"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Lekkende peesrail
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 26 Mrt 2009 23:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Ga je je morgen nu zitten vervelen in de regen?

Daar ziet het wel naar uit. Sad
Citaat:
Of zit je naar die baan te solliciteren?

Nee, maar een man boven de 60 op zo'n lullig trapje in z'n eentje kan nooit goed gaan. En ik ben B.H.V.ér. geweest. Smile
Waarbij hulpverlener het belangrijkste was/is. Kan zorgen voor derde handje bijv.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 27 Mrt 2009 01:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Morgen wordt de dag van de proefjes, misschien koop ik morgen nog wel een andere popnageltang, met een prettiger knijpsysteem omdat mijn spieren niet meer willen wat ze vroeger zomaar vanzelf deden.
Ik weet dus niet zomaar zeker of ik deze week de zaak nog kan afmaken, maar anders zou ik het op z'n minst prettig, zo niet, gezellig vinden als je mee kwam klussen.
Maar ik ben erg van: eerst de randvoorwaarden, dan pas de voorwaarden... Vrij vertaald: Eerst moet alles klaarliggen en werken, voor ik aan de klus begin, zodat ik geen misse slag hoef te maken.
BTW: Mijn volledig EHBO-diploma is nog maar net verlopen Wink
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 27 Mrt 2009 10:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Duidelijk, goed voorbereiden is het halve werk. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 27 Mrt 2009 18:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Sterker nog: goed voorbereiden is ongeveer driekwart van de klus!
Dat boutje aan een touwtje was dé oplossing!

Ik kwam er al snel achter, dat ik lange popnagels moest gebruiken.
Gelukkig zit hier in de buurt een winkel, die heeft er zo verschrikkelijk veel, dat hij ze in de verkoop heeft moeten doen.. Wink

Wat heb ik nu gebruikt?
Ongeveer 70 popnagels 3,8 x 12
1 boutje M8 x 30
Een stukje vliegertouw van een halve meter
2 tubes transparante polymax
5 spaanplaatschroeven 4,5 x 50

Gereedschap:
popnageltang, dat boutje M8 x 30 met een 2,5 mm gat door z'n kop, dat touwtje om het boutje aan de popnageltang te knopen.
Een ouwe schroevendraaier om de rail op te tillen voor het kitten.
Een boormachine/schroeftol voor de de gaatjes
Een boortje 4 mm voor de poppers
en een boortje van 2,5 mm voor het boutje
Kitpistool
Een rol breed schilderstape om de kit binnen de grenzen te houden.
En uiteraard een fikse keukentrap Wink

Ik heb eerst die boutkop op maat gevijld, daarna een paar proefjes gedaan met diverse stukjes plaat.
Toen langs de oude moet het schilderstape geplakt en een halve meter kitspoor van 10 mm gelegd.
De rail op het dak gelegd en op z'n plek gehouden met die spaanplaatschroeven. Daarna ben ik vanuit het midden eerst naar voren gaan werken. Steeds een kitspoor leggen en dan een paar nagels poppen, maar steeds zo, dat de kit steeds kon aansluiten.
Uiteindelijk het uiteinde van de rail op z'n plek gebracht met een paar schroeven en daarna ook dat onder spanning staande deel gepopt.
Naar achteren werken ging op de zelfde manier...

Momenteel hardt de kit uit, morgen ga ik het afsnijden en de tape verwijderen.

En dan moet ik nog gaan verzinnen, hoe die bies er weer terug in moet Wink
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 27 Mrt 2009 20:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Je bent lekker bezig geweest. Smile
De bies deed ik met een schroevendraaier, een kant met de hand erin duwen, tegenover liggende kant met de schroevendraaier.
Was wel aan de zijkant van de 350, kan me herinneren dat het "piece of cake "was, jij zit met die kraag, lijkt me lastiger.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 27 Mrt 2009 22:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Vroeger had ik een spul om ze voor te verwarmen, dat werd destijds gebruikt om pvc-band rond een formicablad te lijmen. Soms waren de ronde hoeken te krap bemeten en dan moest je gaan föhnen. Dan lieten we dat band door een verwarmde sleuf lopen. Ik zal eens kijken of ik dat kan namaken met een kartonnen koker en een föhn...
Terug naar boven
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 28 Mrt 2009 14:52    Onderwerp: Reageren met citaat

De bies zat er in tien minuten in, na een tip op een ander forum Wink
Het werkt ongeveer zo: de bies aan de moeilijke kant in de rail leggen en aan de makkelijke kant met een houtje er in drukken.
Het door mij gebruikte houtje is een gewoon roerhoutje van de verfhandel, waar ik een schuine kant aan heb gemaakt, zoals bij een houtbeitel en de hoekjes mooi afgerond.
Terwijl ik met de ene hand de bies in de gleuf legde, gleed het houtje met de vlakke kant door de gleuf en de schuine kant dwong de bies omlaag. Ik vind het werkelijk een geweldige truuk, die ik jullie niet wou onthouden.
Terug naar boven
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Di 31 Mrt 2009 01:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb een tijdje niet op het forum gekeken, vandaar deze reactie als mosterd na de maaltijd. Maar ik heb vorig jaar mijn tentrail en nog meer rails er af gehaald en opnieuw bevestigd. Het probleem was om te beginnen dat de rail aan de lange zijkant (als je begrijpt wat ik bedoel) van de wand uit eigen beweging los kwam. Waarschijnlijk vanwege de hitte, net als bij spoorrails. De popnagels waren dwars door de polyesterwand getrokken. Nadat ik de popnagels eens goed had bekeken ben ik tot de conclusie gekomen dat popnagelen in het soort polyesterwand waar de caravan is gemaakt, eigenlijk geen goede constructie is. De polyesterwand bestaat nl. uit een soort sandwichconstructie om gewicht te besparen. Daardoor is de wand niet sterk genoeg om de zijdelingse druk op te vangen die de popnagel op de zijkant van het gat uitoefent als de pin wordt ingetrokken. De bedoeling is dat de popnagel vóór de wand stuikt en verdikt en zo een kop vormt. Maar door te weinig tegendruk van de sandwich-polyesterwand gebeurt dat onvoldoende of helemaal niet, maar verdikt hij over de hele lengte en vormt geen kop die hem tegenhoudt bij kracht naar buiten. Ik heb toen als oplossing in plaats van popnagels Fischerplugs SX 5x25 gebruikt met rvs-schroeven 3x30. Werkte prima met als bijkomend voordeel je kan de rail er later nog eens afhalen mocht dat nodig zijn (verven) De platte schroefkop is zo klein dat de plastic bies er overheen kan zonder dat de kop aftekent.
Later bij een zoektocht naar een lekkage heb ik de hele tentrail eraf gehaald en op de bovenomschreven manier weer vastgezet. Uiteraard met gebruikmaking van de beroemde kit.
Overigens de tentrail was niet de oorzaak van de lekkage, maar de schroeven die het luifeltje boven de deur vasthouden. Dat hoop ik dan maar, want het moet nog blijken of de lekkage echt over is, ik ben langzamerhand wat argwanend geworden.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 31 Mrt 2009 05:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Lijkt me een goeie tip van die pluggen. Ik hou ook niet van popnagels in deze context.
Fisher-plug: http://www.diskus.be/userfiles/Fi-sx.pdf Hoe werkt dat dan?
Ik dacht dat je zo'n 'bloemetje' bedoelde, een zogenaamde ankerplug:



Over de lekkage: heb je de sierstrips gecontroleerd?
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Di 31 Mrt 2009 13:30    Onderwerp: Reageren met citaat

De ankerplug is op zich ook prima, maar heeft m.i. voor dit doel een paar nadelen: 1. er is een nogal groot gat vereist voor de plug en 2. bij losschroeven wordt de plug niet meer vastgehouden en valt weg. Een nieuwe plug er in doen is niet altijd zo eenvoudig bijv. bij gedeeltelijke montage, want dan moet de strip zover loskomen dat de nieuwe plug onder de strip past en dat lukt pas als je eerst de naastzittende schroeven losdraait en zo voort.
De Fischer SX plug lijkt op een normale plug, maar bij het indraaien van de schroef spreidt de plug in vier richtingen. Hoe meer de schroef wordt aangedraaid, hoe meer de plug zich gaat spreiden, onafhankelijk van de dikte van de schroef zelf. Het beste kan ik verwijzen naar <http://www.fan.tv/klus/toontext.asp?id=8649>.

Wat betreft de lekkage. Dat is een verhaal op zich. Bij een speurtocht naar hoe de bedrading loopt naar de koelkast, ontdekte ik bij toeval dat er water stond in het gootje onder aan de wand bij de vloer t.p.v. de aanrecht rechts achter. Ook de isolatie had als een spons water opgezogen. De eerste gedachte was inderdaad: 'dat komt van de sierstrip vandaan' want kraan en slangaansluiting waren kurkdroog. Strippen aan de achterwand losgemaakt en op de eerder beschreven manier met overvloedig gebruik van Polymax weer bevestigd. Mocht echter niet baten. Uiteindelijk toen ik de bumper er eens af had liggen wegens herhaaldelijke weigering van het rechterachterlicht (corrosie) met de gieter aan de gang gegaan. En ja het water stroomde naar binnen door het koofje waar het achterlicht in past. Je wilt het niet geloven, maar dat koofje was letterlijk zo lek als een mandje doordat te weinig polyester was gebruikt. Ook de aansluiting op de wand was niet dicht. Na dichtpolyesteren bleek dit lek gedicht. Maar tot mijn teleurstelling bleef er toch lekkage, al was het wel een stuk minder; in het gootje onder en naast de deur stond na een regenbui toch water. Zelfs het 'deurkozijn' stond vol. Hoe het kan weet ik niet, maar toch, want ongeveer ter hoogte van het slot lekten druppels naar buiten door de naad tussen zijwand en verdikking voor het deurkozijn. Kwalijke zaak, ik ken de constructie niet, maar ik vrees dat het houten binnenkozijn zo wel nat wordt. Als remedie daarop de tentrail en sierstrips aan de zijkant losgemaakt en opnieuw gemonteerd. Uiteraard ook de buitenlamp goed gecontroleerd, maar dat kon het niet wezen, want dan zou het water niet in de kozijnruimte kunnen komen. Helaas, lekkage bleef. Tenslotte bleven er nog een paar laatste (dat hoop ik dan maar) potentiële lekkagepunten over, nl. de schroeven van het deurluifeltje. Deze ook met Polymax opnieuw er in gedraaid. En nu is het wachten op de proef op de som. Maar je begrijpt dat ik het eerst moet zien en dan pas zal geloven dat het echt in orde is.
Het is een lang verhaal geworden, maar wellicht een aansporing om na een regenbui eens te controleren of er geen water staat in het gootje. Nooit eerder bij stil gestaan, maar ook in een Biod zit hout dat kan rotten!
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 31 Mrt 2009 14:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Het lijkt er op, dat die ankerplugjes niet meer worden gemaakt.
Evenals voor die SX-pluggen heb je er lange schroeven bij nodig.
Ik heb er nog wel een paar op voorraad, maar kan ze slechts in enkele gevallen gebruiken.
Waarschijnlijk is de huidige bevestiging van de rail, met opnagels en geweld in de polymax, sterk genoeg.
Als ik het goed heb gezien, werden bij de fabricage ringetjes aan de binnenkant over de popnagel geschoven voor deze werd aangetrokken.


Laatst aangepast door Pieter op Wo 01 Apr 2009 00:26; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Di 31 Mrt 2009 22:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Valt mee met de lengte van de schroefjes, ik heb schroefjes van 30 mm lengte gebruikt, waarvan ca. 25 mm door de wand steekt. Dat is geen bezwaar, want daarvoor is voldoende ruimte in de isolatie aan de binnenzijde.

Waarschijnlijk zal in de meeste gevallen de bevestiging met popnagels voldoende sterk zijn. Alleen mijn ervaring is dat het niet altijd zo is. Bij mij kwam de lange strip over een lengte van ca. een meter los van de wand. De popnagels waren gewoon uit de polyesterwand getrokken. Dat gebeurde tijdens de hittegolf in juli/aug 2007. De caravan stond bij mij thuis op straat, dus wel goed warm, maar niet ergens in Griekenland in extreme hitte.

Ringetjes ben ik in mijn hele caravan niet tegengekomen. Bij latere hermontage van de strippen is het in ieder geval niet mogelijk zijn om ringetjes te gebruiken, zonder de bekleding los te moeten snijden.

Voordeel van het gebruik van pluggen is ook dat, behalve de betere bevestiging, je eenvoudig later de strippen los kan maken en ook weer met dezelfde plugjes en schroefjes kan bevestigen.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 01 Apr 2009 00:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Zat die rail destijds ook al in de polymax?
Terug naar boven
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Wo 01 Apr 2009 10:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Nee, het was geen Polymax maar de een of andere grijze kit. Hoe lang bestaat Polymax al?
Blijft de vraag of met Polymax de strip niet was losgekomen? Misschien niet, ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat die grijze kit nog aardig hechtte. Op sommige plaatsen trok ik de onderliggende verflaag mee met het loshalen van de strip. Maar op andere plekken was er weer nauwelijks hechting. Dat wekt de vraag op welke voorbereiding nodig is voor een goede en ook een blijvende hechting.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 03 Apr 2009 15:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Voor Polymax maak ik tegenwoordig de ondergrond schoon met terpentine. En Polymax lijmt echt, in tegenstelling tot die originele kit onder de rail.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.