"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Problemen (formica) zijn er om opgelost te worden, maar hoe?
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
C.M. van der Mast



Geregistreerd op: 13 Aug 2004
Berichten: 130
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Vr 18 Jun 2010 18:02    Onderwerp: Problemen (formica) zijn er om opgelost te worden, maar hoe? Reageren met citaat

Medeklussers,

Ik heb van Jeroen een deel van een oud tafelblad gekregen. Nu wil ik de formica er af halen om er netjes een zodanig deel er uit te zagen of te snijden zodat ik dat kan gebruiken om het rechter - opklapbare - blad van de aanrecht mee te bekleden. Maar... hoe krijg ik die oude formica van dat tafelblad af zonder al te veel gehannes? Iedere vorm van positief advies is uiteraard van harte welkom.
Dank, 1000 x dank. Want om nu het woordje dank 1000 x te schrijven, dan wordt het wel erg eentonig. Dat weet ik van strafregels uit mijn kindertijd. Very Happy
_________________
BIOD400TL Exclusief (1989); trekpaard: Toyota 'PICNIC'; Chauffeur (1935); co-pilote (1944).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 18 Jun 2010 20:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zie voorlopig, maar één oplossing.
Ga naar een machinaal meubelmakersbedrijf, of iets dergelijks, en vraag of dat blad onder de vandiktebank gelegd mag worden. Smile
Of ze het doen vanwege het formica, geen idee.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
peter brandwijk
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 18 Jun 2010 21:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Very Happy

Laatst aangepast door peter brandwijk op Wo 17 Nov 2010 22:21; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
C.M. van der Mast



Geregistreerd op: 13 Aug 2004
Berichten: 130
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Vr 18 Jun 2010 21:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Sad Ik zal het eens uitzoeken, maar of het met een 'van dik hout zaagt men dunne planken' apparaat kan? Dat zou dus betekenen dat ze - met de formicakant beneden - net zo lang afschaven tot alleen het formica overblijft. Lijkt me onwaarschijnlijk, dus eerst maar eens wachten tot er andere oplossingen worden aangesjouwd. Zou het los te foehnen zijn? Kortom... kom maar op met jullie antwoorden.
_________________
BIOD400TL Exclusief (1989); trekpaard: Toyota 'PICNIC'; Chauffeur (1935); co-pilote (1944).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
peter brandwijk
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 18 Jun 2010 22:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Very Happy

Laatst aangepast door peter brandwijk op Wo 17 Nov 2010 22:21; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Thijs van der Harst



Geregistreerd op: 08 Mrt 2009
Berichten: 93
Woonplaats: Breda

BerichtGeplaatst: Za 19 Jun 2010 16:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja, begin maar eens met de verfbrander erop te zetten. De meeste lijm wordt zacht bij verwarming. Het kan even duren maar zeker de moeite waard. Niet te hard trekken aan de formica want dan breekt hij. Opletten natuurlijk dat de boel niet in brand gaat maar HPL (high pressure laminate) kan wel wat hebben. En als het er dan af is de lijmresten inspecteren. Is het een bisonkit achtig iets dan met thinner aan de slag. Als het een pvac (witte houtlijm) is dan goed laten afkoelen en wegschrapen met een schraapstaal.
succes.
_________________
Thijs vd Harst, Breda, Biod Bambi 1978
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
C.M. van der Mast



Geregistreerd op: 13 Aug 2004
Berichten: 130
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Zo 20 Jun 2010 13:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Very Happy Thijs, bedankt voor je advies. Ik ga er mee aan de slag en zal de vorderingen een beetje bijhouden. Je weet maar nooit hoe iemand anders er weer mee geholpen kan zijn. Het nut van uitwisseling van gedachten, adviezen in dit forum heeft zich al meer dan eens bewezen. Razz
_________________
BIOD400TL Exclusief (1989); trekpaard: Toyota 'PICNIC'; Chauffeur (1935); co-pilote (1944).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 20 Jun 2010 13:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Cees, misschien het zinnig om eens contact te maken met Teake de Jong.
Zie: http://biod.info/phpBB2/viewtopic.php?t=1498
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
C.M. van der Mast



Geregistreerd op: 13 Aug 2004
Berichten: 130
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Zo 20 Jun 2010 16:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Razz Ook Lex van harte bedankt voor de tip. Wordt zeker meegenomen. Heb al in zijn beschrijving (verbouwing) van zijn (vorige) BIOD zitten lezen en er zitten behartenswaardige en dus bruikbare tips bij. Maar of ik zo ver wil gaan als hij? Misschien nog een nieuw dakluik en wat kleine aanpassingen, maar in ieder geval niet zo rigoreus als door hem beschreven. Wel moet het dan toch een beetje echt zomerweer worden, want reparaties aan de BIOD is voor ons bij gebrek aan garage een buitengebeuren.
_________________
BIOD400TL Exclusief (1989); trekpaard: Toyota 'PICNIC'; Chauffeur (1935); co-pilote (1944).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 20 Jun 2010 18:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat blad gaat niemand schaven, omdat het ingesloten raamwerk met krammen in elkaar kan zitten. En het laatste wat men wil, is botte beitels.

Het kan met de hand, als je het blad ondersteboven legt en dan gaat afpellen. je moet wel zorgen dat het blad niet kan schuiven en dat het goed draagt.
Terug naar boven
C.M. van der Mast



Geregistreerd op: 13 Aug 2004
Berichten: 130
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Zo 20 Jun 2010 23:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Laughing Alle aangedragen adviezen, ook die misschien nog volgen, zullen ter harte worden genomen. Ik zal in ieder geval proberen de voortgang een beetje digitaal bij te houden en technische ontwikkelingen 'den volke kond te doen'. Idea Ter 'leeringhe en vermaek'.
_________________
BIOD400TL Exclusief (1989); trekpaard: Toyota 'PICNIC'; Chauffeur (1935); co-pilote (1944).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
pjotr



Geregistreerd op: 23 Jul 2005
Berichten: 113
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Ma 21 Jun 2010 10:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Met het opbrengen van formica of kunststoffineer heb ik altijd een strijk ijzer gebruikt, misschien werkt het andersom ook. Het strijkijzer steeds in beweging houden en niet te heet beginnen. Begin aan een rand en als het voldoende heet is met een dun en scherp mes voorzichtig het formica proberen los te maken. Zogauw je de rand los hebt, daar een dunne metalen strip tussen duwen en deze tijdens het warm maken van het formica en de metalen strip steeds verder duwen. Als de lijm warmtegevoelig is, moet het lukken. Veel succes!!

P.S. Lukt het niet, neem dan een mooi licht stukje multiplex, maak dat op maat en lak het 5x af met Glitsa, een parketlak, dat is ook keihard.
_________________
BIOD 300TL de luxe '86 (19 jaar)
BIOD 400TL Witte Band '86 met TOYOTA RAV 4
als trekpaard
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
peter brandwijk
Gast





BerichtGeplaatst: Di 20 Jul 2010 00:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Very Happy

Laatst aangepast door peter brandwijk op Wo 17 Nov 2010 22:21; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
C.M. van der Mast



Geregistreerd op: 13 Aug 2004
Berichten: 130
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Di 20 Jul 2010 10:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter Brandwijk schreef:
Citaat:
ik heb de tafel uit mn caravan voor u bewaard. laat het me alstublieft weten als u er geen gebruik van wenst te maken.
.
Rolling Eyes Beste Peter, graag en neem hem - wanneer je in september naar het BIOD-weekend komt - maar mee. Bij voorbaat mijn onuitsprekelijke dank, vandaar datn ik het hier schrijf. Very Happy
_________________
BIOD400TL Exclusief (1989); trekpaard: Toyota 'PICNIC'; Chauffeur (1935); co-pilote (1944).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
peter brandwijk
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 21 Jul 2010 06:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Very Happy

Laatst aangepast door peter brandwijk op Wo 17 Nov 2010 22:20; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.