"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ontluchting/beluchting toilet, nu met praktijkervaring

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Vr 26 Nov 2010 19:04    Onderwerp: Ontluchting/beluchting toilet, nu met praktijkervaring Reageren met citaat

Probleem
Thetford voorziet haar toiletten niet van een be- en ontluchting. Overdruk of onderdruk in de afvaltank met daardoor geurtjes in de caravan, klemmen van de schuif onderin de toiletpot of zelfs omhoog spuiten van hetgeen je net op de klep hebt laten vallen, zijn de gevolgen.

Oplossing
Ik heb een be- en ontluchting gerealiseerd bestaande uit:
- Een extra schroefdop op de schenktuit met daarin een rubber tule;
- een 8/12mm slang die vanuit de schenktuit door de vloer gaat.
De slang is boven en onder de vloer gefixeerd met een kabelbinder en met een gereedschapsklem in een bocht omhoog gelegd. Omhoog klotsende smurrie zal vanzelf teruglopen.
De heldere slang biedt een blik op de inhoud van de slang.

Gebruik
Wanneer de tank geleegd wordt de dop verwijderen en een andere dop opschroeven.
Ervaringen van andere caravanners zijn hoopvol. Het is ook een kwestie van een zo leeg mogelijke tank als er gereden wordt natuurlijk.

De praktijk
De ontluchting/beluchting is in mei 2011 aan een praktijktest onderworpen.
Vorst, warm weer, hoogteverschillen, vier dagen op één dosis Aqua Kem Green toiletvloeistof. Onder al deze omstandigheden blijven luchtjes tot een minimum beperk. Ook klemmen van de schuif en opspatten van onfrisse zaken bij openen van de schuif bljven uit.
Het verwisselen van de dop voor en na het legen van de tank wordt niet als een bezwaar ervaren.


_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)


Laatst aangepast door Hans Plantinga op Wo 05 Feb 2014 14:08; in totaal 5 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
pjotr



Geregistreerd op: 23 Jul 2005
Berichten: 113
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Vr 26 Nov 2010 19:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt voor het idee, het wordt het komend voorjaar uitgevoerd!!
_________________
BIOD 300TL de luxe '86 (19 jaar)
BIOD 400TL Witte Band '86 met TOYOTA RAV 4
als trekpaard
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 26 Nov 2010 22:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Die slang moet je helemaal omhoog laten lopen en daarna pas weer omlaag, dan loopt er niets uit door overdruk, maar valt het gewoon weer terug in de dikke buis.
Overigens herken ik het stankverhaal helemaal niet. Wij eten veel rozenbotteljam, dat scheelt! Wink
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 26 Nov 2010 23:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Of dit (luxe) systeem.
http://www.sog-dahmann.de/Niederlande/pnl1.pdf
Het is een ver van m'n bed show. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 27 Nov 2010 01:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Even over de bekende poepfontein: Draai vooraf, met gesloten deksel even de schuif open. Vooral handig vlak na een rit!
Veel van die stankverhalen ontstaan door eigen schuld, wij redden het met gemak met dezelfde spuitbus als thuis. Als we die vergeten, zitten we vast ook een tijdje van onze zelfbedachte geuren te genieten tot de volgende supermarkt... Wink

Er is trouwens niets mis met wat er in die tank terechtkomt, want daar heeft geen mens met zijn vieze handen aangezeten! Toch? Wink
Terug naar boven
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Za 27 Nov 2010 14:41    Onderwerp: Omhoog en weer omlaag Reageren met citaat

Peter schreef:
Die slang moet je helemaal omhoog laten lopen en daarna pas weer omlaag ...


Je wordt op je wenken bediend Peter. Zie mijn aangepaste bijdrage.
_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 27 Nov 2010 15:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Ziet er keurig uit!
En ga naar de aquariumboer voor een slangenborstel, dan gaat een schoonmaakbeurt veel sneller! Het is een soort trekveer met aan het eind een borsteltje.
Terug naar boven
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Za 27 Nov 2010 22:45    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Of dit (luxe) systeem.
http://www.sog-dahmann.de/Niederlande/pnl1.pdf
Het is een ver van m'n bed show. Smile


Heel ver van m'n bed.
Te veel techniek. Wat kost zo iets? Gaat het bij het serviceluik ruiken? Maakt het lawaai? Helpt het echt?
_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Za 27 Nov 2010 23:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
En ga naar de aquariumboer voor een slangenborstel, dan gaat een schoonmaakbeurt veel sneller! Het is een soort trekveer met aan het eind een borsteltje.


Deze dus:

_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 28 Nov 2010 01:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Psies! Dit is wel een héle deftige, maar dat mag ook wel voor zo'n hi-tech slangetje... Wink
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 28 Nov 2010 10:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Dit soort onderwerpen kan je beter niet vertellen aan iemand die niet kampeert. Shocked
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Zo 28 Nov 2010 13:29    Onderwerp: Of juist wel Reageren met citaat

joop brand schreef:
Dit soort onderwerpen kan je beter niet vertellen aan iemand die niet kampeert. Shocked


Aan mensen die ik absoluut niet bij het kamperen wil tegenkomen vertel ik over de eerste keer dat ik een Porta-Potti leegde. Het apparaat hield ik op de kop toen ik de beluchtingsknop indrukte. Mijn handen waren ondanks het matige weer flink gebruind. Toen ik het geval omkeerde ..... Ik droeg die dag sandalen.

Voor wie bij het communiceren over dit onderwerp niet uit zijn/haar woorden kan komen: http://mediatheek.thinkquest.nl/~ll007/h_nl_poepjargon_800.htm
_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
JacquesM



Geregistreerd op: 25 Sep 2010
Berichten: 178
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Zo 28 Nov 2010 21:29    Onderwerp: Re: Of juist wel Reageren met citaat

Hans Plantinga schreef:
joop brand schreef:
Dit soort onderwerpen kan je beter niet vertellen aan iemand die niet kampeert. Shocked


Aan mensen die ik absoluut niet bij het kamperen wil tegenkomen vertel ik over de eerste keer dat ik een Porta-Potti leegde. Het apparaat hield ik op de kop toen ik de beluchtingsknop indrukte. Mijn handen waren ondanks het matige weer flink gebruind. Toen ik het geval omkeerde ..... Ik droeg die dag sandalen.

Voor wie bij het communiceren over dit onderwerp niet uit zijn/haar woorden kan komen: http://mediatheek.thinkquest.nl/~ll007/h_nl_poepjargon_800.htm
Jullie hond heeft ook wel een verdacht bruin kleurtje Sad
_________________
Een spiegel helpt je ook vooruit ...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 28 Nov 2010 21:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Man, man wat een toestand. Smile
Ik zie me al met een tuitenragertje met m'n kop in de toiletopening aan de gang gaan.
Neem toch een sanibroyeur met een emmer onder de caravan, ben je van dat gepiel af.
Of simpeler, die treintoiletten, plons zo de emmer in, komen toch in de aanbieding.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
JacquesM



Geregistreerd op: 25 Sep 2010
Berichten: 178
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Zo 28 Nov 2010 22:21    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Man, man wat een toestand. Smile
Ik zie me al met een tuitenragertje met m'n kop in het toiletdeurtje aan de gang gaan.
Neem toch een sanibroyeur met een emmer onder de caravan, ben je van dat gepiel af.
Of simpeler, die treintoiletten, plons zo de emmer in, komen toch in de aanbieding.


Haha Joop, ook ik waande me even in een medische rubriek, gelardeerd met high tec-plaatjes met geavanceerde dialyse-apparatuur. De eerste emmer met "chemische" en later biologische neutralisatie en afbraakmiddelen waren idd zo gek nog niet. Goed mikken is een techniek die enige vaardigheid vergt, maar waar je al snel de bruine band kunt bereiken. (Vooral, dus nog sneller, als je verantwoordelijk bent voor de lediging en reinigingsklus).
_________________
Een spiegel helpt je ook vooruit ...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.