"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Krakende wagens...

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderstel (koppeling, remmen, wielophanging en chassis)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 31 Mei 2004 16:25    Onderwerp: Krakende wagens... Reageren met citaat

De vloer van onze 420 TD begon ter hoogte van de koelkast steeds harder te kraken. Ik heb dit opgelost door op twee veelbelopen plekken een onderhoudsvrije hardhouten tuinpaal (64 x 64 mm) dwars tussen het frame te slaan.
Het voegt wel wat toe aan het gewicht, maar daar lig ik niet zo wakker van, want het kraken is weg.....

Als je dit wilt nadoen, let dan op de kromming van de paal en leg hem met de gebogen zijde naar de vloer. Die kromming mag overigens niet meer dan 3 mm zijn, anders druk je je vloer teveel omhoog.
Je hebt voldoende aan één paal van 2.40 m.
Ik haalde hem bij Karwei.

Benodigd gereedschap: zaag, flinke hamer, krik, potlood en duimstok.
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 31 Mei 2004 21:48    Onderwerp: Re: Krakende wagens... Reageren met citaat

Peter schreef:
De vloer van onze 420 TD begon ter hoogte van de koelkast steeds harder te kraken.
Goeie oplossing waarschijnlijk, die balk.
Ik had de onze eens naar Jeroen gebracht om de vloer te injecteren.
Volgens J. was dat het probleem niet. Hij heeft ook zo'n extra balk geplaatst.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 31 Mei 2004 23:45    Onderwerp: Re: Krakende wagens... Reageren met citaat

Lex M schreef:
Peter schreef:
De vloer van onze 420 TD begon ter hoogte van de koelkast steeds harder te kraken.
Goeie oplossing waarschijnlijk, die balk.
Ik had de onze eens naar Jeroen gebracht om de vloer te injecteren.
Volgens J. was dat het probleem niet. Hij heeft ook zo'n extra balk geplaatst.


Als mijn gedachte klopt omtrent peitz-onderstellen, is de sandwichvloer niet stijf genoeg met een onderplaat van slechts 4 mm.
Die Condor van PeterK heeft hetzelfde probleem, waardoor het dus geen echt BIODprobleem meer is, gelukkig Smile
Terug naar boven
Zigterman



Geregistreerd op: 31 Mei 2004
Berichten: 3
Woonplaats: Tolbert

BerichtGeplaatst: Do 03 Jun 2004 22:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Wij hebben ook dat probleem met onze bruine band 400 t ter hoogte van de toiletruimte/ingang. Plaats je die paal dan in de lengte of de breedte. breedte lijkt ons het beste en evt ook achterin. Hij is ook al eens geinjecteerd maar dat was voor dat ie in ons bezit was....
groet, Chris en Karin
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 04 Jun 2004 00:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Zigterman schreef:
Wij hebben ook dat probleem met onze bruine band 400 t ter hoogte van de toiletruimte/ingang. Plaats je die paal dan in de lengte of de breedte. breedte lijkt ons het beste en evt ook achterin. Hij is ook al eens geinjecteerd maar dat was voor dat ie in ons bezit was....
groet, Chris en Karin


Overdwars, met de koppen in de holte van het frame gestoken...

En meet even de hoogte van het frame na, voor je argeloos de door mij opgegeven maten overneemt Smile
Waarschijnlijk heeft de bruinbander hetzelfde frameprofiel als de driekleur en de albino. dus zul je, rekening houdend met een kleine kromming van de paal inderdaad genoeg hebben aan die 64 mm.
Meet de paal goed na, voor je hem koopt. Ik trof ook dunnere aan in hetzelfde rek....
Terug naar boven
Zigterman



Geregistreerd op: 31 Mei 2004
Berichten: 3
Woonplaats: Tolbert

BerichtGeplaatst: Zo 11 Jul 2004 23:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Zigterman schreef:
Wij hebben ook dat probleem met onze bruine band 400 t ter hoogte van de toiletruimte/ingang. Plaats je die paal dan in de lengte of de breedte. breedte lijkt ons het beste en evt ook achterin. Hij is ook al eens geinjecteerd maar dat was voor dat ie in ons bezit was....
groet, Chris en Karin


Overdwars, met de koppen in de holte van het frame gestoken...

En meet even de hoogte van het frame na, voor je argeloos de door mij opgegeven maten overneemt Smile
Waarschijnlijk heeft de bruinbander hetzelfde frameprofiel als de driekleur en de albino. dus zul je, rekening houdend met een kleine kromming van de paal inderdaad genoeg hebben aan die 64 mm.
Meet de paal goed na, voor je hem koopt. Ik trof ook dunnere aan in hetzelfde rek....


Veel beter zo met die balk! Bedankt voor de tip. We hadden nog ergens een balk liggen en die geplaatst. Een heel verschil en geen gekraak meer!

Groetjes, Karin
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 12 Jul 2004 23:14    Onderwerp: Reageren met citaat

>> Veel beter zo met die balk! Bedankt voor de tip. We hadden nog ergens een balk liggen en die geplaatst. Een heel verschil en geen gekraak meer! <<

Wij hebben nu een bord opgehangen met de tekst: "STILTEGEBIED".

drums
Terug naar boven
JasperW



Geregistreerd op: 30 Jan 2005
Berichten: 4
Woonplaats: Goes

BerichtGeplaatst: Zo 30 Jan 2005 15:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Alles goed en wel met die balken, maar toch..
Bedenk dat die balken alleen maar klem zitten en door het rijden langzaam losgewrikt worden. Dat duurt misschien wel een paar jaar, afhankelijk van hoe hard ze er tussen geslagen zijn, en over wat voor weggetjes men rijdt. Maar je zal zo'n balk voor je op de weg krijgen. Het is ook gewoon verboden om iets niet degelijk te bevestigen.
Om het af te maken zouden er bijv. aan weerszijden houtdraadbouten in de koppen gedraaid kunnen worden, door het chassis heen.
Nu hoor ik velen al roepen dat je daar nóóit in mag boren, maar dat is niet juist. Onvakkundig boren mag niet, maar in het lijf van zo'n U-profiel is er geen enkel gevaar. Denk maar aan de zgn. raatliggers en vakwerkbruggen. Ook daar zit bijna niks in het hart van het profiel. Je maakt dus gaten in de zgn. neutrale laag, die de sterkte helemaal niet beïnvloedt.
Gewoon doen dus, zou ik zeggen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 30 Jan 2005 19:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoezo loswrikken? Als je je goed bij de les houdt en precies zaagt, is er geen vuiltje aan de lucht.
Hoezo in de chassisbalk boren? Onoordeelkundig boren in het chassis is knap link!

Maar OK, als je persé een goede oplossing wilt:
Met twee schroeven per balk door de vloer heb je een veiliger bevestiging.
Een nóg betere optie: druk met de krik de vloer iets omhoog en spuit wat Polymax van Bison tussen vloer en balk. Nu is de balk elastisch aan de vloer verlijmd (zodra je de krik laat zakken) Wink

Overigens heb ik de zaak onwrikbaar klem zitten met behulp van metalen plaatjes. Hierdoor is wegdraaien ook niet mogelijk.
Terug naar boven
JasperW



Geregistreerd op: 30 Jan 2005
Berichten: 4
Woonplaats: Goes

BerichtGeplaatst: Zo 30 Jan 2005 20:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter, die balkjes zijn niet wat heet 'gezekerd'. En daar gaat men helemaal aan voorbij. Het is geen detail dat onbesproken mag blijven.

Precies zagen is niet het punt. Al probeer je dat, je bent toch afhankelijk van hoe klem dat ding zit. En té klem is slechter voor het chassis dan een paar gaatjes boren.
Maar klemmen, hoe dan ook, is m.i. niet de manier. Een bewegend voertuig doet niet anders dan trillen en klemmen laten dan per definitie los.
Onoordeelkundig.. ik had het toch goed uitgelegd?
Maar goed, er zijn natuurlijk varianten. Als het maar echt vast zit. Daar ging het om.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 31 Jan 2005 00:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Beste Jasper,
Men heeft (met succes) nogal wat geld uitgegeven aan mijn houtbewerkingsopleiding in de metaalindustrie. Ik heb sinds die opleiding ruim voldoende praktijkervaring met zowel hout als metaal opgedaan. Je mag dus best wel aannemen, dat ik niet helemaal verstandloos bezig ben.

Dat Peitz-chassis kan wel wat hebben, behalve een advies om gaten te gaan boren in chassisbalken, zonder daarbij exacte veilige maten aan te geven.

Ik heb het nadrukkelijk gehad over een bepaalde houtsoort en ook, hoe die is aan te brengen.
De kans dat die balkjes lostrillen is nihil zolang er niet van de aangegeven maten, materialen en werkwijze wordt afgeweken.
Een goede en veilige extra zekering wordt het best verkregen door de verlijming met die elastische polymeerkit van Bison.
Terug naar boven
JasperW



Geregistreerd op: 30 Jan 2005
Berichten: 4
Woonplaats: Goes

BerichtGeplaatst: Ma 31 Jan 2005 01:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Beste Peter,
Ik geloof best dat je je aardig redt met wat je allemaal geleerd hebt. Ik zou dat ook kunnen gaan opdissen. Maar dat moesten we toch maar niet doen.
Het ging om een of andere weg naar Rome, toch?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 31 Jan 2005 01:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Het ging me niet helemaal om een andere weg naar Rome, maar om het geven van adviezen aan een groep die je niet echt kent.
Je kan dus niet inschatten waar iemand gaten gaat boren zolang je niet exact de veilige maten daarbij opgeeft. Dat maakt van je goedbedoelde advies een fout advies.

Om die reden heb ik twee alternatieven aangedragen die absoluut geen kwaad kunnen voor de constructie, maar wel die balkjes voldoende zekeren.
Terug naar boven
JasperW



Geregistreerd op: 30 Jan 2005
Berichten: 4
Woonplaats: Goes

BerichtGeplaatst: Ma 31 Jan 2005 15:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter,
In eerste instantie had je helemaal geen wijze van bevestiging aangegeven en dat was een essentieel gemis. Pas na mijn bericht kwam je met plaatjes die zogenaamd klem zaten en gaf je de suggestie om door de vloer te schroeven of met kit de zaak vast te plakken. Dat zijn wegen naar Rome, als je dat niet begrepen had.
Mijn oplossing was óók een weg naar Rome. En ik heb duidelijk aan gegeven dat de gaten in de koppen van die balkjes komen en dus in de neutrale laag. Dan hoor zeker jij te weten dat dat goed zit. Ook al boort men daar een beetje naast dan maakt dat echt niet uit. Ik hoef je toch niet lastig te gaan vallen met de berekening van traagheidsmomenten en zo?
Maar jammer als jij het niet vatten kan. En koudwatervrees hebt om de dogma's van fabrikanten op hun waarde te beoordelen.
Maar laten we er over ophouden.
Het ging mij er alleen maar om te voorkomen dat ik of een ander ooit achter een Biod kom te rijden van iemand die wel aan z'n caravan prutst, maar de gevolgen niet onderkent. Als ik niks gezegd had wat dan?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 31 Jan 2005 18:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Als ik niks gezegd had wat dan?


Dat zullen we nu nooit weten Wink

geintje
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderstel (koppeling, remmen, wielophanging en chassis) Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.