Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
BigF
Geregistreerd op: 25 Mei 2008 Berichten: 47 Woonplaats: Roden
|
Geplaatst: Zo 19 Apr 2009 23:23 Onderwerp: |
|
|
Dat met dat Picasa ging nie werken nie.
Daarom m'n zoon gevraagd een eigen webspace te maken.
Ben inmiddels zelf een halve expert. (in 't foto's plaatsen)
Dus nogmaals:
Promo voor Kärcher stoomcleaner:
Expert na een jaar onder een (inmiddels geknotte) treurwilg:
Expert als balzaal: alle tafels en stoelen aan de kant!!
De vloer
En dan het nu minder leuke grapje voor Mous over de nu bodemloze Expert.
@Joop: ik ben van plan alleen de randen (+/- 25 cm) te schaven/plakken
@Frank: Hartelijke dank voor opname in de roemruchte gallerij. Ik hoop binnenkort iets minder treurige foto's te kunnen sturen.
@Mous: Ik kan me best voorstellen, dat jouw Biod-koorts snel gezakt is. (Ik zou stiekum toch dit forum blijven lezen)
@Cerbere: Auw!! Die kost nu al meer dan de onze, en dan moet er nog begonnen worden!
Tot later
Frans
. |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Ma 20 Apr 2009 07:19 Onderwerp: |
|
|
Mooie foto's....
.. en een leuk project! _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Ma 20 Apr 2009 10:49 Onderwerp: |
|
|
BigF schreef: | Allereerst op zoek om gegevens voor de RDW bij elkaar te krijgen om een kenteken te kunnen regelen. Is eigenlijk niet persé nodig, maar staat wel stoer. |
Dat is niet juist. De Toegestane MaximumMassa ligt boven de 750 kg.
Hij moet daarom een eigen kenteken hebben. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Thijs van der Harst
Geregistreerd op: 08 Mrt 2009 Berichten: 93 Woonplaats: Breda
|
Geplaatst: Ma 20 Apr 2009 16:55 Onderwerp: |
|
|
Deze fotoserie ziet er erg herkenbaar uit voor mij.
Tip: ik ontdekte dat er diverse minuscule gaatjes zaten in de wielkasten. Als je er een lamp achter houdt of iets anders tegenlichtigs dan zou je ze moeten zien. Is snel opgelost met een matje glasvezel als je toch bezig bent de vloer opnieuw te fixeren.
Succes met dit project wat ongetwijfeld meer is dan je van te voren verwachtte.
Groet, Thijs _________________ Thijs vd Harst, Breda, Biod Bambi 1978 |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Ma 20 Apr 2009 17:19 Onderwerp: |
|
|
Lex M schreef: | BigF schreef: | Allereerst op zoek om gegevens voor de RDW bij elkaar te krijgen om een kenteken te kunnen regelen. Is eigenlijk niet persé nodig, maar staat wel stoer. |
Dat is niet juist. De Toegestane MaximumMassa ligt boven de 750 kg.
Hij moet daarom een eigen kenteken hebben. |
Heeey Lex, Lex M??? Houwarjoe?? _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Ma 20 Apr 2009 22:07 Onderwerp: |
|
|
Frank Selen schreef: | Lex M schreef: | BigF schreef: | Allereerst op zoek om gegevens voor de RDW bij elkaar te krijgen om een kenteken te kunnen regelen. Is eigenlijk niet persé nodig, maar staat wel stoer. |
Dat is niet juist. De Toegestane MaximumMassa ligt boven de 750 kg.
Hij moet daarom een eigen kenteken hebben. |
Heeey Lex, Lex M??? Houwarjoe?? |
Quite well.
Als het een beetje meezit, zijn a.s. woensdag op weg.
Maar dat is allemaal te lezen in het verslag. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
BigF
Geregistreerd op: 25 Mei 2008 Berichten: 47 Woonplaats: Roden
|
Geplaatst: Wo 06 Mei 2009 15:28 Onderwerp: |
|
|
Omdat het zo afschuwelijk stil is op het forum even een kleine update.(om in stijl te blijven heet dat hier waarschijnlijk updeetje)
Allereerst de tegenvallers: Toen ik het pak kurk openmaakte kwam me een lucht tegemoet die me direct aan de geur van Shell-Pernis in de jaren zestig deed denken. Niet prettig en pertinent aanwezig.
Bovendien zat er, ondanks de stank, een dichtbehaarde schimmel in (Fungus volhardicus) die waarschijnlijk korte metten zou maken met de rest van m'n nieuwe vloer: de kurk komt dus onder het beton van de nieuwe aanbouw. Kan hij de vloerverwarming helpen.
Voor de caravan een pak high density poly-urethaan foam opgehaald.(wordt ook wel gebruikt voor dak isolatie) Dit heeft gesloten cellen waardoor eventueel lekwater er niet in kan.
Ik had nog een paar stukken bankirai liggen.
Daar latten van gezaagd voor tussen de vloer.
De latten liggen precies boven het chassis.
Omdat mijn schroevenboer niet aan rvs M6 slotbouten langer dan 110mm kan komen eerst de latten, de schaal en het trespa aan het chassis vastgebout. (voor ook nog de betonplex ertussen waren de schroeven te kort)
Rvs omdat de vorige boutjes n.l. zo eng ver verroest waren, dat het een wonder mag heten, dat ik de caravanschaal tijdens het ophalen niet verloren ben.
Op de volgende foto zou duidelijk te zien moeten zijn dat er een 15 cm brede strook trespa tussen de schaal en het chassis ligt.
Dat is dus niet zo heel erg duidelijk, vandaar deze uitleg.
Na deze bewerking de betonplex pas gemaakt en met veel zelftappende spaanplaatschroeven (geen rvs want dat knapt af in bankirai) op z'n plaats geschroefd.
Door de trespa en door tijdens dit schroeven op allerlei strategische plekken te trekken en/of te duwen (krik onder deuropening, spanband tussen wielkasten) kwam de deur nagenoeg op z'n oude plek terug: ik heb jammer genoeg geen foto van ervoor maar hij hing zeker 5 cm lager.
Na het schroeven de vloerranden afgewerkt met polyesterplamuur om scherpe randen weg te werken en daarmee een een betere ondergrond voor de aanhechting van de polyestermat op de schaal en de vloer te krijgen.
Voor die goede hechting moet de schaal en de vloer opgeruwd worden. Dit gaat prima met een schuurschijf korrel 24 op een haakse slijper.
Nadeel is de onbeschrijfelijke puinzooi die dit geeft.
Op het moment, dat je de deksel van de pot polyester afhaalt gaat alles plotseling plakken.
Het is dus zaak al de klusjes die met "schone" handen kunnen/moeten eerst te doen. (je kunt straks n.l. niet een stukje mat oppakken en weer neerleggen. Hand(schoenen) wassen/vegen met aceton helpt even)
Ik gebruik als eerste laag liefst een geweven mat en ongekleurde polyester. Je kunt dan veel beter eventuele luchtblaasjes zien (en wegwerken)
Dus eerst alle matjes op maat knippen en rondom een paar scheringen en/of inslagen weghalen. (is op de foto nog niet gebeurd)
Daarna de "gewone" glasvezelmat. Hier komt geen schaar aan te pas: alles wordt op maat "gescheurd".
De polyester wordt op de mat aangebracht door te tamponeren. Het herhaaldelijk met een kwast met polyester op de mat stippen tot deze helemaal verzadigd is. Luchtbellen kunnen weggerold worden met een speciaal rollertje met beurtelings grotere en kleinere ringetjes er op.
Een kennis had nog polyester van een zwembad-reparatie over die ik voor een zacht prijsje kon overnemen (budget nietwaar?), vandaar de ietwat vreemde kleur.
Tot zover operatie vloer.
De tweede tegenvaller was, dat ik er bij nalezing van de afleverbon achter kwam, dat ik geen essen triplex heb, maar Russich berken.
Navraag bij de leverancier leerde me dat men dat erg spijtig vond, maar dat men daar niets weer aan kon doen.
Ik zou er echter wel normaal mee kunnen timmeren.
Ik ben benieuwd
Verder nog een vraag over vloerbedekking: De vorige zat onder het meubilair vastgeschroefd. Zijn er zwaarwegende redenen om dit wéér te doen? lijkt mij niet zo handig.
En wat is handig op de vloer? (asbesthoudend zeil uitgezonderd)
Ik had aan het begin van de operatie alle mogelijke lekplekken afgeplakt met ducktape van de Gamma. Dat is meer Donald Ducktape want zodra het nat wordt laat het los.
Ik heb nu een dekzeil over de expert gespannen. Ik zou graag een leverancier van raamrubbers met "gootje" leren kennen. Reden lijkt me duidelijk.
Tot de volgende keer.
Frans. _________________ Biod Expert 1973. Aan trekker wordt gewerkt.
Laatst aangepast door BigF op Zo 10 Mei 2009 18:46; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
pm3
Geregistreerd op: 02 Jan 2006 Berichten: 259 Woonplaats: Heusden
|
Geplaatst: Wo 06 Mei 2009 21:47 Onderwerp: |
|
|
_________________ vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl |
|
Terug naar boven |
|
|
cerbere
Geregistreerd op: 28 Sep 2005 Berichten: 634 Woonplaats: Rijswijk z-h
|
Geplaatst: Wo 06 Mei 2009 22:00 Onderwerp: |
|
|
Frans: topklasse[b] _________________ Groetjes Bianca en Roy
2005-2007 Biod 300 1982 (is verkocht!)
2006-2013 Biod 400T 1987 (is verkocht!)
2008-2015 MKP Petit (is verkocht!)
2013-???? Biod 420 TD 2000
+ Citroen grand C4 picasso blue Hdi 120 A6 2017 |
|
Terug naar boven |
|
|
BigF
Geregistreerd op: 25 Mei 2008 Berichten: 47 Woonplaats: Roden
|
Geplaatst: Zo 10 Mei 2009 18:44 Onderwerp: |
|
|
Tussenstandje:
Linkerkant ruwbouw.
Dat berken wordt wel erg licht. Ik vraag me af of er straks niet toch een beetje pigment door de blanke lak moet.
Groeten,
Frans _________________ Biod Expert 1973. Aan trekker wordt gewerkt. |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Zo 10 Mei 2009 19:18 Onderwerp: |
|
|
Mijn hemel, dat ziet er geweldig uit!!
De wanden ook al bekleed? En maak je heel het meubilair gewoon opnieuw?? _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Zo 10 Mei 2009 20:43 Onderwerp: |
|
|
Berken heeft twee nadelen: onder blanke lak vergeelt het nogal, dus daar moet je je lak goed op uitzoeken.
Berken is ook erg gevoelig voor houtworm.
Maar verder is het, als triplex, erg fijn om mee te werken. |
|
Terug naar boven |
|
|
BigF
Geregistreerd op: 25 Mei 2008 Berichten: 47 Woonplaats: Roden
|
Geplaatst: Zo 10 Mei 2009 21:10 Onderwerp: |
|
|
Bekleding schoongemaakt met T-pol , dat sopje gebruiken ze op scheepswerven om de bilge van schepen mee schoon te maken. Dat wil dus ook met de bekleding van een expert. (Budget)
Volgend jaar wordt die vervangen.
Ik er zal binnenkort een fotootje van maken, maar het oude meubilair was reddeloos en hopeloos door lekkage en schimmel.
Zelfs om de vorm alleen maar over te trekken moet je met autogeen-lasdraad in de weer om de bochten te reconstrueren. Bovendien was het kleurverschil met het berken te groot om aannemelijk te restaureren.
Nieuw maken was de makkelijkste optie.
Ik gebruik de oude deurtjes wel weer. Hoef ik er maar twee nieuw te maken.
Staan er overigens ergens foto's van het interieur van een 4L op dit forum?
Ik kan ze n.l. nergens vinden en ik heb ze eigenlijk nodig omdat een vorige eigenaar een nogal rigoreuze porta potty modificatie heeft doorgevoerd waar ik nu weer van af wil.
Tot vervolgens
Frans _________________ Biod Expert 1973. Aan trekker wordt gewerkt. |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Zo 10 Mei 2009 21:48 Onderwerp: |
|
|
Hoi Frans,
Ik heb even gezocht naar een interieurfoto van een 4L. Kan echter niks vinden. De nummer 590 002 stond laatst op marktplaats.nl. Die foto's heb ik bewaard, maar de zijde tegenover de keuken was naar mijn idee ook verbouwd tot grote toiletruimte.
De eigenaren van de 590 004 zijn Belgen en waren twee jaar geleden op het BIOD-weekend. Eventueel kan ik hun een mail sturen. _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Laatst aangepast door Frank Selen op Ma 11 Mei 2009 08:13; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
BigF
Geregistreerd op: 25 Mei 2008 Berichten: 47 Woonplaats: Roden
|
Geplaatst: Zo 10 Mei 2009 23:03 Onderwerp: |
|
|
Dag Frank,
Hartelijk dank voor je moeite. Het gaat inderdaad om het lage kastje tegenover de keuken.
In de voorste (rechter) helft staat de koelkast. Die houden we er in.
In de achterste (linker) helft zitten nu twee kleppen van 12 mm zwart geschilderde multiplex op pianoscharnier. Lijkt me niet origineel. Staat ook voor geen meter.
de rest is wel uit te vogelen aan de hand van het oude meubilair en de afdrukken/strepen op de bekleding, maar de voorkant van dat kastje is niet te beredeneren. Moet je gewoon weten/zien. Een foto zou dus echt helpen.
Fijne avond verder,
Frans _________________ Biod Expert 1973. Aan trekker wordt gewerkt. |
|
Terug naar boven |
|
|
|