Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Pieter Gast
|
Geplaatst: Wo 07 Okt 2009 16:49 Onderwerp: Reservewiel terug ophangen :( |
|
|
De hele zomer heeft het reservewiel onder de voorbank gelegen, omdat er samen met de fietsen toch wel veel druk op de staart kwam te liggen.
Vandaag dacht ik dat wiel dus weer even terug te hangen, want de fietsen gaan in de winter niet mee...
Het wiel in de beugel leggen ging redelijk, maar toen moest de lip van de beugel op die bout geschoven worden!
Het verschil bleef een dikke centimeter en het lukte me domweg niet om het zonder hulpmiddelen voor elkaar te krijgen.
Dus heb ik het kleine garagekrikje er onder gereden en keurig het gat voor de bout gebracht. Wat dacht je? Wou die band niet schuiven, geen millimeter!
Heb ik die band dus eerst leeg laten lopen, toen de beugel op z'n plek gedrukt en de moer op de bout gedraaid.
Gelukkig heb ik zo'n lawaaierig pompje, dus kon ik ook weer redelijk snel de band op druk brengen..
Hoe zit dat bij jullie? Heeft iemand dit degelijk en definitief verbeterd, of tobben jullie ook zo? |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Wo 07 Okt 2009 18:41 Onderwerp: |
|
|
Peter,
Het is waardeloos, je zal het maar langs de snelweg hebben.
Er onderuit halen gaat nog wel, maar de lekke/aan gort gereden band gaat er op dat moment niet onder.
Een oplossing zie ik zo direct niet. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Wo 07 Okt 2009 19:08 Onderwerp: |
|
|
O jawel, die lekke band krijg ik er met gemak onder.
Maar zodra er lucht in zit, past het niet meer, of het wil niet glijden!
Zou het een idee zijn, om in die vierkante buis op relevante plekken een klein bajonetje te buigen? |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Wo 07 Okt 2009 19:14 Onderwerp: |
|
|
Het probleem bij mij is dat het niet wil schuiven, het vierkantje is waarschijnlijk te smal.
De gedeelten dat in de langsliggers vallen eraf zagen, breed hoeklijn aan de uiteinden laten lassen is misschien een idee, gaat het uiteinde ook iets naar beneden. Ik verzin maar wat. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Do 08 Okt 2009 00:28 Onderwerp: |
|
|
Ik denk, dat ik het gevonden heb op het steekwoord "hoeklijn"
Die bout zit gewoon verkeerd, het moet geen horizontale bout zijn, maar een verticale, zodat je het draagstel omhoog trekt, tegen de vloer aan.
Komend voorjaar maar eens een goed gesprek met mijn zoon hebben, die kan goed lassen
Die horizontale bout is nog wel bruikbaar om een stuk ongelijkzijdig hoeklijn tegen het frame te bevestigen. Aan die hoeklijn kan dan een vertikaal stuk draadeind gelast worden. Aan het draagstel kan dan aan de oude lip een vlak stuk ijzer gelast worden met een gat voor de verticale bout.
Of misschien een losse bout door het draagstel door een opgelaste moer door de hoeklijn... Dat is makkelijker met een ratel... |
|
Terug naar boven |
|
|
Leen
Geregistreerd op: 05 Feb 2006 Berichten: 134 Woonplaats: Maarn
|
Geplaatst: Za 10 Okt 2009 00:23 Onderwerp: |
|
|
Peter schrijft: Citaat: | Maar zodra er lucht in zit, past het niet meer, of het wil niet glijden! | 't Zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp toch niet hoe het nou kan dat die beugel met gevulde band niet op zijn plaats komt. Ik neem aan dat daar voorheen een gevulde reserveband zat. Die moet er dus eens onder zijn geschoven. Wat is er dan veranderd waardoor dit nu niet meer zou kunnen? Vorig jaar heb ik mijn reserveband even weggehaald om de vloer van onderen in de verf/beits te zetten en ik heb hem daarna zonder enig probleem weer op zijn plaats gekregen. Zou de beugel niet zijn verbogen toen er geen wiel in zat? Valt achteraf vaak niet meer te achterhalen. Maar hoe dan ook, is het niet mogelijk om de beugel (terug) te buigen zodat er meer ruimte komt voor de band? _________________ Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011) |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Za 10 Okt 2009 01:25 Onderwerp: |
|
|
Jawel Leen, dat zal goed gaan, vermoed ik zo...
Maar ik heb eens rondgekeken bij andere reservewiel-ophangingen en die gebruiken allemaal een staande bout en die komt altijd recht voor en door het gat...
Dat is niet heel moeilijk te maken... Met een beetje mazzel heb ik dat voor de zomervakantie al klaar.
Dat lijkt lang, maar als ik afhankelijk ben, neem ik ruim de tijd |
|
Terug naar boven |
|
|
Leen
Geregistreerd op: 05 Feb 2006 Berichten: 134 Woonplaats: Maarn
|
Geplaatst: Za 10 Okt 2009 15:07 Onderwerp: |
|
|
Op onze leeftijd hoef je geen haast meer te hebben en heb je alle tijd om er goed over na te denken . Daarom als ik er nu zo over probeer (!) na te denken, dan stel ik mij voor dat bij een staande bout, en als ik het goed heb begrepen bedoel je eigenlijk een hangende bout, de beugel met band erop omhoog moet worden getild zover dat de bout door het gat van de beugel steekt. Vervolgens laat je het tillen over aan één hand en draai je dan vlug met de vrije hand er een moer op, ondertussen met de ander hand de beugel tillend. Heb ik het zo goed begrepen? Lijkt mij niet zó handig, ik krijg nu al een lamme arm als ik er aan denk. Ik blijf maar bij de liggende bout, maar natuurlijk wel zo dat het gat goed voor de bout komt en er overheen kan worden geschoven zonder extra krachtsinspanning. Dan kan vervolgens de moer met borgring in alle rust er op worden gedraaid. _________________ Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011) |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Za 10 Okt 2009 15:41 Onderwerp: |
|
|
Nee, zo bedoel ik het niet helemaal, Leen.
In elke garage zetten ze daar gewoon een krik onder.
Die had je vanwege de lekke band toch al bij de hand
Nou sleur ik natuurlijk al wel jarenlang dat garagekrikkie mee. Vroeger om de caravan te levelen en nu alleen nog voor het echte pechwerk. |
|
Terug naar boven |
|
|
Leen
Geregistreerd op: 05 Feb 2006 Berichten: 134 Woonplaats: Maarn
|
Geplaatst: Za 10 Okt 2009 17:38 Onderwerp: |
|
|
OK, I see. (ik ben me al mentaal aan het voorbereiden op mijn reis naar Engeland volgend jaar)
Je maakt dus een oplossing op maat.
Maar tussen haakjes, dat garagekrikje, echt wel eens nodig gehad? en dan bedoel ik 'echt nodig' of eigenlijk altijd voor niks meegesleept en nu een goeie reden gevonden om het te blijven meeslepen?
Ik heb dit jaar ook zo'n krikje bij de Aldi gekocht, maar het is best nog een heel gewicht dat ik maar liever thuislaat. Mijn gereedschapskist geeft al ruim voldoende ballast. _________________ Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011) |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Za 10 Okt 2009 18:24 Onderwerp: |
|
|
Jazeker heb ik dat ding al eens nodig gehad.
Eén keer toen er een mooi stukje vuursteen in m'n band zat en een keer, toen er in een andere band een gat bleek te zitten
En dit jaar ga ik mijn winterwielen er zelf op zetten, je mag drie keer raden...
Mijn auto heeft een heel redelijk laadvermogen, dat ding merkt weing van een krikkie meer of minder. |
|
Terug naar boven |
|
|
Leen
Geregistreerd op: 05 Feb 2006 Berichten: 134 Woonplaats: Maarn
|
Geplaatst: Zo 11 Okt 2009 00:11 Onderwerp: |
|
|
Omdat ik toch een beetje er van uitgaat dat ik geen lekke band krijg (ongegronde verwachting, ik weet het) houd ik het maar bij een potkrikje voor je weet maar nooit.
Maar ik geef toe, een garagekrikje geeft meer gemak. 't Zou best kunnen dat één lekke band mij gelijk van gedachten doet veranderen.
Dat je auto weinig van een krikje meer of minder merkt zal waar zijn, maar vele kleintjes maken wel een grote. Als oud-vakantiefietser heb ik nog steeds de neiging om zo weinig mogelijk mee te willen nemen. Zit er in gebakken en dat is wel goed ook want anders nam ik de hele wereld mee. Er zijn zoveel van die 'heel handige dingetjes' om mee te nemen, dat ik mijzelf zo nu en dan wel eens ernstig moet toespreken. Maar goed ieder gaat daar anders mee om en zo hoort het ook. _________________ Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011) |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Zo 11 Okt 2009 01:53 Onderwerp: |
|
|
Voor de caravan had ik ook een rugzak... En ook wij waren lichtgewicht-fiets-kampeerders...
Ik versta dus de kunst van het weglaten!
De beslissing voor deze krik is gebaseerd op de lage beginstand en de hoge uitslag, gecombineerd met een ruim voldoende hefvermogen.
De gereedschapkist heb ik niet meer zo nodig, eigenlijk wel jammer, want dat klussen in de vakantie vond ik eigenlijk wel fijn.
Maar ik heb nu een klein beetje noodgereedschap bij me, verder niets meer. Ja okee, wél een bijltje en een zaag, omdat winterkamperen niet compleet is zonder een gezellig kampvuurtje. |
|
Terug naar boven |
|
|
Hans Plantinga
Geregistreerd op: 20 Okt 2004 Berichten: 181 Woonplaats: Heteren
|
Geplaatst: Di 13 Okt 2009 11:19 Onderwerp: Re: Reservewiel terug ophangen |
|
|
Ik wijs bij deze op mijn zojuist aangepaste atikel over mijn inmiddels aangebrachte alternatieve reservewieldrager.
http://biod.info/phpBB2/viewtopic.php?t=576 _________________ Hans
Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Laatst aangepast door Hans Plantinga op Do 18 Mrt 2010 02:06; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Di 13 Okt 2009 14:24 Onderwerp: |
|
|
Hans, ik heb inmiddels gekeken en ik vind het voor mijn situatie geen bevredigende oplossing.
Ik houd het daarom bij het aanpassen van de huidige ophanging middels het vervangen van de horizontale bout door een verticale.
Als ik een TL zou hebben, had ik het reservewiel waarschijnlijk staand op de dissel gemonteerd. Ik heb een hekel aan blokken, dat zat er al vroeg in |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|