"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Bijna brand in een Bruine Band
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ouwe Hippie



Geregistreerd op: 08 Mrt 2007
Berichten: 26

BerichtGeplaatst: Zo 13 Sep 2009 21:36    Onderwerp: Bijna brand in een Bruine Band Reageren met citaat

Nou, we zijn hier in Luxemburg op dit moment denk ik aan een kleine ramp ontsnapt.


Wat er is gebeurd? Ik heb geen geen idee maar de kranen gaven geen water dus draaiden de pompen niet.

Wat eraan te doen? Ook geen idee. Ik ben niet echt technisch Vooralsnog denk ik met wat kroonsteentjes de links vier draden door te verbinden. Maar wat zou het resultaat daar van zijn? Opnieuw kortsluiting.

Het enige gereedschap aan boord is een fittingschroevendraaier en een schaar.

Wat denken de deskundigen?
_________________
BIOD 350 TL 1986 per 2 april 2010 voorafgegaan door een SKODA YETI 1.2 DSG Active+
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 13 Sep 2009 21:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Let bij de aankoop van de kroonsteentjes even op de maat.
Volgens mij zijn die draden redelijk dik..., die moeten er wel in passen!
Ik zou het in ieder geval ook zo oplossen.
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 13 Sep 2009 21:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Slechte contacten. De eventueel gemonteerde zekering doet daar niks mee.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 13 Sep 2009 21:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja precies! Als je dan niet al te technisch bent, zijn goed passende kroonstrips de slechtste oplossing nog niet...
Terug naar boven
Ouwe Hippie



Geregistreerd op: 08 Mrt 2007
Berichten: 26

BerichtGeplaatst: Zo 13 Sep 2009 21:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Zo, jullie zijn snel Very Happy en geweldige hulpen.

Dan morgen maar eens de grens naar Duitsland over wippen. Op de camping iets van 10 meter de Our over maar in de praktijk >35 km naar Bitburg of naar een wat grotere stad in de buurt. Denk dat ik daar meer kans heb op een wat grotere maat.

Wat ik me echter nog afvraag, hoe kan dit zijn gekomen? Morgen knip ik het verbrande deel er vanaf. Ik kan het nu niet goed zien maar het lijkt wel of de schroef (nu alleen het gat te zien) het e.e.a. heeft geraakt.

Iemand anders een idee?
_________________
BIOD 350 TL 1986 per 2 april 2010 voorafgegaan door een SKODA YETI 1.2 DSG Active+
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 13 Sep 2009 22:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Heel vaak is een slechte aanklemming van deze stekkertjes de oorzaak.
Maar begin pas met knippen, als je die kroonsteentjes hebt, dan kun je meteen weer de goede draden aan elkaar "knopen" Wink
Terug naar boven
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Zo 13 Sep 2009 22:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Bij het gebruik van kroonsteentjes is het beter om draadhulsjes om de aders te doen (dit voorkomt dat de ader zich gaat spreiden onder het schroefje!) voor een beter contact.
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 13 Sep 2009 22:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zou een noodverband aanleggen, totdat je thuis alles netjes kan maken.
Aan die schroef dacht ik ook, maar die zit niet in metaal geschroefd, of er zouden dan waarschijnlijk meerdere apparatuur gaan werken.
Noodverband; (bij gebrek aan de kroonstenen)
Snij of knip dat rotte gedeelte open, kijk wat er nog schoon te krabben is, zo niet, knip die stekkers eraf, maak draad kaal over 1,5 cm.
Draai beide kale helften in elkaar, doe daar voor mijn part pleister overheen, bij gebrek aan tape, en je bent weer het heertje.
Haal de spanning eraf als je naar bed ga, (smoke detector is bij ons vaste prik), of als je op stap ga.
Alles op eigen risico. Smile
Benodigd gereedschap: schaar en zakmes. EHBO trommeltje. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 14 Sep 2009 00:00    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Ik zou een noodverband aanleggen, totdat je thuis alles netjes kan maken.
Aan die schroef dacht ik ook, maar die zit niet in metaal geschroefd, of er zouden dan waarschijnlijk meerdere apparatuur gaan werken.
Noodverband; (bij gebrek aan de kroonstenen)
Snij of knip dat rotte gedeelte open, kijk wat er nog schoon te krabben is, zo niet, knip die stekkers eraf, maak draad kaal over 1,5 cm.
Draai beide kale helften in elkaar, doe daar voor mijn part pleister overheen, bij gebrek aan tape, en je bent weer het heertje.
Haal de spanning eraf als je naar bed ga, (smoke detector is bij ons vaste prik), of als je op stap ga.
Alles op eigen risico. Smile
Benodigd gereedschap: schaar en zakmes. EHBO trommeltje. Smile


Kijk dit is nu reden dat ik niet meer begin aan veel amperes bij 12V.
Ooit heb ik ook een aansluiting gemaakt. 4 mm2 in de auto. Voor de koelkast.
Eerste rit leek alles goed, tweede rit een schroeilucht, in de auto en in de caravan.
Zoals gezegd, als je een accu in de caravan hebt en op campings meestal stroom koopt, is die 12V constante stroom overbodig.
Over de koelkast heb ik al voldoende geschreven en het opladen van de accu gebeurt continue op campings met stroom.
En zo heb ik altijd voldoende accustroom voor het waterpompje en de TL-lamp(en). De koelkast doet het weer op gas, dus wat wil je nu eigenlijk nog meer?
Gezeur met rookmelders? Wink Heb je ook een apparaat dat de werking van de rookmelders in de gaten houdt? Enz. Wink
Per vergissing heb ik trouwens een dag gereden met de koelkast aan op gas. Ging ook prima, hoewel ik er geen voorstander van ben. Waarom eigenlijk niet?

PS. Ooit heb ik ergens gelezen dat het gebruik van kroonsteentjes in autoos afgeraden wordt in verband met los trillen. Dat zou dus voor een caravan ook gelden.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120


Laatst aangepast door Lex M op Ma 14 Sep 2009 00:11; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 14 Sep 2009 00:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Per vergissing heb ik trouwens een dag gereden met de koelkast aan op gas. Ging ook prima, hoewel ik er geen voorstander van ben. Waarom eigenlijk niet?

Doe ik zo vaak... En eerlijk waar, gewoon per vergissing!
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 14 Sep 2009 00:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Citaat:
Per vergissing heb ik trouwens een dag gereden met de koelkast aan op gas. Ging ook prima, hoewel ik er geen voorstander van ben. Waarom eigenlijk niet?

Doe ik zo vaak... En eerlijk waar, gewoon per vergissing!

Gezellig babbelen zo Smile
Jij in Dordt, ik in Quebec Wink
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 14 Sep 2009 09:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex,
Nou, nou, hier ben ik wel even mee bezig. Smile
Want dat schreeuwt om een antwoord.

Citaat:
Ooit heb ik ook een aansluiting gemaakt. 4 mm2 in de auto. Voor de koelkast.
Eerste rit leek alles goed, tweede rit een schroeilucht, in de auto en in de caravan.

Bij de vorige auto zat de zweefzekering voor de constante stroomdraad onder het dashboard, kon er zo bij.
Onderweg koelkast bij op 12V, schroeilucht in de auto na ongeveer 4 weken, zweefzekeringhouder heet en zowat gesmolten. Ik dacht 20 Amp afgezekerd, voldoende toch?
Hoe kan dat? Wat bleek, het was zo'n houder voor de ouderwetse ronde porceleinen zekering, ik heb het al eens meer ter sprake gebracht, wanneer de aansluitdraden te kort worden bloot gemaakt en maar net onder de schroefjes zitten, dan is er geen overgang tussen draad en zekering maar alleen tussen zekering en de rand van het koperen houdertje waar die draad met schroefje in zit. En daar zit het probleem volgens mij, de overgang van die rand is wat oppervlakte betreft dan te klein, wat er met dat zachte metaal van de zekering zelf gebeurt als het warm wordt weet ik niet, maar dat het een scheve bek trekt lijkt me zeker.
Tegenwoordig zijn zweefzekeringen uitgevoerd met platte zekeringen , dus zoals toegepast in de automobiel industrie.
Leuk om te weten dat vooral de Amerikaanse autoindustrie nog lang 6V heeft toegepast, tot midden jaren 50.

Citaat:
Zoals gezegd, als je een accu in de caravan hebt en op campings
meestal stroom koopt, is die 12V constante stroom overbodig.

Dat is maar net wat je onderweg gebruikt van de caravanaccu dus erg persoonlijk.
Citaat:
Gezeur met rookmelders? Wink Heb je ook een apparaat dat de werking van de rookmelders in de gaten houdt?

Lex, weet je nog, ongeveer 7 jaar geleden, dat jonge echtpaar van circus Renz, hadden ze maar..., misschien hadden ze een koolmonixidemelder nodig maar toch.....
Paar weken geleden 4 kinderen verbrand op zolder, je gaat niet dood doordat je verbrand, dan zou je wel wakker worden van de pijn, je raakt bewusteloos door de Co (met de rook) en overlijdt vervolgens.
Ik merk heus wel dat die melder werkt, heel simpel, wanneer m'n vrouw iets gaat doen met vleesbraden, gaat dat ding af, ontzettend snel en daardoor super gevoelig.
Ik blijf even serieus:
Testen is heel simpel even op het knopje drukken, raakt de batterij leeg dan komt er regelmatig een kort piepje, zo te lezen gebruik je ze thuis ook niet.

Citaat:
PS. Ooit heb ik ergens gelezen dat het gebruik van kroonsteentjes in autoos afgeraden wordt in verband met los trillen. Dat zou dus voor een caravan ook gelden.

Waarschijnlijk omdat men verkeerd met het materiaal omgaat, geen gebruik van draadhulsjes enz.
Eigenlijk is al dat aansluitmateriaal, draden en stekkers/contrastekkers veel te klein en dun uitgevoerd.
Iedereen is vrij om iets in z'n caravan te gaan veranderen, maar hoe vaak gebeurt dat echt met kennis van zaken, gelukkig kunnen we hier op het forum de mensen met een andere opleiding op de goede weg helpen. Very Happy
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 14 Sep 2009 13:46    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Lex, weet je nog, ongeveer 7 jaar geleden, dat jonge echtpaar van circus Renz, hadden ze maar..., misschien hadden ze een koolmonixidemelder nodig maar toch.....
Paar weken geleden 4 kinderen verbrand op zolder, je gaat niet dood doordat je verbrand, dan zou je wel wakker worden van de pijn, je raakt bewusteloos door de Co (met de rook) en overlijdt vervolgens.
Ik merk heus wel dat die melder werkt, heel simpel, wanneer m'n vrouw iets gaat doen met vleesbraden, gaat dat ding af, ontzettend snel en daardoor super gevoelig.
Ik blijf even serieus:
Testen is heel simpel even op het knopje drukken, raakt de batterij leeg dan komt er regelmatig een kort piepje, zo te lezen gebruik je ze thuis ook niet.


Waarschijnlijk omdat men verkeerd met het materiaal omgaat, geen gebruik van draadhulsjes enz.

Joop, heb jij enig idee hoeveel gewonden/doden er vallen door brand in caravans? Oftewel, hoe groot is het risico dat je bestrijdt met een rookmelder?
Het hele leven is risico nemen.

Over kroonsteentjes. Waarom zou men deze niet toepassen in auto's?
Schroeven kunnen zich loswerken in bewegende voertuigen, voorbeeld mijn keukenmeubel, wielbouten, ...
De toegepaste verbindingen lijken inderdaad beter, mits niet gecorrodeerd natuurlijk.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 14 Sep 2009 15:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Het toepassen van kroonsteentjes vergt teveel tijd tijdens de productie van een auto. Die ampjes worden lang van tevoren in het proces opgenomen en op het moment van aansluiten hoeft er niet meer te gebeuren dan stekkertjes prikken. Dat scheelt nogal wat...

Voor wie de tijd heeft, is het werken met kroonsteentjes een heel goed alternatief, vooral als ook nog eens kabeleindhulsjes worden gebruikt.
Overigens zijn die in goed passende kroonstrips niet eens echt noodzakelijk, omdat die draad echt nergens heen kan.
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 14 Sep 2009 20:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Joop, heb jij enig idee hoeveel gewonden/doden er vallen door brand in caravans? Oftewel, hoe groot is het risico dat je bestrijdt met een rookmelder?

Geen idee, zal wel niet veel zijn.
Een caravan staat het grootste gedeelte van het jaar stil zonder electra enz. Haal dat ding uit de stalling en ga er s'avonds nog in slapen ook.
Ik voel me toch een stuk prettiger met de rookmelder.

Citaat:
Het hele leven is risico nemen

Waarom ging je met de boot naar Amerika, de kans dat je naar beneden valt is wel erg klein.

En die wielbout van je was men gewoon vergeten vast te draaien.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.