Voor mijn Nomade BIOD (Blijf Ik Ontzettend Dankbaar)
BIOD Nomade TLHS bouwjaar 2007.
Tot ziens, ergens! Wim en Gerrie
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Do 28 Feb 2008 01:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Bij een autosloperij is wel een demonteerbare kogel te bemachtigen. Mijn ervaringen ( 2x) , dat moet je wel zelf doen en met veel kruipolie, kracht en goed gereedschap wil dat wel lukken, kosten 0 of 5 euro. Daarmee heb ik op mijn Extase achterop aan het chassis van de caravan een kogel gemonteerd met een contactdoos. Daarop de fietsdrager, die ook op de auto paste en daarop 2 fietsen. Natuurlijk kan dat! Maar let wel op de goede verhoudingen van: kogelgewicht op de auto, gewichtsverhouding caravan/ auto, lengte dissel/oversteek achteras auto etc.
Hiermee heb ik vele jaren ZwEuropa doorkruist met een snelheid boven de 100km/u. Daarna 4 jaar met 2 fietsen op de Omnibike achterop de 420T, ook boven de 100km, maar wel met de Stabifix, geen enkel probleem. Let wel op met afdalingen, want daar gebeurt vaak de ellende.
Ik ga nu een kogel monteren op de dissel, omdat ik daarop de fietsdrager van de auto wil meenemen. De duitse bouwmarkt ( ook in NL) Hornbach schijnt een losse kogel te verkopen. Binnenkort kom ik in die bouwmarkt en daarna zal ik bedenken hoe deze kan worden gemonteerd.
Als er interesse bestaat voor dat project, dan kom ik er in dit forum op terug.
Johan de Jong
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
tent-mens



Geregistreerd op: 04 Sep 2007
Berichten: 155
Woonplaats: Hengelo

BerichtGeplaatst: Do 28 Feb 2008 01:46    Onderwerp: Re: Kogel op dissel Reageren met citaat

Wim en Gerrie schreef:
Het lijkt me beter om, wat overigens iedereen al weet, niet twee fietsen achterop te doen. Ik wil nu 1 fiets achterop en 1 fiets voor op de dissel zetten. Question Heeft iemand ervaring met een balk met kogel op de V-dissel. Question Moet je deze zelf maken of kun je die ergens kopen.


Very Happy We zijn naarstig op zoek naar een soortgelijke oplossing, zo mogelijk voor twee fietsen op de dissel. Vouwfietsjes zijn voor ons doel enkel bruikbaar als boodschappertjes en voor onze lengte en gewicht ongeschikt. Er is een Multa fietsdrager die ca 38 cm diep is en door een vouwsysteem links en rechts wordt uitgeklapt. V-disselhulpstuk is verkrijgbaar en (in de oude folder) nog een verhoging als je een disselbak hebt. Voor onze 350TL weet ik nog niet of tie geschikt is, de dissel is die van een verkorte versie. De caravan staat nog onbereikbaar in de winterstalling Confused . Wie kan me de diepte ff meten vanaf de "vrije kant van de dissel tot de klep van het vooronder"? Ik ga nog uitproberen tzt of tie past met disselhulpstuk. Voor degeen die een beeld wil hebben zoek op "MULTA" ze zijn echter verre van goedkoop. Wel zijn ze multi purpose ook op de auto en als we niet meer "piep" zijn een uiterst gemakkelijk draagbare/ opbergbare fietsdrager. Zelfs geschikt voor rolstoel, elektrieke fiets, en verdere mogelijkheden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 28 Feb 2008 07:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Fiamma heeft een disselbalk met kogel, zowel in een hoge als in een lage uitvoering.
Terug naar boven
Wim en Gerrie



Geregistreerd op: 31 Okt 2007
Berichten: 24

BerichtGeplaatst: Do 28 Feb 2008 11:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt mensen, Very Happy
Ik heb reeds een Multa fietsendrager welke erg goed bevalt. Het Fiamma-accessoire ga ik kopen. Ik zal later mijn ervaringen in een bericht bij dit onderwerp mededelen.
Groeten,
_________________
Voor mijn Nomade BIOD (Blijf Ik Ontzettend Dankbaar)
BIOD Nomade TLHS bouwjaar 2007.
Tot ziens, ergens! Wim en Gerrie
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 28 Feb 2008 12:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik rijd al jaren met een kogelbalk op de dissel en een eenvoudig schaarfietsenrek. Gaat prima.
Wel hebben we nooit nieuwe fietsen, want dat vind ik een beetje zonde vanwege het beschadigen. Bij de fietsenmaker een paar goede 2ehandjes aanschaffen. Rijden ook prima en je bent relatief goedkoop uit.
De ruimte op de dissel van een 400 (350) van voor 1991 en van een Excellent is net voldoende. Uiteraard kan de klep niet open, maar als je daarop anticipeert, is dat geen probleem.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
kees koster



Geregistreerd op: 12 Aug 2007
Berichten: 21
Woonplaats: swifterbant

BerichtGeplaatst: Do 28 Feb 2008 21:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Gezien de kogeldruk zet ik een electrische fiets( sparta Ion ) op de dissel. De andere fiets zet ik op het dak van de auto. Ik houd ervan om de last te verdelen en denk hiermee een goede verdeling te hebben gemaakt. Bovendien is het tillen op het dak van de auto voor een Sparta Ion bijna onmogelijk. Een gewicht van 28 kilo op het autodak plaatsen vraagt een enorme inspanning.
groeten,
Kees
_________________
Scout TLL 2003
leef het leven wat vrijer
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
tent-mens



Geregistreerd op: 04 Sep 2007
Berichten: 155
Woonplaats: Hengelo

BerichtGeplaatst: Vr 29 Feb 2008 00:14    Onderwerp: kogelbalk op de dissel van Multa Reageren met citaat

Inmiddels is informatie binnen van Multa dat de (uitschuifbare) verhoging om bijvoorbeeld disselkasten te "overbruggen" is geschrapt. Dit omdat er onvoldoende vraag naar is. (het is te vergelijken met de opzet-verhoging van de Twinny Loads).

Groet!
TenT-Mens
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Vr 29 Feb 2008 02:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag Peter,
Waar vind ik die Fiamma disselbalk met kogel?.
Ik heb online de 116 pagina's catalogus van Fiamma nagekeken en mijn caravandealer er op bevraagd, maar kan niets vinden.
groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Vr 29 Feb 2008 11:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:
Waar vind ik die Fiamma disselbalk met kogel?

Ik weet niet of hij van Fiamma is, maar ik heb iemand zien berichten dat hij te krijgen zou zijn ergens op de caravanboelevard van Heerhugowaard.

Gevonden op internet:
http://www.marsmanshop.nl/shop/index.php?act=viewProd&productId=1881
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 29 Feb 2008 11:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Inderdaad Lex, dat is 'm.
Ik heb dat ding tot nog toe wel bij elke grotere caravanboer zien liggen.
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Vr 29 Feb 2008 11:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Inderdaad Lex, dat is 'm.

Ik weet het, ik heb er zelf een Wink Smile


_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
tent-mens



Geregistreerd op: 04 Sep 2007
Berichten: 155
Woonplaats: Hengelo

BerichtGeplaatst: Vr 29 Feb 2008 20:34    Onderwerp: kogel op dissel Reageren met citaat

Lex, in oktober 2007 hebben we jouw oplossing reeds besproken en is het meest eenvoudig, zeker voor de korte dissel. Bovendien loop je weinig risico voor (oude) fietsendieven Wink

Ik heb nog een alternatief: verkrijgbaar is een losse trekhaak-kogel met een hals van 28mm, ca 65mm hoog, met kraag en daarmee monteerbaar op een ondergrond van bv verzinkt staal. Het geheel wordt vastgezet met een 20mm moer en contramoer. Wat je dan over moet houden voor de (superbe) MULTA fietsdrager is een diepte van 34cm. Naar mijn beste weten/meten is dit voldoende. Ook verkrijgbaar een originele brug met kogel voor op de dissel.

Misschien is zelfs het "achterste voren" zetten van de fietsendrager mogelijk waardoor de disselkast met gemak te openen (meten!) en bereikbaar is.

Ik heb eerder vastgesteld dat de prijs fors is, maar je hebt dan ook de mogelijkheid de fietsendrager op de welvaartsknobbel van je vervoermiddel te zetten in 10 (!) seconden en een gebruiksgemak van gewelste.

Verder wil ik vermelden dat ik geen enkele binding heb met MULTA, noch aandelen. Het is een sociale werkplaats in nabij Rolde Very Happy

Hooggeachte webmaster: ik stuur je separaat twee fototjes in uiterst klein formaat ter informatie. Ik ben te digibeet om dit in te brengen, en dit naar jouw keuze/inzicht. Very Happy Mocht dit geschrift leiden tot een geste van MULTA, dan spreekt het vanzelf dat ik me hierbij aanbeveel Embarassed
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Vr 29 Feb 2008 20:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik vind de fotootjes niet duidelijk.
De webpagina van Multanational vind ik instructiever.
http://www.multanational.nl/paginah.asp?id=3114&siteid=167
Alle info over de Multa-drager: http://www.multanational.nl

Ik ben bang dat er nooit ruimte genoeg zal zijn om de disselbakklep te kunnen openen, op de korte dissel-modellen.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
tent-mens



Geregistreerd op: 04 Sep 2007
Berichten: 155
Woonplaats: Hengelo

BerichtGeplaatst: Vr 29 Feb 2008 22:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:
Ik vind de fotootjes niet duidelijk.
De webpagina van Multanational vind ik instructiever.
http://www.multanational.nl/paginah.asp?id=3114&siteid=167
Alle info over de Multa-drager: http://www.multanational.nl

Ik ben bang dat er nooit ruimte genoeg zal zijn om de disselbakklep te kunnen openen, op de korte dissel-modellen.


Volkomen mee eens: de ruimte is zeer beperkt, maar als ik de Multa vaststel op een diepte als aangegeven, de fietsdrager achterste voren zet, én daarnaast de fietsen van de drager verwijder kom je een heel eind. Wat betreft de www.* gegevens heb ik me wat ingehouden vanwege onbekendheid met "wat is toegestaan cq niet toegestaan in"Beter Is Ons Devies.

Groet en dank zover,
ik hoop dat de zoekers hiermee wat verder komen. Very Happy
TenT
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.