Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Za 07 Mrt 2009 15:11 Onderwerp: Capaciteit van stekkers en kabels |
|
|
Ik heb een CEE-contrastekker gehaald en daar een stukje snoer aangezet.
Aan de andere zijde van dat snoertje moet tzt een geschikte stekker komen om prik te kunnen afnemen op campings in Noord-Amerika.
Nu staat er bijvoorbeeld op de contrastekker: 16A - 6h, 200 - 250V~
Dat zou betekenen dat hij niet goed zou zijn voor 110V.
Maar zolang de stroom niet boven de 16A komt, zie ik niet in waarom hij niet met 110V gebruikt zou mogen worden.
Heb ik het mis? Zo ja, waarom? _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Za 07 Mrt 2009 15:22 Onderwerp: |
|
|
Je hebt het niet mis.
De stekker is zodanig geconstrueerd dat het bij "normaal' gebruik veilig is voor 220V, dus helemaal voor 110V.
Maar dat weet je wel.
Ze hebben alleen 60 Hertz in Amerika dacht ik, maar dat maakt voor bovenstaande niks uit. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Za 07 Mrt 2009 15:25 Onderwerp: |
|
|
joop brand schreef: | Je hebt het niet mis.
De stekker is zodanig geconstrueerd dat het bij "normaal' gebruik veilig is voor 220V, dus helemaal voor 110V.
Maar dat weet je wel.
Ze hebben alleen 60 Hertz in Amerika dacht ik, maar dat maakt voor bovenstaande niks uit. |
Waarom zetten ze er dan niet op: 0 - 250V ? _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Za 07 Mrt 2009 15:34 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Waarom zetten ze er dan niet op: 0 - 250V ? |
Levensgevaarlijk.
Dan zit je te pielen in je caravan met je 12V, blijkt dat je met 220V bezig bent. Andere voltages andere apparatuur. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Za 07 Mrt 2009 16:23 Onderwerp: |
|
|
joop brand schreef: | Citaat: | Waarom zetten ze er dan niet op: 0 - 250V ? |
Levensgevaarlijk.
Dan zit je te pielen in je caravan met je 12V, blijkt dat je met 220V bezig bent. Andere voltages andere apparatuur. |
Dat lijkt me niet ter zake in dit geval. De plakker die er op zit, lijkt een soort keurmerk. Afgaande op de stikker mag deze dan niet gebruikt worden voor 110V-gebruik. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Za 07 Mrt 2009 16:36 Onderwerp: |
|
|
In de vijftiger jaren hadden we 220V en 110V in Nederland.
Ik dacht niet dat we daar aparte stekkertjes voor hadden.
Haal die stikker er af en probleem is opgelost.
Alle fabrikanten dekken zich in tegen gebruik waar het niet geschikt voor is, dus 220V voor 12V, noem maar wat.
Dat die contra-stekker meegaat naar Amerika, so what?
Je gaat toch niet alle apparatuur in je caravan veranderen, om een Amerikaanse waterkoker aan de praat te krijgen? _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Ben
Geregistreerd op: 03 Nov 2003 Berichten: 33 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za 07 Mrt 2009 18:25 Onderwerp: |
|
|
De notatie 220V heeft dacht ik alleen te maken met de doorslagspanning van de isolatie. De dikte van de stiften bepalen de maximale stroom, in dit geval 16 A. _________________ BIOD 300L bj 1981 |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Za 07 Mrt 2009 19:46 Onderwerp: |
|
|
Het heeft blijkbaar met een standaard te maken (reactie in nl.reizen.caravan).
Zie: http://www.hatenboer.com/index.jsp?pageId=69&nodeId=25 _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Zo 08 Mrt 2009 00:28 Onderwerp: |
|
|
En wat doe je nu?
Misschien overbodig, maar je electrische wekker, zonder batterijen, loopt in Amerika sneller, of alles wat een motortje heeft is omschakelbaar voor 50/60 Hertz. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Zo 08 Mrt 2009 08:05 Onderwerp: |
|
|
joop brand schreef: | En wat doe je nu?
Misschien overbodig, maar je electrische wekker, zonder batterijen, loopt in Amerika sneller, of alles wat een motortje heeft is omschakelbaar voor 50/60 Hertz. |
Hoe bedoel je?
Ik ga mijn eigen snoeren gebruiken om aan te sluiten op 110V.
Binnen zet ik tussen het punt waar de stroom binnenkomt en de aardlekschakelaar een 1500W-omvormer. En dan heb ik 230/220V binnen.
http://www.220-electronics.com/Transformers/trans/twowaytrans.htm _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
bleekie
Geregistreerd op: 12 Jul 2005 Berichten: 62 Woonplaats: Vinkeveen
|
Geplaatst: Zo 08 Mrt 2009 13:20 Onderwerp: |
|
|
Lex,
Deze step up/down transformer verhoogt/verlaagt alleen de aangeboden spanning voor je. Gezien de afmetingen zou ik zeggen dat deze trafo geen gescheiden wikkelingen heeft. De blauwe CEE stekker die je nu gekocht hebt en waarschijnlijk een contrastekker is goed genoeg voor 110 V max 16 A. Wat Joop Brand bedoelt is dit, je dient er ernstig rekening mee moet houden dat alle apparaten die gebruik maken van de 50Hz van onze spanning, klokken enz. harder of zelf niet meer kunnen functioneren op de in de US gebruikte 60 Hz. Als je nog de orginele gelijkrichter in de caravan hebt zou deze wel eens flink kunnen gaan brommen. Als je weinig gebruik denkt te maken van 220 V in de caravan dan zou ik kijkend naar alleen al het gewicht van de transformator kiezen voor een gelijkrichter die werkt op 110 V. En voor die zaken die toch 220V behoeven een omvormer 12V/230V meenemen. Voor de zekerheid zou ik een copie van de uurstanden van de CEE stekkers meenemen naar de US. _________________ Biod 420THL voortgetrokken door een Seat Alhambra 20VT |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Zo 08 Mrt 2009 13:26 Onderwerp: |
|
|
bleekie schreef: | Lex,
Deze step up/down transformer verhoogt/verlaagt alleen de aangeboden spanning voor je. Gezien de afmetingen zou ik zeggen dat deze trafo geen gescheiden wikkelingen heeft. De blauwe CEE stekker die je nu gekocht hebt en waarschijnlijk een contrastekker is goed genoeg voor 110 V max 16 A. Wat Joop Brand bedoelt is dit, je dient er ernstig rekening mee moet houden dat alle apparaten die gebruik maken van de 50Hz van onze spanning, klokken enz. harder of zelf niet meer kunnen functioneren op de in de US gebruikte 60 Hz. Als je nog de orginele gelijkrichter in de caravan hebt zou deze wel eens flink kunnen gaan brommen. Als je weinig gebruik denkt te maken van 220 V in de caravan dan zou ik kijkend naar alleen al het gewicht van de transformator kiezen voor een gelijkrichter die werkt op 110 V. En voor die zaken die toch 220V behoeven een omvormer 12V/230V meenemen. Voor de zekerheid zou ik een copie van de uurstanden van de CEE stekkers meenemen naar de US. |
Ik heb geen apparaten die de problemen opleveren met 60 Hz.
Als de gelijkrichter erg gaat brommen, schakel ik hem uit en gaat de 12V met de accu. Die ligt permanent aan de lader.
De omvormer heb ik al gekocht, die staat klaar in de VS. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
|