"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Koudelekken in de Albino
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 09 Nov 2008 18:21    Onderwerp: Koudelekken in de Albino Reageren met citaat

Onze 420 heeft onder de koelkast een langwerpig gat in de vloer, afgedekt met horrengaas.
Door dat gat komt een enorme partij kou.
Komende week wil ik daar eens aandacht aan gaan besteden, want de kachel kan er niet al te best tegenop stoken.
Heeft iemand anders daar al een oplossing voor bedacht?

Ik denk er over om in het gat een plaatje piepschuim te leggen en daar een stukje afvoerbuis van 40 mm in op te nemen ivm mogelijke gasproblemen.

Ook de deur sluit niet goed aan, misschien krijg ik het voor elkaar om het rubber nog wat aan te passen, maar zo op het oog lijkt me daar geen beginnen aan, heeft iemand hier mogelijk ervaring mee opgedaan?
Terug naar boven
Bob



Geregistreerd op: 03 Nov 2003
Berichten: 530
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: Zo 09 Nov 2008 18:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter
sla er een kurk in zou ik zeggen,en wat je deur aan gaat
mijn bedrijf maakt nieuwe rubbers in elke vorm en lengte
stuur me een stukje van 10cm geef de totaale lengte op
en het rubber word gemaakt babbel
_________________
Bob
BIOD-fan
Rijdend in een
Mercedes 320 TE station op Gas 1986
dus belasting vrij,Nu nog wel.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 09 Nov 2008 18:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter,
Heeft dat gat iets te maken met de noodzakelijke ventilate voor de achterkant koelkast?
Zo niet, en alleen voor lekgas, inderdaad opening een stuk kleiner maken.
De kou gaat blijkbaar de woonruimte in. Misschien valt er iets heel mooi dicht te purren. Bij de koelkast die ik van de zomer in m'n handen had zat er langs de achterkant rondom een rubberen strip die bij plaatsen dicht werd gedrukt. Het euvel is blijkbaar bekend. Sad
Het valt me op dat sommige deuren lijken te wijken in het "kozijn".
Wat daar de oplossing voor kan zijn? Geen idee, helaas. Sad
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 09 Nov 2008 19:02    Onderwerp: Re: Koudelekken in de Albino Reageren met citaat

Peter schreef:
Onze 420 heeft onder de koelkast een langwerpig gat in de vloer, afgedekt met horrengaas.
Door dat gat komt een enorme partij kou.

Ik kan me niet herinneren dat er een gat in de bodem zit (behalve voor de kachel). Maar ik zal nog eens goed kijken. Het is er toch niet later ingefabriekt in een poging de koelkast beter te laten werken?
Volgens de natuurkundewetten zakt koude lucht en stijgt warme lucht. Er zou dus geen koude lucht kunnen 'instijgen'.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
pjotr



Geregistreerd op: 23 Jul 2005
Berichten: 113
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Zo 09 Nov 2008 19:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter
Dat gat onder de koelkast zit er niet voor niks, dus zoek het lekken gat onder de koelkast naar de caravanruimte op. Zit er bijv. een luikje onder de koelkast? Isoleer dit met tochtband, desnoods door de scharnierbevestigiging iets te verzetten waardoor het klepje mét tochtband goed afsluit. En kijk of er lekkage is rond de ombouw koelkast of rond de voorkant. Zo heb ik zelf dit probleem opgelost.
_________________
BIOD 300TL de luxe '86 (19 jaar)
BIOD 400TL Witte Band '86 met TOYOTA RAV 4
als trekpaard
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 09 Nov 2008 19:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Er zitten twee gaten in de wand en een zelfde gat in de vloer onder de koelkast. De gaten in de wand zijn uiteraard afgedekt met roosters, maar het gat in de vloer is afgedekt met horrengaas. Vanzelfsprekend stijgt er geen koude lucht naar binnen, maar stormt het naar binnen door alledrie de gaten. Op de roosters heb ik nu deksels gedaan, maar dat gat onderin is werkelijk te gek voor woorden, zoveel blijft daar binnenwaaien. Aan de onderkant zit er, op enige afstand van de vloer, een plaatje voor het gat.
Ah, nu weet ik meteen, hoe ik het ga oplossen! Ik ben met steenwol bezig, dat is lekker makkelijk om er tussen te proppen, zodra ik een stukje buis rechtop in het gat heb gezet...
Soms is het handig om dingen te moeten omschrijven... Wink

@ Bob H: De deur lijkt een beetje krom tov het kozijn, het ligt in mijn bedoeling om dat rubber plaatselijk wat te kantelen, zodat er weer aansluiting komt. Als dat niet lukt, zal ik een ander, meer naar buiten gericht profiel moeten verzinnen, maar dat wordt ongetwijfeld sowieso een prijzige zaak?
Terug naar boven
Bob



Geregistreerd op: 03 Nov 2003
Berichten: 530
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: Zo 09 Nov 2008 23:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Nee Peter
door de bank genomen valt dat wel mee
met de korting er af en de BTW eraf moet
je ongeveer rekenen op een bedrag van
135 Euro er moet tenslotte een mal gemaakt
worden en dat kost nu eenmaal geld
hopende je voldoende geiformeerd te hebben
de goetjes
Bob. Wink
_________________
Bob
BIOD-fan
Rijdend in een
Mercedes 320 TE station op Gas 1986
dus belasting vrij,Nu nog wel.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Ma 10 Nov 2008 14:32    Onderwerp: Re: Koudelekken in de Albino Reageren met citaat

Laat van dat kruipluik in de vloer alsjeblieft een stukje open. Het zit er voor je veiligheid. Lekkende gassen kunnen hier naar buiten zakken.
Ga vooral niet purren.
's Winters kan het luik natuurlijk kleiner. 's Zomers levert het luik een wezenlijke bijdrage aan de werking van de koelkast.
Hinderlijke bijwerkingen hangen af van de indeling van de albino. In onze 420TL (achterkeuken) hebben we geen last. Ik heb juist wat roostertjes in het front van de keuken gemaakt om meer te kunnen profiteren van de aangevoerde frisse lucht.

Het rubber van de deur kiert bij mij ook. Niet zo eenvoudig op te lossen. Ik denk aan een "tegenrubber" op de deur.
_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 10 Nov 2008 15:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Ga vooral niet purren.

Wat is daar mis mee.
Als je er via de ventilatie openingen bij kan komen.
Dan de hele handel aan de zijkanten en bovenkant dicht purren.
Moet de koelkast er onverhoopt eens uit, je snijdt het zo weer open.
Niemand heeft geschreven dat de opening in de vloer dicht gemaakt moest worden, dacht ik.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 10 Nov 2008 16:33    Onderwerp: Re: Koudelekken in de Albino Reageren met citaat

Hans Plantinga schreef:
Laat van dat kruipluik in de vloer alsjeblieft een stukje open. Het zit er voor je veiligheid. Lekkende gassen kunnen hier naar buiten zakken.


Peter schreef:
Ik denk er over om in het gat een plaatje piepschuim te leggen en daar een stukje afvoerbuis van 40 mm in op te nemen ivm mogelijke gasproblemen.


Dat open stukje zat al in mijn oorspronkelijke vraag Wink

Het is overigens geen kruipluik en het gat voegt helemaal niets toe aan de werking van de koelkast, omdat er nauwelijks verbinding is tussen de ruimte op de vloer en het stookgedeelte van de koelkast.
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 10 Nov 2008 18:06    Onderwerp: Re: Koudelekken in de Albino Reageren met citaat

Peter schreef:
Het is overigens geen kruipluik en het gat voegt helemaal niets toe aan de werking van de koelkast, omdat er nauwelijks verbinding is tussen de ruimte op de vloer en het stookgedeelte van de koelkast.

Er zit toch bij mij ook een gat.
Op afstand ' afgedekt' door een metalen plaatje.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 10 Nov 2008 21:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Psies, zo zit het! Met een beetje mazzel kan ik een PVC T-stuk op dat plaatje leggen, waardoor een gasafvoer ontstaat en daarna de rest volproppen met steenwol.
De koelkast staat op twee (af fabriek) latten, waar het nu fors tussendoor waait. Tussen die latten maak ik buisisolatie pas, zodat koude wind veel moeilijker het interieur binnen kan komen.

De rest van de koelkastachterwand had ik al eerder afgezonderd van het interieur, dus gaat het denkelijk wel goed komen...
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 11 Nov 2008 07:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter, ken je de handleiding die hier (bij Koelkasten) staat?
Als ik het goed begrijp, is een gat met een doorsnede van 40 mm in de bodem voldoende.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 11 Nov 2008 16:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat van die 40 mm weet ik inderdaad, daarom wil ik in de isolatie een stukje pvc buis of een ovc t-stuk opnemen.
Vandaag moet ik die caravan even verrijden, dan kan ik er weer bij. Misschien zet ik het gat wel tijdelijk dicht met dat metalen plaatje... Wink
Terug naar boven
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 11 Nov 2008 18:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Zoëven gekeken: Dat plaatje staat op buisjes en ik weet niet, of de kruiskopdingen al dan niet daarin doorlopen. Als het morgen beter weer is, zal ik het eens beter bekijken.
Inmiddels heb ik wel een tochtstopper tussen koelkast en vloer aangebracht, dat scheelde behoorlijk in waaiwind over de vloer.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.