"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Overdreven gemakzucht?
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 07 Feb 2010 12:09    Onderwerp: Overdreven gemakzucht? Reageren met citaat

Heeft iemand de watertank in de bankkast zitten, met een buitenvulling?
Mij lijkt een 20 ltr. tank wel minimaal om niet voor verrassingen te komen staan.
Ik heb er nooit naar gezocht, maar een 12V afsluiter eventueel met doorstroombegrenzer zoals bij een auto op LPG, na de kraan op de gasfles, wordt dat wel eens toegepast. Dan hoeft die disselbak niet meer open. Rolling Eyes
Gaskraan gaat na gebruik altijd weer dicht.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 07 Feb 2010 18:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Als je een directe aansluiting op de campingkraan wil maken, volstaat een vlotterkraan voor stortbakken en een verholen snelkoppeling in de caravanwand.
Als je wilt kunnen zien, hoeveel water er nog in de tank zit, heb je veel aan een inbouw-peilglas, te monteren onder de vulopening.

Iemand met jouw kluscapaciteiten moet dat laatste zonder veel moeite in de wand kunnen polyesteren, lijkt me?
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 07 Feb 2010 20:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
volstaat een vlotterkraan voor stortbakken en een verholen snelkoppeling in de caravanwand.

Wel erg makkelijk, maar dan kan ik een probleem hebben als er alleen maar een gewoon tappunt voorhanden is. Het gaatje is wel erg klein bij verwijderen van de snelkoppeling. moet er ook weer een trechter mee. Dus blijven gieteren.
We gaan trouwens liever niet naar die hotenmetoten alles d'r op en d'r an campings. Smile
In de vorige caravan had ik een inbouw nivometing, prima ding, kan ik iedereen die een inbouw watertank heeft, of aanschaft, aanbevelen. Obelink.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 08 Feb 2010 00:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Dan sta je dus buiten te vullen en moet je naar binnen om te gaan kijken hoe het er mee staat?
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 08 Feb 2010 00:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Dan sta je dus buiten te vullen en moet je naar binnen om te gaan kijken hoe het er mee staat?

Nee joh, daar zijn verschillende oplossingen voor. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 08 Feb 2010 00:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Je vrouw gaat vullen terwijl jij zit te kijken? Laughing
Foei Joop, dat had ik niet van jou verwacht! rotfl
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 08 Feb 2010 10:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Je vrouw gaat vullen terwijl jij zit te kijken?

Ik krijg het maar niet voor elkaar dat het vullen een huishoudelijke taak is.
Het was wel een inkoppertje. Smile
Het is trouwens wel stil rondom een tank in de bankkast, om over een 12V afsluiter maar te zwijgen. Men zal in gedachte wel bezig zijn met het komende carnaval.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Ma 08 Feb 2010 16:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Beste Joop.

Het zal wel aan mij liggen, maar van een vaste watertank in de caravan begrijp ik helemaal niks nie.
Vanaf dag één dat ik met mijn huurcaravan destijds op pad ging en het fenomeen - met gieter waterhalen en vervolgens in een zeer onnatuurlijke (hoge) houding het ding legen in klok-klok-klok openingetje in de caravanwand en vervolgens de gieter weer opbergen in de dissel - aanschouwde is mijn verbijstering alleen maar toegenomen.
Iedereen schijn het normaal te vinden.
Normaal is volgens mij een jerrycan in de disselbak.
Kannetje kijken > bijna leeg > restwater eruit en kannetje vullen > kannetje met alleen vers water weer in disselbak > pompje er inhangen en klaar.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 08 Feb 2010 19:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Normaal is volgens mij een jerrycan in de disselbak.

Dat heb ik nu dus ook, maar die jerrycan is aan de kleine kant. En dan gaan je gedachten hoe het bij de andere caravan zat, was wel een 40ltr., zou ik nu niet willen hebben. Of ik 15/20 ltr. kan tillen is een ander verhaal.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
corry



Geregistreerd op: 04 Aug 2009
Berichten: 22
Woonplaats: Dordrecht

BerichtGeplaatst: Ma 08 Feb 2010 19:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Een idee misschien? zie:
http://www.marktplaats.nl/index.php?sref=http://www.google.com/search%3Fq%3Dcaravan+vlotter+jerrycan%26rls%3Dcom.microsoft:nl:%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26sourceid%3Die7%26rlz%3D1I7GGLL_nl&url=http://caravan-kamperen.marktplaats.nl/caravan-accessoires/318475273-jerrycan-met-wc-vlotter.html%3Fxref%3D1

Very Happy Very Happy

groet,
Tom
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 09 Feb 2010 01:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Benno, in termen van belading staat de watertank in een disselkast op de verkeerde plek.
Zoals we allemaal weten, horen de zware dingen dicht bij de as.
Wat is er dan handiger, dan die tank inderdaad daar in te bouwen?

En nu we het toch over termen hebben: De dissel is die meestal driehoekige constructie, eindigend in een koppeling. Sommige types van Eriba en BIOD hebben een stang als dissel.

Waar wij het over hebben is een disselkast, vroeger doorgaans te vinden bovenop de dissel gemonteerd en vooral bestemd voor de opslag van gas.

@Corrie: Ja, zo stel ik me inderdaad de eerder in deze draad aangedragen oplossing voor. Wink Simpel en doeltreffend als je met een vaste slangverbinding aan de gang wilt.
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 09 Feb 2010 10:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Tom,
Je moest al die karakters toch niet één voor één intikken?

Citaat:
Simpel en doeltreffend als je met een vaste slangverbinding aan de gang wilt.

Geen omkijken meer naar. Alleen heeft de uitvoering één nadeel.
Die "Gardena"koppeling zou ik niet in het interieur van de caravan willen hebben.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 09 Feb 2010 13:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat van die Gardena koppeling is natuurlijk waar, want die dingen willen nogal eens druppelen.
Maar dat lijkt me hooguit een kwestie van het aanbrengen van een slangpilaartje, waar je de slang zo op schuift en dan vastzet met een slangenklem.
Terug naar boven
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Di 09 Feb 2010 13:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Een standaard 15 liter schoonwater jerrycan weegt leeg 700 gram !
Een bij een vaste watertank benodigde gieter die men in de regel opbergt in de dissel/bak/kast weegt niet minder.
Een vaste watertank in de bankkast, dus ook vóór de as is vele malen zwaarder, vooral met de regelarij erbij.
Helemaal leeg krijg je hem bovendien niet.
De jerrycan waarop Corry de aandacht verstigt is ook bedoeld voor de disselkast.

Joop,
Als je met een gieter 10 liter water haalt is qua lichamelijke inspanning toch niet verschillend met 10 liter met een jerrycan?
Bovendien pleur je de can in één ruk in de d'bak terwijl je met de gieter, in mijn ogen althans, ergonomisch onvriendelijke capriolen uit moet halen.
Trouwens, een gek idee misschien, maar als je onzeker wordt over de voorraad water die ter beschikking staat zou je 2 cans in de d'bak kunnen plaatsen.

Benno.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 09 Feb 2010 14:45    Onderwerp: Reageren met citaat

De inhoud van de jerrycan in de disselbak is dus bij mij ook 10 ltr. Als ik s'avonds vergeet naar het peil te kijken, dan is de kans groot dat ik s'morgens vroeger m'n bed uit moet dan de bedoeling is om theewater te halen. In plaats van de gieter kan ik ook met die jerrycan gaan slepen, maar dat pompje eruit halen, jerrycan los halen, vind ik net even te veel werk. Bovendien als je dan de gootsteenkraan open draait vliegt het water om je oren vanwege de mee ontsnappende lucht. (ervaring)
Het gebruik van twee jerrycans lossen deze problemen niet op.
Welke kant het opgaat, nog geen flauw idee.
Ik lig er voorlopig nog niet wakker van. Smile
Het vullen van een jerrycan met vlotter zal zonder gebruik van de waterleidingdruk , dus met gieter, erg langzaam gaan denk ik.
Als extra kost zo'n vlotter bij Kip 90 euro. Sad
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.